BBB har nåt fuffens för sig? Dålig fart på upload!

Permalänk
Medlem

BBB har nåt fuffens för sig? Dålig fart på upload!

Jag är en Bostream vdsl användare som undrar vad det är som händer egentligen.. Sedan vi blev överflyttade i BBB's nät har hastigheten blivit en bråkdel av vad den var innan.

PÅ BBB kundservice hänvisar man till Bostream och där vt man inget.

Jag får nu ca 200 kbyte max till kompisar jag lätt kunde ladda upp till i 600-850 kbyte.. Max för deras adsl linor mao.

Däremot är det så att om jag har en helvetes massa upload slots på dc kan jag komma upp i en megabyte upp eller mer.

Kan det vara så att de har lagt in någon slags spärr?

Just de.. får maxfart i tptest också.. 22 mbit ner och 11 upp.. Ligger stabilt.. Då borde man ju kunna ladda upp i mer än 200 k eller hur?

Permalänk
Medlem

har du vdsl och får 11mbit upp i tptest? vdsl har ju maxhastighet på 3.5mbit upp? humm...

Vad är det för hastighet du ska ha på ditt vdsl egentligen? brukar ju vara i 90% av fallen 1mbit uppåt. dvs ~100 kbyte/s

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

nej adsl2+ har max 3.5 upp.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
har du vdsl och får 11mbit upp i tptest? vdsl har ju maxhastighet på 3.5mbit upp? humm...

Vad är det för hastighet du ska ha på ditt vdsl egentligen? brukar ju vara i 90% av fallen 1mbit uppåt. dvs ~100 kbyte/s

va dillar du om vdsl har mer än 3.5 Mbps upload.

verkar ju som om dom begränsat sessionerna till 200k, lär ju gå att bevisa om samma person kan få ner 2 filer samtidigt i 200k.

Permalänk
Medlem

Toxi.. mjo.. det måste väl nästan vara så.. Men det är weird.. För rätt var det är så kan det funka som det ska några timmar eller kanske en hel dag.. dvs folk laddar i en meg i sekunden eller mer från mig utan problem.. Och enligt tptestet så är ju allt bra.. de skulle iof kanske kunna begränsa ftp, dc osv men släppa igenom tp test.. skumt....

Ska gör alite praktiska tester nu så får vi se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
va dillar du om vdsl har mer än 3.5 Mbps upload.

verkar ju som om dom begränsat sessionerna till 200k, lär ju gå att bevisa om samma person kan få ner 2 filer samtidigt i 200k.

Ja det är i alla fall den infon jag fått. 3.5mbit upload på vdsl. Men det är DÄRFÖR jag skrev mina "?" efter det jag skrev.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja det är i alla fall den infon jag fått. 3.5mbit upload på vdsl. Men det är DÄRFÖR jag skrev mina "?" efter det jag skrev.

Måste upplysa om att det finns VDSL-anslutningar som är 24/24. ADSL2+ däremot har en teoretisk max-upload på 3,5Mbit men de flesta ISPer sätter uploaden till 1Mbit.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Skillz.. du har fel. Bostream vdsl är upp till 25,2 mbit i bägge riktningar. Verklig hastighet beror på kablekvalitet.

Vanligt är ca 10 mbit upp och 14 mbit ner.

Sedan finns det andra variantersom inte är så vanliga. Bahnhof tex ska ju lansera 100mbit vdsl med 2 mbit upp.

Har gjort lite praktiska tester på min ftp nu.. Om mina polare öppnar flera sessioner får de 200 k per session.. alltså verkar det definitivt som det finns nån korkad spärr.. eller vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ice Frontier
Skillz.. du har fel. Bostream vdsl är upp till 25,2 mbit i bägge riktningar. Verklig hastighet beror på kablekvalitet.

Vanligt är ca 10 mbit upp och 14 mbit ner.

Sedan finns det andra variantersom inte är så vanliga. Bahnhof tex ska ju lansera 100mbit vdsl med 2 mbit upp.

Har gjort lite praktiska tester på min ftp nu.. Om mina polare öppnar flera sessioner får de 200 k per session.. alltså verkar det definitivt som det finns nån korkad spärr.. eller vad tror ni?

Ah, tänkte att vdsl och adsl2+ var samma sak. Syftade aldrig på att vdsl verkligen har 3.5mbit.

Men nu vet jag ändå bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ADSL2+, AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAADSL, säg det med mig en gång, AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAADSL2+

Permalänk
Medlem
Citat:

Toxi.. mjo.. det måste väl nästan vara så.. Men det är weird.. För rätt var det är så kan det funka som det ska några timmar eller kanske en hel dag.. dvs folk laddar i en meg i sekunden eller mer från mig utan problem.. Och enligt tptestet så är ju allt bra.. de skulle iof kanske kunna begränsa ftp, dc osv men släppa igenom tp test.. skumt....

Ska gör alite praktiska tester nu så får vi se vad som händer.

nog bara lägga undantag på dom kända tptest servrarna, rent av lägga prio på dom, då kan inte kunderna klaga för dom får bra speed när man testar linan.

Citat:

Ah, tänkte att vdsl och vdsl2+ var samma sak. Syftade aldrig på att vdsl verkligen har 3.5mbit.

