Permalänk
Medlem

Internet problem ... <--- klurigt

Jag har Telia adsl 8/1 mbit samt en router (d-link 604)..
jag har 2 datorer hemma ... båda är ikopplade i routern men endast 1 kan komma ut på internet.. den andra datorn hittar min dator men kan inte komma ut på internet.. min dator har inget internt ip utan bara det utåtriktade ip:t som är 81.226.X.XXX.. o den andre datorn har inget ip alls :S ... något ni undrar över bara skriv. .... tacksam för all hjälp !

Visa signatur

AMD64 Athlon XP6400+ , 4gig ram, ATI Radeon HD4850, 2.5TB hdd.

Permalänk
Medlem

Känns som om du satt kabeln på LAN istället för WAN.

Permalänk
Medlem

nop .. det har jag inte ... jag har satt kablen som går från modemet till routern i rätt utag ..........

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter som att routingfunktionen är avslagen, annars borde den inte ge dig det externa ip:t.

Visa signatur

Но если есть в кармане пачка сигарет,
Значит все не так уж плохо на сегодняшний день.

Permalänk
Medlem

Enklast vore ju att återställa routern. Då borde den ju börja fungera som den ska.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

eller så har du inte satt på routerns dhcp, eller så har du glömt att ta bort ditt ip från din egna dator efter det att du satte på datorn.

Testa: kolla så dhcp är AV på routern, kolla vilket ipadress routern har.
Har den tex 192.168.0.1 så ger du din dator 192.168.0.2 och den andra .3 o.s.v. Båda datorerna ska ha gateway och DNS 192.168.0.1 (samma som routerns ip)

Permalänk
Medlem

spennen .. jag har provvat att komma in på routern .. men det går inte :S ..
det står att man ska skriva 192.168.0.1 i webb läsaren .. ( har gjort så innan).. men det funkar inte .. inget händer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

för att det ska funka måste du ha ett ip i samma serie som routern, ställ in ett fasst ip på din dator i den serien, (tex 192.168.0.5)...sen kan du komma åt routern på http://192.168.0.1 och försöka nollställa den eller slå på DHCP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slajsen
för att det ska funka måste du ha ett ip i samma serie som routern, ställ in ett fasst ip på din dator i den serien, (tex 192.168.0.5)...sen kan du komma åt routern på http://192.168.0.1 och försöka nollställa den eller slå på DHCP.

mjo fast det är bättre att köra utan dhcp. Om man tex öppnar en port till nåt, så vill man ju att samma dator ska ha samma ip hela tiden. (min åsikt iallafall)

Permalänk
Medlem

Koppla ur alla nätverkskablar från routern förrutom den kabeln du har till din dator.
Nollställ routern.
Ställ in IP-adressen: 192.168.0.5 på din dator.
Gå sedan in på: http://192.168.0.1
Ställ in rätt anslutningsmetod till internet.
Starta igång DHCP om den inte är aktiverad (Vilket jag tror den ska vara som default)
Koppla in WAN-kabeln från modemet.
Ställ in "Erhåll automatisk IP-adress på datorn."
Testa....

Permalänk
Medlem

Om du provat allt och inte kommer in i routern så är det ett vanligt dilemma när router funktionen dör att routern i sig är i sönder.

Prata med dlink om du har garanti, annars kasta den och köp ny.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller