Re: Aldrig mera Dell! Aldrig, aldrig, aldrig!
Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
Nu är jag förbannad! Och jag är inte bara lite förbannad. För jag känner sådant hat mot Dell att jag kan förklara krig mot dem!
Det här är grunden:
Min dator är något gammal (fyra år), men jag har inte råd att köpa ny. Jag ringde supporten och undrade om jag kunde få gamla Rambus till subventionerat pris, men det gick inte. Jag sa att det var för dyrt för att köpa nya två eftersom Rambus måste jobba i par.
Då säger supportkillen att det inte alls är nödvändigt. Enligt honom skulle det fungera om man kopplade ihop en pinne med en dummy. Dummy är en platsbit med kontakter som vanliga minnen, men det innehåller inga minneskretsar. Och jag har redan två dummy i min så det är ju perfekt.
Jättebra tänkte jag och köpte en 256:a.
Det här är utlösande faktorn:
Ur med alla kablar, ut med ena dummyn i med minnet, i med ström, skärm, tangentbord och mus. (förkortas hädanefter sstm). Datorn startas. Skärmen är svart och datorn piper taktfast. Shit tänkte jag. Något är fel. Jag stänger genast av.
Ur med alla kablar, i med sstm i med dummyn igen och starta. Ingen fara. Datorn går in i Windows som vanligt.
Då fick jag en idé. Jag stängde av datorn, bla bla, bort med ena originalminnet, i med dummy (så det är 256 och 3*dummy) och igång med datorn och gissa vaaaaad! Samma taktfasta pip, skärmen död.
Alltså känns det som att BIOS blockerar möjligheten att köra minnen som singel. Jag använder fortfarande Dells egna dummys.
Så f you Dell. Ni bekräftade idag att BIOS är modifierad och låst för att förhindra överklockning. Så varför har ni förhindrat att man måste köra dubbla minnen? Ni kanske rent av ser det som ett sätt att tjäna pengar?
But listen up suckers! Det är min jävla dator och då ska jag kunna göra precis vad jag vill med den. Om jag fuckar upp den, ja, då är det mitt fel.
Om någon unge överklockarna den och bränner processorn, ja, då lär det märkas och är det inom garantitiden så får Dell avsäga sig ansvar. Om det nu är låst så ska det kunna låsas upp.
Det verkar helt oväsentligt att det är min dator. De vill fortfarande ha kontroll och bestämma över den. Är inte det helt sjukt?
Bekräftande frågor:
Rambus/RIMM/RDRAM ska väl gå att köra ensamt med dummy? Jag har hört det från två olika källor och jag har sett personer som sålt Rambus med dummy så det borde ju stämma?
Och kan min teori var sann att de blockerat? Dell har själva sagt att det kan arbeta som singel med dummy. Är det då inte märkligt att min inte kan det?
MrRunaway
PS Ursäkta mina mycket vulgära ordval, men det är väldigt frustrerande att ha köpt en pinne Rambus 256 MB och sen fungerar den inte för att Dell lekt storebror. *suck*
PS
Jag har inte läst igenom hela tråden så detta kanske redan har tagits upp.....
Rambus måste köras i par. Jag har iofs bara jobbat med rambus vid 3 tillfällen, men de datorerna klarade inte av att jobba med en "dummy".
Enligt konsumentlagen har du rätt att häva ditt köp innom 14 dagar. Dvs Dell måste betala igen dina pengar du lagt ut + att de måste betala frakten tillbaka till dem. Eftersom supporten "lurade" dig att köpa ett minne som inte fungerade på din dator så gissar jag att du kan skicka tillbaka dem senare än 14 dagar.
Om du returerar dem så kan du sedan spana in tradera eller blocket, efter rambusminnen, då kommer du säkert hitta ett par stycken till betydligt trevligare priser.
Lycka Till!
[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