Permalänk
Medlem

AMD från OnOff?

Nu har jag börjat lessna på min dator.
Ser på OnOff (jag kan inte bygga själv, och har inga pengar till att köpa färdiga delar, därför på avbetalning, även fast jag vet vad avbetalningen innebär o gudvetvad, så inget tjafs om det plz:)).
Anyway, såg denna på OnOff:

AMD Athlon 64 3200+
512mb DDR
200gb SATA (sätter in mina gamla diskar i den också isåfall, så har man ~500gb)
DVDbrännare o sånt standardtjafs.
ATI Radeon Xpress 200 128mb
USB 2.0, Firewire och lite småplock.

308kr/månaden/2år, vilket jag faktistk har råd med.

Jag tänker inte spara och köpa ett uppgraderingskit, utan jag vill bara veta om detta är värt det.

Har snackat runt lite, och fått höra att GFX:et inte är mkt o hänga i julgranen, men jag spelar knappt någonting på datorn, bara massa nostalgispel från slutet av 90-talet, tidigt 2000-tal, så jag behöver inte ett alltför avancerat kort.
Med andra ord så klarar jag mig ganska bra på det där skulle jag tro.

Jag hoppas att jag kommer kunna blanda ATA och SATA-diskar i burken, nån som vet nåt om det går, ev kommer strula?

Just nu sitter jag på en P3 1ghz, 512sd, 337gb hdd, NVIDIA GeForce2 MX/MX 400, så.. ja.. ni kanske förstår att jag vill ha nytt?

Visa signatur

[C:] (gOaeLitREJV) 1.89/18.64 - [D:] (JUSTFORFUCK) 4.74/7.47 - [E:] (feTTmedDÖDS) 3.44/128 - [F:] (såJAEVLAmongo) 7.95/111.78 - [total] 18.01/265.89 (GB free) <- fasen, behöver en ny disk igen. :'(

Permalänk
Medlem

Ett hett tips är att du kollar in betalningssätt på Datorbutiken.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php

Vad jag vill säga är att det finns avbetalningslösningar på bra nätbutiker också.

Permalänk
Medlem

Llord: oh, well. då ber jag om ursäkt.

men såg detta:

Vilka krav är det som gäller?
Det finns några krav som den sökande måste uppfylla för att bli beviljad kredit.

- Fast anställd minst 6 mån (är du pensionär så räknas det som "anställd")

- Inga betalningsanmärkningar

- Årsinkomst på min. 120000:-

- Över 18 år

Punkt 1: jag börjar sista året på gymnasiet.
Punkt 2: clear.
Punkt 3: räknade ut att jag har en årsinkomst på 85800kr. (Socialbidrag m.m)
Punkt 4: clear.

Är dom ganska likadana på andra ställen ang dessa punkter?

Visa signatur

[C:] (gOaeLitREJV) 1.89/18.64 - [D:] (JUSTFORFUCK) 4.74/7.47 - [E:] (feTTmedDÖDS) 3.44/128 - [F:] (såJAEVLAmongo) 7.95/111.78 - [total] 18.01/265.89 (GB free) <- fasen, behöver en ny disk igen. :'(

Permalänk
Medlem

Du behöver inte be om ursäkt för nåt

Aaahh trodde du uppfyllde dessa kriterier.. men risken är att alla som erbjuder avbetalning har väldigt lika villkor (det görs alltid kreditupplysning vill avbetalningsköp)

Permalänk
Medlem

Llord: Ja jo, jag börjar bli lite rädd för det.
Jag är 18, studerar på gymnasiet och behöver ju en dator i mitt hem för att kunna göra vissa studier ;D får bidrag från socialen iomed att jag bor själv, så jag har ändå en inkomst på.. hm.. 7150kr/månad. dock är då inte utgifter borträknade.

well, väntar på svar från onoff ang deras sånadär kort de har, så får vi se.

men nu till prestandan då?

edit2: samt, har inga "prickar" i kreditböstjofräs.

Visa signatur

[C:] (gOaeLitREJV) 1.89/18.64 - [D:] (JUSTFORFUCK) 4.74/7.47 - [E:] (feTTmedDÖDS) 3.44/128 - [F:] (såJAEVLAmongo) 7.95/111.78 - [total] 18.01/265.89 (GB free) <- fasen, behöver en ny disk igen. :'(

Permalänk
Medlem

När det gäller delarna så är ju inte grafikkortet mycket att hurra för, men du kanske klarar dig om du ska lira gamla spel.

Kolla däremot om de har en långsammare processor, det känns lite overkill att köpa en 3200+, det räcker gott och väl med en 3000+ .

Du kanske kan spara in någon krona där och lägga på ett bättre grafikkort?

Eftersom du också redan har HD-utrymme så kanske det räcker med 120 eller 160GB HD, eller t o m ännu mindre?

Permalänk
Medlem

det finns en AMD Sempron (!) 3000+, för 242kr/månad.
även den iofs 200gb, men lite extra disk skadar inte.
den funderade jag faktiskt på först.

Dessa har jag valt mellan:
1:
AMD Sempron 2800+
256mb DDR
80gb PATA optisk
DVD+-RW
64mb gfx on board
USB 2.0 m.m
176kr/månad.

2:
AMD Sempron 3000+
512mb ddr (2*256)
200gb
DVD+-RW Dual layer
Delad grafik 64mb
USB 2.0, Firewire m.m
242kr/månad.

3:
AMD Athlon 64 3200+
512mb DDR
160gb SATA
DVD+-RW
nvidia G6200 TC128mb PCI X
286kr/månad.

4:
AMD Athlon 64 3200+
512mb DDR-SDram
200gb SATA optisk
DVD+-RW Lightscribe
DVDläsare
ATI Radeon Xpress 200 128mb
USB 2.0, Firewire, 9-i-1 minneskortläsare m.m
308kr/månad.

den sistnämnda vore på något vis bäst, iomed att den kommer jag väl kunna ha ett längre tag utan att behöva byta upp mig, bortsett från grafikkortet?

Det är ju ändå en tvåårs-betalning.

Visa signatur

[C:] (gOaeLitREJV) 1.89/18.64 - [D:] (JUSTFORFUCK) 4.74/7.47 - [E:] (feTTmedDÖDS) 3.44/128 - [F:] (såJAEVLAmongo) 7.95/111.78 - [total] 18.01/265.89 (GB free) <- fasen, behöver en ny disk igen. :'(

Permalänk
Medlem

Kollar man de alternativen så är det bara det sista alternativet som känns ens som en dator överhuvudtaget

Hur mycket pengar har du att spendera på datorn? Har du inga pengar ihopsparade alls?
För det ska jag erkänna... att se dessa alternativen du har att välja på och summan du ska betala varje månad för det, det skär i ett gammalt datorhjärta

Permalänk
Medlem

de sparade pengarna råkade gå åt till helgens göteborgskalas. haha. tyvärr.
så nej; inga större summor att lägga ut.

hehe, blev det en hel del för mkt pengar menar du?
med tanke på vad man får. ;P

Visa signatur

[C:] (gOaeLitREJV) 1.89/18.64 - [D:] (JUSTFORFUCK) 4.74/7.47 - [E:] (feTTmedDÖDS) 3.44/128 - [F:] (såJAEVLAmongo) 7.95/111.78 - [total] 18.01/265.89 (GB free) <- fasen, behöver en ny disk igen. :'(

Permalänk
Medlem

Det blev lite för mycket pengar, är vad jag menar

Ett tips, leta i fler butiker innan du bestämmer dig

Permalänk
Medlem

Okej, tack så mycket. Ska kika runt mera imorgon!

Visa signatur

[C:] (gOaeLitREJV) 1.89/18.64 - [D:] (JUSTFORFUCK) 4.74/7.47 - [E:] (feTTmedDÖDS) 3.44/128 - [F:] (såJAEVLAmongo) 7.95/111.78 - [total] 18.01/265.89 (GB free) <- fasen, behöver en ny disk igen. :'(

Permalänk

Yo! Du är ju student... När jag pluggade så hadde flera datorbutiker studenterbjudanden. Så kolla runt om det inte fins en datorbutik i närheten som ger kredit till studenter eller om det fins nånn på nätet.

Det finns iaf i Örebro men den butiken jag tänker på vill jag inte riktigt rekomenderar så jag tänker inte posta nånn länk.

Edit: www.datorbutiken.se har ju studentlån.

Studentlån hos datorbutiken.com!
datorbutiken.com erbjuder studentlån i samarbete med Wasa kredit.

Låneperioden är 36 månader och minsta belopp är 7000:-.

Vilka krav är det som gäller för studentlån?
- Inga betalningsanmärkningar

- Över 20 år

- Mantalsskriven i Sverige i minst 3 år

- Studier måste ske vi Universitet eller Högskola (alltså ej Komvux m.fl)

Edit2: Såg att du pluggade på gymnasiet... Nåja mitt inlägg var inte till mycket hjälp då. =/

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk

Xpress 200 128Mb är integrerat har ja för mig.. köp inte datorn på OnOff snälla ja ber dig !!

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att något av OnOffs datorpaket verkar vara speciellt prisvärda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du ingen släkting som kan gå med på att du kör avbetalning i dennes namn istället då? Du borde verkligen köpa på datorbutiken. Alternativen ONOFF ger är verkligen... vidriga.
Radeon X800XL och AMD64 3000+ är ett hett tips om du handlar där. Mest prestanda för minst pengar. Ta även 1GB ram, 512 duger knappt att surfa med i XP

Permalänk

Lite offtopic: Men Androgen, du har PM.

Permalänk
Medlem

kan ju bara meddela att socialbidrag INTE är en inkomst utan ett bidrag som man inte räknar när man söker kredit/lån hos något företag.

Skulle rekommendera dig att ta hjälp av mor & far till en eventuell kredit/låneansökan och satsa dina slantar på något som känns mer prisvärt en dessa paket du nu hittat.

/Doope

Visa signatur

Samsung NC-10 Netbook

Permalänk
Medlem

Jag tvivilar på att du får ta avbetalning på onoff (eller någon annan dylik affär) om du ej har fast jobb och en viss minimum-inkomst. Onoff går igenom en bank, precis som nätbolagen. Vanligtvis måste man ha varit fast anställd i minst 6 månader, samt ha xxx xxx i årsinkomst. Som doope sa, ta hjälp av far och mor.

Permalänk
Medlem

306 kronor i månaden i 2år är dock inte speciellt mycket, slutpriset landar på runt 7500 kronor. Visst det är 2500 kronor mer än vad maskinen kostar om du bygger den själv vilket är en del pengar.

Hade jag varit du hade jag gjort en deal med JME-data eller Dell istället.

Permalänk
Medlem

^ Jo men om 2 år är det där maskinen värd typ 500 spänn. Tänk också på ev. uppläggningsavgift samt fakturaavgift. Den effektiva räntan på "räntefria" avbetalningar brukar landa på runt 15%.

Permalänk
Medlem

Kvittar vilken maskin du köper nu, om 2 år kommer den endå vara omodern, kan säga att minskningen av värdet är betydligt högre på en dyr maskin