Men nu vet jag ändå bättre.

vad är vdsl2+?

Permalänk
Medlem

Toxi.. yes.. det "känns" som det är så det ligger till.

Är det möjligt för dem att begränsa tex enbart ftp överföringar?

Är det möjligt för dem att ha intelligen mjukvara som begränsar "vid behov"? för i sällsynta fall kan det bli mer än 200 k i dc vid vissa tider på dygnet.. Weird.

En sak till.. Det vor väl kontraktsbrott om det nu är som jag misstänker att de begränsar anslutningarna, right?

Permalänk
Medlem
Citat:

Toxi.. yes.. det "känns" som det är så det ligger till.

Är det möjligt för dem att begränsa tex enbart ftp överföringar?

Är det möjligt för dem att ha intelligen mjukvara som begränsar "vid behov"? för i sällsynta fall kan det bli mer än 200 k i dc vid vissa tider på dygnet.. Weird.

En sak till.. Det vor väl kontraktsbrott om det nu är som jag misstänker att de begränsar anslutningarna, right?

kan ju alltid testa köra ftp på annan port än standard porten, finns väl dock utrustning som kollar på applikationsnivå iofs, detta är dock rena spekulationer.

Vad menar du med behov, går det undan vid icke högtrafik tider? Det är väl iofs inte så konstigt om dom har prioritering i sitt nät, eller rättare sagt dom har det eller QoS. I detta fall så lär ftp trafik och annan icke realtids applikationer ligga i botten av skalan.

Om bandbredds variationen beror på prioritering så kan detta tyda på kapacitets problem i BBB nät.

Permalänk

Kör du DC passivt? Känner en killen som har Bostream (10mbit fiber) och han fick max 200-400kB/s när han körde DC passivt, men kunde maxa linan när han körde aktivt. Fråga mig inte hur det kommer sig men så var det.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
nog bara lägga undantag på dom kända tptest servrarna, rent av lägga prio på dom, då kan inte kunderna klaga för dom får bra speed när man testar linan.

vad är vdsl2+?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
ADSL2+, AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAADSL, säg det med mig en gång, AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAADSL2+

Jag undrar verkligen vart sweclockers är på väg när man ser sånt här.

Skrev ett v istället för a. Big deal när ni ändå vet att det inte finns något så kallat vdsl2+.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem, fast tvärtom

När jag tankar från en kompis som har BBB kommer jag max upp i ca 230kb/s, MEN jag kan ha 3-4 filer sammtidigt igång med 230kb/s på varje ?

Kan tillägga att jag har Telia 8/1.

Visa signatur

-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naken^

När jag tankar från en kompis som har BBB kommer jag max upp i ca 230kb/s, MEN jag kan ha 3-4 filer sammtidigt igång med 230kb/s på varje ?

Det var exakt så jag menade. Om du kör passivt så prova att köra aktivt.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naken^

Har flera bekanta med både Telia 8000 och BBB 8/1. De tankar max 200-250kB/s per session från mig. Det är bara ADSL som krånglar. BBB LAN funkar bra. Vad beror detta på? Supporten "känner inte till problemet"

Permalänk

hehe jag har också fd bostream vdsl, får lite sämre hastighet upload nu än vad jag fick innnan =( förut maxade jag alltid mot telia adsl 800kb/s. 1100kb/s mot bbb osv.

Nu när jag blivit flyttad till bbb's nät får jag ~600 till telia och 6-700 till bbb.
snyft =(

Permalänk
Medlem

VDSL har väl en maxhastighet på 51Mbit Full Duplex?

Permalänk
Medlem

yup , 51mb är max för VDSL

Visa signatur

AM2 6.0 2900XT 3G RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag undrar verkligen vart sweclockers är på väg när man ser sånt här.

Skrev ett v istället för a. Big deal när ni ändå vet att det inte finns något så kallat vdsl2+.

Öh, eftersom du hade blandat ihop VDSL och ADSL2+ och trodde det var samma sak så, ja, trodde du hade blandat ihop det...

Mitt inlägg var mest en humoristisk grej att visa skillnaden, jag ber om ursäkt om du tog åt dig...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy

Människa, lugna ner dig! Skriv lite vettigare i fortsättningen tack.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Tydligen ingen som gillar/fattar talövningsskämt...

Permalänk
Medlem

Varför går det långsamt inom bbb:s nät ADSL<->LAN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RulerOfHeck
Det var exakt så jag menade. Om du kör passivt så prova att köra aktivt.

kör aktivt på DC++, men det spelar ingen roll då detta gäller alla former av filöverföring. Om dom skickas överv MIrc, msn, dc eller dylikt är resultatet alltid det samma.

Personligen tror jag det är isp som blåser en.

Visa signatur

-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-

Permalänk
Medlem

Jag märker av förändring på hastigheten samt duplex på eftermidagarna. Då folk kommer hem och börjar surfa. Genast kan jag inte tanka i 1350 och skicka i 1000 längre, linan går max i 1300 och 600 upp, vette fan om detta är någon slags prioritering som görs eller om switcharna inte pallar trycket mer, om jag inte tankar så får jag 1000 upload igen...

bbb vdsl här btw