Graffefläkten stannar när windows startar, varför?!

Permalänk

Graffefläkten stannar när windows startar, varför?!

Fläkten på grafikkortet stannar när windows XP inloggningsruta visas efter att jag startar datorn, vad kan det bero på?

Fläkten går alltså igång när jag startar datorn men stannar sedan.

Det är ett Leadtek 6800le AGP med originalfläkt.

Permalänk

Startar den ifall du kör igång något grafikkrävande? Isådana fall är det väl någon "Cool n' Quiet"-feature.

Visa signatur

AOpen HX08 Asus M3A79-T Phenom2 960T @ 4.0ghz ATI HD6950 Corsair XMS 4x2gb (5-5-5-15 2T) Dell 2209WA m.m

Permalänk
Medlem

startar den när du gör något krävande? kan vara att den stängs av för att den inte behövs, leadtek har ju egen rätt så tilltagen kylning

Permalänk
Medlem

är det inte så att den bara varavar ner det är normalt innan win är laddat så går den på max sedan tar drivisarna över och sänker farten rejält.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

det kan vara att du har ställt in i windows att den ska gå på minsta energiförbrukningen.

Permalänk

Jag tror inte att fläkten går igång när man kör något grafikkrävande.. temperaturen på kortet är ca 90 C vid idle i windows.

Permalänk

Kör du Leadteks egna eller Nvidias drivrutiner? Om inte annat testa nyaste från Nvidia. Blåst rent fläkten från damm, katthår eller dyligt?

Kör Leadtek 6800LE AGP med ForceWare 77.76 .

Visa signatur

AOpen HX08 Asus M3A79-T Phenom2 960T @ 4.0ghz ATI HD6950 Corsair XMS 4x2gb (5-5-5-15 2T) Dell 2209WA m.m

Permalänk

Jag kör medföljande från leadtek. Provade först med nyaste Nvidia men fick felmeddelande i 3dmark om någonting.... så jag installerade leadteks och då funkade det fint.. vet inte riktigt när fläkten slutade fungera.. vet inte heller om den har fungerat över huvudtaget

ska prova nyaste nvidia igen så får vi se.

Nu har jag provat ForceWare 81.95 och det hjälper inte. Fläkten stänger fortfarande av sig när den blåa inloggningsrutan visar sig i windows.

Permalänk

Hum det var lustigt det.

Kör du RivaTuner för att låsa upp pipelines och/eller andra "avancerade" funktioner. Råkat pilla på något man inte ska pilla på?

En möjlighet är KANSKE att kortet varvar fullt till det att drivrutinen laddats sen sänker drivrutinen varvtalet. På ditt kort är lagrena i fläkten skitiga/dåliga och fläkten orkar inte driva och således stannar. En vild gissning.

Tog ned orginalkylningen från hyllan. Om du skruvar lös den "färgglada plåten" kommer du åt att rengöra fläken ordentligt.

Visa signatur

AOpen HX08 Asus M3A79-T Phenom2 960T @ 4.0ghz ATI HD6950 Corsair XMS 4x2gb (5-5-5-15 2T) Dell 2209WA m.m

Permalänk
Medlem

generalen: leadtek har egen kylning så någon färgglad plåt finns inte

trådskaparen: det finns nog ett galler över fläkten och detta kan du testa med att rengöra

Permalänk

På Leadteks Geforce 6800LE sitter det en färgglad plåt, det är till och med en sjöjungfru med blåa ögon och långt blont hår.
Vissa av de tidigaste Leadteks 6800LE tror jag dock hade den så kallade "kopparmackan" som återfanns på Leadteks 6800 och 6800GT.

Hur som helst. Vilken version av kylare spelar mindre roll. Testa att rengöra fläkten.

Visa signatur

AOpen HX08 Asus M3A79-T Phenom2 960T @ 4.0ghz ATI HD6950 Corsair XMS 4x2gb (5-5-5-15 2T) Dell 2209WA m.m

Permalänk
Medlem

när jag skaffade dom senaste drivrutinerna till mitt 6600gt ville inte riva tuner accsepta det så jag fick insalera om windows och kör nu 77.77 den nest senaste. funkar fint

Permalänk
Medlem

På Leadteks Geforce 6800LE sitter det jungfrun på Boxade kort.
På Leadteks Geforce 6800LE sitter det kopparmackan på Reatail versonen.

Bytte ut min boxade mot en Zalman VF-700 Cu ligger nu på 49 -55 grader.
Kör den då i silent mode.
Den boxade låg nog på ca 70-85c ..så är nöjd....:)

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

Jag har beställt en Zalman VF-700 Cu som jag får nästa vecka, ska bli riktigt skönt att byta fläkt.

Fläkten som sitter på nu är kopparmackan, jag har alltså tydligen retail versionen.. har inte hunnit kolla om det är något damm i fläkten men tror inte det då den är knappt använd. Datorn är också ganska dammfri.

Permalänk
Medlem

Om inte annat så kan du ju koppla fläkten (2pin antar jag) till en 3Pins förlägningssladd sen vidare till moderkortet.

Då så lär de ju funka

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Man kan sänka fläkthastigheten i Rivatuner på överklockning och sen fliken "Fan".