MSI k8N Neo2 IDE controller..

Permalänk
Medlem

MSI k8N Neo2 IDE controller..

Jag har ett MSI K8N Neo2 platinum moderkort och jag undrar vad IDE-controllern på detta moderkort heter?
Det står i enhetshanteraren i windows att den heter "Nvidia Nforce3 250 Paralelll ATA Controller (2.6)", men jag hittar ingen sån i Linuxkärnan.. Håller nämligen på att kompilera om kärnan, men har tyvärr stött på problem

Så någon här som vet vad IDE-controllern på detta moderkort heter i Linux?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Sökte runt lite och det verkar vara ett tämligen välkänt problem. Läs detta:
http://bugme.osdl.org/show_bug.cgi?id=3352
http://www.amdzone.com/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic...
Hoppas att det löser sig.

edit) Aha det var vad kontrollern hette, testa NForce3-250Gb chipset. Annars lär det stå i någon av länkarna ovan

Visa signatur

MVH Adam
Kulturstrategisk aggregator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kernel
Sökte runt lite och det verkar vara ett tämligen välkänt problem. Läs detta:
http://bugme.osdl.org/show_bug.cgi?id=3352
http://www.amdzone.com/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic...
Hoppas att det löser sig.

edit) Aha det var vad kontrollern hette, testa NForce3-250Gb chipset. Annars lär det stå i någon av länkarna ovan

Ok, hittade tyvärr ingen sådan i kernelinställningarna.. Och dessutom beskriver länkarna i ditt inlägg S-ATAdiskar.. Jag kör mitt linuxsystem på IDE.. Så jag hoppas inte de problemen rör mig
Fattar fan inte vad som inte är rätt i den här jävla configen
Vad är initrd.img för nåt (tror det slutade på img). Sån finns för min 2.6.8-kärna som följde med systemet, men inte på min nya..

Visa signatur

WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux

Permalänk

Re: MSI k8N Neo2 IDE controller..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Jag har ett MSI K8N Neo2 platinum moderkort och jag undrar vad IDE-controllern på detta moderkort heter?
Det står i enhetshanteraren i windows att den heter "Nvidia Nforce3 250 Paralelll ATA Controller (2.6)", men jag hittar ingen sån i Linuxkärnan.. Håller nämligen på att kompilera om kärnan, men har tyvärr stött på problem

Så någon här som vet vad IDE-controllern på detta moderkort heter i Linux?

Ladda ner en LiveCD-dist som heter Kanotix och boota med den, skriv sedan lsmod och se vad modulen heter alternativt vad den har för parametrar. Sedan ser du bara till att kompilera rätt moduler på din vanliga dist. Om nu inte Kanotix hittar hårdvaran så går den inte att köra på Linux... Finns ingen annan dist med så komplett hårdvarustöd...

Läste föresten på en av länkarna ovan:

Citat:

I think gilboa's right, 2.6.8.1 (and so far 2.6.9 release candidates) do not work w/ our onboard Nforce3 SATA. bummer for us!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Ladda ner en LiveCD-dist som heter Kanotix och boota med den, skriv sedan lsmod och se vad modulen heter alternativt vad den har för parametrar. Sedan ser du bara till att kompilera rätt moduler på din vanliga dist. Om nu inte Kanotix hittar hårdvaran så går den inte att köra på Linux... Finns ingen annan dist med så komplett hårdvarustöd...

Läste föresten på en av länkarna ovan:

Har testat det nu, och har kollat alla moduler.. Tror jag har de flesta med i min kärna.. Men hur ser man egentligen vad en sak heter som modul? Det står ju inte alltid i beskrivningen..

EDIT: Hjälp, jag börjar fan tröttna nu snart Ingenting hjälper.. Har mosat på med alla tänkbara moduler, men det står samma skit ändå..

Det står exakt så här:

VFS: Cannot open root device "hdb3" or unknown-block(0,0) Pleace append correct "root=" boot option Kernel panic - not syncing: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(0,0)

Vad faaan kan det vara för fel? Det går ju boota lätt med kernel 2.6.8.. Inga problem alls där, men hur fixar man detta? Någon som har en minsta aning?!"

EDIT:
Vad är initrd.img för något? Det kan inte ha något med det att göra? Dena andra kärnan (2.6.8) har en initrd.img-fil.. Vad gör den?
Jag har laddat varenda jävla modul som laddas med 2.6.8 i 2.6.9 och inte fan vill helvetet starta ändå.. Samma jävla skitmeddelande hela tiden.. Så otroligt störande att inte veta vad det kan vara
Ingen som har minsta minsta lilla aning?!

