Permalänk
Medlem

Klocka x1800xt

Jag har läst runt lite, och sett att många har problem att klocka x1800xt. För att ATi-tool inte sparar clocksen. Och att man ska använda Overclocker istället. Men nu har det tydligen kommit en ny ATI tool version, 0,25 beta 12. Någon som vet om den fungerar? Vet heller inte hur mycket man kan höja cpu core för att få en stabil och hög klockning, kan man få upp clocken i typ 750 / 800 ?

All hjälp är välkommen.

Visa signatur

You can run, but you will only die tired.
Lite computer specs:
Amd64,3500+,DFI Lanparty UT Ultra-D (icke-Sli version)1.5 gig ddr Twinmos , 120 gig maxtor (of d0000m) x1800XT 512mb

Permalänk
Medlem

Tjena, jag får upp min i 690x800 med stockfläkten i 100% med hjälp av Riva tuner.
Jag klockar med CCC.
Jag kommer inte över dessa värden, antar att jag måste byta ut kylningen (vilket jag skall, låter som en lövblåsare) samt ev höja volten till gpu/minnen.

Även jag är intresserad av att få hjälp med att kunna klocka mitt kort lite mer utan att behöva gör mer hårdvaruändringar än kylningen.

Har oxså läst i forum att Ati tool ej fungerade med detta kort, kanske löst nu med senaste versionen?

Visa signatur

C2Q Q6600 G0@3,6gHz, Gainward 260 GTX 896MB, 4x1gb Corsair Dominator 8500@1200mHz, P182, 226BW, WD raptor X 150gb, 1tb WD, ASUS Maximus Formula, Thermaltake Toughpower 850W, Noctua NH-U12F, Sennheiser 555, X-fi
3dmark -06 17534p

Permalänk
Medlem

Det buggar sig för mig, den nyaste versionen också /; Jävla dåligt alltså, att dom inte kan göra en riktig överklocknings program som fungerar. Och värdelöst att ha 2 olika modes, 2d och 3d. För den klockar ner sig själv när man inte spelar tydligen.

Visa signatur

Lite computer specs:
Amd64,3500+,DFI Lanparty UT Ultra-D (icke-Sli version)1.5 gig ddr Twinmos , 120 gig maxtor (of d0000m) x1800XT 512mb

Permalänk
Medlem

mm ATI tool 0.25 beta funkade hyffsat med mitt kort men man får väl vänta på att den ska bli klar. Men som sagt vad är problemet att klocka med CCC? Funkar prima.
Och som råd när det gäller ny kylning. Köp Zalman VF-700 / VF-700 fanality eller vänta på VF-900 som kommer snart. Ja har en VF-700 LED nu och kortet idlar på 44 och loadar på 53-54 isället för att loada på över 70 grader som med originalkylaren. GL

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk
Medlem

Jag kör Overclocker, och höjer olika vcores med ATI tool. Får upp det i 750 cpu 880 mem. Fungerar stabilt också, men sen när jag rebootar så återställs det. Blir så jävla förbannad.

edit: CCC fungerar inte med cata 6.2 tydligen, vilken version måste jag ha för att den ska fungera riktigt ?

Visa signatur

Lite computer specs:

Permalänk
Medlem

I Overklocker så kan du klocka 3D-Läget. Det rekomenderar jag. Även enkelt att höja spänningen.
Sen finns ATI-Tools 0.25 beta 13 nu.

Permalänk
Medlem

Anvisningarna, så som jag läst dem, är som följer:

- Stäng av ATI SmartStart och ATI Hotkey poller-tjänsterna och starta om datorn. Du tappar då temperaturmätningen i CCC men du kan fortfarande använda ATItool för det.

- Använd "Overclocker" för att sätta 3D-klockorna, men gör det i 2D-panelen, och SKRIV in klockhastigheten - använd INTE slidern.

- Använd ATITool enbart för att bekräfta och kolla att 3D-klockorna blivit satta rätt, så att det visar samma hastighet i både ATITool och Overclocker.

- När du ändrar på minnesklockan, ändra då också på GPU-klockan igen, annars ändras den tillbaka till den lägre hastigheten. Likadant när du ändrar GPU-klockan, kom då ihåg att ändra minnesklockan igen med.

- När du sätter volten diffar den mellan Overclocker och ATITool. De som har kollat med voltmätare säger att ATITool rapporterar rätt, medan Overclocker rapporterar 0,025V för mycket.

OBS, detta är bara vad jag har läst. Mitt eget kort verkar aldrig lämna 2D-mode, så jag har inte lyckats testa.

Visa signatur

/ Per

Permalänk
Medlem

Har gjort exakt detta, men clockningen resettas varje gång jag startar om datorn. Jag klockade upp core till 700 och mem 850 och körde 3dmark05. Blev ingen skillnad, får 8500 ändå.

Visa signatur

Lite computer specs: