Ibooken vägrar å clocka ner processorn

Permalänk
Medlem

Ibooken vägrar å clocka ner processorn

Hej jag har fått en ibook och för att få så lång batteri tid som möjligt så vill jag att processorn ska clocka ner sig när jag använder den utan näradaptern så jag går klickar mig fram till strömspar ikonen å öppnar den senså väljer jag anpassade och väljer reduserad å stänger ner den men om jag öppnar den igen så är den fortfarande på högsta. Vad ska jag göra??

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Vad menar du. Det finns automatiskt, reducerad och optimal.
Du kör på automatiskt så fixar den allt åt dig.

Permalänk
Medlem

Men även om jag ställer in den på automatisk så clockar den ej ner sig

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Hur vet du det?

Visa signatur

iBook G4 1.33GHz, 1024 MB, 40GB + 160, Mac OS X 10.4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Men även om jag ställer in den på automatisk så clockar den ej ner sig

Hur vet du det. Var tittar du efter det?

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem jag också. Väljer jag "Reducerad" och sedan stänger inställninggspanelen för att sedan öppna den direkt efteråt så har den ändrat sig till vad jag hade valt innan, dvs "automatisk" eller "högsta".

Antar att "automatisk" ändå är det bästa valet för det mest men jag innbillar mig att "reducerad" ska vara bättre om man vill ha så optimal batteritid som möjligt.

edit: Tilläggas bör att modellen i fråga är en PB 12" 1.33Ghz

Visa signatur

Apple PowerBook 12" | 1.33Ghz | 768MB | 60GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Hur vet du det. Var tittar du efter det?

Jag kollar i den här datorn och i system information

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

På about this mac osv. står det vilken modell du har, inte vad för mhz den kör just nu...
Mig veterligen finns det inget program som du ser att mhzen klockas ner i för osx. däremot om du drar in linux kan du se det.

n1lzz0n: håller du reda på att du ändrar på batteri och inte nätadaptern då?

för mig fungerar nedklockningen bra, drog in linux på den. och den kör på 666mhz som lägsta och 1ghz normalt.