Datorn bootar inte när jag sätter in en ide-hårddisk i en dator med sata-diton

Permalänk
Medlem

Datorn bootar inte när jag sätter in en ide-hårddisk i en dator med sata-diton

hej jag behöver hjälp med att stoppa in en IDE 3.5 hdd i en dator med 2 sata hdds i. När jag gör det så startar jag datorn och det står att den inte hittar windows.. fast windows är installerat på en av SATA hddsen... då gick jag in i bios och där kunde jag välja en boot lista på hdds och jag valde först SATA hdden med windows på och sen nästa sata och sist iden men det funkar fortfarande inte och jag undrar hur jag ska göra ?? exakt vart ska jag koppla in den osv... jag har raptor 36gig sata med windows xp på jag har fixat så¨att den är slave och det står när jag startar datorn att hal32.dll saknas eller är fel... :/ jag har nu installerat windows på IDEN och när den startar om första gången så tog ja ur skivan o fixa men då starten den inte.. då starta jag om den och tryckte på F8 och valden senaste fungerade läget och så fick jag välja mellan 2 operativsystem o ja tänkte bra det fungera men så inget hände allt var svart o ja starta om datorn o tog ur hdden o tänkte detta kmr aldrig funka.... ?? vad kan det vara för problem.. sata o ide går inte ihop om man har raptor som windows hdd typ..

Visa signatur

SvullO

Permalänk
Medlem

Diskarna verkar ju funka (vara rätt kopplade).
Problemet verkar vara boot-ordningen (den försöker boota på fel disk).
HAL32.dll (Hardware Abstraction Layer) är en hårdvaru-del i windows som behövs för boot. Bootar du på en disk utan windows är det normalt att detta dyker upp.
Kolla boot-ordningen åter igen är mitt förslag. Se till att ändringarna sparas.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara använda en boot? Tryck i 'none' på dom andra lägena dvs 2boot och 3boot eller använd cd och floppy som boot på dom andra om inte det går.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3500+ "Winchester", MSI K8N Neo4 Platinum Ultra Socket939 PCIe, Gainward GeForce PCX6600GT 128Mb "Golden Sample", Corsair TWINX1024-3200XL DDR-DIMM , Maxtor DiamondMax 300Gb S-ATA 16 cache 7200rpm NCQ.

Permalänk
Hedersmedlem

*topic redigerad*

Permalänk
Medlem

alltså nu ska jag förklara boot ordningen... man får välja på pageup och page down. page up då flyttar man hdden upp på boot listan för hddsen och man måste ha alla där... så jag har först båda sata hddsen och sist IDEn men ändå problem.... sen finns det en vanlig boot lista där man får välja hdd eller cdrom o annat. då väljer jag först en hdd och sen en cdrom sen inget på resten. nå ?

Visa signatur

SvullO

Permalänk
Medlem

Sata kan ibland klassas som scsi och om det alternativet finns på den "vanliga" bootlistan så prova med det.

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem

det fanns inte ens med i listan..men det fanns nåt som hette LS120
och sen ere massa andra saker som jag vet vad det e

Visa signatur

SvullO

Permalänk
Medlem

LS120 är en typ av diskett som floppade, men nämn de andra sakerna som står i listan så ska vi se om något av dessa kan vara det du söker.

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem

har kollat.. det är inte nåt viktigt...

Visa signatur

SvullO