Guide: "Gör detta åt mig!"
När ni ber om hjälp gällande design- eller programmeringsjobb, håll då detta i huvudet:
Var specifik
<tomte> Hej, kan nån göra en logga åt mig?
<grafiker> Vad ska det vara till?
<tomte> Min klan.
<grafiker> Okej... Har ni något tema?
<tomte> Njae...
<grafiker> Hur vill du att loggan ska se ut, då?
<tomte> Gör nåt snyggt, bara!
<grafiker> Okej, så här då? <bild.png>
<tomte> Njae... Gillade inte den...
<grafiker> ...
*** grafiker has lost interest
Det kan inte sägas nog ofta; Ju mer detaljer du ger, desto troligare är det att du får vad du letar efter. Det kan kännas naturligt att hålla "godbitarna" för sig själv, men då har du heller inte lika stor chans att nå ett bra resultat.
Var förberedd
<tomte> Tja! Jag skulle vilja ha lite flashgrafik på min hemsida.
<flashkung> OK, ska det vara animerade menyer och grejer, eller bara en banner?
<tomte> Njae, asså... Jag såg www.coolsida.nu och tänkte att jag också vill ha nåt sånt.
<flashkung> OK, hur ser sidan ut i övrigt då? Hur ska integrationen skötas?
<tomte> Huh?
<flashkung> Ja... Ska du ha dynamisk data och grejer?
<tomte> Nää, asså... Flash... Du vet...?
<flashkung> Lycka till, grabben.
*** flashkung went away
Hemsidor, mjukvara och annan digital media sitter ihop exakt på det sätt som en ostmacka inte gör - det är inte bara "lager på lager" av godtyckliga pålägg. Allt du gör påverkar vad du kan göra härnäst, och att ha en plan för hur en ny logga ska sitta ihop med resten av sajten är precis skitviktigt. Så när du requestar saker - tänk också på steget efter, så att du får det du behöver.
Orkar inte du, orkar ingen annan
<tomte> Yo! Min brud vill ha hjälp med att göra en hemsida om sin jävla hund, men jag orkar inte. Nån som vill? Inga pengar, men ni får ju creds!!! Hon har massa bilder och så, men det är så jobbigt att föra över från kameran...
Din tid är inte mer värd än någon annans. Ansträng dig för att hjälpa den som löser problemet åt dig - annars finns nog risken att du får klara dig själv.
Var blygsam, hjälpsam och tacksam
<tomte> Tjena... Jag har en hemsida om bilstereogrejer, och jag tänkte öppna webshop. Är det nån som kan fixa en lagerdatabas och ett e-handelssystem med VISA- och Paypalstöd? Jag skulle också vilja ha bilder tagna på 5000 reservdelar, och om ni kan ringa leverantörerna och fixa lagerlistor så vore det kanon. Jag har lite bråttom, så sno er är ni bussiga.
Tänk på att det du ber om att få helt gratis egentligen kostar pengar. Swec är en community uppbyggd av entusiaster, och vår enda valuta är uppskattning. Av just denna anledning bör du hålla dina requests enkla, tydliga och framförallt minimala.
Slutligen: Varför inte föregå med gott exempel och själv hjälpa nån stackare? Det kan låta som en hippiedröm, men ju fler som hjälper till desto gladare Swec får vi