Permalänk
Medlem

Minne till RAID5 burk.

Fixade fram ett trasigt socket 370 moderkort med inbyggt vga å allt och en tualatin celeron 1200 för 200Kr inklusive frackt. Har en PC133 128Mb sticka och sånt och har lagat moderkortet och voltmoddat det och klockat upp den till 1460Mhz nu. Tanken är att den ska bli en raid5 burk till våren så letar lite mer vettiga delar. Ha hittat en som sitter på flera 256Mb PC133 moduler då jag ligger på FSB 122Mhz nu så duger inte mina PC100.

Har 2st platser så med nuvarande 128Mb modul kan jag nog få i en 256 till vet ej om den tar 512Mb moduler. Ska köra gentoo eller slackware på den tror jag dock inte bestämt ännu. Tanken är att den ska köra en mjukvaru raid5 aray med 2st promies sata kort till våren med 8st diskar. Kommer inte köra grafiskt eller nåt onödigt utan nerbantad linux dist och det kommer nog bara rulla samba och proftpd på den då den ska vara ren filserver i min lägenhet. Dock osäker på hur mycket ram som kan krävas för den ska prestera bra. Vill minnas att raid5 kräver en del minne men kan ha fel.

Så 128mb har jag nu men ska man köra på 384Mb eller 512Mb? Har redan sparat en del pengar på begg delarna jag köpt och processorn bör nog räcka mer än väl. Ska ha Gbit kort med i den sedan så klart.

Permalänk
Medlem

Jag hade ju inte klockat en burk som jag hade tänkt ha till seriös RAID5 filserver. De känns som att va ute efter att få sitt filsystem korrupt.

Minne är ju aldrig fel vid RAID5, eller filserver generellt. Tänk dock på att mjukis-raid generellt tycker verkligen inte om strömavbrott, så UPS är att rekomendera nästan. Kollar du på feta RAID kort så har dom alltid nästan en liten batteri-pack för att förse buffert-minnet vid skakig spänning...

Permalänk
Medlem

Mjo visserligen men Har pressat tualatin celeronen till 1.4Ghz nu med 2st begg PC133 256Mb stickor som jag fixat fram då det värkar vara max den vill gå i 100% stabilt dock inte färdigt med testerna men värkar låvande i alla fall. Ökat Vcoren med 0.2 över defualt. Vill inte ge mer pga riskerna det kan inebära. I teorin ger det mig också en maximal kappasitet på 155Mb/sek över PCI bussen villket knappast kan vara en nackdel. Är ute efter en prestanda ökning över hela systemet inte bara att proppen ska tuffa snabbare.
Än så länge pallar den memtest86+ bra. Kör 24h prime och memtest86+ var minst för att faställa stabiliteten. Har klockat sedan slutet på 90 talet och så länge man inte ökar prestandan så man kompromissar stabilitet och reabilitet så fungerar det bra anser jag. även min nuvarande filserver är klockad. har UPS redan på min server/router och när jag får råd så ska jag investera i fler till alla servrar. Tror dock inte det blir nått ricktigt HW raid5 kort då mjukvaru riad rent prestandamäsigt fungerar rätt bra och välldigt många raid kort rent allmänt är mjukvaru raid också så spelar det igen större roll. Ute efter en kostnadseffecktiv lösning villket detta borde bli. Blir nog 2st SATA kort med 4st sata portar var och 8st 250Gb diskar eller större.
Sedan tror jag även om jag välljer PCI 2.2 kort som klarar 66Mhz PCI buss både SATA korten å Gbit nicet så är inte 40Mhz PCI buss nåt problem så länge mobot i sig inte har problem med det.

Permalänk
Medlem

Om du ska köra mjukvaruraid så kommer det att kräva en del av processorn. Kör själv en burk med 14 diskar i mjukvaruraid (5) och det tar sin del av processorn. Tror du ska oroa dig mer för den än minnet.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

Vad jag läst som exempel med typ 6-8 diskar i mjukvaru raid5 i linux så tog det ungifär 25% CPU tid av en athlon 1.4 och tualatin celeron och pentium 3 är inte så slöa för sin låga frekvens. Typ som motsvarande athlon eller athlon XP så tror nog det ska räcka vad jag sett andra köra med.
Men ger ju sig hur det komemr prestera i pracktiken sedan när ajg fått i hop burken.

Ska ha 8st diskar i raid5 inte mer pga mobot är m-ATX med 3st PCI platser och 2st kommer ha SATA med 4st kontackter var och ett Gbit nic.