Vilket är det bästa sättet att lära sig linux på?

Permalänk
Medlem

Vilket är det bästa sättet att lära sig linux på?

hallå...vilket är det bästa å lättaste sättet att lära sig linux om man är helt noob inom de området å inte har någon i sin bekantskaps krets som använder de?

Visa signatur

Intel P4 3.0|abit is7-e2|kingston ddr 2048mb pc3200 400mhz|xfx 6600gt

Permalänk
Medlem

Det finns ett gäng böcker man kan läsa, ta en titt i någon större bokhandel så lär du hitta en del.

Permalänk
Medlem

fixa en dator att installera på.
tanka hem någon linux distribution. välj mellan fedora, slackware, debian, ubuntu,mandrake,suse som är bland de vanligaste distributionerna. Välj inte någon av de mindr ekända. förvänta dig inte att få ett bra svar om vilken som är bäst, eftersom det är en kraftigt religiös fråga, där inga är överrens.

installera linux på datorn. kolla på nätet och gissa där du kör fast.
installera om linux tills dess du börja fatta vad det handlar om.
du kommer inte lyckas på första försöket som nybörjare. lär av misstagen.

Frågar du om hjälp någonstans så ange relevant information. vilken hårdvara, vilken mjukvara, vilka versioner, vilket felmeddelande och så vidare. Läs man-sidorna och sök på internet innan du frågar om hjälp. Folk avskyr att svara på samma nybörjarfrågor hela tiden.

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Medlem

Det bästa sättet att lära sig om Linux, är att börja använda det.

Steg 1: Ta hem valfri Linux-distribution.
Steg 2: Försök installera Linux.
Steg 3: Ta hem en annan Linux-distribution.
Steg 4: Installera Linux.
Steg 5: Installera om Linux så att det blir rätt.
Steg 6: Konfigurera systemet så att det passar dina ändamål.
Steg 7: Installera om Linux.
Steg 8: Lär dig att göra backup.
Steg 9: Konfigurera systemet så att det passar dina ändamål.
Steg 10: Återställ Linux från backup.
Steg 11: Konfigurera...
Steg 12: Du kan nu allt som är värt att kunna om Linux.
Steg 13: Installera Windows och tillbe Bill Gates.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Kunde nästan ingen ting om linux , men så kom jag på att jag ville lära mig så jag skrev ut gentoo manualen och laddade hem gentoo och satte mig och fipplade på med det , och lästa manualen mycket tills jag förstod hur det hela funkade

Visa signatur

WMII

Permalänk

Köp en bok med tillhörande Linux på CD-skiva.
Välj en som går igenom allt grundligt ända från installationen.

Efter det är det bara att börja använda Linux, det lär man sig mest på.
Komplettera gärna ytterligare böcker, kanske nån om systemadministration.

Visa signatur

::.. KDE Neon ..::
Home | MAME Arcade
Spelkonsoler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja

Rätt, men du missade cirka fem "Installera om Linux så att det blir rätt.".

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk

Tjusningen är väl att man inte ska behöva installera om tills det blir rätt. Man fixar en installation så att det BLIR rätt, utan ominstallation!
Om man inte behöver ändra partitionerna, möjligen.

Ett annan viktig punkt som ingen tycks ha tagit upp hittills:

Fråga vid problem, men bara vid riktiga problem! Att lösa problem på egen hand är det mest lärorika man kan göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det var typ så jag gjorde Fast jag skippade steg 13.

Permalänk
Medlem

Sätt upp flera mål som:
Få fart på Nätverk
Få fart på X
Få fart på Ljud
och så vidare...

Man lär sig en hel del på vägen

Bara att sätta sig och göra en lista på saker du vill göra.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

testa

Visa signatur

"Let the children of Zion be joyful in their King. Let them praise His name in the dance...sing unto God, sing praises to His name; exolt HIM that rideth on the heavens by His name JAH, and rejoice before HIM...sing unto HIM a new song; play skillfully with a loud noise..." Selah!

Permalänk
Medlem

Det bästa sättet är nog att lära sig genom att köra trail and error processen.....
Det viktigaste komandot i början är "man" sen är det bara att köra.

Som i alla andra trådar är det bara att rekomendera :
http://www.df.lth.se/~triad/gnulinux/gnulinux.pdf

Permalänk

Tror att det bästa är att börja med en vilja att kämpa sig fram och sedan börja med något där man inte får allt framdukat som Mandrake och fedora... utan man tar kanske slack,debian eller gentoo direkt och läser deras manualer och läser (söker) på forum om man får problem

Permalänk

Re: Vilket är det bästa sättet att lära sig linux på?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av corono
hallå...vilket är det bästa å lättaste sättet att lära sig linux om man är helt noob inom de området å inte har någon i sin bekantskaps krets som använder de?

Jag var helt noob på GNU/linux i höstas, men jag bestämde mig för att lära mig det. Det bästa är att låna böcker på biblioteket, skit samma om de är lite omoderna, bara de inte är från 70-talet=) läs allt som finns på biblioteket, ladda ner manualer från nätet, häng här på forumet och läs massor och ställ frågor.

Sen är det bara att prova, av olika distar, installera och installera om, testa en ny installera igen o.s.v. se bara till att du inte har en massa viktiga saker på datorn du provar med, det finns en risk att saker försvinner.

