Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Fläkt ut eller in

Hej! Jag undrar om man får bäst uttnyttjande av fläktar..

att man blåser in i chassi eller ut..att man blåser in mot HD eller ut

man behöver ju inte ha fläktljud på högsta om man inte uttnyttjar fläktarna ordentligt

Permalänk

Bästa är både och , dvs både in och ut .
In med luft i fram och ut med varm luft upp / bak.

Visa signatur

:D "Det är roligare att ha kul" :D
<@L/\/\()$t-Üñ®è@L>

Permalänk
Medlem

Att blåsa in luft från sidan verkar "inte" bra dock. Jag hade en fläkt på sidan som blåste inåt och en bak som blåste utåt förrut och då blev hårddiskarna varma. Då jag kopplade ur sidofläkten så sjönk temperaturen på hårddiskarna rätt så rejält.

Det är iofs ganska logiskt om man tänker efter. Blåser man in luft från sidan så kommer ju den luften att blåsas ut bak och luften vid hårddiskarna står så gott som stilla.

Permalänk
Medlem

Man ska ha fläkten eller blåsten mot hdd alltså den i fronten så den kan transportera bort att varmluft.

Gerellt så brukar man ha så att man blåser in fram, blåser ut bak.bäst flöde så.

Sen ska man tänka på att IDE kablar etc. kan hindra luft. eller kanske gallret som sitter för när man köper datorn kan damma igen, blockera luft och då få en högre ljud nivå.

Permalänk
Medlem

ok..då installerar jag en fläkt fram åsså..

Jag har en modul som e hårddiskfläkt som köptes på kejlloco

en fläkt därbak..

samt grafikort och nättagg och cpu

Permalänk
Medlem

Jag har
In: två framme en sidan
Ut: en uppe en bak
=D

Permalänk
Medlem

Kör på Compucase 6A21
Men adda 120mm 16db fram och radiatorn med en 120mm fläkt bak

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlatko
Jag har
In: två framme en sidan
Ut: en uppe en bak
=D

Har precis likadant...

Permalänk
Medlem

Vad ska man göra om man bara har en fläkt? Adda 80mm..
Lite trångt där fram :/ Kör just nu med den där bak.. http://www.compucase.de/produkte/gehaeuse/miditower/6c28.php#
Ett sånt chassi har jag, låter dock lite mer nu med fläkten.. :/

Visa signatur

XP 3000+ @ 2.22ghz - Geforce FX 5700LE @ 500/518 - 1024mb PC3200 - 160gb Maxtor, 20gb IBM (ej inkopplad) - ECS KT-600A - MX 510 - QPAD XXL 4mm + QPAD GLIDZ - KOSS UR40 - Creative Audigy 2 value - Papst 80mm - BBB 100/10 mbit - iPod Nano 4GB BLACK - Creative EP-630

Permalänk

Jag har 1st 120mm inåt i fronten, 1st 120mm Ut där bak och en 80mm Ut i taket. Nätagget blåser givetvis också ut. Processorn blåser in mot processorn, grafikkortet sitter precis vid 120mms fläkten ut så den sitter det bara en kylfläns på för tillfället

Visa signatur

Skoskav?