Permalänk
Medlem

Måsvinge i OSX?

Någon som vet vilken knapp kombination man skall trycka för att få fram en måsvinge ({) i OSX?

Permalänk
Medlem

Alt-shift-8

Permalänk
Medlem

Tack (varför måste det vara så komplicerat?)

Permalänk
Medlem

Tog mig ett tag innan jag lyckades klura ut hur man skrev backslash också. Alt-shift-7 då.

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem

Kan passa på att fråga vilken encoding man skall välja i Smultron (OSX) för att svenska tecken skall fungera. Jag får detta felmeddelande när jag kompilerar:

Citat:

Hej.java:9: illegal character: \8240
System.out.println(h?lsning);

Permalänk
Medlem

pcw: Det är inte så att du missat " och "? Typ: System.out.println("hälsning");? Och om det nu skulle vara en variabel så tror jag inte att du får ha åäö i variabel-namn, och det är ingen nackdel egentligen. Det är bara bra, för det blir fult.

Permalänk
Medlem

Det är en sträng variabel som heter hälsning. Får skylla på läraren då. Men man borde väl ändå kunna använda en encoding för att få svenska åäö att fungera?

Permalänk
Medlem

i java kan man använda sig av svenska tecken i variblenamnen, jag rekommenderar inte detta då det blir pannkaka av allting då någon som inte har svensk teckenuppsättning/tangentbord skall in och redigera i din kod..

Permalänk

Ifall du ska programmera rekomenderar jag att du använder amerikansk teckenuppsättning.

Själv använder jag Cmd(kringla) + § för att switcha mellan "Svenska Pro" och "Usa".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcw

Finns lösning på det - http://matias.ca/tactilepro/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcw

Komplicerat? {} är en slags parenteser, vilket gör det helt logiskt att de finns på samma knappar som de vanliga parenteserna och hakparenteserna.

Shift+Option+8 är i allra högsta grad rimligt alltså.

På vilket sätt är det mer komplicerat än de flesta PC-tangentbord där du måste trycka på knappen för alternativ bild (Alt Gr = Alternate graphic) och antingen knappen där snedstreck och lika med-tecknet finns?

Skilj på ovana och dålig design

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Komplicerat? {} är en slags parenteser, vilket gör det helt logiskt att de finns på samma knappar som de vanliga parenteserna och hakparenteserna.

Shift+Option+8 är i allra högsta grad rimligt alltså.

På vilket sätt är det mer komplicerat än de flesta PC-tangentbord där du måste trycka på knappen för alternativ bild (Alt Gr = Alternate graphic) och antingen knappen där snedstreck och lika med-tecknet finns?

Skilj på ovana och dålig design

Skyller på att jag varit en slav under PC'n sedan 94

Men ändå känns det lättare att trycka på 2 tangenter än 3 tangenter för att få fram ett tecken.

Hur var det nu med encoding? Ingen som vet?

Permalänk
Medlem

Aah.. alt-gr-7, det ökända "retardgreppet". Jag tycker att Macens tangentbordslayout är mindre påfrestande att skriva med iaf. När man har vant sig vid kombinationerna för @, ~, {} m.m. så känns PC:ns layout jobbig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos

på de flesta pc-tastaturer brukar måsvingarna vara utritade. det hjälper när man försöker lura ut vilka tangenter man kan testa...

(jag har aldrig hört någon fråga hur man får fram måsvingarna på ett pc-tbord, inte ens någon inbiten mac-användare. har du?)

för övrigt rekommenderas en amerikansk layout hursomhelst...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Annars brukar knepen "ring en vän" eller "fråga publiken" ge ett ganska gott utslag om man undrar. I värsta fall kan man alltid köra 50/50.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
på de flesta pc-tastaturer brukar måsvingarna vara utritade. det hjälper när man försöker lura ut vilka tangenter man kan testa...

(jag har aldrig hört någon fråga hur man får fram måsvingarna på ett pc-tbord, inte ens någon inbiten mac-användare. har du?)

för övrigt rekommenderas en amerikansk layout hursomhelst...

haha, då ska du se mig vid en PC nuförtiden. Jag kan inte göra något specialtecken innan jag gjort fel kanske 2000 gånger... Alt gr är ingen knapp jag är van vid längre (samt att alt har ju ingen funktion typ. Så de har en extra onödig knapp)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
haha, då ska du se mig vid en PC nuförtiden. Jag kan inte göra något specialtecken innan jag gjort fel kanske 2000 gånger... Alt gr är ingen knapp jag är van vid längre (samt att alt har ju ingen funktion typ. Så de har en extra onödig knapp)

kanske det, men då handlar det definitivt bara om vana och inte logik.

jag kan hålla med om att funktionstangenterna överlag är mycket virrigare använda i windows och övriga 'pc-os'.
man vet inte riktigt om man ska använda crtl-x eller alt-fx eller vad som det kan vara, windowstangenten och 'menytangenten'(?) på vanliga pc-bräden brukar desstom lämnas helt oanvända. (tyvärr...)

man kan ju givetvis ställa in och fixa allt detta själv, men det blir väldigt mycket pill (ofta individuellt för varje program man kör) så man orkar ju inte helt enkelt...
jag skulle se det som en väldigt plus om någon dist eller desktop environment tog tag i denna soppa och styr upp det litegrann.

(det hela kokar väl ner till den gamla dängan 'kontinuitet i gränssnittet')

edit: de/desktop environment

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

samt att alt har ju ingen funktion typ. Så de har en extra onödig knapp

Jag har många gånger svurit över att macen inte har nån "extra onödig knapp" som man kan använda som Meta-tangent i t.ex irssi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Jag har många gånger svurit över att macen inte har nån "extra onödig knapp" som man kan använda som Meta-tangent i t.ex irssi.

Esc + Nummer?

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Använd ESC.
Den tangenten är ju en extra onödig knapp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Använd ESC.
Den tangenten är ju en extra onödig knapp.

Det är det jag gör, men det är smidigare med Alt+siffra än att sitta och slå Esc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är det jag gör, men det är smidigare med Alt+siffra än att sitta och slå Esc.

Skaffa längre fingrar eller offra någon tangent, som Caps-Lock eller den ena Enterknappen.