En bra bok jag läste var "Grunderna i Linux" av David Elboth, bra bok men kanske inte för nybörjaren, jag gjorde lite fel som börjadde med den boken.

En annan som är mycket nybörjarvänlig hette "Linux för alla" av Jesper Ek. Det finns mång bra böcker att hitta! bara att börja leta!

Jag säger inte att jag har lärt mig allt om GNU/linux ännu, jag är fortfarande i stadiet där jag testar olika distar, men jag är på gång=) och jag tyckte det var ett rätt bra sätt. En annan viktig sak tror jag är att inte lyssna allt för mycket på de som redan kan linux, utan att skaffa sig en egen uppfattning också. Till exempel är det inte bra att som GNU/linux noob ställa frågan "Vilken dist ska jag välja" då får du tusen olika svar. prova själv istället.

Lycka till!

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Den korta vägen är den långa vägen...

Annars rekommenderar jag 'The Complete FreeBSD' , inte Linux men BSD är inte fel det heller BSD är det man kör när man tröttnat på att ändra på allting o bara vill ha nått som funkar

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluffis

Annars rekommenderar jag 'The Complete FreeBSD' , inte Linux men BSD är inte fel det heller BSD är det man kör när man tröttnat på att ändra på allting o bara vill ha nått som funkar

Nu ljuger du bara

Visa signatur

| Topower 520W | Epox 8RDA3+ | AMD 3000+ | ATI Radeon 9800pro | 1x512Mb 500MHz Kingmax Hardcore | 1x ATA 80Gb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, som ett ATI-kort....

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Håller mig nog till BSD faktiskt, min hårdvara är inte sådärninga ny direkt Grafikkort köper man juh det billigaste man kan vart 3'e år eller så, då brukar det funka bra

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Hmm. du gör så.

Jag skaffade mac för jag blev less på att saker inte fungerade. Och har OpenBSD burkar för att jävlas med

Permalänk
Medlem

Jag har en PowerBook oxo

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gillar inte de tidigare föreslagna böckerna ("Linux för alla" och "Grunderna i Linux"), ty där lär du dig en *distribution*, inte hur GNU/Linux *fungerar*. Bästa boken är gratis och finns som PDF, hämta den på http://www.df.lth.se/~triad/gnulinux/. Skriv även ut Gentoo's installationsguide, det var den jag lärde mig på för drygt ett år sedan. Lycka till!

Visa signatur

Kubuntu Linux 'Edgy' med kernel 2.6.17.x, xorg 7.x, KDE 3.5.x.
AMD64 3200+, 2 GB Dual-DDR400, 250+160 GB Samsung SATA2

Permalänk
Medlem

Kort svar: Använd det.

Permalänk
Medlem
Citat:

eller så skaffar men en enkel dist som SuSE eller Ubuntu och hoppar steg 1-3 samt 5-12 och skiter i att man inte lärt sig så mycket, bara känner frid i själen. steg 13 kommer du aldrig undan att repetera om du ska köra windows dock.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

AndreaX: Ursäkta mitt bortkomna tillstånd, men hur kan man känna frid i själen, när man arbetar på ett system man inte har en aning om hur det fungerar? Det skulle vara som att påstå att man blev mätt, trots att man hade en spis man inte kunde hantera.

Nej, frid i själen får man efter ett år eller två med linux. Först kommer besvikelsen över att ingenting fungerar, sen kommer glädjen över att man lyckades lösa en av trettiofyra strulande saker, sen ökas euforin allt eftersom man löser fler problem och börjar bli vän med sitt system. Först när man har använt linux så pass länge att man inte längre sitter och tänker "jag använder linux", eller "så här är det inte i windows" - DÅ blir/är man frälst.

Amen.

Visa signatur

We shall never cease from exploration And the end of all our exploring Will be to arrive where we started And know the place for the first time.
- T. S. Eliot

Permalänk
Medlem

Annars börjar man med BSD, testar linux, går tillbaks till BSD för att det känns bättre

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prodhe
AndreaX: Ursäkta mitt bortkomna tillstånd, men hur kan man känna frid i själen, när man arbetar på ett system man inte har en aning om hur det fungerar? Det skulle vara som att påstå att man blev mätt, trots att man hade en spis man inte kunde hantera.

Nej, frid i själen får man efter ett år eller två med linux. Först kommer besvikelsen över att ingenting fungerar, sen kommer glädjen över att man lyckades lösa en av trettiofyra strulande saker, sen ökas euforin allt eftersom man löser fler problem och börjar bli vän med sitt system. Först när man har använt linux så pass länge att man inte längre sitter och tänker "jag använder linux", eller "så här är det inte i windows" - DÅ blir/är man frälst.

Amen.

ok, du är ursäktad. det blir 3 ave Maria och en fader vår.

alltså, du kan inte ha prövat SUSE 9.1+ visst, allt ser annorlunda ut i början, men jag finner det lättare att tweaka än Windows XP pro iaf. och glöm inte att de flesta Windowsanvändare inte heller har en susning om hur Windows funkar. bara man vänjer sig vid katalogstruktureringen så är allt kaka sen. Ubuntu sen, det är tom lättare att installera än Windows XP. (inte lika bra guider i GUI sen dock, som SUSE har.

men det gäller ju då att man väljer en idiotversion som jag gjort dock, och inte drar på med Crux direkt, som jag iof lyckades installera till slut, men sen funkade det ju lite sådär också.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint