Permalänk
Medlem

Cpu tempen ändrar sig från dag te dag

Tjenare!

Första gången jag körde min ihop byggda burk så låg
cpu tempen på runt 60 grader. Men jag fixade det så att tempen låg sedan på runt 38 grader.
Ett problem te jag hade i början va att jag bara kunde använda ett minne av mina 2st annars startade den om sig lite när den ville. Men det fixade jag te de me då.

Men sen så märkte jag att vissa dagar så ligger cpu tempen på 38grader men sen nästa dag kan den ligga på 62 grader :S? Och det händer lite då o då att den ändrar sig varför håller den på så?
Använder speedfan och uguru clock som jag fick me abit.
Abit moderkort
cpu fläkt:zalmanCNPS7700-AICu
Jag kör amd64.

Kan ju lägga te de att när jag satt o lirade battlefield 2 igår (tempen låg på runt 38 grader)så plötsligt startade datorn om sig (inte bara en gång utom flera gånger om)och jag kollade då på min uguru clock precis när den startades om,
o från ingen stans låg tempen på 61 grader o ner pang te nånstans runt 38grader igen när datorn började starta upp sig.
Men annars så startar datorn inte om sig.

Permalänk
Hedersmedlem

38C vid full load är inte speciellt troligt. Dock är det fullt tänkbart att du har 38C vid idle (kanske med Cool n' Quiet) och en bit över 60C under load.

Hur har du kommit fram till att CPU-tempen var 38C när du spelade BF2?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

ne men asso den va nog inte 38C för de va den ju när man bara inte gör nått specielt så. Men när man lirar så stiger den ju men inte så högt som 60 steg den inte. Kan den inte gjort tror ja inte eller kan dem jävlarna stiga så högt?
Men tycker endå de är konstigt att värmen sjönk från 61 te 38 på 1 sekund. enligt den där uguru clock. och att mätarna visar olika värma vissa dagar

Permalänk
Hedersmedlem

60C vid full load är ingen omöjlighet. Från 61C till 38C på en sekund är mindre troligt, men det tog väl längre tid än så för dig att reboota?

Gör du olika saker med datorn skiftar givetvis temperaturen på CPUn. Ifall du idlar på skrivbordet och kollar tempen dag 1 och kollar tempen precis efter att du spelat eller gjort något annat CPU-intensivt dag 2 så är det klart att de båda avläsningarna skiljer sig åt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

aa iofs =P men jag tycker det är konstigt att datorn startar om sig självt om tempen är 61grader. är de inställt på de nånstans då eller va kan de vara?

aa men jag kollade tempen när datorn startats upp igår o då stog den på runt 38. men idag så är de en eld ikon på cpun i speedfan och den står på 63grader just nu.
om jag minns rätt så updaterade jag bios o flashade o då sjönk tempen te 38 då när jag precis hade byggt ihop datorn.

Permalänk
Hedersmedlem

Kör du något CPU-intensivt nu när tempen är på 63C (kolla task managern)?

Du kan även med t.ex. CPU-Z se klockfrekvenserna och spänningen på processorn och lista ut ifall du kör CnQ eller inte.

Spontan omstart ska naturligtvis aldrig ske ifall systemet är stabilt. Kan vara överhettning (av CPUn eller annat) eller så kan det bero på dåliga minnen, dåligt nätagg eller nästan vad som helst.

Visa signatur

Permalänk
Discokungen

Jag har 25C vid idle och typ 35 vid load så jo det kan nog vara troligt med den kylare.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

nepp sitter o surfar. task managern?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Jag har 25C vid idle och typ 35 vid load så jo det kan nog vara troligt med den kylare.

Rumstemp ~15C eller?

Borde nämnt det tidigare i tråden men all temperaturrapportering är ungefärlig, bara en fingervisning och i vissa fall helt missvisande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bumP
nepp sitter o surfar. task managern?

CTRL+ALT+DEL -> Task Manager

Visa signatur

Permalänk
Medlem

a ne den står på noll nu när ja inte göra nått.

du har inga andra förslag man kan göra om cpun är så het?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bumP
a ne den står på noll nu när ja inte göra nått.

du har inga andra förslag man kan göra om cpun är så het?

Dra en regndans och hoppas på "sämre" väder så temperaturen utomhus går ned lite...

Det är iaf vad jag hoppas på. Blev så illa tvungen att klocka ner min processor temporärt nu pga detta bedrövliga vädret... 25 grader i skuggan. sånt är man inte van vid här uppe i vanligtvis kalla och regniga norrland

Fast om du redan har svalt i rummet där datorn står så kanske problemet är att du inte får ut värmen ur datorlådan? Provat att köra med öppet chassi för att se om temperaturen stabiliserar sig något.

Sen så ändras temperaturen väldigt snabbt på athlon 64-processorer om man har en kylare som klarar av att avge värmen snabbt. T.ex så kan min processor gå från 38 grader till 55 på några sekunder och nästan lika snabbt ner till 38 grader igen men då sitter det iofs en XP-120-kylfläns på processorn vilket är väldigt duktig på att avge värme.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10DRU-i+/CSE-829, 2x Xeon E5-2667 v4, 64GB DDR4, 128TB HDD i SHR
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD i SHR

Permalänk
Medlem

känn på fläsen! det är mitt tips. om du bränner dig på den när processorn ligger på över 60 grader C måste du nog skaffa bättre processorkylare.
om den känns sval eller fisljummen måste du ta bort den, kolla kylpastan (det sitter väl kylpasta under den?), kanske ta bort/sätta dit ny kylpasta, och sätta tillbaka kylaren.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

Flasha BIOS för säkrare tempavläsning.
Gör även precis som symetric sa.

Själv kör jag AMDs stock-kylare och har 27/40 i temps på en överklockad Venice. 60grader låter mycket.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Ne det är inte så svalt i mitt rum, 20 grader eller mer måste de va.
Har en 120mm fläkt där bak som blåser ut och en mindre fläkt på sidan som blåser in. Blir de bra ventilation om man har de så eller ska man ha de tvärt om?

Ja symetric jag har kylpasta på den kom bara inte ihåg vikken sort.

Flasha biosen har jag gjort för ett tag sen o de hjälpte direkt tempen o den visade låg temperatur då nånstans runt 38grader, men sen har den visat olika.
Har iofs inte tänkt på om den visar 60 grader på dagen då det är solsken o varmt och sen på kvällen 38 grader när de blir något svalare.

Permalänk
Medlem

Känn på flänsen. Ett annat hett tips är att du bara återmonterar den med ett nytt lager kylpasta.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Är CPU:n klockad? och/eller volten höjd? är cool n quiet aktiverad ?

Precis som Vicotnik så tycker jag att det skulle kunna förklara det scenario som beskrivs , kolla upp det !

Det borde gå och logga tempsen , hmm..kanske i speedfan?

Visa signatur

Antec Sonata + Hiper R 480W * A64 3000+ Winchester & Arctic Cooling Freezer 64 * GIGABYTE GA-K8NF-9 Nforce4 * A-Data 2 x 512 M * WD Raptor 36 GB SATA & Maxtor 80 GB IDE * NEC 3520A * HIS X800XL ICEQ *