Problem med HDD, skrivfel, extern

Permalänk

Problem med HDD, skrivfel, extern

Har problem med min NYA Lacie extern disk. den är av version d2 320gb big disk. verkar inte finnas nya firmwere till den heller.

Det som händer är att först efter 1h inkopplad säger windows att ett skrivfel har inträffat till disken. Så då tänkte jag att den kanske måset gå några timmmar innan den blir okej. så jag stänger av disken o startar sedan om alltihopa, även datorn. Disken funkar nu prima i x antal timmar. för att sedan få samma fel. Detta fel inträffar även nu 5dar senare fast kanske med 10-16h mellanrum. beroende på hur hårt man belastar disken.

Disken är kopplad via ilink kabeln till min bärbara så den kör på firewire 400. (Moderkortet bytt i mars/april på bärbara så den firewiren skall fungera, hoppas jag ju iaf).

Jag ringde dustin o fråga vad dom trodde o personen jag talade med sa att han inte visste o fråga mig om jag trodde den var sönder och förklarade att han inte visste ännu en gång. samt att de kostar 250kr att skicka in den ifall det visar sig att den itne är fel på. Då dom itne heller hade någon tekniker där hänvisade han mig till Lacies telefon och när jag ringde dit sa dom att supporten endast kan nås via mail...

Detta gjorde mig ännu mer frustrerad att inte en kunan få hjälp men har iaf slängt iväg ett mail till lacie.

Någon som har ett svar på mitt problem, eller hittar något program så jag kan testa hälsan på min disk etc.?

tacksam för svar.
Mvh Alexander

ps. Kör win xp pro swe. samt uppdaterat allt utom till sp2.

Permalänk
Permalänk

Hittar inget som helst program på Lacies hemsida, kanske ni gör det? Och på dustin där jag köpt disken säger dom att dom inte vet vad det sitter för diskar i den. JAG älskar verkligen så kunniga företag.. suck. I diskhanteraren så står disken iaf som felfri.

Jag funderar på ifall den bärbara datorns strömsladd fårn laddaren som ligger nära data kabeln till hdd kan generera ett magnetfält som gör att hdd ibalnd får skrivfel. fast det låter för otroligt för att vara sant.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Nej då förbrukas garantin. och det hela med att lägga ut typ 800kr mer än om ja köpte produkter löst var för att lacie nu skulle va så bra. men nått funkar inte som det skall. hoppas det är nån drivrutings fråga men går ju inte att uppdatera firewire drivers på xp.. hmm.

ps. det sitter 2*160gb diskar i den.

Permalänk
Permalänk

Ingen aning. antagligen inte alls typ. Jag funderar över om det gör ån skillnad ifall man ställer in disken som aktiv i diskhanteraren? gjorde det nu iaf, så får se om det gör någon skillnad.

Permalänk
Avstängd

Går det att boota från en Lacie? Om så, så borde väl UBCDn och rätt diskprogram hitta den? Eller tänker jag fel nu? I de Lacie 160gb och 250gb jag har pillat med har det alltid varit disk från Western Digital. Värt att prova iaf!

Annars så prova www.seagate.com och kör deras seatools på den. Man kan testa allt möjligt online där, har kört alla mina samsungoch maxtordiskar där på diverse test. Alla test går inte men en hel del funkar faktiskt!

Permalänk

Disken har fungerat perfekt nu sen jag skrev först men just nu preics kom det igen "windows - en fördröjd skrivning misslyckades". Någon som fått det medelandet förr?

Tack för er som försöker hjälpa mig, och jag skall ta o kika ifall seagates prog fungerar nu. Ifall jag hittar det

Permalänk
Medlem

Det där felet hade jag för nåt år sedan och kan bla bero på:

1. Du har i BIOS satt AGP cachen större än graffats interna RAM

2. Du har prioriterat Windows minnesanvändning till bakgrundsjobb isf program.

Prova annars med en rejäl memtest.

Permalänk

Jag har satt grafikkortet till 32mb iställer för 16 som det är org. då tar den det minnet från ramet. Detta har alltid fungerat utmärkt både innan då jag hade 256mb ram i datorn samt nu när den har 512mb ram. men jag skall testa att sätta ner grafikkortet till 16mb och testa.

Hur prioriterar man windows bakgrundsanvändning ?

//Alex

Har kikat runt lite nu efter ifall det kan vara en IRQ konflikt som inte windows uppfattar. då Det är så att min Ilink port(firewire 4pins), mitt inbygda nätverkskort samt usb. Och inte sist men inte minst även mitt inbyggda modem sitter på IRQ 10. undra ifall detta kan vara en bidragande orsak? Samt ÄR det någon som vet ifall lacie disken skall dö om datorn äv avstängd o urladdad ström när den är kopplad till ilink kontakten?. För på usbn gör den det och det skall den göra men osäker på hur det är med ifall den gör det vid inkoppling på Ilink. Har sänkt minnet på grafikkortet nu får se ifall det hjälper.

Ny en bra stund senare så kan jag medela att det inte hjälpte med att sänka grafikkortets minne till 16mb.

Mer update:
Har nu kopplat in disken i en stationär dator via vanlig 6pin to 6pin firewire och med den startar/stänger den av hårdisken om signalen försvinner, alternativt att man drar ut firewirekabeln. Den har också windows Xp dock har den sp2 som lacie inte rekommenderar. disken har nyaste firmwire så den klarar av sp2. Nu återstår o se ifall den beter sig lika dant på den staionära. Samt att på den stationära så är IRQ 18. tror inte den delar irq med annan komponent i denna datorn.
OM disken funkar prima nu så är det Antingen:
min Ilinkkabel sönder,
nått i styrningen på disken för ilink sönder,
bärbara datorn har för många komponenter på samma IRQ,
Eller så är det något felinställt på windows:et på bärbara.

Update 3h senare: Den funkar än så länge prima på stationära datorn med winxp sp2 och firewire 400 6pin. Enligt en lokaldatorbutik är det så att det kan VARA att disken får för lite ström på ilink, medans på 6pin har den extra ström med i kabeln. Vad gör man åt saken?