EDIT2: La till initrd-filen för kernel 2.6.8 och då kom jag vidare med kernel 2.6.9.. så nåt med initrd har det med att göra.. Hur gör man en initrd för min kärna och varför behövs den?
(Hade dock lite andra problem med modulerna som gör att jag fick kernel panic.. störande )

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Har testat det nu, och har kollat alla moduler.. Tror jag har de flesta med i min kärna.. Men hur ser man egentligen vad en sak heter som modul? Det står ju inte alltid i beskrivningen..

EDIT: Hjälp, jag börjar fan tröttna nu snart Ingenting hjälper.. Har mosat på med alla tänkbara moduler, men det står samma skit ändå..

Det står exakt så här:

VFS: Cannot open root device "hdb3" or unknown-block(0,0) Pleace append correct "root=" boot option Kernel panic - not syncing: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(0,0)

Vad faaan kan det vara för fel? Det går ju boota lätt med kernel 2.6.8.. Inga problem alls där, men hur fixar man detta? Någon som har en minsta aning?!"

EDIT:
Vad är initrd.img för något? Det kan inte ha något med det att göra? Dena andra kärnan (2.6.8) har en initrd.img-fil.. Vad gör den?
Jag har laddat varenda jävla modul som laddas med 2.6.8 i 2.6.9 och inte fan vill helvetet starta ändå.. Samma jävla skitmeddelande hela tiden.. Så otroligt störande att inte veta vad det kan vara
Ingen som har minsta minsta lilla aning?!

EDIT2: La till initrd-filen för kernel 2.6.8 och då kom jag vidare med kernel 2.6.9.. så nåt med initrd har det med att göra.. Hur gör man en initrd för min kärna och varför behövs den?
(Hade dock lite andra problem med modulerna som gör att jag fick kernel panic.. störande )

1. Hur ser din grub.conf / lilo.conf ut och på vilken enhet/partition ligger rooten?

2. Låter samtidigt som du kanske har kompilerat IDE- och/eller filsystemsstödet som moduler, då kommer det inte direkt fungera... (Kompilera in generic IDE driver, ext2/ext3 och ReiserFS direkt in i kärnan...)

Permalänk
Medlem
Citat:

2. Låter samtidigt som du kanske har kompilerat IDE- och/eller filsystemsstödet som moduler, då kommer det inte direkt fungera... (Kompilera in generic IDE driver, ext2/ext3 och ReiserFS direkt in i kärnan...)

Det var det jag tänkte också. Jag har gjort ungefär samma fel nämligen.

Permalänk
Medlem

Plus "AMD and nVidia IDE support" eftersom det är nvidia-chipset....

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

1. Hur ser din grub.conf / lilo.conf ut och på vilken enhet/partition ligger rooten?

Ok, men jag tror jag gjort det .. Fast är inte säker.. Aja, ska kompilera om och testa sen .. Men felet avhjälptes ju när jag tog hjälp av initrd.img-2.6.8-1-386 (den andra kärnans initrd). Då kom jag ju faktiskt vidare, fast iofs dök det upp diverse andra problem..
Jag kan säga så här:
På /boot kör jag EXT3
på / kör jag reiserFS och likaså på /home ...
Har det något med saken att göra?
Fattar inte riktigt varför jag ska behöva använda den här initrd.img..

Visa signatur

Permalänk
Citat:

På /boot kör jag EXT3
på / kör jag reiserFS och likaså på /home ...

Är 99% säker på att du har kompilerat Ext3 och ReiserFS-stöd som moduler... Kompilera om kärnan med "inbyggt" stöd för dem så slipper du använda dig av initrd...

Permalänk
Medlem
Citat:

Är 99% säker på att du har kompilerat Ext3 och ReiserFS-stöd som moduler... Kompilera om kärnan med "inbyggt" stöd för dem så slipper du använda dig av initrd...

Nix, det är inkompilerat direkt i kärnan och har varit hela tiden ..
Jag har gjort så att kärnan har stöd för alla linux filformat direkt i kärnan..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

initrd är en liten ramdisk som innehåller lite diverse startgrejor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
initrd är en liten ramdisk som innehåller lite diverse startgrejor

Vilket "torde" säga att han saknar någonting livsviktigt så kernelen kan starta upp på egen hand (kanske)...

-=fredrik=-, jag vill att du postar din .config-fil...