Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Gannon: Väldigt mystiskt. Har hört att en till har samma problem som dig. Han sitter inte heller bakom någon brandvägg eller dyl. så det måste ju vara ngt med det. Ska kika på det senare ikväll.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Jag fortsatte att försöka få igång det i FreeBSD. Jag använder FreeBSD 5.3 och gcc 3.4.2.
Felet Kent-Mustafa fick fixade jag med:

chrippa@cochrane (~/program/linuxdcpp) diff -u linux/prefix.cc.orig linux/prefix.cc --- linux/prefix.cc.orig Tue Feb 8 15:29:26 2005 +++ linux/prefix.cc Tue Feb 8 15:29:41 2005 @@ -47,7 +47,7 @@ #undef NULL -#define NULL ((void *) 0) +#define NULL 0 #ifdef __GNUC__ #define br_return_val_if_fail(expr,val) if (!(expr)) {fprintf (stderr, "** BinReloc (%s): assertion %s failed\n" __PRETTY_FUNCTION__, #expr); return val;}

Då kompilerar programmet, men det blir fel i körningen:

chrippa@cochrane (~/program/linuxdcpp) ./dcpp Loading: Hash database Loading: Shared Files Loading: Download Queue ** BinReloc (char* br_extract_dir(const char*)): assertion path != (char *) NULL failed terminate called after throwing an instance of 'std::logic_error' what(): basic_string::_S_construct NULL not valid zsh: abort (core dumped) ./dcpp

Det går dock att åtgärda med:

chrippa@cochrane (~/program/linuxdcpp) diff -u linux/prefix.cc.orig linux/prefix.cc --- linux/prefix.cc.orig Tue Feb 8 15:40:15 2005 +++ linux/prefix.cc Tue Feb 8 15:41:08 2005 @@ -103,7 +103,7 @@ br_return_val_if_fail (symbol != NULL, NULL); - f = fopen ("/proc/self/maps", "r"); + f = fopen ("/usr/compat/linux/proc/self/maps", "r"); if (!f) return NULL;

Nu startar programmet och verkar funka.

Permalänk

Hur gör jag för att byta från gcc 3.3 till 3.4 i Ubuntu? Tankade hem 3.4 via Apt men 3.3 är fortfarande standard och det finns inget 'gcc-config' i Ubuntu.

Visa signatur

And on the seventh day, god stepped back and said: "There is my creation, perfect in every way... oh, dammit I left pot all over the place. Now they'll think I want them to smoke it... Now I have to create republicans." - Bill Hicks

Permalänk
Medlem

1. om jag ska "uppdatera" linuxdcpp, hur göra jag då?
2. om jag kompilerar och installerar om den, kommer jag behöva hasha om allt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LMX
1. om jag ska "uppdatera" linuxdcpp, hur göra jag då?
2. om jag kompilerar och installerar om den, kommer jag behöva hasha om allt?

Ställ dig i katalogen där filerna från cvs:en hamnade och skriv:
cvs login [enter]
cvs update -dP [enter]

Sedan kompilerar du om som vanligt.
Nej, du kommer inte behöva hasha om.

Visa signatur

Scud: The other day, in the park, I was wondering why frisbees look bigger and bigger as they get closer to you
Scud: And then it hit me

Permalänk
Medlem

tackar Gannon!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phase
mOREc: Det fungerar då helt perfekt för mig. Dock så kan den av någon anledning inte hasha filer över en viss storlek (vet inte vilken storlek än). Så om du delar en stor fil > 2gb så kan det hända att den inte hashar allt, pga att den stannar på den filen.
Den går in i underkataloger också, det kan jag garantera.

Krater: Jo, det ska den. Men den fungerar inte som den ska än, så jag har disablat den.
Det var konstigt, får fixa hash-statusen ikväll så kanske man kan lösa några problem.
Vad hade du ändrat för inställningar då den frös?

Har inga stora filer. Bara stora mappar.

Visserligen kör jag Reiser4 som filsystem men det ska väl inte störa på något sätt?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Jag har lite problem med kompileringen. Någon som fått dessa fel?

