Jahapp, då var datorpaketet beställt.

Permalänk

ok tog loss batteriet, men inget hände.. ska kolla nere vid S-ata kontakten. Såg att du skrivit om dessa cdskivor, har fixat dem o ska kolla (om jag får igång datorn) på dessa o få in drivrutinerna! tack för hjälpen Skruvis, du e fan toksnäll, go jul spec till dig!!

Dave

Visa signatur

Just because u aint paranoid it dosent mean they aint after you...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hänk3
hej hej.
eftersom tråden handlar mycket om hp's hemma datorer så tänkte jag fråga lite här eftersom jag också har en hp dator sen förra veckan.
dock så är det en d4250.se men hoppas att det är lugnt om jag frågar lite här ändå, det mesta tror jag är lika vad gäller programvara/drivrutins problem och grejer.

Jo, så här är följeseförloppet: (frågor har * framför sig)

fick datorn och testade, tyckte den var seg och tänkte att jag skulle installera om xp till xp- pro med sp2 så att jag dessutom slipper alla skitprogram som hp tryckt in.

sagt och gjort så började jag ominstallationen, lyckades dock installera den på hårddisks d: istället för c: ( c: är ju primära hårddisken, d: är lagringsdisk och e: är hp's recovery disk) så jag fick börja om.

tog bort partion d: och installerade på c: nu. men när jag gjort det och kollat så kom jag på det att alla program var borta, de använd bara programen så som creative's ljudprogram.men när jag gick in under "Den här datorn" --> "C:" --> "Program" så låg alla program som var med från början kvar, fast jag hade installerat om datorn.

*Varför låg programen kvar där? Hur ska man göra för att få en "riktig" formatering? Har liksom bara satt in xp-skivan och kört på i tron att den skulle radera ALLT och köra in nytt, eftersom att den varnade för att program och annat skulle tas bort.

I alla fall jag gick in på creative och testade men det funkade ju inte. Antagligen för att den inte har någon ihopkoppling med windows med registreings nycklar och grejer.

efter lite pill hittade jag en dold mapp under program som hette "HP", där hittade jag massa saker och även creatove's installationsprogram. körde den och nu funkar det programet i alla fall. men kom på att jag kankse behöver andra program också efter hittat denna tråden så som tv-kort program med mera. och dessa programen har jag inte hittat i den mappen.

så nu tänkte jag testa Stridis förslag om backup cd för jag har inte tagit bort hp's recovery partion ifall allt skulle skita sig.

Sen har jag en frågor till:
* när windows startas så är ikonen, nere vid klockan för "säker borttagning av maskinvara" (den som kommer upp när man pluggar i en usb-sak) där, fast jag inte har inpluggat några saker. Hur ska man göra för att får bort det? Kan man gå in i regedit eller något?

det var allt just nu

Detsamma hände mig också. Jag har precis fått en F/s Hempc som jag skulle formatera disken på. Står att allt gick bra,men icke. Det mesta var kvar på disken!! Jag löste det på följande sätt. Kopplade bort disken där Windows låg. Installerade sen XP Pro på den andra disken. Kopplade sen in den andra disken igen som sata 2 och formaterade den från "Den här Datorn" Gick smärtfritt.

Visa signatur

Det ordnar sig nog med is, bara vi får tag på skridskor !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kamala
Detsamma hände mig också. Jag har precis fått en F/s Hempc som jag skulle formatera disken på. Står att allt gick bra,men icke. Det mesta var kvar på disken!! Jag löste det på följande sätt. Kopplade bort disken där Windows låg. Installerade sen XP Pro på den andra disken. Kopplade sen in den andra disken igen som sata 2 och formaterade den från "Den här Datorn" Gick smärtfritt.

men nu har du väll inte alla program?? som creative's program och home theatre programet som hörde till windvd eller vad det var??

