Permalänk
Medlem

Piggarna på cpu:n böjda

jag skrev en tråd innan där jag frågade hur man fick av cpu fläkten. Jag fick inte av den helt den gången så jag satte tillbaks fläkten, fast när jag skulle spänna clipsen så kände jag att det var trögt som f*n men jag spännde dom ändå. Så efter jag satte tillbaka allt igen och starta datan så var skärmen svart och visa nothing då börja hjärtat pumpa snabbt och jag blev rädd. Men idag tänkte jag fixa det så jag fick bort fläkten:)men sen såg jag att piggarna på cpu:n var böjda åt alla håll för att jag pressat ner clipsen:(:(. Så min fråga är:

Kan man böja tillbaks dom lr måste man köpa en ny cpu??
kan man ta det på garantin???

Permalänk
Medlem

Re: Piggarna på cpu:n böjda

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choll
jag skrev en tråd innan där jag frågade hur man fick av cpu fläkten. Jag fick inte av den helt den gången så jag satte tillbaks fläkten, fast när jag skulle spänna clipsen så kände jag att det var trögt som f*n men jag spännde dom ändå. Så efter jag satte tillbaka allt igen och starta datan så var skärmen svart och visa nothing då börja hjärtat pumpa snabbt och jag blev rädd. Men idag tänkte jag fixa det så jag fick bort fläkten:)men sen såg jag att piggarna på cpu:n var böjda åt alla håll för att jag pressat ner clipsen:(:(. Så min fråga är:

Kan man böja tillbaks dom lr måste man köpa en ny cpu??
kan man ta det på garantin???

Ja tror inte det går på garantin då de ser hur den stackars cpu:n blivit behandlad :), hur som helst prova att bända tillbaka dem.

Permalänk
Medlem

men dom sa att jag skulle smörja in fläkten sj så det e ju dom som står för det

Permalänk
Medlem

är det många piggar böjda ? om det bara är några stycken så kan du ju ta en pincett eller en liten näbbtång och försöka bända tillbaka dom, men va försiktig, så ingen av dom går av, om nån går av, så är det bara till o köpa en ny processor. =/

Visa signatur

kaka

Permalänk
Medlem

det e en som har gått av funkar den inte då lr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choll
det e en som har gått av funkar den inte då lr?

Då är det kört...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choll
det e en som har gått av funkar den inte då lr?

Nej tyvär.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

om det bara en som har gått av?

Permalänk
Hedersmedlem

Tror du att den skulle ha suttit där från början om den inte hade någon funktion?

Permalänk
Medlem

så tror ni det kan gå på garantin då?

Permalänk
Hedersmedlem

Nej.

Om jag hade sålt en processor som sen kom tillbaka med böjda pinnar och dessutom en pinne borta så skulle jag under inga som helst omständigheter ta emot den.
Du ska ha riktigt riktigt tur om du får det på garantin men chansen är väl i stort sett lika med noll.

Permalänk
Medlem

men det hela började med att jag skulle smörja mina fläktar för dom var kassa. Så jag skicka ett e-mail till dom och frågade om jag skulle göra det själv lr om jag skulle skicka den till stockholm. Då sa dom till mig att jag skulle göra det här själv och förklarade hur man gjorde. Så om nu jag inte är så bra på datorer så e det inte mitt fel att dom böjdes för jag visste ju ingenting om detta. Så då borde väl garantin gälla??? för dom sa ju att jag skulle göra det själv.

Permalänk

en pin av... inte bra... jag skulle inte ens försöka med garantin... men böj tillbaka resten och testa om den funkar - med en släpkärra tur kommer den funka felfritt

många av benen används för strömförsörjning - om det var en av dom kommer det inte att märkas
ett flertal andra ben är för signalering/info om processorns arbetstillstånd/identifikation - har du tur och det var ett av de mindre viktiga/ett som alltid ger "noll" vid normal operation så kommer ju allt att funka ändå...
försök och håll tummarna

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

vad är det för prolle?

Visa signatur

"Viam inveniam aut faciam" "Stultus est sicut stultus facit"
MSN:jimc_83@hotmail.com ICQ:244952016 jim.karlsson@telia.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jim_the_one
vad är det för prolle?

