Permalänk
Medlem

Nya datorn onormalt varm ?

Hej

jag fick en ny dator idag

pentium 4 3,4ghz

ASUS p5ld2 moderkort

och nu till saken, min cpu är runt 60-70 grader och jag har bara installerat saker hittils, jag har plockat ur fläkt och flens till processorn och satt dit de riktigt.. så jag vet att de sitter mot processorn odentligt

varför är den så varm?

*EDIT* [08-20-2005 at 06:59 pm] CPU Temperature Abnormal, 64 degrees centigrade <--- fick sån varning från programet till moderkortet

Permalänk
Medlem

Har du byggt ihop den själv från början eller är det typ en märkesdator köpt på SIBA eller liknande? I så fall borde du gå tillbaka med den så de får fixa det, eller helt enkelt byta ut den mot en annan. Fast om du nu öppnat den och grejat själv så kan de i så fall kanske se att du varit i den och pillat.

När du hade loss den och satte dit den igen... hade du någon kylpasta då som du strök på?

Visa signatur

Hiper Type R 580W Modular, Abit AG8 i915P SATA Raid, P4 530 Prescott 3.0GHz @ 3.34GHz Socket775, 2048 MB PC3200/DDR400, ATI Radeon Club-3D X800xt 256MB (520/540) ViVo, Maxtor 200GB, WD Raptor 74GB, NEC ND-3500 DL, 3.5" floppy, Zalman CNPS7700-Cu, Zalman VF700-CU.

Permalänk
Medlem

Jag har byggt ihop den själv.. beställd på komplett.se ..jag har ny kylpasta och allt, har tagit ur flensen och satt dit det riktigt osv.. men den är fortfarande så varm

Permalänk
Medlem

Sensorer är inte alltid pålitliga.. vad använder du för program att övervaka CPU med?

En kompis till mog körde stabilt med CPU-temp (enligt BIOS) på 93°C.. var antagligen väldigt fel.

Permalänk

ja den är över varm!

Visa signatur

EVGA P55 SLi | EVGA GeFORCE GTX 470 | i7 Quad 870 + CROSAIR H70 | Dominator DHX+ 4GB |

Permalänk
Medlem

azoapes.. jag kör med det programet jag fick med moderkortet... asus pc probe 2

Permalänk
Medlem

Gäller att ha gott om luftcirkulation i chassit om man ska kyla ner en Prescott 3.4 till athlon64-aktiga temperaturer

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Precott är lite "hetare" än vad A64orna är. Så länge det inte går långt över 60 grader och du märker att datorn börjar hänga sig eller bete sig märkligt, så kan du vara lugn. Bara att köra på. kanske köpa till en chassifläkt till?

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

mm precis 60-70 är nog lite för varmt men testa göra som GurGager sa: att montera nån extra chassiefläkt till ock börja med! vad är det för cpufläkt du har dÅ? kolla tempen i Speedfan.....

Permalänk
Medlem

Du har inte glömt det lilla skyddet på undersidan av flänsen på då?

Permalänk
Medlem

Köp AMD istället. Nästa gång!

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, för det första man gör när man skaffat ny dator och får ett problem är ju att köpa en ny!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GasseG
Köp AMD istället.

Nu har han inte gjort det och det är nog lite sent för det iallafall. Dessutom kanske han föredrar Intel. Han har postat här för att få hjälp med sin processor och sina temperaturer, inte bli "omvandlad".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GasseG
Köp AMD istället. Nästa gång!

som tomas sa.. ofta ja köper ny nu när denna datorn är 2 dagar gamal

jag har ganska litet chassi,

och på processorn satt de nån gamal kylpasta kvar tror ja.. de va nåt skydd på iallafall

men den e lixom runt 60 grader.. ja känner mej inte trygg

men dator nhar inte hängt sej än iallafall

Permalänk
Medlem

Vid 70 grader så börjar väll processorn att throttla. Men så länge du håller dig under detta när processorn är under full belastning så är det lugnt.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Avstängd

köp ny kylning...eller om du har mycket pengar över så kan du skaffa vattenkylning!

Permalänk
Medlem

Min A64a ligger konstant på 50, 70 vid spel osv. Funkar prima
Fast att överklocka gick inge vidare

Visa signatur

/MurZik

Permalänk
Medlem

Hur stor är lådan ? uppdatera med en bild !

Visa signatur

ljusskygg

Permalänk
Medlem

Testat att köra med "öppen" låda för att se om tempen sjunker?

