Hercules 920PRO trasig men varför?

Permalänk
Medlem

Hercules 920PRO trasig men varför?

Vi skulle ha släcktkallas i dag å fira farsans 50 års dag. Så klart morsan sätter en på städning.
Var å dammade av mina TFT skärmar villket är 4st 17TFT.
Då såg jag en ljus strimma i vänstra nedre hörnet på min hercules 920PRO som är ett år om en vecka typ.
Eftersom jag kör linux gick jag ut i consolen.
På svart var det som en ljusgår strimma horizontelt på 1.5cm.
Tog upp skrivvbordet igen då sysntes det knappt.
Kände efter men det varken syns eller käns att nåt skulle träffat skärmen villket jag har svårt å tro att det har gjort.
Fins inga teken på repor, jack eller ogämnheter där skadan är.
Dock kom jag underfull med en lustig sak.
För er som kör linux så jar jag openbox3 som WM och gkrellm2 på vänster sida som är 60 pixlar bred som rapporterar systemets status.
Så maximerade fönster går inte ut till vänstra skärmkanten utan bara 60 pixlar i från pga av att gkrellm sätter gränsen där.
Lustiga är att strimman är precis på pixel nummer 60 räknat från vänster alltså exackt på ett maximerat fönsters vänstra kant.
Så det syns inte ett pis på ett maximerat fönster som är grått.
Stänger man av allt så man får ett rent skrivbord så syns det tydligt.
Finner det ju lustigt att nåt skulle träffat precis där av alla möjligheter desutom inte lämnat nåt annat fysiskt spår.
Så käns inte som en slump.
Värkar precis som skärmen börjat självdö där eller nåt eftersom där är en byrtning mot blå bagrund mot grått gui jsut där.
Burken står mästadels på med konqueror eller valknut maximerat för det är min secundära workstation som mäst har hand om filer.

Lustigt med var att idag var det inte bara jusare utan även missfärgat.
Slog av skärmen en stund då blev det bara jusare strimman igen. Mycket skumt precis som den blev lite bättre av att vara avslagen. Men skadan värkar permanent.

Kan en TFT få dessa skador utan att den vart utsatt för vold?
För om det är fallet så får jag väl försöka få den bytt men fan så synd för dom görs ju inte mer å den har fan så go bild.
Mailat datorbutiken och tatt lite kort.
Väntar bara på att farsan ska sluta lira på deras burk så jag kan få fört över bilderna jag tagit.
Tänkte jag skulle lägga upp dom här så kan ju dom som vet mer om TFT skärmar kanske säga om skadan är vålad av en smäll eller uppståt av sig själv.
Bara jag som använder den i bland bästa polaren när vi lirar spel men svårt å tro att nån av oss skulle orsakat skadan.
Inget jag mins å igen annan som är på den i mitt rum å pillar pån och inget föremål som lätt skulle kunna trilla ner på den så där eller liknande.