Permalänk
Hedersmedlem

Guide: "Gör detta åt mig!"

När ni ber om hjälp gällande design- eller programmeringsjobb, håll då detta i huvudet:

Var specifik

<tomte> Hej, kan nån göra en logga åt mig?
<grafiker> Vad ska det vara till?
<tomte> Min klan.
<grafiker> Okej... Har ni något tema?
<tomte> Njae...
<grafiker> Hur vill du att loggan ska se ut, då?
<tomte> Gör nåt snyggt, bara!
<grafiker> Okej, så här då? <bild.png>
<tomte> Njae... Gillade inte den...
<grafiker> ...
*** grafiker has lost interest

Det kan inte sägas nog ofta; Ju mer detaljer du ger, desto troligare är det att du får vad du letar efter. Det kan kännas naturligt att hålla "godbitarna" för sig själv, men då har du heller inte lika stor chans att nå ett bra resultat.

Var förberedd

<tomte> Tja! Jag skulle vilja ha lite flashgrafik på min hemsida.
<flashkung> OK, ska det vara animerade menyer och grejer, eller bara en banner?
<tomte> Njae, asså... Jag såg www.coolsida.nu och tänkte att jag också vill ha nåt sånt.
<flashkung> OK, hur ser sidan ut i övrigt då? Hur ska integrationen skötas?
<tomte> Huh?
<flashkung> Ja... Ska du ha dynamisk data och grejer?
<tomte> Nää, asså... Flash... Du vet...?
<flashkung> Lycka till, grabben.
*** flashkung went away

Hemsidor, mjukvara och annan digital media sitter ihop exakt på det sätt som en ostmacka inte gör - det är inte bara "lager på lager" av godtyckliga pålägg. Allt du gör påverkar vad du kan göra härnäst, och att ha en plan för hur en ny logga ska sitta ihop med resten av sajten är precis skitviktigt. Så när du requestar saker - tänk också på steget efter, så att du får det du behöver.

Orkar inte du, orkar ingen annan

<tomte> Yo! Min brud vill ha hjälp med att göra en hemsida om sin jävla hund, men jag orkar inte. Nån som vill? Inga pengar, men ni får ju creds!!! Hon har massa bilder och så, men det är så jobbigt att föra över från kameran...

Din tid är inte mer värd än någon annans. Ansträng dig för att hjälpa den som löser problemet åt dig - annars finns nog risken att du får klara dig själv.

Var blygsam, hjälpsam och tacksam

<tomte> Tjena... Jag har en hemsida om bilstereogrejer, och jag tänkte öppna webshop. Är det nån som kan fixa en lagerdatabas och ett e-handelssystem med VISA- och Paypalstöd? Jag skulle också vilja ha bilder tagna på 5000 reservdelar, och om ni kan ringa leverantörerna och fixa lagerlistor så vore det kanon. Jag har lite bråttom, så sno er är ni bussiga.

Tänk på att det du ber om att få helt gratis egentligen kostar pengar. Swec är en community uppbyggd av entusiaster, och vår enda valuta är uppskattning. Av just denna anledning bör du hålla dina requests enkla, tydliga och framförallt minimala.

Slutligen: Varför inte föregå med gott exempel och själv hjälpa nån stackare? Det kan låta som en hippiedröm, men ju fler som hjälper till desto gladare Swec får vi

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bra och lättsamt skrivet. Kan förhoppningsvis få en och annan att tänka om innan de börjar kräva saker till höger och vänster.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem

Grymt! Gillar första exemplet

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk

Som vår webbdesignlärare sa, om man inte får någon konkret beskrivning på vad kunden vill ha, så kan han fan inte klaga på den i efterhand.
Om kunden ger en diffus beskrivning så får han iaf betala för det man hittills gjort, även om det hela skrotas.

Så, ett tips är väl att man inte alls ska acceptera diffusa beskrivningar.

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Medlem

Mäkta imponerad teetow, väldigt bra skrivet, vad får du allt ifrån? Du bode bli hedersmoderator eller nåt.

Skitbra, röstar för sticky, eller nåt sånt.

Permalänk
Medlem

Detta är tyvär ett problem som de flesta tekniska forum verkar dras med i olika former. Det jobbiga är nog att de som skapar sådana trådar där de är allmänt dryga/otacksamma oftast är sådana som vill ha lösningen snabbt och utan att själv behöva anstränga sig. Denna individ läser nog sällan FAQ's och guider som dessa om de har sticky.

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk
Medlem

Bra skrivet!

Permalänk

Nån mer än jag som tycker att "Hemsidor, mjukvara och annan digital media sitter ihop exakt på det sätt som en ostmacka inte gör" var den utan tvekan bästa delen? Påminner om Liftarens Guide till Galaxen!

"Skeppen hängde där på himlen ungefär på samma sätt som tegelstenar inte gör."

Teetow FTW!

Allvarligare...

Bra skrivet!

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

Re: Guide: &quot;Gör detta åt mig!&quot;

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Hemsidor, mjukvara och annan digital media sitter ihop exakt på det sätt som en ostmacka inte gör - det är inte bara "lager på lager" av godtyckliga pålägg. Allt du gör påverkar vad du kan göra härnäst, och att ha en plan för hur en ny logga ska sitta ihop med resten av sajten är precis skitviktigt. Så när du requestar saker - tänk också på steget efter, så att du får det du behöver.

Annars tycker jag fan att en dagobertmacka är rätt lik any given mjukvara. På samma sätt som du gärna vill smälla på en sökfunktion till din snygga webbsida och därmed blir tvungen att modellera om din databas så är det ju inte helt sällan man känner sig sugen på ett lager med tomat och majonäs. Då vill det fan till att man inte har massa halkig sallad under som under tyngden av tomat-majonäskombinationen släpper att som ligger ovanpå.