Ok, skulle köra recovery disken (F10 vid boot) men det funkade naturligtvis inte, kom in på setup och allt annat men inte recovery. Lyckades dock boota från recovery partionen (som då var "D:") genom att välja vilken partion datorn skulle boota från, genom partion magic 8, boot magic hette den funktionen/programet.
Så startade om datorn med förhoppning att jag skulle komma in på recovery partionen, blåsa om datorn så att den blev som från börja för att sedan kunna göra backup-cd-skivor och blåsa om den igen till xp-pro.
först såg allt att gå bra ut men när den kommit in i recovery "setupen" så stod den att den misslyckades med att skapa en partion för att det satt i någon extern media, ex usb eller dylikt. tog bort mus och tangentbordet och satte dit gamla med ps2 (?) kontakter istället. men det funkade inte heller.
och partionen som var c: där jag installerat xp-pro på försvann och det kom en partion kallad k: istället. och varje gång jag bootade startade recovery setupen utan att lyckas så satte i xp skivan och nu formaterar jag om den k: partionen för att installer xp-pro på den.

får se hur detta slutar, om jag inte kommer in i recovery partionen så kan jag inte få mina backup-skivor som jag behöver till alla program och drivisar, framförallt programen till ljudkortet, tv-kortet. annars får jag ringa supporten så får de antingen hämta den och blåsa om den eller vägleda mig.

är det någon som vet om skärmen kan räknas som extern media om man anväder dvi utgången?? låter långsökt men är det ända som är i kopplat förutom strömmförsörjningen och tangentbord och mus som nu inte är usb anslutna.

Visa signatur

Övriga Ämnen 4-ever
Hjälp till att bevara gammelskogen i Sverige
Reserverar för felstavning, felberäkningar, fel information och andra fel.

Permalänk

Nej att clearea cmos, bygla om den och ta bort batteriet hjälpte INTE.. hurra får nog skicka in skiten. . . Gött när man e ledig o ska spela... Sen kommer de la nuka diskarna där jag har 98 kärleksfilmer (ja jag vet, ska skaffa mig en hobby).

Om någon skulle komma på hur man gör en skiva med det gamla bioset å hur man bränner en skiva för att kunna boota o flasha om bioset så är det välkommet... Jevla HP

Dave

Visa signatur

Just because u aint paranoid it dosent mean they aint after you...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dangerousdave
Allright, har nu lyckats döda datorn!! ... fin julklapp... Flashade om bioset med det senaste med versionsnumemr .40 o startade om. Då blir det någe bios checksum error o den hittar dvdbrännare o dvdspelaren men inget mer. Som tur har jag två datorer hemma (phew) o nu behöver jag lite hjälp!! behöver hjälp med att återställa bioset till .35 genom att bränna det på en skiva o sen boota med en skivan, dock vet jag inte vart jag ska leta efter bioset, HP sidan e ju inte så lätt... ALL hjälp uppskattas!!!

Go jul!

Dave

Du fick precis samma problem som jag fick. Flashade till det nya 3.40 bioset och fick också "checksum error". Ringde Atea (som har hand om supporten för min dator) och de hämtar den strax innan nyår och den blir borta i ca 10 dagar + frakttiden.

Permalänk
Medlem

Fan va schysst
Creds till er

En sak tycker jag är lite märkligt, jag fick inte med något program till brännaren.
Man kan ju bränna skivor i iTunes och WMP, men vilket program är bäst om man ska bränna tillexempel dvd filmer?
Min dator "heter" d4294.se

Tack så jätte mycket för all hjälp!

God jul på er alla

Visa signatur

Dator 1: Amd X2 4200+ | 2x1024mb Ram | Geforce 7800GTX 256mb | 800GB Hdd |
Dator 2: Intel P4 2.0 Ghz | 768 mb | Geforce 4 Ti 4200 128 mb | 80 gb hdd |
Dator 3: Intel P3 733 Mhz | 320 mb ram | 10 gb hdd |

Permalänk
Avstängd

Fan är det för skit ni fick?

Jag installerade in XP PRO SP2 utan problem och drivrutinerna till allt låg i sina respektive skivor som kom med datorn

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killalot
Fan va schysst
Creds till er

En sak tycker jag är lite märkligt, jag fick inte med något program till brännaren.
Man kan ju bränna skivor i iTunes och WMP, men vilket program är bäst om man ska bränna tillexempel dvd filmer?
Min dator "heter" d4294.se

Tack så jätte mycket för all hjälp!