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=34012...
(en P4 3,0GHz)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

nu gick en till av fast det är dom 2 yttersta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choll
men det hela började med att jag skulle smörja mina fläktar för dom var kassa. Så jag skicka ett e-mail till dom och frågade om jag skulle göra det själv lr om jag skulle skicka den till stockholm. Då sa dom till mig att jag skulle göra det här själv och förklarade hur man gjorde. Så om nu jag inte är så bra på datorer så e det inte mitt fel att dom böjdes för jag visste ju ingenting om detta. Så då borde väl garantin gälla??? för dom sa ju att jag skulle göra det själv.

Varför skulle du ha av kylflänsen bara för att smörja fläkten? Sedan förstår jag inte hur du kunde misslyckas med det hela... Processorn sitter ju fast unde flänsen, så hur i hela friden kunde du få med den upp när du försökte få av kylaren?

Permalänk
Medlem

choll, böj tillbaka och testa starta, lyckas du itne, försök med garantin, vilket antagligen inte går, då får du helt enkelt köpe en ny

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Pics :):):):)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Varför skulle du ha av kylflänsen bara för att smörja fläkten? Sedan förstår jag inte hur du kunde misslyckas med det hela... Processorn sitter ju fast unde flänsen, så hur i hela friden kunde du få med den upp när du försökte få av kylaren?

Det där är inte så svårt med den boxade kylningen, händer hela tiden att cpu hänger med upp. Brukar inte vara några problem fungerar ändå men att böja piggarna var ju lite klantigt.

Edit: Läste igen du kanske menade att han skulle ta av bara fläkten men det går inte på p4 boxade. Man måste ta av flänsen för att kunna göra det.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Hedersmedlem

skicka tillbaka och kräv en ny :), dom som sa åt dig att byta från början ju =D

Permalänk
Medlem

om du inte kan få den bytt, kan jag få den då??

Visa signatur

[AMD Athlon XP Barton 2500+ (11*166Mhz)] [Radeon X700] [2*512MB Corsair] [Abit AN7]

Permalänk
Medlem

tack alla för er hjälp... ska ringa dom idag och kräva en ny:)

Permalänk
Medlem

Prova att böja pinnarna tillbaka. Kan vara att det fungerar ändå. Finns ju vissa som inte används och sen finns det ju vissa som ger ström som det går att vara utan. Om du söker på nätet så hittar du vilka pinnar som är vilka.

Visa signatur

Asus P5ND2-SLI DELUXE, Pentium 4 3,46Ghz EE ES, 2 x 512 DDR2, Nvidia 6600 256mb, 2x80Gb Seagate raid 0. LG L2010P

Permalänk
Medlem

akta så ingen fastnar nere i moderkortet då åker du ju på ett sånt med

Permalänk
Medlem

Som sagt, har du böjt och brutit några pinnar så är det klippt, och det ska inte gå på garantin, men luras kan ju gå. Men alla som sysslat med datorer har nog gjort liknande fel, brände själv en processor för att jag glömde koppla in kylaren en gång i tiden

Nästa gång du ska sätta dit en processor lär du vara mer försiktig Bara att knalla och köpa en ny denna gången.

Permalänk
Medlem

japp det får la bli så... man lär sej av sina misstag

Permalänk
Medlem

Före du kastar prollen så testa. Eller sen kan du få min adress så skickar du den åt mig

Visa signatur

Asus P5ND2-SLI DELUXE, Pentium 4 3,46Ghz EE ES, 2 x 512 DDR2, Nvidia 6600 256mb, 2x80Gb Seagate raid 0. LG L2010P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhriz
Det där är inte så svårt med den boxade kylningen, händer hela tiden att cpu hänger med upp. Brukar inte vara några problem fungerar ändå men att böja piggarna var ju lite klantigt.

Menar du att processorn dras ut ur sockeln trots att den sitter fastsatt med låsarmen i nedfällt läge!? I så fall låter det ju inte riktigt klokt...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhriz
Edit: Läste igen du kanske menade att han skulle ta av bara fläkten men det går inte på p4 boxade. Man måste ta av flänsen för att kunna göra det.

Okej, visste inte det.

Permalänk
Medlem

vi vill ha en followup! hur gick det? vad sa dom? fick du igång den sönderböjda prollen?