Permalänk
Medlem

Riktig nybörjarfråga!

Tjena nu håller jag på och installerar FC3 och jag väljer att jag ska partionera manuellt.Jag har partitionerat min hd i två lika stora delar var av en har windows och den andra är omformaterad.Sen har jag två till diskar för lagring. FC3 ska in på den omformaterade partitionen. Men nu till min fråga ,när jag dubbelklickar på den tomma partitionen som kommer en ruta upp.Va ska man välja som Mount Point?Har ingen aning om va de är!!

Hemskt tacksam för svar, vill börja avvänja mig från windows!

Permalänk
Medlem

/
det betyder "root"
normalt sett har man en /home partition också men det är inte nödvändigt

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Du bör nog låna Linux böcker om du ska börja använda linux för annars kommer du få vänta på 10000tals svar till dina frågpr på detta forum. Linuxböcker tar upp all grundläggande och förklarar os:et på ett förståeligt sätt. När du väl har grunden kan du komplettera med att fråga runt, mixa lite själv, läsa det på tidningar (datormagazinet) osv.

Permalänk
Medlem

Varför ska han låna linux böcker? De finns ju på bibblan annars
Jag har alltid tyckt att google + manpages är mycket mer effektiva sätt att lära sig.

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tossefar
Varför ska han låna linux böcker? De finns ju på bibblan annars
Jag har alltid tyckt att google + manpages är mycket mer effektiva sätt att lära sig.

Ja lånar man inte böcker på bibblan? Eller har jag missförstått dig?

Annars är boken "Att använda GNU/Linux väldigt bra. Den finns gratis att ladda hem på http://www.df.lth.se/~triad/gnulinux/

Visa signatur

Ibland kör jag Wintendo men mest kör jag Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren nu sitter jag på Fedora Core 3 och de funkar riktig bra!Men nu har jag fastnat igen :P.Har försökt lägga in Nvidias drivers men utan resultat.Har sökt i google och kollat nvidias forum men får inte klart för mig hur man ska göra.Skulle vara mycket tacksam om någon kunnde länka till en sida men installationsanvisninga eller förklara för mig hur man gör.Ni får gärna länka till andra sidor med guider om hur man använder linux men kom ihåg att jag er ett litet spädbarn när det gäller linux!

Permalänk
Medlem

http://www.fedorafaq.org/ kan du hitta installationsanvisningar till nvidias drivers. Själv väntar jag tills fungerande RPM-paket släpps...

Visa signatur

I'm the operator with my pocket calculator