God jul på er alla

Sonic heter programet till brännaren som HP använder sig av.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

det här blir värre och värre. efter om formateringen av partion k: så hade jag 2 st windows system, båda xp pro, att välja mellan. dock funkade bara 1 av dem. däremot så kunde jag välja att boota från recovery partionen (inte genom F10 utan där man får välja operativsystem, typ DOS).
denna gången funkade det och valde destructive formatering så att den skulle bli, citerat: "A destructive recovery will format the hard drive. This will delete all the information on the hard drive and reinstall Windows XP and the original software that came with the computer."
nu trodde jag att äntligen hade fått allt och funka, så när den formaterat klart allt och skulle starta om för att sedan sätta igång hp's xp installation som gick igång första gången man satte igång datorn så kom det bara upp kostiga tecken i det vänstra hörnet och sedan hände inget mer. valde jag att boota från andra hårdisken i boot menyn genom att trycka på esc under uppstart så stod den bara och blinkade.

har nu installerat om xp pro igen från cd men denna gången kommer jag inte i windows äns. men om jag väljer reparera windows från cd'n så kommer jag in i återställningskonsolen men vet inte riktigt vad man kan göra där.

vilken god jul det är Deimos Sweden när ringde du Atea? (har dem också nämligen)

Visa signatur

Övriga Ämnen 4-ever
Hjälp till att bevara gammelskogen i Sverige
Reserverar för felstavning, felberäkningar, fel information och andra fel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hänk3

vilken god jul det är Deimos Sweden när ringde du Atea? (har dem också nämligen)

Jag ringde dem i torsdags. Supporten har vart väldigt trevliga och hjälpsamma så de är bra att ha och göra med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deimos Sweden
Jag ringde dem i torsdags. Supporten har vart väldigt trevliga och hjälpsamma så de är bra att ha och göra med.

Fan vilka problem alla verkar ha.
Jag har nu haft min dator i ca 1 månad utan några som helst problem, har inte formaterat om eller nåt och jag tycker det funkar klockrent hittills.
Ungefär samma 05 resultat som er andra.

MVH
Berra

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Berra_Racing
Fan vilka problem alla verkar ha.
Jag har nu haft min dator i ca 1 månad utan några som helst problem, har inte formaterat om eller nåt och jag tycker det funkar klockrent hittills.
Ungefär samma 05 resultat som er andra.

MVH
Berra

Har du d4296.se?

Ni som har problem, har ni d4196.se modellen som jag?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deimos Sweden
Har du d4296.se?

Ni som har problem, har ni d4196.se modellen som jag?

Ja, d4296.se

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deimos Sweden
Har du d4296.se?

Ni som har problem, har ni d4196.se modellen som jag?

Ne, jag har en d4250.se

Visa signatur

Övriga Ämnen 4-ever
Hjälp till att bevara gammelskogen i Sverige
Reserverar för felstavning, felberäkningar, fel information och andra fel.

Permalänk
Medlem

Hej

Har beställt en d4296.se och skulle vilja göra lite förändringar...
Är det nån som testat köra RAID 0 med de två 250 gb hårdiskar som är följer med? Som jag förstår det så ska ju moderkortet stöda detta.

/QuadMan

Permalänk

RAID? hittar inget om att moderkortet ska stödja det? inte i bios (då den fungerade ) eller finns det andra sätt att fixa raid? har aldrig mekat med RAID så jag har nada aning

Dave

Visa signatur

Just because u aint paranoid it dosent mean they aint after you...

Permalänk
Medlem

Kollade upp grafikkortet & TV-kortet, bägge 2 är Asus kort.. TV-kortet är ett Asus Europa II...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Nån vänlig själ som har "HP Pavilion d4296.se" som skulle kunna kopiera sitt bios å skicka? )

Permalänk

Fler som fått sin dator fuckad av det nya bioset? får skicka in min dator, inget annat o göra... jevla muppar

Dave

Visa signatur

Just because u aint paranoid it dosent mean they aint after you...

