Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

6800 Series Voltmod Guide

Permalänk
Medlem

kan man på något sätt testa om det är nätagget som inte orkar med när man låser upp de extra pipsen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitchy
kan man på något sätt testa om det är nätagget som inte orkar med när man låser upp de extra pipsen?

Vad har du för agg då? när jag hade ett för litet när jag körde det otroligt strömkrävande 5950 ultra så starta datorn om sig bara inge grafik fel lr nått alltså

har du ett bra 350+ watts agg så ska det inte några problem

Visa signatur

Ryzen 7950X, 7900XTX Red Devil/Sapphire Nitro+ Bios

Permalänk
Medlem

jag har nätagget som följer med detta chassi: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=CASA06BL

Permalänk

i klenaste laget ett bra nätagg kostar iaf minst 500. vad har du för problem då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

när jag låser upp de extra pipsen så får jag riktigt små vita och svarta fyrkanter som flimmrar lite här och var på skärmen när jag kör 3dmark och hl2.

Permalänk

antingen är pipsen trasiga eller så behöver du mer volt till coren har du provat d?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har testat att höja till 1.3v. får fortfarande artefakter då dock lite mindre

Permalänk

prova högre

Visa signatur

Permalänk
Medlem

när jag öppnar pipsen så får jag lite artefakter, om jag nu skulle voltmodda grafikkortet en aning skulle de försvinna. Och om jag bara ska höja volten med 0,1v så kan man väll använda original kylningen?

Visa signatur
Permalänk

ja det är nog inga problem, ha ett öga på tempen bara

Visa signatur

Permalänk
Medlem

var ska man skriva "nvflash -b bios.rom"?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I dos ska du skriva kommandot.

Permalänk
Avstängd

Om man flashar sitt GT till Ultra, höjs volten då?

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem

nånsom vet hur mycket man kan clocka 8/6?

Visa signatur

Arigato!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neoNmaZteR
Om man flashar sitt GT till Ultra, höjs volten då?

Ja till 1.4v.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Avstängd

OK, då ere lurre! vilket är bäst, voltmodda eller flasha in ultra bioset??

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neoNmaZteR
OK, då ere lurre! vilket är bäst, voltmodda eller flasha in ultra bioset??

Voltmodda ett GT BIOS innebär ju bara att du höjer volten. Flashar du till Ultra däremot så höjer du både volt och frekvens inställningnar. Har du ett Leadtek GT och kortet klarar 400/1100 så kör på en Ultra flash. För vad jag har förstått så skall Leadtek 6800GT gå att flasha till Ultra utan problem.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Nu har jag skaffat mig en silencer:
Jag lyckades att överklocka grafikkortet ca 10 mhz på core och minnen med den. Det gav totalt ca 150p i 3dmark05. Jag installerade 71.20 drivisar och det gav mig ca 300p mer :D.... totalt ca 5200p.

tempen:
core = 47 idle / 56 load
minnen = 30-32 idle / lite mer full

jag fick upp grafikkortet i 445/930 med en polygon artefakt på sista testet @ 1.4 volt. Vet inte om jag vågar testa 1.5v

En mysko sak är att en dag så fick jag mindre poäng i 3dmark03:s första test när man får som mest... först va ja uppe i 1700 fps och nu bara 1200 fps... poängen minskade med ca 400 totalt (12700p - 12300p). Men ingenting annat förändrade sig och jag har samma inställningar.

Permalänk
Medlem

Jag har ett leadtek 6800le, har ahf tjobbiga texturer i 16/6, men nu när jag läste den här guiden, började ja örsiktigt på 1.2 v, när de tinte funkade så gick jag upp i 1.3 v... Jag provade först med att kolla på en video fil med 1.3 v, hade fortfarande pixlar... sen startade jag counter-strike 1.6 och där var pixlarna försvunna. Mitt leadtek 6800le klara alltså 800x600 32bitar med 1.3 i vcore... tack så mycket för en jätte bra guide, den ser komplicerad ut (för oss nybörjare) men är hur enkel och bra som helst!

edit: jag har orginal kyl (bulk) och än har inte överskridit 56c

edit: spelade lite counter-strike med mig själv, 65c var min gpu uppe i nu.. hittade till att börja med lite små artifakters i mattorna i hus på infern (vissa kanske vet vad jag menar), råkade senare spräna upp mig själv och märkte att hela gubben är en stor jävla artifakt funkar inte på 1.3, måste därför pipemodda ner den igen :'(

Visa signatur

why play with yourself?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erKerK
Jag har ett leadtek 6800le, har ahf tjobbiga texturer i 16/6, men nu när jag läste den här guiden, började ja örsiktigt på 1.2 v, när de tinte funkade så gick jag upp i 1.3 v... Jag provade först med att kolla på en video fil med 1.3 v, hade fortfarande pixlar... sen startade jag counter-strike 1.6 och där var pixlarna försvunna. Mitt leadtek 6800le klara alltså 800x600 32bitar med 1.3 i vcore... tack så mycket för en jätte bra guide, den ser komplicerad ut (för oss nybörjare) men är hur enkel och bra som helst!

edit: jag har orginal kyl (bulk) och än har inte överskridit 56c

edit: spelade lite counter-strike med mig själv, 65c var min gpu uppe i nu.. hittade till att börja med lite små artifakters i mattorna i hus på infern (vissa kanske vet vad jag menar), råkade senare spräna upp mig själv och märkte att hela gubben är en stor jävla artifakt funkar inte på 1.3, måste därför pipemodda ner den igen :'(

tyvärr så är nog den pipan trasig :(... men du kan ju alltid testa högre volt... om du vågar (tip: öppna burken så att värmen kommer ut vid test... brukar hjälpa lite)

Permalänk
Medlem

har redan öppnat burken

tog helt bort pipemoddningen, ARTIFAKTERNA ÄR KVAR :-[, får till och med artifakter när jag kollar på simpsons ... vafan kan det här bero på? Jag hade artifakterna innan jag började med att pipemodda mitt LE också, jag provad nämligen i 3dmarks03 innan, för jag ville se hur stor skildnaden var mellan olåst och låst.. såg nåra artifakter och trodde det var nått fel på 3dmark (grundade de tankarna på att det sista testet, något sorts ljudtest, aldrig har fungerat. trodde därför att det blivit något fel med nerladdningen eller nått, att ja hade nån sorts ofullständig version. Kanske mer hoppades än trodde, men spelar ingen roll nu). Har skrivit ett mail till datorbutiken och frågat dem. Tror ni att det kan ha varit fel på kortet från början? Eller kan det vara nått annat fel med drivrutiner eller likn?

(ursäkta min stavning i det här inlägget och alla andra, orkar inte stava nu när jag är så upprörd ;P)

Visa signatur

why play with yourself?

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det låter så men det skumma ljudtestet i 03 är normalt men dina artifakter är det inte.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erKerK
råkade senare spräna upp mig själv och märkte att hela gubben är en stor jävla artifakt

Ursäkta men de gav mig ett gott skratt nu kan jag sova me ett lende på läpparna....asså de lät roligt inget annat menat..klockat ner gpun o minnerna något?
Hoppas du fixar problemet.
Kom på en sak om inte du har testat me dom drivrutinerna jag kör me så testa dem...du ser ner i singen vilka jag kör me...dom tog bort grafikfelet i 3dmark05 där den gröna ljus grejen far runt för mig.66.93.

Visa signatur

[AsusP7P55D[i5-760@4.00Ghz[Kingtiger2x2Gb@9-9-9-24-1600Mhz[6870@ CF]

Permalänk
Medlem

Verkar inte va många som löst problemet iaf med att få upp 16/6 genom volt modda, så man får nog avstå och nöja sig med 12x1,6

För att klocka GPUn och Minnena kräver det volt mod ? såg ja kan ju ställa upp den hastigheten ändå ?, men vart ligger isåna fall gränsen innan man behöver mera kräm ?

Mina artifikt får ja enbart på Pixel Shading i 3dmarks03 och HL2, för dom som undrar
vart det är Pixel Shading så är det "Mother Nature" vattnet o himmelen, samt "Snurrande Elefanterna"

Får dryga 9000 i 3dmarks03 kanske får va nöjd med det

Gör Dual Ram någon större skillnad i 3d testen ? kör bara 1 x512mb nu...

Permalänk
Medlem

kTa åtminstonde någon har roligt >(.. nerå.. hehe ja är väll lite kul

edit: Jag har nu fått mitt 6800 le att fungera någorlunda bra... Jag ser någon artifakt då och då, men det är inte ofta.. Hur gjorde jag då? Jo, jag var tvungen att ändra min mhz på minnena, Tydligen så klarar inte 6800le, eller min dator, avv att minnena går på 700 mhz, men på 600 mhz fungerar de någorlunda bra. Vad tror ni det är som spökar, grafikkortet, moderkortet eller något annat?

Visa signatur

why play with yourself?

Permalänk
Medlem

Hej! Jag har just köpt ett Leadtek 6800le Retail. Jag har öppnat alla pipes (16x1,6) och har kört igenom 3dmark05,03 och hl2/cs:source utan artifakter vad jag kan se. Ända problemet är att jag tycker att det "laggar" på något sätt i cs:source och hl2, det var bättre med mitt 9800pro eller så inbillar jag mig bara. Mår kortet dåligt av att köras i 16x1,6 med orginal volt? Tycker ni att jag ska voltmodda kortet även om jag inte har några artifakter? Har bara 300W nätagg, men det borde funka med några toindels volt tror jag.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem

Prova att spela spelen omoddat och gjorde du en nyinstallation när du bytte kort det kan göra susen.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem

Okej, får prova det!

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har själv inte spelat dessa två spel men alla andra jag har spelat fungerat fint förutom MOPA som inte fungerar så bra i 1280x1024.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem

Det verkar fungera lika bra, jag inbillade mig nog bara, eller så körde jag på en server med dålig latency. Jag kör iaf 16x1,6 nu, bör jag voltmodda om jag vill kunna klocka eller bara för att kortet ska "må bra" ? En sak till, någon som kan berätta lite om hur man klockar bäst i rivatuner 15.3? Jag har tagit mig till staplarna där man kan ändra core och memory, men vad ska man klocka på? Standard 2D, 3D performance...eller vad? Stannar inställningarna efter omstart av datorn?

Visa signatur