css / div, positioneringsproblem

Permalänk
Medlem

css / div, positioneringsproblem

Nu har jag gett mig in på att bygga om vår kära lilla comunitysite som jag och en polare driver.
Vi slängde ihop den i hast nu i vintras efter att den gammla hosten gick ner och vi fick börja om så det känns inte så jättelyckat i nuläget. Det fungerar, men är inte så som jag vill ha det. Så därför tänkte jag nu frångå tabellerna och köra alltihopa i css och med lager, dock har jag fått ett litet problem.

det jag vill ha är detta:

där 1 och 2 kan växa i höjdled medans de håller 3 och allting annat under sig oavsett hur höga de själva är. Sökte runt här på swec och lite här och var och hittade lite hjälp med själva positioneringen. Problemet som uppstår är dock att 1 och 2 inte "knuffar" lagren under sig neråt, utan att allt är fixerat vid samma punkt, så att alla lagren börjar på samma ställe och när 1 och 2 växer så stannar de andra kvar istället för att följa med ner.

koden hittils är:

#1 {
width: 245px;
float: left;
padding-left: 5px;
}
#2 {
width: 245px;
float: right;
padding-right: 5px;
}
#3 {
width: 500px;
height: 25px;
}

Som sagt, är inne lite "over my head" så att säga, men man lär sig ju inget om man itne försöker, så jag hoppas ni kan hjälpa till lite

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Nu läste jag bara igenom som hastigast, men borde inte en clear:both; på #3 lösa problemet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExE
Nu läste jag bara igenom som hastigast, men borde inte en clear:both; på #3 lösa problemet?

doh!
Ja, det gör det, tack för påminnelsen

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Preemptive strike:
http://www.alistapart.com/articles/fauxcolumns/

Kan tänka mig att det är något du kommer grubbla över i ett par timmar i onödan annars