Permalänk
Medlem

Dell nått att ha?

Hejsan...

Jag har länge nu sedan jag flyttade hemifrån funderat på en ny dator... Har kollat lite och det som ger mig mest är väll att bygga ihop en egen, men har varken lust eller tid till detta. Sen kollade jag in onoff, elgiganten och vice verse sidor som säljer datorer... Vissa datorer hade saker man ville ha men inte nått annat..

Tycker då att Dell ger mer val om man säger så, byggde ihope ett system och kalaset slutade på 22 000:-, för detta fick jag:

Processor: Pentium D930 Dual Core Processor 3.00GHz, 800MHz 2x2MB cache...
Minne: 2048 mb DDR2
19" utrasharp 8ms Digital
GeForce 7800GTX 256mb
500GB HDD
+mycket andra saker

Någon som har erfarenhet av Dell? Bra service? Håller datorerna?

Tacksam för svar och påståenden, eller av allmänn kritik..

Permalänk
Medlem

Datorerna är bra och hållbara servicen är bra, men tänk inte ens tanken att uppgradera den det är helt hopplöst att skruva i en dell dator. Min kompis tex. vi skulle stoppa i lite extra minne och en ny hdd. vi fick skruva isär hela datorn bara för att få i minnet och hur vi fick i hdd:n vill du nog inte veta

Permalänk
Hedersmedlem

När det gäller Dell, är en sak särskilt viktig: KLICKA RÄTT!

Kan skilja tusenlappar beroende hur man klickar sig fram på hemsidan ... vilka paket man väljer etc. Snurrigt.

I övrigt är det inget fel på Dell.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mestiz
Datorerna är bra och hållbara servicen är bra, men tänk inte ens tanken att uppgradera den det är helt hopplöst att skruva i en dell dator. Min kompis tex. vi skulle stoppa i lite extra minne och en ny hdd. vi fick skruva isär hela datorn bara för att få i minnet och hur vi fick i hdd:n vill du nog inte veta

Konstigt? I de Dell jag har använt har det gått perfekt att uppgradera allting utom moderkort/nätagg/låda eftersom de har någon egen standard.

Tvärtom brukar man få med en handbok där det står hur man går tillväga för att byta de flesta delarna.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mestiz

Hade en Compaq dator innan, sämsta servicen, de viste inte ens vad ett minne va :S så compaq blir det aldrig igen.. Skulle plocka isär den datorn och bygga en egen... Beställde att som jag behövde utan nätagget... det skulle jag ta av min compaq, men icke sa nikke... det hade de byggt själva och passade enbart deras lådor =/ men iofs det e smart igenltigen, bara det går med vinst hih..

Permalänk
Medlem

Jag råder dig att plocka ihop en dator på en av de större datorbutikerna på nätet såsom datorbutiken.com eller komplett.se dels för att det brukar skilja tusenlappar för komponenterna och dels för att man får mycket mer frihet med olika märken osv.

Plocka ihop en liknande dator den du har plocka ihop på Dell och titta prisskillnaden först.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sobe
Jag råder dig att plocka ihop en dator på en av de större datorbutikerna på nätet såsom datorbutiken.com eller komplett.se dels för att det brukar skilja tusenlappar för komponenterna och dels för att man får mycket mer frihet med olika märken osv.

Plocka ihop en liknande dator den du har plocka ihop på Dell och titta prisskillnaden först.

Kanske blir någon 1000lapp billigare, men då går man miste om 3 års hämtservice... ingen datorbutik som kommer hem till dörren och hämtar det...

Permalänk
Medlem

Dell 9150

Hej
Jag fick just min Dell 9150. Skulle ta isär den och stoppa in en hårddisk.
Det var superlätt att öppna lådan. Det var lite trångt att smälla in SATA kontrollerkortet. Jag slängde ut modemet för att få plats. Den är nedlusad med USB kontakter, men inga extra kortplatser ( inte med min konf i varje fall).

Sen skulle HD:n. Det var lurigt (trodde jag)...
Skruvade koss ett par skruvar undertill och bände och hade mig ett bra tag tills jag upptäckte en att man bara drog ner den där spaken som man använder för att lossa dvd etc. Då lossnade en lucka på framsidan... Helt i onödan hade jag skruva och bänt. Suveränt! (om man tittade efter...)

Den är rätt tyst. Den har en gigantisk kylfläns och ett hål rätt genom chassit med en riktigt stor fläkt som ganska makligt blåser ut värmen. Jag har ett Nvidia 7800GX i, men det låter inte så mycket ändå. Det är 2 diskar i botten av lådan.

Jag är nöjd faktiskt. Hade en compaq innan, men den var klurig att meka med. Denna är lätt, men lite för lite plats inne.

Ha det!

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem

Ganska kass dator för det priset. skulle kunna plocka ihop en mycket bättre för samma pris. alla jag känner som har dell, gillar dem verkligen inte.

Visa signatur

Amd athlon 64 3200+, 1 gig ram, 200 gig hårddisk, geforce 6200

Permalänk
Medlem

Ang folk som gillar dell eller inte..

Jag haft min DELL 5000 nu i ett år och öppnat lådan väldigt många gånger, som om att gilla dell som dator så gillar jag den, tyvärr anser jag det är lite trångt i lådan fick modda lite lådan för att få fast ett nytt grafikkort med en stor kylfläns.

Angånde utrymme för diskar så har jag plats för två diskar och dom är väldigt enkelt att nå. Det jag tycker är synd är att processorn är en BTX modell vilket gör att processorn är vriden 45 grader vilket gör att man inte kan byta kylfläns till en effektivare än den jag har i aluminum.

Service valde jag ett treårigt på plats service, vilken jag har varit nöjd med.. som tur.. Min DVD brännare la av plötsligt, samma gäller kvalite på processorfläkten är den lite dålig men dom är utbytta utan krångel..

Rekomenderar den som helhet om du inte ska göra några "störe" ombygnationer i lådan då blir det problem frågar du efter manualen till datorn så får du exakta vilka delar som passar men det är inte dom billigast delarna som passar, om du nu känner dig manad att uppgradera det som går, minne, hårddisk, extra optisk enhet eller liknade produkt som kan sitta samma ställe.

Tyst om du inte väljer extrema prylar.

Lycka till i dina funderingar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tyros
Ganska kass dator för det priset. skulle kunna plocka ihop en mycket bättre för samma pris. alla jag känner som har dell, gillar dem verkligen inte.

Men.

Om du jämnför en Dell dator mot t.ex. en liknande burk från Datorbutiken så e det klart att DBs burk är billigare.
Men, då får du inte 3årig hämta service, du har 1års reklamation och du får bygga själv.
Dell leveras väl dessutom gratis hem till dörren?

Dell är helt enkelt för de som bara vill ha en bra dator med service så de slipper bry sig om den. Klart en normal SweC inte skulle vilja ha en Dell, men en SweC har mer kunskap än normal Svensson.

btw, configen du hade gjort var helt okej

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Re: Ang folk som gillar dell eller inte..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av carlovep
Jag haft min DELL 5000 nu i ett år och öppnat lådan väldigt många gånger, som om att gilla dell som dator så gillar jag den, tyvärr anser jag det är lite trångt i lådan fick modda lite lådan för att få fast ett nytt grafikkort med en stor kylfläns.

Angånde utrymme för diskar så har jag plats för två diskar och dom är väldigt enkelt att nå. Det jag tycker är synd är att processorn är en BTX modell vilket gör att processorn är vriden 45 grader vilket gör att man inte kan byta kylfläns till en effektivare än den jag har i aluminum.

Service valde jag ett treårigt på plats service, vilken jag har varit nöjd med.. som tur.. Min DVD brännare la av plötsligt, samma gäller kvalite på processorfläkten är den lite dålig men dom är utbytta utan krångel..

Rekomenderar den som helhet om du inte ska göra några "störe" ombygnationer i lådan då blir det problem frågar du efter manualen till datorn så får du exakta vilka delar som passar men det är inte dom billigast delarna som passar, om du nu känner dig manad att uppgradera det som går, minne, hårddisk, extra optisk enhet eller liknade produkt som kan sitta samma ställe.

Tyst om du inte väljer extrema prylar.

Lycka till i dina funderingar.

Man undrar ju hur du kunnat haft den i ett år när den kom i slutet av juli 2005

Permalänk
Medlem

Beställde den i går.... Ska bli intressant och se när den kommer för enligt avtalet är den sista dagen som den kan komma på den 7:e Mars, om den kommer då är det fan dåligt... Iofs så kanske inte sakerna finns i lager men ändå 20 dagar :S...

Farsan köpte en också då fick vi rabatt... sköna killar som jobbar där i alla fall :P..

Men ni som har öppnat era burkar, är inte garantin brukad då??

Permalänk

Det enda problemet som jag har upplevt är att det inte finns någon vidare genomströmning (observera att datorn jag pratar om blir fyra år i år), så vi har fått byta två diskar hittills.

Dock så har deras service vart mycket bra, så fort första disken pajjade så kom dom dagen efter och hämtade burken när vi hade ringt.
Så man får mycket för pengarna, långt ifrån samma premisser som man har om man köper dator från Datorbutiken eller Komplett.

Om du nu inte känner för att pula med datorn så tycker jag det låter som ett väldigt bra alternativ för din del.

Visa signatur

Det luktar enormt gott när man stryker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bumP
Beställde den i går.... Ska bli intressant och se när den kommer för enligt avtalet är den sista dagen som den kan komma på den 7:e Mars, om den kommer då är det fan dåligt... Iofs så kanske inte sakerna finns i lager men ändå 20 dagar :S...

Farsan köpte en också då fick vi rabatt... sköna killar som jobbar där i alla fall :P..

Men ni som har öppnat era burkar, är inte garantin brukad då??

Nope! Dells chassin är de arbetarvänligaste chassin jag någonsin testat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Nope! Dells chassin är de arbetarvänligaste chassin jag någonsin testat.

okej, då är det inte problem med att sätta in SATA hdds då?? Nehe inget svar..

Men vilken tid det tar för dem att komma... 24:e och jag beställde den den 15:e =/