Antipiratbyrån och IFPI vill ha tillgång till kontouppgifter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundersmet
Tänkte rösta på FolkPartiet. Men nu när man ser vart allt är påväg så kanske det dags att tänka i andra banor, tyvärr. För så här får det helt enkelt inte gå till. PiratPartiet verkar vara ett av dom starkare korten för att få regeringen att fatta.

Ju jag vet. För Piratpartiets huvudargument är om personlig integritet. Vilket är väldigt viktigt, specielt för oss flitiga datoranvändare. Men det som många ser förbi är att piratpartiets syn på upphovsrätt och patent, vilket de vill släppa helt fri. Det är vansinigt att göra det eftersom företag kommer inte utveckla nya produkter för oss, konsumenter. Och de som gör det flyttar till andra länder och folk här i sverige förlorar arbete pågrund av det.

Och deras förklaring till att upphovsrätten och patent är en stor myt. Att upphovsrätt är ett monopol på kultur och patent är ett monopol på kunskap. Det är så långt från verklighten man kan komma! Det är tvärtom, om det var inte för upphovsrätt och patent så skulle vi inte ha datorer, bilar, telefon och allt annat i vårt mordena samhälle.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ghasek
T.ex?

Center, miljöpartiet, moderater, folkpartiet, sossar, kristdemokrater. Det är bara att välja de som du tycker motsvarar dina värderingar och åsikter.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Som sagt, alla ni som funderar på att rösta på Piratpartiet, tänk om.
Det partiet har en hel del taskiga ståndpunkter.

Välj istället något annat parti som inte stödjer dessa ärokränkande metoder.

Visa signatur

MBP.

Permalänk
Medlem

Brukar inte orka skriva, men nu jävlar har dom gått för långt. Skulle vara roligt om någon kunde skicka lite brev till dom med vitt pulver eller något annat skit som skrämde dom rejält.

Edit:
Hatar Miljöpartiet så det skriker om det

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Piratpartiet finns enbart att rösta på om folk skickar in signaturer vilket just nu inte ser så ljust ut om man kollar deras sida. Och detta är helt knäppt. APB är ju ett privatägt företag och har inge med staten att göra så om dom får tillgång ska väl hela Sveriges befolkning eller iaf alla företag som är inblandade i internet på någe sätt.
Var är världen på väg när snart vem som helst kan få sådanna uppgifter.

Permalänk
Medlem

*snipp*
Haha, så om jag skulle vilja veta en persons identitet bakom ett ip-nummer så skulle jag kunna få det utan vidare bara för att avlasta polisen? Realistiskt ^^

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ARICE
vafan gnäller ni om? om ni gör nåt lagligt så behöver ni inte bry er om nåt men annars så blir ni säkert oriliga va?

Finns det nån som INTE gör nåt lagligt? Det är nog lagligt att skicka detta inlägg på sweclockers, jag behöver alltså inte bry mig?

Permalänk

Jag funderar på att rösta på piratpartiet, jag vet att de inte är speciellt seriösa och har en hel del tvivelaktiga ståndpunkter, men det är knappast troligt att de vinner något val, inte heller att de kommer med i någon koalission, men om många följer min väg kanske de kan få någon röst i riksdagen vilket kan räcka för att de inte ska kunna rösta igenom idiotförlag som detta men knappast för att göra så radikala ändringar som piratpartiet sääger att de står för.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Vart i helvete är världen på väg????!!!!

Vad blir nästa steg??
Förbud mot bredband över 1mbit??
Förbud mot CD/DVD brännare??
Förbud mot Hårddiskar över 10Gb??

kan ju börja undra

Permalänk
Medlem

Jag tycker ni skall göra som i Finland. Rösta in Piratpartiet bara. Vi röstade ju in en boxar/wrestlare i riksdagen. Vet faktiskt inte om folk var allvarliga när de lade sin röst på honom men inröstad bled han iaf (Toni Halme). I alla fall har grabben åstadkommit något, han är ju helt väntat ine lika "mesig" som andra politiker. Han trumfkort är typ att slänga käft och vara "överärlig". Han faktiskt vågar säga att det är fel att man som "ursprungs finländare" behöver vara rädd för att gå på stan pga att man kanske blir nedslagen på stan enkom av sin huds färg. Nåväl, jag tror att piratpartiet skulle kunna rejva runt ganska bra i Sverges ingrodda politik (inget illa menat).
(PS. Detta är min personliga åsikt)

Visa signatur

DN1D

Permalänk

De som säger att man inte behöver vara rädd om man inte gör något olagligt. Det handlar inte om det, Det handlar om att folk ska få kolla ens dator, alltså ett privatögt flretag, om de misstänker något. Misstänka kan man göra utan grunder. polisen kan säga att de misstänker att du är narkotika påverkad så har de rätt att visitera dig. Allt det här handlar om sin personliga itrigitet, alltså man vill inte att utomstånde (för det mesta) ska veta vad man gör med sin dator. Det är ens personliga sak vad man gör på datorn, okej om polisen har starka bevis mot piratkopiering men inte något jävla företag ska ha rätten att kolla min dator. aldrig i mitt hela jävla levande liv, aldrig. så kom inte med dumma kommentarer om att vi inte behöver oroa oss om vi inte gör något olagligt. puss hej over and out!

Permalänk

Sverige nya nazist staten styrd av APB o Andra neanderthalare regeringen..vilket skämt dom har lika mycke o säga till om detta som en myra på en het sommarag.

om inte nån stoppar APB o IFPI så kommer dom utan att ha ploisiära befogenheter ha det ändå inlindat i nåt fint somlurar brallorna av Persson ochalla andra insnöade jävla riksdagsmän nä fyf satan ner med APB o andra lobbyister innan dom styr Sverige det är fan inte sant som dom får hålla på

nä snart jävlar klipper jag bredbandet bara för att reta dom jävlarna en mindre dom kan spionera på...HAHAHAHAHAHAHHAHA

ursäkta språket blir bara så föbannad när såna där idioter får hålla på som om dom ägde detta land...kanske dom gör vad vet vi

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

rätt komiskt då att sitta o läsa detta http://www.idg.se/ArticlePages/200601/27/20060127163759_NOK/2... tyska motsvarigheten till antipiratbyrån misstänkta för att själva begått brott mot spridning av warez

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

ponera att jag skulle ha intima filmer där jag och min sambo utför vissa .. eh.. typ.. på min dator, åsså får de/vemsomhelst full rätt att kolla vad jag har på datorn...

Nu var det ju kanske inte det saken gällde, utan snarare kolla upp vem som var innehavare av ett visst abbonnemang. Steget är kort dock.

Angående piratpartiet; tjoho, ett nytt parti som Ian W och Bert Karlsson som står som vågmästare och beslutar enligt ett extremhöger / extremliberalt mönster är inte att föredra...

Permalänk

Jaha, så nu vill privatägda lobbyistföretag få möjligheten att granska vanliga medborgare och bedriva polisiär verksamhet

Ställ dem mot väggen och skjut dem, jävla maktgalna idioter.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Ok det här handlar om datortrafik men hur skulle det se ut om det var något mer "vardagligt" som skulle synas bättre än kontroll av data och personuppgifter.
Tänk er själva en privat företag som kallar sig för "Anti Knark Byrån" får för sig att du har knark hemma i en kastrull.
Genom ett par år lobbyverksamhet har dom nu lyckats få igenom ett förslag där dom får rätt att göra husraskningar bara för att "avlasta" polisen.
Kort o kott så kommer då detta privata företag med svaga mistankar om att du är en pundare och knackar på din dörr och kräver att få komma in i din lägenent för att söka igenom den efter knark.
Tyvär så är allt dom hittar ett 6-pack ljumen folköl vilket dom snabbt besagtar p.g.a. att dom tycker det borde klassas som lättnarkotika och dra sedan dig in för rätta, vilket kommer att kosta den Svenska staten ett 6 siffrigt belopp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Ju jag vet. För Piratpartiets huvudargument är om personlig integritet. Vilket är väldigt viktigt, specielt för oss flitiga datoranvändare. Men det som många ser förbi är att piratpartiets syn på upphovsrätt och patent, vilket de vill släppa helt fri. Det är vansinigt att göra det eftersom företag kommer inte utveckla nya produkter för oss, konsumenter. Och de som gör det flyttar till andra länder och folk här i sverige förlorar arbete pågrund av det.

Och deras förklaring till att upphovsrätten och patent är en stor myt. Att upphovsrätt är ett monopol på kultur och patent är ett monopol på kunskap. Det är så långt från verklighten man kan komma! Det är tvärtom, om det var inte för upphovsrätt och patent så skulle vi inte ha datorer, bilar, telefon och allt annat i vårt mordena samhälle.

Center, miljöpartiet, moderater, folkpartiet, sossar, kristdemokrater. Det är bara att välja de som du tycker motsvarar dina värderingar och åsikter.

Grejjen är ju att genom att du röster på något utav de du nämner så visar du inte för 5 öre vad du tycker i denna fråga.

Tycker ärligt inte att den här sortens demokrati fungerar. Politikerna säger ju enbart vad de tror folket vill höra. Och du kan inte basera ditt val på hur samhället ska se ut genom en röst. Troligt att ett parti står för allt du tycker...
Visst gäller det att kompromissa men seriöst kan inte hitta något parti som inte har många kärnfrågor som jag inte alls håller med om. Och någon IT-politk finns ju inte överhuvudtaget oavsett parti - trotts att IT berör hela landet något så enormt. Biltullar i stockholm är ju en fjärt i universum jämfört med de konsekvenser som var och varannan IT fråga får. Varför måste man då leta efter IT frågor i de stora tidningarna för hitta något? Och det man hittar är garanterat föråldrat och till 90% av fallen felaktigt då skribenten inte fattat ett skit om vad han/hon skrivigt.

Någon kombination utav detta och direkt demokrati där folket har någon som helst möjlighet att påverka mer än en gång vart fjärde år vore nog klart bättre tror jag.

Att rösta på piratpartiet visar att man tycker att detta är en viktig fråga och oavsett åsik så kommer detta att uppmärksammas av andra partier om det visar sig att piratpartiet får uppmärksamhet. Först då kommer politikerna att vakna och ta ställning i frågan på riktigt.
Spelar ingen roll vilken åsikt man har i frågan, frågan kommer att uppmärksammas och det kommer bli tydligare vad man röster på i frågan om man röster på något 'normalt' parti.

Är ju helt klart ett alternativ till att rösta blankt.

I och med att varken media eller politiker är villiga att bry sig om IT så borde en kompromiss vara att skapa ett IT-val där folk som vet vad de pysslar med ställer upp, men det är ju en politisk fråga så det lär vi ju inte se, moment 22

Permalänk
Medlem

sorgligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Menar ni helt allvarligt att ni tänker rösta på Piratpartiet? Jag håller med om att det har regnat löjliga och hemska propositioner. Trots detta anser jag att det är minst lika löjligt att någon vill "avskaffa upphovsrätten". Jag vill iaf behålla upphovsrätten till saker jag skapar. Att avskaffa upphovsrätten här i Sverige spelar heller ingen roll. Vill ni kopiera Darin så är det ju jättebra iofs... kanske är det ni vill.

Jag är fullt allvarlig. Jag vill också ha kvar upphovsrätten. Jag är rent moraliskt emot piratkopiering, men vikten av alla fulknep och rent ut sagt hutlöst sjuka saker som marknaden och dess krafter tar till är större. Så då tar man sida med piraterna inte för att man håller med dem, utan för att man är emot de andra... Det är en hårfin men betydande skillnad.

Så om jag har att välja på ingen integritet och total bristande lagskydd av mitt privatliv och att avskaffa upphovsrätten, så vinkar jag upphovsrätten adjö, för det är det som svider minst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse

Center, miljöpartiet, moderater, folkpartiet, sossar, kristdemokrater. Det är bara att välja de som du tycker motsvarar dina värderingar och åsikter.

Och de av oss som inte håller med någon av dem då? Vad gör vi? Jag kunde inte bry mig mindre om det är höger/vänster upp/ner, rött/grönt/blått eller lilaprickigt, ingen av dem har ens ett öre värt av respekt från mig. Inte för vad de tror på och inte för vad de vill göra. Anledningen är enkel. Att tvingas välja mellan alternativ som någon annan satt upp är inget val imo...

edit:
Jag tycker allihopa är lika goda kålsupare hela bunten, så även om jag inte håller med piratpartiet på någon front alls, så skulle jag nog rösta på dem bara för att inte rösta på de andra... Helst skulle jag inte rösta alls då jag tycker hela det system vi har borde avlivas a.s.a.p. Men då blir man ju anklagad för att inte bry sig istället, även om man bryr sig så pass mycket att man inte vill ha nått av det...

edit2:
Så för att gå tillbaka OnT:
Sjukt är det. Går det igenom i någon form så tänker jag återgå till grottstadet och köpa mig en quad-racer, en snowboard och lite annat istället för uppkoppling och bosätta mig i alperna eller nått...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag är fullt allvarlig. Jag vill också ha kvar upphovsrätten. Jag är rent moraliskt emot piratkopiering, men vikten av alla fulknep och rent ut sagt hutlöst sjuka saker som marknaden och dess krafter tar till är större. Så då tar man sida med piraterna inte för att man håller med dem, utan för att man är emot de andra... Det är en hårfin men betydande skillnad.

Så om jag har att välja på ingen integritet och total bristande lagskydd av mitt privatliv och att avskaffa upphovsrätten, så vinkar jag upphovsrätten adjö, för det är det som svider minst.

Och de av oss som inte håller med någon av dem då? Vad gör vi? Jag kunde inte bry mig mindre om det är höger/vänster upp/ner, rött/grönt/blått eller lilaprickigt, ingen av dem har ens ett öra värt av respekt från mig. Inte för vad de tror på och inte för vad de vill göra. Anledningen är enkel. Att tvingas välja mellan alternativ som någon annan satt upp är inget val imo...

Håller med dig till fullo!

Permalänk
Medlem

Tack alla som vill rösta på piratpartiet. Tack för att ni förstör Sverige.

Ett extra tack till de som "brukar skita i valen men nu ska de rösta på piratpartiet". Tack för att det pga er sitter idioter i riksdagen som får igenom sådana här värdelösa lagar. Tack...

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Fy fan för APB dom kan dra ballen i gruset och hoppa ner för ett stup!
Va fan ska dom ha tillgång till mina kontouppgifter för?

Permalänk
Medlem

Må dom brinna i helvetet....

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Så ett vinstdrivande företag med privata intressen ska agera myndighet?
Snart kommer väl dom agera domare också för att avlasta hela rättsväsendet.

Synd att nästa generationen politiker som ska ta över efter gamlingarna som vi har nu inte verkar mycket bättre. Ute och slåss med dörrvakter och springer på Crazy Horse.

Word

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Ju jag vet. För Piratpartiets huvudargument är om personlig integritet. Vilket är väldigt viktigt, specielt för oss flitiga datoranvändare. Men det som många ser förbi är att piratpartiets syn på upphovsrätt och patent, vilket de vill släppa helt fri. Det är vansinigt att göra det eftersom företag kommer inte utveckla nya produkter för oss, konsumenter. Och de som gör det flyttar till andra länder och folk här i sverige förlorar arbete pågrund av det.

Och deras förklaring till att upphovsrätten och patent är en stor myt. Att upphovsrätt är ett monopol på kultur och patent är ett monopol på kunskap. Det är så långt från verklighten man kan komma! Det är tvärtom, om det var inte för upphovsrätt och patent så skulle vi inte ha datorer, bilar, telefon och allt annat i vårt mordena samhälle.

Center, miljöpartiet, moderater, folkpartiet, sossar, kristdemokrater. Det är bara att välja de som du tycker motsvarar dina värderingar och åsikter.

Du säger det själv, det går inte att ta bort upphovsrätten som den är idag. Men för den delen så är initiativet med piratpartiet ett av de bättre inför valåret. Det handlar inte om att de ska få igenom sina ideal helt och hållet, det kommer de aldrig att lyckas med även om de skulle få majoritet i riksdagen! Det är föga troligt att det händer för den delen. Poängen med piratpartiet är att i frågan "Är det rätt att övervaka folket i tanken att stoppa brott" är att tydligt visa Nej.

Om Piratpartiet får ihop de underskrifter de behöver och får en plats i riksdagen har folket visat att man inte tolererar dessa Östtyska kontrollmetoder drivandes av privata företag. Som i övrigt säkerligen är duktiga fildelare själva. Gratis är gott som ni vet. Jag hoppas i alla fall piratpartiet får ihop sina underskrifter. Om de som orkar tro på partiet som en protest hjälper dem med underskrifter så är det inga större problem för dem att debattera.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Tack alla som vill rösta på piratpartiet. Tack för att ni förstör Sverige.

Ett extra tack till de som "brukar skita i valen men nu ska de rösta på piratpartiet". Tack för att det pga er sitter idioter i riksdagen som får igenom sådana här värdelösa lagar. Tack...

För det där är ju ett smidigt uttalande...
Vad ska man göra då? Rösta på sossarna, som man inte håller med för fem öre.. eller borgarna, som är ännu värre... Ska vi hugga av höger eller vänster öra? Jag har röstat i varje val, men hittills aldrig på ett enda parti. Det finns ingen som gjort sig förtjänt av min röst. Och skulle de nu ha haft någon enstaka bra idé, så går det i sank på grund av de tiofalt fler korkade sakerna de komemr på... och i ren protest så vägrar jag ge min röst till något parti bara för att jag verkligen hatar alla kassa, korkade, överdrivna och meningslösa vallöften som alla alltid verkar tro är dagens sanning när det är dags för val.. för helt plötsligt är alla partier gudasända för sitt folks bästa, men när valet är över så kan man hugga dem i ryggen allt man vill, bara för att folket är så urbota korkade att de tror på det varenda gång...

Som jag sa, jag röstar piratpartiet nästa gång, inte för att jag håller med dem, utan för att jag är emot de andra. Sen kanske du kan svara på en annan sak... Vad betyder det att rösta blankt idag? Är det en protest eller är det "för lat för att bry sig/kan inte välja"? Jag gillar inte systemet som vi har, jag vill protestera... men att rösta blankt gör bara att min röst blir uppdelad av politikerna själva... med andra ord är blankt=låta politerna välja åt mig... så hur skall jag protestera då? Det enda sättet som egentligen finns är att inte rösta, men då blir man direkt anklagad för diverse olika saker och bla bla bla av samma urbota korkade människor som varje val går på lögnerna om de gudasända politernas heliga jakt på folkets bästa... Så nu vill jag höra, vad borde jag göra? Va sosse bara för att alla andra är det? Bli moderat för att jag inte gillar sossarna? Rösta blankt och låta andra välja åt mig?Inte rösta och låta andra välja åt mig, men iallafall visa min protest?

Det var längesedan det egna tänkandet och friheten i detta land föll på näsan ner i kloakerna till förmån för naiva ja-sägare utan förmåga att tänka bortom vad som väntar runt nästa hörn...

Så om det beror på mig, som röstar blankt eller på de som bäst representerar de som vill protestera, att vi har fullt med nötter i riksdagen tänker jag ta det som en förolämpning, för jag har varje chans jag fått försökt visa mitt missnöje inför detta. Däremot har jag inte sett vanliga svennssons göra ett jota för att förhindra sånt här, förutom att bortförklara oss som inte håller med som "rebeller/inkompetenta/lata/ej insatta/drömmare" och sen själva bara ha argument i klassen med "jag röstar si eller så för att jag/mina föräldrar alltid gjort det tidigare"

**allt detta är givetvis bara mina egna åsikter**

edit:
Tror många känner igen det när jag säger det, för jag har sagt det förut fast i lite olika ordalag.
"Att gå olika väg till samma katastrof förbättrar inte resultatet! Att sen dessutom tjafsa om vilken väg som är bäst är bara småsint och patetiskt."

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Tack alla som vill rösta på piratpartiet. Tack för att ni förstör Sverige.

Ett extra tack till de som "brukar skita i valen men nu ska de rösta på piratpartiet". Tack för att det pga er sitter idioter i riksdagen som får igenom sådana här värdelösa lagar. Tack...

Förstör Sverige, vad vet du?
Dessutom så har väl inga lagar gått igenom än, vad jag vet. Visst, Bodström är hysterik pådrivare av det där EU-direktivet, men det ska fortfarande röstas om det i riksdagen.

Förresten, ponera att direktivet går igenom. Tror du det hade gått annorlunda med en höger-regering, som är ännu större påhejare av kapitalism?

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Grejjen är ju att genom att du röster på något utav de du nämner så visar du inte för 5 öre vad du tycker i denna fråga.

Alla etablerade partier har säkert olika ståndpunkter angående detta i sina partiprogram (något piratpartiet inte ens verkar ha). Men det klart, vi kan ju ha ett parti per politisk fråga och kalla dom jämställdhetspartiet, småföretagarpartiet, anticensurpartiet, antireklampartiet, rätten att sända på FM-bandet-partiet osv osv osv. Då kommer det att uppstå tusentals partier och naturligtvis kommer inga av dessa att klara sig över 4%-spärren. Så vi får ändra reglerna och säga att t.ex. de största 10 partierna får bilda regering. I bästa fall bildar alla en koalitionsregering tillsammans men antagligen räcker inte antalet medlemmar för att fylla en bråkdel av de 349 platserna i riksdagen. Resultatet är ett halvfullt hönshus med 10 mer eller mindre seriösa partier som styr Sverige - med inte mindre än 10 frågor på den politiska agendan. Det låter väl jättebra?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTL
Du säger det själv, det går inte att ta bort upphovsrätten som den är idag. Men för den delen så är initiativet med piratpartiet ett av de bättre inför valåret. Det handlar inte om att de ska få igenom sina ideal helt och hållet, det kommer de aldrig att lyckas med även om de skulle få majoritet i riksdagen! Det är föga troligt att det händer för den delen. Poängen med piratpartiet är att i frågan "Är det rätt att övervaka folket i tanken att stoppa brott" är att tydligt visa Nej.

Men varför driva nåt som är helt orealisktiskt? Man fiskar allafall inga röster med det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Tror du det hade gått annorlunda med en höger-regering?

Jag tror att med höger regering skulle man åtminstånde höra protester från sina egna leden. Man här absolut inget från sosse-regeringen, inga protester, ingen debatt. Man godtar detta och godkänner det bara utan folks kännedom. Tjaa, sossar och resten av rödgröna gänget har aldrigt specielt ståt nära för indivens integritet och rättigheter.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boomhauer
Alla etablerade partier har säkert olika ståndpunkter angående detta i sina partiprogram (något piratpartiet inte ens verkar ha). Men det klart, vi kan ju ha ett parti per politisk fråga och kalla dom jämställdhetspartiet, småföretagarpartiet, anticensurpartiet, antireklampartiet, rätten att sända på FM-bandet-partiet osv osv osv. Då kommer det att uppstå tusentals partier och naturligtvis kommer inga av dessa att klara sig över 4%-spärren. Så vi får ändra reglerna och säga att t.ex. de största 10 partierna får bilda regering. I bästa fall bildar alla en koalitionsregering tillsammans men antagligen räcker inte antalet medlemmar för att fylla en bråkdel av de 349 platserna i riksdagen. Resultatet är ett halvfullt hönshus med 10 mer eller mindre seriösa partier som styr Sverige - med inte mindre än 10 frågor på den politiska agendan. Det låter väl jättebra?

Låter ungefär lika lyckat som idag...
Fast nu kör vi med X antal stora partier som allihopa skiter i vad folket tycker om frågorna (jag vet, ironi online funkar inte, men försök iallafall)... Så jag vet itne... en regiring som funkar men inte bryr sig eller en regering som inte funkar men iallafall försöker med nått... *upprepar mitt favorit-uttalande : olika väg till samma katastrof har samma resultat!"

Jag kommer vara meganöjd den dagen jag ser någon med beslutsmakt som uppfyller följande:
1. inte vart företagsledare.
2. är under 35.
3. har gått i "vanlig" skola och vart ute i arbetsliver minst 1 år under de senaste 5 åren.

För då kanske, _kanske_ vi kan börja tala om beslutsfattare som iallafall har någon form av anknytning till den värld resten av oss lever i...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Jag tror att med höger regering skulle man åtminstånde höra protester från sina egna leden. Man här absolut inget från sosse-regeringen, inga protester, ingen debatt. Man godtar detta och godkänner det bara utan folks kännedom. Tjaa, sossar och resten av rödgröna gänget har aldrigt specielt ståt nära för indivens integritet och rättigheter.

Jag tror att många rödingar trodde samma sak, men se så det gick. Personligen tror jag inte det hade varit någon större skillnad med en höger-regering, politiker som politiker. Det här har inte att göra med mina egna politiska åsikter i övrigt. Bara det att jag hittills inte lyckats känna någon större tillit för politiker.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2