Tandpetare är definitivt ett fulhack, även om man sätter en bit ölkorv på änden som sticker upp.

I övrigt, bra tanke!

Byteshandel kanske vore nåt för sådana här fall... Jag skriver 100 julkort åt dig, du läser godnattsagor åt matricks och jag kan äntligen få hjälp med att slita ut den den exif-thumbnailen ur min pajade semesterbild och få den ihopslagen med favoritlåten från Ibiza 2003

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Bra teetow, bra! Fint skrivet.

Visa signatur

Också känd som eml
* C99, OSX86, PHP, Python, Warsow

Permalänk
Medlem

Altså,

Klart, mycket bra skrivet. Men det ar i mina øgon ganska synd at du ens skal behøva skriva denna guide. Manniskor som startar trådar som har ingen eller mycket litet info, eller irrelevant info ignorerar jag. Svarar man inte i tråden så kan dom inte bumpa den och den dør ut.

Klistra denna tråden!
Lanka til denna tråden nar nya folk registrerar sig, lanka til den i 72 i fontstorlek. Få folk att fatta!! Før en gångs skull

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk

STICKEH!

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk

Jodå, bra skrivet, även om det mesta borde vara ganska grundläggande. Får man gissa att du läst THGTTG?

Å andra sidan, folk som alltid besvarar "Gör detta åt mig!"-trådar med "Varför skulle vi göra det om du inte betalar?" är också irriterande. Det har nämligen visat sig att en del tycker att det är roligt att göra sidor/bilder osv. även gratis. Detta är i och för sig mest en bisak...

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miptex
Detta är tyvär ett problem som de flesta tekniska forum verkar dras med i olika former. Det jobbiga är nog att de som skapar sådana trådar där de är allmänt dryga/otacksamma oftast är sådana som vill ha lösningen snabbt och utan att själv behöva anstränga sig. Denna individ läser nog sällan FAQ's och guider som dessa om de har sticky.

precis. nåt jag alltid brukar tänka, o bli irriterad över.

Dom som borde läsa FAQ's, guider m.m, är nästan uteslutande dom som aldrig gör det...

skulle nån komma på lösningen (nej, inte sticky uppenbarligen) på det problemet skulle dom lösa 70% av världens forums problem...
Nån robot som söker igenom alla inlägg om dumma / tidigare ställda frågor, o skickar dom till en passande sida.

annars, bra text! men som sagt, ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miptex

Så sant!
Man skulle kunna använda något i stil med vad många forum använder för att man ska få läsa/posta i annonsdelen av forumet. Dvs att man måste ha skrivit minst 30 inlägg eller liknande för att få tillgång till annonnserna.

Det går ju inte att använda exakt samma metod för vanliga forumsdelar, hur ska man nå 30 inlägg om man inte får skriva ett?
Sen har denna metod nackdelen att den genererar många onödiga trådar vars enda syfte är att nå 30 inlägg.

Man skulle istället kunna använda något i stil med en FAQ-quiz. Innan man får posta sitt första inlägg i varje forumssektion. T.ex i Kylning- Överklockningsdelen, så måste man klara ett litet test med frågor från Kylning - ÖverklockningsFAQ:n och även några frågor där man måste använda sökfunktionen för att hitta svaret.

Bara en idé...

Permalänk
Medlem

Va det en pik eller

Jag försökte, bara vara så hemlighetsfull som möjligt.
Jag har allting klart i mitt huvud och vi vet vad vi vill ha.
Bara det att vi inte vill att alla ska veta det innan det är klart.. förstör liksom överraskningsmomentet

Bra skrivet.. hopas fler inte gör som dina exempel statuerar..

mvh //Magnus

Permalänk
Medlem

Har inget att tillföra tråden, men tycker att det var ruskigt bra skrivet. Tyvärr kommer väl som sagt inte de som faktiskt behöver läsa detta att faktiskt läsa det.

Permalänk
Geeks
SweClockers

*Klister*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Bra skrivet, det där ska jag skicka till min polare nu!

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.40Ghz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 1 TB HDD / Geforce GTX 580 / Acer s273HL 27" LED

- Windows 8? Avgå!

Permalänk
Medlem

Bra, nu kanske några fattar

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra skrivet! Har otaliga gånger blivit ombedd att göra logotyper, signaturer och annat skoj helt utan anvisningar om vad folk vill ha. Bara ganska nyligen fick jag ett mail från en vän som ville ha en logotyp till sin hemsida som varke existerar eller har ett namn ännu.... :>

Nu har jag en tråd att länka till varje gång någon ber om en dum logotyp

Permalänk
Medlem

Mycket bra skrivet ... kanske äntligen folk börjar fatta!

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.40Ghz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 1 TB HDD / Geforce GTX 580 / Acer s273HL 27" LED

- Windows 8? Avgå!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hemfrid
Mycket bra skrivet ... kanske äntligen folk börjar fatta!

Sååå, du tänkte att det inte räckte att du sa samma sak den förste mars? Lätt sexigaste bumpen jag sett i år!

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Sååå, du tänkte att det inte räckte att du sa samma sak den förste mars? Lätt sexigaste bumpen jag sett i år!

Druckit för mycket glögg eller bara lite vindögd?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Castor
Druckit för mycket glögg eller bara lite vindögd?

Denna. Jäkla. Glögg!

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Avstängd

Helnice stickey, att jag inte läst den förrän nu.