g++ -DXTHREADS -D_REENTRANT -DXUSE_MTSAFE_API -pthread -pthread -DHAVE_ASM_ATOMIC_H -D_GNU_SOURCE -DHAVE_DECL_PTHREAD_RECURSIVE_MUTEX_INITIALIZER_NP -I. -DENABLE_BINRELOC -I/usr/include/libglade-2.0 -I/usr/include/gtk-2.0 -I/usr/include/libxml2 -I/usr/lib/gtk-2.0/include -I/usr/X11R6/include -I/usr/include/atk-1.0 -I/usr/include/pango-1.0 -I/usr/include/freetype2 -I/usr/include/freetype2/config -I/usr/include/glib-2.0 -I/usr/lib/glib-2.0/include -I/usr/include/glib-2.0 -I/usr/lib/glib-2.0/include -c -o build/client/ADLSearch.o client/ADLSearch.cpp In file included from client/Thread.h:33, from client/CriticalSection.h:26, from client/Speaker.h:22, from client/SettingsManager.h:23, from client/ADLSearch.h:33, from client/ADLSearch.cpp:27: /usr/include/asm/atomic.h:40:2: warning: #warning Using kernel header in userland program. BAD! In file included from client/CriticalSection.h:26, from client/Speaker.h:22, from client/SettingsManager.h:23, from client/ADLSearch.h:33, from client/ADLSearch.cpp:27: client/Thread.h: In static member function `static long int Thread::safeInc(volatile long int&)': client/Thread.h:103: error: `atomic_inc' undeclared (first use this function) client/Thread.h:103: error: (Each undeclared identifier is reported only once for each function it appears in.) client/Thread.h: In static member function `static long int Thread::safeDec(volatile long int&)': client/Thread.h:113: error: `atomic_dec' undeclared (first use this function) scons: *** [build/client/ADLSearch.o] Error 1 scons: building terminated because of errors.

Permalänk
Medlem

Nu får jag fram ett skrivfällt när jag försöker ansluta till en hub som kräver lösenord, men när jag skrivit in det och tryckt på ok stängs programet och i terminalen står det: Segmentation fault

Permalänk
Medlem

Chrippa: Tack! Det där ska upp i CVS'en snarast. Sålänge det fungerar dvs?

Tangerine: Kan tyvärr inte hjälpa dig på den delen. Har aldrig använt Ubuntu.

mOREc: Nej, Reiser4 är det inga problem med. Jag återkommer hit då jag fixat Hash-statusen så får du gärna testa lite och se om den ens hashar.

Morph: Det är Fedora 3 som är problemet. Det finns en patch här: https://developer.berlios.de/patch/?func=detailpatch&patch_id... kan dock inte garantera att den fungerar.

LMX: Ska meddela han som håller på med det att det är problem.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Att jag inte kunde söka i Active Mode verkade vara något problem med portarna.
Jag ändrade Listen Port, både TCP och UDP, till 9176 (samma som jag använde i Valknut) och nu fungerar det.

Visa signatur

Scud: The other day, in the park, I was wondering why frisbees look bigger and bigger as they get closer to you
Scud: And then it hit me

Permalänk
Medlem

Gannon: Tänkte på ngt sådant också, men förstår inte riktigt varför det är så.
Man kanske måste ange port för att DC++ ska köra i Active Mode, aja, ska kolla senare ändå.

Visa signatur

Permalänk

Så, om man kombinerar våra patchar, så får man det att fungera i FreeBSD genom:

[joel ~/linuxdcpp] $ diff -u SConstruct.orig SConstruct --- SConstruct.orig Sun Feb 6 22:54:21 2005 +++ SConstruct Sun Feb 6 22:54:46 2005 @@ -94,7 +94,7 @@ conf.env.Append(CXXFLAGS = '-DHAVE_ASM_ATOMIC_H') conf.env.Append(CXXFLAGS = '-D_GNU_SOURCE') -if not conf.CheckDefine('PTHREAD_RECURSIVE_MUTEX_INITIALIZER_NP', 'pthread.h', 'pthread'): +if not conf.CheckDefine('PTHREAD_MUTEX_INITIALIZER', 'pthread.h', 'pthread'): print 'PTHREAD_RECURSIVE_MUTEX_INITIALIZER_NP is not defined in pthread.h' print 'This is required, exiting' print 'Note: This is a GNU specific thing as far as we know. So if'

[joel ~/linuxdcpp/client] $ diff -u CriticalSection.h.orig CriticalSection.h --- CriticalSection.h.orig Sun Feb 6 22:59:34 2005 +++ CriticalSection.h Sun Feb 6 23:01:23 2005 @@ -52,7 +52,7 @@ public: CriticalSection() throw() { #if HAVE_DECL_PTHREAD_RECURSIVE_MUTEX_INITIALIZER_NP - static pthread_mutex_t recmtx = PTHREAD_RECURSIVE_MUTEX_INITIALIZER_NP; + static pthread_mutex_t recmtx = PTHREAD_MUTEX_INITIALIZER; mtx = recmtx; #else #error Can not find mutex type attribute.

chrippa@cochrane (~/program/linuxdcpp) diff -u linux/prefix.cc.orig linux/prefix.cc --- linux/prefix.cc.orig Tue Feb 8 15:29:26 2005 +++ linux/prefix.cc Tue Feb 8 15:29:41 2005 @@ -47,7 +47,7 @@ #undef NULL -#define NULL ((void *) 0) +#define NULL 0 #ifdef __GNUC__ #define br_return_val_if_fail(expr,val) if (!(expr)) {fprintf (stderr, "** BinReloc (%s): assertion %s failed\n" __PRETTY_FUNCTION__, #expr); return val;}

chrippa@cochrane (~/program/linuxdcpp) diff -u linux/prefix.cc.orig linux/prefix.cc --- linux/prefix.cc.orig Tue Feb 8 15:40:15 2005 +++ linux/prefix.cc Tue Feb 8 15:41:08 2005 @@ -103,7 +103,7 @@ br_return_val_if_fail (symbol != NULL, NULL); - f = fopen ("/proc/self/maps", "r"); + f = fopen ("/usr/compat/linux/proc/self/maps", "r"); if (!f) return NULL;

Jag har inte hunnit testa än, men det ser lovande ut. Problemet är att den sista förändringen kräver att man har kompatibilitetslagret för linux installerat (eller rättare sagt deras runtime libraries), yuck.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Har inga stora filer. Bara stora mappar.