Permalänk
Medlem

min är oxå fucked.....supporten skulle hämta datorn inom 3 arbets dagar....de var i onsdags....inte hört ett ord av dem-.......

borde väl gå och kopiera befintligt bios i en dator som funkar???

Permalänk
Medlem

Hmm hur dumpar man bioset då? Kör med 3.35.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Ingen som kan, skulle tacksamt ta emot bioset jag med.. : )

Dave

Visa signatur

Just because u aint paranoid it dosent mean they aint after you...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dangerousdave
Ingen som kan, skulle tacksamt ta emot bioset jag med.. : )

Dave

Men hur hade du tänkt att flasha tillbaka? Mina flashningar gjordes genom att man körde exe-filer i XP. Men det går kanske att köra med floppy också, tycket bara supporten kunde ha sagt det i så fall.

3.38 bioset finns här, fast det är en exe: http://www.helpdeskdata.se/ext/hp/files/bios/sp26645.exe

Permalänk

Då jag startar min dator så hittar den dvdbrännaren o dvdspelaren och sen står det "trying to boot from cdrom", det finns program man kan bränna på en dvd eller cd. Får jag igång dem o kan få omflashat med den gamla filen 3.35 (hur man nu får tag i den) så borde det funka. Har flashat dvdspelare i min ungdom så de blev regionsfria..
Googla runt o hittade denna http://eforum3.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=261346

Sen bara hoppas på att någon vänlig själ med samma moderkort som vi kan extrahera 3.35 o maila! Sen julklapp?...

Dave

Visa signatur

Just because u aint paranoid it dosent mean they aint after you...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dangerousdave
Då jag startar min dator så hittar den dvdbrännaren o dvdspelaren och sen står det "trying to boot from cdrom", det finns program man kan bränna på en dvd eller cd. Får jag igång dem o kan få omflashat med den gamla filen 3.35 (hur man nu får tag i den) så borde det funka. Har flashat dvdspelare i min ungdom så de blev regionsfria..
Googla runt o hittade denna http://eforum3.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=261346

Sen bara hoppas på att någon vänlig själ med samma moderkort som vi kan extrahera 3.35 o maila! Sen julklapp?...

Dave

Själva flashningen är inget problem, bara det att man måste hitta på en flashfil samt bios. Kanske ska ringa supporten och höra.

EDIT: Arf, de har stängt på helger.

Permalänk
Medlem

hp har ju bara exe filen som sagt som du bara kan flasha i windows med.....
de finns inget bios för flashning i dos läge....har snackat msi om de....
om man packar upp exe filen från hp får man fram bioset men de är en .rom fil som ingen av dos flasharna klarar =(

med phoenix plash16 utility kan man ta en backup på sitt befintliga bios

Permalänk

Så phoenix gör en backup i .rom format med? som ingen av dosflasharna klarar?

Visa signatur

Just because u aint paranoid it dosent mean they aint after you...

Permalänk
Medlem

näe....de gör väl en backup en vanlig backup inte som .rom

Permalänk

Någon som vet var man kan hitta drivrutiner till TV-kortet för x64? Jag har ett ASUS TV7133/4. Hittade inga på Asus hemsida.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dangerousdave
Då jag startar min dator så hittar den dvdbrännaren o dvdspelaren och sen står det "trying to boot from cdrom", det finns program man kan bränna på en dvd eller cd. Får jag igång dem o kan få omflashat med den gamla filen 3.35 (hur man nu får tag i den) så borde det funka. Har flashat dvdspelare i min ungdom så de blev regionsfria..
Googla runt o hittade denna http://eforum3.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=261346

Sen bara hoppas på att någon vänlig själ med samma moderkort som vi kan extrahera 3.35 o maila! Sen julklapp?...

Dave

Om de optiska enheterna hittas så borde man kunna använda en vanlig p-ata hårddisk & installera windows på & då kan man köra 3.38 exe filen i windows miljö, eller?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless