Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Windows XP ett skitOS?

Permalänk

Windows är inte bättre än Mac..
Mac är inte bättre än Windows..
De är bra på olika saker helt enkelt. Mac är t.ex. bättre på videoredigering och liknande. XP på andra uppgifter.
Jag ska väl iof inte säga för mycket i den frågan då jag inte har så många års erfarenhet av Mac.. inte många dagar heller.. hehe..men så ska det va iaf.

Permalänk
Avstängd

Min åsikt är som din otto_nilsson, tyvärr.
OS X som i sin senaste version är över fyra år nyare än Windows XP är faktiskt inte bättre utan mer ett bra alternativ. XP och OS X har ingen vinnare utan är bra komplement till varandra. Även jag är helt övertygad om att det handlar mycket om SBS för att få ett system instabilt. Tycker inte man ska jämföra OS X med Windows Vista då Vista fortfarande inte har släppts.

Permalänk

XP är stabilt så länge man inte installerar några program och ersätter explorer med något alternativ. Dock fungerar os x bättre för mig, det jag gör i det systemet går snabbare och funkar alltid. För mig är alltså os x bättre, alla har olika preferenser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
MaDa: Återigen utgår du i ditt inlägg från att Windows är bättre än Mac OS X. Om man resonerar på detta sätt kan man visa vad som helst.

Där måste ju finnas någon mer anledningen att alla företag har Windows på skribordet bara istället för Mac.. Det kan väll inte bara bero på Micosofts monopol teknik..?

Eller kan det vara så att OSX fattas saker för att bedriva en enhetlig miljö ?

Permalänk
Medlem

Att trådarna alltid ska hamna i samma jävla träsk... "Min PC är bättre än din Mac! Min Mac är bättre än din PC!" Nästan så att man önskar att moddarna skulle införa en regel om att Mac/PC-krig är helt förbjudna.

Windows fungerar för majoriteten, men det finns alternativ - som Mac OS X - som är precis lika bra. Och bättre och sämre på andra punkter.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Hehe roligt att läsa om alla problem och så.. Jag kör med Xp eftersom jag kör med windows sen 3.11 De va tider nej nu ska vi komma till vad jag har att berätta för er som tycker Xp- är o stabilt eller tar långt tid att starta och har testat att tweaka.. Testa detta garanterar att du får upp hastigheten på dator.. Optimera den som du vill ha den.

http://www.nliteos.com/download.html

127 mb fick jag ner min installations cd i Xp.... Med Servic pack 2. Bara drivrutiner till dom komponenter jag har. Testa kul att göra ett eget Xp hehe fungerar även till Windows 2000, Server 2003

Vet ej om detta är lagligt men kul att testa ha de gött..

Kommentera gärna..

Visa signatur

-(E6600)-|-(Asus P5K WS)-|-(4gig pc6400 A-data)-|-(Asus Geforce 8800Gts 640mb)-|-(WesterDigital 74gig Raptor)-|- (x2 WesternDigital Raid Edition 500gig)-|-(Cooler Master 650)-|-(Windows XP Proff 64bits)-

Permalänk

jag tar väl och fyller på med mina reflektioner... de problem jag har är få även fast jag inte äger någon särskilld datorkunskap (så svenskt eller hur). Anledningen till att jag inte kör macos eller någon linuxdist är väl egentligen att jag inbillar mig att utbudet på mjukvara är något begränsad för macos och att linux kan ha problem med viss hårdvara (tex nätverksdiskar osv men vad vet jag)...

Sedan är ju windows ett jävla tuggummi (segt dvs) när man kör blandnät... jobbigt när vi drog nätverk på skolan (gick datorteknik)... jobbigt att optimera dock inget generellt mot xp. Bytte från 2kpro till xp för ett par månader sedan... installationen gick ju smidigt... dock körde jag nlite för att slippa ifrån sånt skräp som windowsmediaplayer blandannat... dvs tvättade bort lite mjukvara i princip.

Aldrig kraschat... dock har firefox kraschat ett par gånger av någon knepig anledning som jag inte har någon aning om... och den lämnar då en process som gör att uppstarten av en ff inte går... lätt att avsluta dock men jag vet egentligen inte vad detta beror på.

Jo en sak till... min Necbrännare ville inte alls vara med på noterna och bränna ett visst dvdmedia... funkade bra i 2k men inte xp... så jag gjorde en fmuppgradering i felsäkert läge... nu funkar det (det var tdk-skivor dvd-r btw).

i sp2 följer ju en mjukvarubrandvägg med... helt ok imo... ser ingen anledning att klaga.

Ang MACos/PC: Jag upplever det som att macOS är stabilare än xp... dock har det nog mer med att göra att macOS inte behöver optimeras för ens närmelsevis lika hårdvarukombinationer(trötta programmerare skriver taskiga drivrutiner)... därav problemen tror jag...

Dock coolt att en kompis G4 stått på i ett par månader nu... utan problem... jag brukar måsta boota om iaf 1g/vecka...

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Medlem

Nlite är svaret hehe..

Då blir Xp de man vill ha..

Instället för köra internet explorer med säkerhets fel och Qutlook som även det har säkerhets fel. Så Kör med firefox och thunderbird.

Windows Media Player Byter man så klart ut till Winamp eller vlc som klarar fler format.

Brandvägen i Xp är faktiskt helt ok. Men synd att dom har ett säkerhets center som klagar på virus program och automatiska uppgraderingar men de går att fixa med nlite med..

Mvh Bonnen

Visa signatur

-(E6600)-|-(Asus P5K WS)-|-(4gig pc6400 A-data)-|-(Asus Geforce 8800Gts 640mb)-|-(WesterDigital 74gig Raptor)-|- (x2 WesternDigital Raid Edition 500gig)-|-(Cooler Master 650)-|-(Windows XP Proff 64bits)-

Permalänk
Medlem

Windows XP < MacosX < Ubuntu Linux < Suse Linux

Windows XP är patetiskt ärligt talat. Ni som tycker att "det inte är så jobbigt att det krashar då" och då och "det är inte så farligt som man tror", testa linux.

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pauq

Windows XP är patetiskt ärligt talat. Ni som tycker att "det inte är så jobbigt att det krashar då" och då och "det är inte så farligt som man tror", testa linux.

För dem som gillar att spela mycket spel på sina burkar är Linux inget alternativ.
Ungefär som att rekommendera en gammal sketen Skoda till Top Fuel dragracing..Eller kanske en Top Fuel dragster till folkrace..
Man använder olika saker till olika ändamål liksom..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
För dem som gillar att spela mycket spel på sina burkar är Linux inget alternativ.
Ungefär som att rekommendera en gammal sketen Skoda till Top Fuel dragracing..Eller kanske en Top Fuel dragster till folkrace..
Man använder olika saker till olika ändamål liksom..

Sant. Men det svarar dock inte riktigt på frågan vilket operativsystem som egentligen är bäst, utan mer till vilket OS det släppts mest mjukvara till. Dock så är det självklart en sak att ta hänsyn till när det gäller att välja. Om all mjukvara till Windows fanns till Mac OS X och Linux, nog skulle väldigt många gärna byta då? Jag skulle hoppa på Macen snabbare än blixten själv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pauq

Min dator har inte krashat en enda gång sedan installationen för lite över ett år sedan då jag installerade om p.g.a. att jag gick från ATI till NVidia grafikkort.
Det går inte ett dugg segare överhuvudtaget sedan ominstallationen. Nu ska jag däremot formatera om igen snart, har funderingar på att ändra partitionerna mm.

Jag har testat Linux vid ett flertal gånger, jobbigt, svårt att hitta inställningar, får confa i någon omodärn "dosfönster" ibland, ingen mjukvara som fungerar, vid minsta fel är hela systemet krashat.
Brukar köra det i 2-3 dagar, försöker komma på vad jag ska ha det till, inget av den mjukvara jag använder existerar. Sedan lägger jag ner det.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

För att du bytte ifrån atil till nvidia? låter som en konstig anledning.
Eller berodde det kanske på att du bytte gfaikkort helt enket?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

ursäkta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zircular
För att du bytte ifrån atil till nvidia? låter som en konstig anledning.
Eller berodde det kanske på att du bytte gfaikkort helt enket?

Vad? Vad är det du frågar om?

Ja, jag bytte grafikkort från ett ATI till ett NVidia.
Detta då det är helt nya drivrutiner, hade jag bytt från ett äldre till ett nyare ATI kort hade jag inte gjort en ominstallation. Detta då det är samma drivrutiner och det hade räckt att installera nyaste versionen av drivrutinen.

Förstår inte riktigt vad du inte förstår.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Hedersmedlem

Man behöver inte installera om när man byter grafikkort. Jag har bytt från nVidia till ATi och tillbaka igen. Bara att avinstallera drivrutinerna, stänga ner systemet, byta kort, starta igen och installera drivisarna till det nya kortet. Inga problem alls.

När man byter moderkort (iaf när man byter chipset) är det dock bäst att installera om.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Vad? Vad är det du frågar om?

Ja, jag bytte grafikkort från ett ATI till ett NVidia.
Detta då det är helt nya drivrutiner, hade jag bytt från ett äldre till ett nyare ATI kort hade jag inte gjort en ominstallation. Detta då det är samma drivrutiner och det hade räckt att installera nyaste versionen av drivrutinen.

Förstår inte riktigt vad du inte förstår.

Sorry, läste att din dator inte kraschade längre för att du bytt grafikkort
Så kan det gå om man är trött

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Man behöver inte installera om när man byter grafikkort. Jag har bytt från nVidia till ATi och tillbaka igen. Bara att avinstallera drivrutinerna, stänga ner systemet, byta kort, starta igen och installera drivisarna till det nya kortet. Inga problem alls.

När man byter moderkort (iaf när man byter chipset) är det dock bäst att installera om.

Jahap, har själv gjort test på just det du säger. Får inte av någon märklig anledning samma prestanda om jag inte gör en ominstallation.

Visst fungerar det att bara byta kort och drivrutin, men jag gjorde flera test i UT2003 Benchmark och 3D Mark 2003 före och efter ominstallation.
Det var en prestanda ökning efter ominstallationen, en märkbar. Och då pratar jag inte om att det är nyare drivrutiner till moderkort, grafikkort mm efter ominstallationen för det var samma version före och efter då jag är noga med att uppdatera sådant.

På något sätt så verkar det inte bli till 100% perfekt att avinstallera dom gamla drivrutinerna.
Men detta är rätt så offtopic, så nu lägger vi ner den här diskussionen.

Visa signatur