Köpte en A8N-SLI Deluxe moderkort. Chipset fläkten började krångla efter typ 2 månader. Den snurrade saktare och gav ifrån sig ett tjut. Jag är inte den enda med problemet, utan alla som köpt A8N-SLI Dlx kommer förr eller senare att få problemet.
Ringde ASUS och får nu byta ut fläkten mot en ny modell som inte ska vara så instabil. Men jag har kollat runt på nätet och läst om andra med A8N och med samma fläktproblem. Folk säger att den nya fläkten fungerar bra. Men några säger också att småfläktare aldrig håller speciellt länge.
Någon som vet om den nya fläkten kommer hålla en längre tid? Eller om man ska satsa på passiv kylare. Och hur bra kyler passiva kylare? Hörde att chipsetet på A8N blir rejält varm och kräver mer eller mindre alltid en aktiv kylare.
Satsa på en passivkylare, det lönar sig i längden, har visserligen ett ABIT moderkaka, tempen låg på 30grader men så pajade fläkten, byte till en passiv och nu är tempne 35grader. 5grader varmare men helt tyst och ingen del som kan gå sönder, det tycker jag allt är värt 5grader.
Vilken temp bör chipsetet ligga på? För det var någon som kom upp i 40 grader med en passivkylare och var tvungen att rikta en chassifläkt mot kylflänsen för att komma ner till 30.
Tänkte eftersom att man nu får byta ut fläkten gratis och det sägs att kvaliten på den nya är bättre så kan jag ju satsa på det. Men frågan är ju hur länge den nya kommer att hålla?