Permalänk
Medlem

Problem med adsl-uppkoppling

Gokväll.
Jag har lite märkliga problem med min adsl-uppkoppling; det slutar fungera titt som tätt, oftare under dagtid (känns det som iaf). Datorn är direkt kopplad till modemet som i sin tur sitter med splitterdosa i förstajacket. Jag använder mest Windows XP men problemet är inte p.g.a virus eller spyware då det händer även när jag bootar Linux.

Nu till det konstiga: När uppkopplingen slutar fungera, så kan jag manuellt få den att fungera igen genom att högerklicka på nätverksikonen och välja "reparera". Det fungerar en stund, sen är jag tvungen att göra likadant igen. Vad i hel*ete...?! Har aldrig haft några liknande problem innan och nätverkskortet i sig fungerar perfekt i vanlig lanmiljö.

"Repair" funktionen gör tydligen en massa saker, hittade detta som svar:

Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP) lease is renewed (ipconfig /renew)
Address Resolution Protocol (ARP) cache is flushed (arp -d *)
Reload of the NetBIOS name cache (nbtstat -R)
NetBIOS name update is sent (nbtstat -RR)
Domain Name System (DNS) cache is flushed (ipconfig /flushdns)
DNS name registration (ipconfig /registerdns)
IEEE 802.1X Authentication Restart (WinXP SP1 or later)

DHCP och IEEE 802.1X raderna är inte aktuella eftersom jag har fast IP och inget trådlöst.

Men frågan är varför detta uppstår och hur jag kan ta reda på exakt vad felet är. Eventloggen säger inte ett smack...

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Du kanske skall skriva vilken ISP du har?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Verkar som det blev glömt:

ISP är netatonce och modemet är ett Zyxel prestige 660h triple play.

Problemet är inte heller DNS-relaterat då det inte går att pinga IP-adresser

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Problem med adsl-uppkoppling

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lewder
Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP) lease is renewed (ipconfig /renew)

...Där har du min gissning. Din burk IP-förhandlar inte ordentligt. Kan säkert vara nån av de andra grejerna också, men DHCP-förhandlingar är marigt.

Edit: Förutsatt att din ISP har en supporttjänst bemannad med något mer än en paralyserad chimpans borde de ha hjälpt dig med detta för länge sen.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Problem med adsl-uppkoppling

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
...Där har du min gissning. Din burk IP-förhandlar inte ordentligt. Kan säkert vara nån av de andra grejerna också, men DHCP-förhandlingar är marigt.

Edit: Förutsatt att din ISP har en supporttjänst bemannad med något mer än en paralyserad chimpans borde de ha hjälpt dig med detta för länge sen.

Som jag skrev i första inlägget så har DHCP inget med det hela att göra eftersom jag har fast IP.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Problem med adsl-uppkoppling

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lewder
Som jag skrev i första inlägget så har DHCP inget med det hela att göra eftersom jag har fast IP.

Ah, läste det som "inte". Tja, då är det nog dags att ringa supporten, jag skulle ju börja misstänka själva modemet. Det KAN ju vara så att din uppkoppling egentligen inte återställs av det du gör, utan att det bara råkar sammanfalla sig så. Vad händer om du gör ingenting?

Permalänk
Medlem

Om jag inte "reparerar" nätverksanslutningen så fungerar det inte, 99% säker på att det är just reparationsfunktionen som får det att fungera igen vilket är jävligt mysko. Men som du säger, det skulle kunna vara något skit med modemet, som dock är helt nytt, bara några veckor gammalt...