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MurZik
Min A64a ligger konstant på 50, 70 vid spel osv. Funkar prima
Fast att överklocka gick inge vidare

Hur kan den ligga så högt? Min 3500+ ligger på 42 grader vid vanlig belastning och går upp till 48 vid max belastning med originalkylning men det är venice-kärna och så ska det väl vara när man satsar på modern teknik. Slår vad om att jag kan klocka den lite med originalkylningen.

Permalänk
Hedersmedlem

MurZik: Du har möjligtvis inte ett abit-moderkort? Isf mäter det med allra största sannolikhet fel...
70C är skadligt för en A64.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk

en del kylpastor behöver "köras in". Kommer ihåg när jag byggde en 3.4Ghz åt en polare. Lät den stå och idla i några dagar så sjönk tempen med nästan 20C, från 70.

EDIT: Heter det pastor eller paster???

Permalänk
Medlem

kylpaster tror ja.. pastor = präst eller nåt..
¨
whatever.. men jag har ny kylpasta nu, som ja ska testa köra in

kan ju meddela att det är typ 35 grader varmt i mitt rum nu me

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
MurZik: Du har möjligtvis inte ett abit-moderkort? Isf mäter det med allra största sannolikhet fel...
70C är skadligt för en A64.

Dumheter! Varför då? Inte mer skadligt än för en sugintel.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur kommer det sig då att AMD anger maxtemp för sina 90nm-processorer på 65C och intels standardkylare sällan klarar av att hålla en prescott 3.2+ GHz under 65C vid full load...?

Samt att Athlon 64-burkar brukar stängas av vid 70-75C medans intels processorer inte ens börjar throttla förrän 70-80 beroende på modell.

Visa signatur

Permalänk

Re: Nya datorn onormalt varm ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zek3
Hej

jag fick en ny dator idag

pentium 4 3,4ghz

ASUS p5ld2 moderkort

och nu till saken, min cpu är runt 60-70 grader och jag har bara installerat saker hittils, jag har plockat ur fläkt och flens till processorn och satt dit de riktigt.. så jag vet att de sitter mot processorn odentligt

varför är den så varm?

*EDIT* [08-20-2005 at 06:59 pm] CPU Temperature Abnormal, 64 degrees centigrade <--- fick sån varning från programet till moderkortet

för mkt eller för lite kylpasta ? ska bara vara så det precis täcker

Permalänk
Medlem

om du fortf har gammal kylpasta kvar på processorn så ska du ta bort den innan du lägger på ny, och lagret ska vara så tunnt som möjligt. och om du inte är nöjd med tempraturen så kan du funera på att köpa ny cpukylare då de inte alls är dyra.. hur många chassifläktar har du?

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Hur kommer det sig då att AMD anger maxtemp för sina 90nm-processorer på 65C och intels standardkylare sällan klarar av att hålla en prescott 3.2+ GHz under 65C vid full load...?

Samt att Athlon 64-burkar brukar stängas av vid 70-75C medans intels processorer inte ens börjar throttla förrän 70-80 beroende på modell.

Därför att AMD är mer seriösa än intel för tillfället!
Jag har bevis på att intelprocessorer börjar räkna fel långt innan de börjar trottla. En vän till mig skrev en artikel i teoretisk kemi och utförde således beräkningar på 3 st datorer i flera veckor i sträck. Men hans egen intelprocessor där hemma vägrade verifiera sina egna resultat!!! Så det fick bli sidan av och en stor jävla bordsfläkt som provisoriskt fick "hjälpa" cpu-kylaren att hålla nere tempen på processorn, då gick det fint!

Och vad fan ska intel göra då. De kan ju förfan inte lägga sig på rygg och säga: -Vi kan inte bygga annat än elslukande härdsmältor med förlegad teknik! Köp inte av oss.

KylpastOr, heter det förresten!!

Permalänk
Medlem

Det var ett satans tjöt om amd64 här, det är ingen amd cpu killen har!
Jag gillar själv amd64 och ska själv köpa en, men behöver fan inte blanda in dom här.

Zek3: Är det orginalflänsen?

"och på processorn satt de nån gamal kylpasta kvar tror ja.. de va nåt skydd på iallafall"
Du tog bort det iaf va?

Testa att ta bort och göra rent cpu+fläns igen och på med pasta.
Har du någon utsugs-fläkt där bak?En fläkt kan göra underverk.
Har du flashat bios?
Om den fortfarande är varm så får du nog köpa en anna kylare.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Ladda hem programmet Throttlewatch och Prime95 från filarkivet här.

Kör sedan prime95 torture test samt throttlewatch.
Börjar CPUn throttla har du värmeproblem, om inte throttlewatch ger något utslag tycker jag du kan låta det vara.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb