Permalänk
Medlem

Panasonic DMC-FX01 vs Canon Ixus 800IS

Hejsan.

Har i tidigare inlägg(hos fotosidan.se) läst att endel rekomenderat att vänta på FX01 panasonicen som kommer nu i slutet på denna månad...
-Att den då troligen blir himla trevlig...

Nu såg jag av en slump att Canon Ixus 800 IS kommer under nästa månad, och även den kommer ha 4x optisk samt anti-skak...

Ixus 750 har ju fått himla tjusiga betyg och de flesta saknar bara anti-skaken...

Så frågan blir ju kort och gott, Vilken kommer troligen bli bäst mellan dessa två måntro ?

Tack på förhand.

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem

Oerhört svårt så här innan de är släppta. Jag har en Canon Ixus idag som fungerar hur bra som helst och bilderna blir ruggigt bra och snabb som en katt!
Men jag skulle inte bli förvånad om Panasonicen är lika bra. Jag skulle nog inte själv kunna välja utan att ha sett genomgående recensioner med de båda först.
Magen säger dock Canon.

Canonen har 2cm närgräns mot Panas 5.
Bättre upplösning på Panas skärm.
Starkare blixt på Pana (marginellt) och den klarar högre ISO tal men hur bra?
Canon kan du ta serietagning tills minnet är fullt, Pana 3 bilder/s upp till 8 bilder (standard) eller 6 bilder (fine).

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem

Åh, helt ivrig på att dessa ska släppas.. Hoppas folk skriver om dem snabbt och att canonen blir lika positiv som 750 modellen..
-Då skall köpet äntligen bli av! (efter några års beslutssvårigheter) hehe

Det var något lurigt med panasonicen, maxade man ison eller om det var zoomen, så fick den för sig att gå ner i antalet pixlar... Fast, who carez så länge bilderna blir bra, hehe... Kanske samma med Canonen också..

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UberZeta
Åh, helt ivrig på att dessa ska släppas.. Hoppas folk skriver om dem snabbt och att canonen blir lika positiv som 750 modellen..
-Då skall köpet äntligen bli av! (efter några års beslutssvårigheter) hehe

Det var något lurigt med panasonicen, maxade man ison eller om det var zoomen, så fick den för sig att gå ner i antalet pixlar... Fast, who carez så länge bilderna blir bra, hehe... Kanske samma med Canonen också..

Så funkar även endel systemkameror.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem

IXUS 800 IS har mindre sensor än 750, så det är både ny sensor och optik, iaf jämfört med 750, de kan ju ha använt dem i andra kameror innan. Så man kan nog inte utgå från att resultatet kommer att vara samma. Om det blir bättre eller sämre får vi väl se.

Fiero: Vilken DSLR använder pixel binning på höga ISO-tal?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
IXUS 800 IS har mindre sensor än 750, så det är både ny sensor och optik, iaf jämfört med 750, de kan ju ha använt dem i andra kameror innan. Så man kan nog inte utgå från att resultatet kommer att vara samma. Om det blir bättre eller sämre får vi väl se.

Fiero: Vilken DSLR använder pixel binning på höga ISO-tal?

Konica Minolta tex.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem

Har du någon källa till det? Det är isf nytt för mig.
Man ser ju inte några jaggies eller andra artifakter som är vanliga när man använder den tekniken iaf.
För bilderna man får ut är ju isf uppsamplade eftersom de har lika många pixlar som bilderna på låga ISO-tal.

Nåväl, för att återknyta till ämnet så har ju FX01 "riktig" vidvinkel, motsv. 28mm, vilket jag tycker gör det till ett bättre alterantiv än IXUS 800 IS, om man bara utgår från specarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Har du någon källa till det? Det är isf nytt för mig.
Man ser ju inte några jaggies eller andra artifakter som är vanliga när man använder den tekniken iaf.
För bilderna man får ut är ju isf uppsamplade eftersom de har lika många pixlar som bilderna på låga ISO-tal.

Nåväl, för att återknyta till ämnet så har ju FX01 "riktig" vidvinkel, motsv. 28mm, vilket jag tycker gör det till ett bättre alterantiv än IXUS 800 IS, om man bara utgår från specarna.

Källa är tidningen FOTO som testade den. Minns inte modelbetäckning tyvärr. En av de senaste FOTO var det.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Källa är tidningen FOTO som testade den. Minns inte modelbetäckning tyvärr. En av de senaste FOTO var det.

Du skulle inte vilja leta fram exakt vilken modell det var? För såvitt jag vet så kapar varken MAXXUM 7D eller 5D bilderna vid någon inställning (annan än reducerad storlek då förstås)..

Ontopic: Jag skulle nog hellre välja IXUS 800 än panasonicen, dels för att om man tittar på gamla modeller så skulle jag nog vilja påstå att Canon haft bättre bildkvalitet överlag än vad Panasonics kameror haft och dels för att tidigare IXUS varit väldigt lättanvända och framför allt sett riktigt bra ut. Dock behöver det ju inte betyda något iom att 800:an innehåller en hel del nytt, men jag personligen skulle nog avvakta tills den kommer och är då Panasonicen bättre så köp den.

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaWeN
Du skulle inte vilja leta fram exakt vilken modell det var? För såvitt jag vet så kapar varken MAXXUM 7D eller 5D bilderna vid någon inställning (annan än reducerad storlek då förstås)..

Ontopic: Jag skulle nog hellre välja IXUS 800 än panasonicen, dels för att om man tittar på gamla modeller så skulle jag nog vilja påstå att Canon haft bättre bildkvalitet överlag än vad Panasonics kameror haft och dels för att tidigare IXUS varit väldigt lättanvända och framför allt sett riktigt bra ut. Dock behöver det ju inte betyda något iom att 800:an innehåller en hel del nytt, men jag personligen skulle nog avvakta tills den kommer och är då Panasonicen bättre så köp den.

Lånade dom på bibblan så jag kan inte tyvärr :(. Men jag undrar om det inte var 5an? Alltså den går ner i pixeltal vid högre ISO.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|