Visserligen kör jag Reiser4 som filsystem men det ska väl inte störa på något sätt?

Tycker det låter som du är för ivrig, det tar ett jävla tag att hasha allt. Låt klienten stå igång över natten och se hur mycket du delar ut när du vaknar imorron.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangerine
Hur gör jag för att byta från gcc 3.3 till 3.4 i Ubuntu? Tankade hem 3.4 via Apt men 3.3 är fortfarande standard och det finns inget 'gcc-config' i Ubuntu.

Vet inte exakt hur det är i Ubuntu men då det bygger på debian borde du kunna använda

update-alternatives

http://www.debian.org/doc/manuals/debian-faq/ch-customizing.e...

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadSpida
Tycker det låter som du är för ivrig, det tar ett jävla tag att hasha allt. Låt klienten stå igång över natten och se hur mycket du delar ut när du vaknar imorron.

Bara att kolla på diskaktiviteten, först kolla normalt, sedan kolla igen efter ett tag, är den då normal igen så är det lungt. Det är detta jag har gjort...

Plus att man hör hdd:n när den hashar sen blir den tyst när det är klart.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Avstängd

hur installerar man patchfilen fòr Fedora C3 ?

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

WetWilly: Ställ dig i linuxdcpp/ och skriv "patch -p1 < <patch-namnet>"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Morph: Det är Fedora 3 som är problemet. Det finns en patch här: https://developer.berlios.de/patch/?func=detailpatch&patch_id... kan dock inte garantera att den fungerar.

Det fungerade bra att kompilera efter att jag patchat.
Gick bra att starta programmet också.

Permalänk
Medlem

Efter att ha fixat dom felaktiga preprocessor direktiven så lyckades jag starta programmet, det fungerade även att starta och hasha filerna, bara det att det gick inte att söka eller ansluta till någon användare :/. Annars ser det mycket lovande ut! Fortsätt jobba så kan säkert detta bli något riktigt bra!

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

Hur snart är det tänkt att det ska bli oberoende av libgnome? Skulle inte orka installera det bara för detta program.

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk
Medlem

Skulle vara nice om den gick att kompilera i Mac OS X

Där behövs det en bra klient

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Opteron: Du får gärna posta vad du hade för fel, och vilken lösning. Om du inte sitter bakom brandvägg eller dyl. så måste du ändå ange port# (tcp/udp) för att det ska fungera i Active Mode. Då borde det fungera att söka och ansluta till andra.

VaCUm: Min Mac anläder om en eller två veckor, så jag måste göra så att det fungerar i Mac OS X.

Visa signatur

Permalänk

Drog ner senaste CVS-versionen nyss och kompilerade om. Hittade dessa buggar:
-Titeln på hubfönstret sätts inte till hubnamnet, tabben får ingen text alls när man väl är ansluten till hubben och har fått $HubName
-Jag ser inte vad andra skriver i mainchat, bara timestampet syns. Hmm, verkar som att jag ser meddelanden från de som ligger med på $OpList, men inte från andra användare. Meddelandena jag skickar syns dock korrekt för både mig och andra i hubben.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

dr slizer: Det låter som du inte har libgnome. Har hört folk som har haft liknande problem. Då har dem saknat libgnome.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Opteron: Du får gärna posta vad du hade för fel, och vilken lösning. Om du inte sitter bakom brandvägg eller dyl. så måste du ändå ange port# (tcp/udp) för att det ska fungera i Active Mode. Då borde det fungera att söka och ansluta till andra.

Ja, jag sitter bakom en brandvägg och active mode har jag aktiverat samt rätt portar i inställningarna, dessa fungerar kanon med valknut så jag vet att det fungerar, jag får kolla närmare på detta.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

Opteron: Konstigt. Sitter också bakom brandvägg och för mig fungerar det utmärkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har ett annat problem nu.
Lägger jag till en share så startar inte programmet längre och jag kan aldrig trycka på Hash-knappen.
Tar jag bort

<Share> <Directory Virtual="bla">/bla/bla/</Directory> </Share>

i DCPlusPlus.xml så går det att starta igen.

Edit, la till / sist i sökvägen

Permalänk
Medlem

Fick samma fel med nyaste dcpp klienten, ta bort dina shares, starta dcpp och lägg till dem i programmet igen.
Den enda skillnaden är att dcpp nu förväntar sig ett / i slutet på sökvägen.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Jag har ett / i slutet av sökvägen, fungerar ändå inte.