Service Pack 2 Varning!

Permalänk

Hm.. verkar som att man kan få probbs med program som redan finns installerade när man humpar in SP2.. Om man drar en ominstall av windows å installerar SP2 innan man installerar programmen så kanske det funkar bättre... eller?

Permalänk

En polare blev av med tcp/ip protokollet efter installationen av SP2. Kan inte lägga till det på nytt.

Visa signatur

There is no pain you are receding A distant ship, smoke on the horizon. You are only coming through in waves. Your lips move but I can't hear what you're saying. When I was a child I had a fever My hands felt just like two balloons. Now I've got that feeling once again I can't explain you would not understand This is not how I am. I have become comfortably numb.

Permalänk

Kör själv med XP SP2 och jag har bara problemet att vissa spel går sekt men ska tittaefter ifall det finns några drivrutinsuppdateringar nu för det fanns inga när jag installerade sp2 rent.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Service Pack 2 Varning!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plexus
Jag brukar tanka hem det absolut senaste i drivrutinsväg efter varje ominstallation.
Det brukar göra en rätt stor skillnad. Men ibland kanske det inte finns nyare versioner att tillgå.

Visst är det så. Tyvärr så är det inte alla som tänker på det.. Dessutom är det inte alltid det finns riktiga drivrutiner till en del HW som sitter i färdigmaskiner *host* fujitsu siemens *host*

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Re: Service Pack 2 Varning!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wingard
Jag avråder er alla från använding av SP2.
Stora företag som Novell (äger SuSe Linux) och IBM tar nu avstånd från Windows, pga de ofantliga problem som uppkommer i sammband med SP2.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy

och ni använder mjukvara från Novell ?

Läs översta raden i Wingards inlägg. Där står "Jag avråder er alla från användning av SP2". Ser inget om att han avråder från SP2 om man har mjukvara från Novell, gör du? Jag använder inte mjukvara från Novell, nej.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Service Pack 2 Varning!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ereinion
Läs översta raden i Wingards inlägg. Där står "Jag avråder er alla från användning av SP2". Ser inget om att han avråder från SP2 om man har mjukvara från Novell, gör du? Jag använder inte mjukvara från Novell, nej.

Novell klienterna installeras ovanpå windows

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mangep
På företaget jag jobbar så testade vi SP2 några veckor och nu är det installerat på varje XP maskin. Har inte haft ett problem med Novell och SP2. Det har bara blivit mindre problem.

Så jag kan inte förstå varför dom varnar för någon som fungerar kanon bra.

Vilken klient kör ni med, kör ni ren tcp/ip och har ni en domän i nätet?
Fungerar erat SLP som det ska? (Bara en sak jag har hört kan krångla)
Jag går som på nålar och vill migrera klart i veckan innan vi kör på SP2

/G

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite kul hur många här skyller på att programmen måste uppdateras/fixas för att fungera med SP2. Ni har inte tänkt på att det är SP2 som helt klart är boven i dramat och som behöver fixas/uppdateras ?

Permalänk
Medlem

Rätt. Slashdot dissar sp2 rejällt och dom har riktiga it-gurus och kompetenta som kan backa upp det påståendet.

http://slashdot.org/search.pl?query=sp2

http://it.slashdot.org/article.pl?sid=04/08/26/1312254&tid=10...

Permalänk
Medlem

Hela debatten runt WinXP SP2 är ganska rolig.

Tidigare fick Microsoft kritik för att dom hade för dålig säkerhet i WinXP, med SP2 så stramas säkerheten upp. Givetvis får dom nu kritik för det, då det leder till att programvaror där det tagits genvägar som tidigare fungerade pga brister i vad WinXP tillät slutar fungera som dom ska.

Dom programvaror jag har stött på som har problem med WinXP SP2 så handlar det oftast om COM+. Samma problem var man med om när man uppgraderade webservrarna från win2000/iis5 till win2003/iis6, helt plötsligt slutade vissa komponenter man alltid kört att funka. Enda lösning var att köpa nya från de tillverkare som upptäckt att deras komponent inte funkade med iis6, eller så fick man göra specialare för att komma runt "problemet" med ökad säkerhet i win2003 och COM+.

Hur många tycker egentligen att WinXP fortfarande skulle ha haft bristande säkerhet så alla gamla applikationer fungerar problemfritt istället för att SP2 stramar upp systemet ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av defessus
Hur många tycker egentligen att WinXP fortfarande skulle ha haft bristande säkerhet så alla gamla applikationer fungerar problemfritt istället för att SP2 stramar upp systemet ?

Jag tycker det vore intressant att veta ifall dessa "genvägar" är något utvecklarna hittat själva eller något MS haft med i sin dokumentation tidigare. Med tanke på att SP2 inte har något alls som lockar mig så kommer jag föredra att ha kvar mina fungerande program.

Permalänk

Jag fick hem SP2 via win update, nu hakar sig explorer 5-7 gånger om dagen minst!
Mot format c: jag gå ;P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rauter
Uppdatering till SP2 verkar ge en 50% chans att det fungerar felfritt.
En ren installation av XP SP2 har hittills inte gett några problem.

Inte. Intalerade SP2 XP'cdn o den strula som bara den. Vart seg.m.m
Inge SP2 nå mer för min del iallfall.

Permalänk
Medlem

Ja, det verkar ju vara väldigt blandat. För en del så funkar det skit o för andra klockrent. Kan bara tala för mina egna erfarenheter, men för mig har SP2 inte har strulat någon gång alls. Har gjort 4 installationer på burkar med blandade innehåll och det enda som strulat hittils e en gammal version McAfee... Detta berodde naturligtvis på att brandväggen inte va rätt inställd...