Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Rökutvekling, brinner det då?

Permalänk

Rökutvekling, brinner det då?

Min bärbara hade lite rökutveckling, eller mer än när man bränner maten.
Men jag var snabb med att slita ut batteriet, tur att jag använde datorn för tillfället, skulle varit ute & festa egentligen.

Men efter lite snabb felsökning, så visade det att fläkten gått åt pipsvängen.

Men frågan är vad man ska göra nu.
Den kostade ca 10k, är utav ett välkänt märke, ca 2 mån gammal och den är köpt på favoritstället SIBA. Ingen uttökad försäkring eller så.

Ska man nöja sig med en reperation, eller ska man göra större sak utav det. Den låg ju trots allt i sängen, sängar har jag hört brinner ganska bra!

Kom nu med vettiga förslag

Permalänk
Medlem

En säng är ju rätt pösig och det är lätt hänt att ventilationen täcks när man har burken i sängen vilket gör att du som ägare åtsidosatt tillverkarens vägledning om burken och således förbrukat din rätt till garantiåtgärd.

Men, du bör nog lämna in den, säg dom det var att den börja ryka kraftigt när du hade den på sängen, i deras undersökning kan dom ändå se om det är ett tillverkningsfel eller om det är p.g.a. överhettning, sällan man inte kan skilja på dessa saker, kan ju vara något som gjorde att fläkten stannade, oavsett underlaget den stod på.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk

Men om vi förutsätter att det tillverkningsfel. Så hade troligtvis konsekvenserna blivit ganska stora, i värsta fall en helt utbränd lägenhet. Det är en ganska hemsk upplevelse, tänk om jag inte hade varit hemma som sagt...kanske vi som bor hade varit hemlösa idag, samt att stora värden hade gått upp i rök. En tvist med försäkringsbolaget hade säkert uppstått angående om det var tillverkningsfel eller mitt fel.

Kan bara tillägga att jag var riktigt nöjd med produkten innan det här hände, då den har varit riktigt tyst & sval. Helt klart den bästa bärbara jag har haft. Kan tillägga att jag har haft ett par innan. Men det här var den första med fel.

Är det inte rimligt att försöka bli kompenserad då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av medvetslos
[...]
Är det inte rimligt att försöka bli kompenserad då?

Givetvis inte! Vi vill inte ha den typen av samhälle!

Du ska givetvis ha kompensation för kostnader i samband med detta enligt lag men inget hände ju.

Permalänk
Medlem

Precis, inget hände så vad ska du ha kompensation för? Risken att det kunde hända?

Ring tillverkaren och späd på historien lite, t.ex. att du sett rök och ev. lite gnistor/lågor (vet ju inte vad du såg)..

Detta brukar leda till ett jävla liv hos tillverkarna, och man brukar ganska omgående få en helt ny modell... (detta gäller iallafall ett visst företag som rimmar på hell).

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Vänta nu. Vi ska så gott det går mjölka företagen på pengar för att "de ändå tjänar så mycket"? Bärbara datorer ställer man inte direkt i sängen utan något hårt och platt underlag så att luften kan cirkulera fritt. Lämna in datorn och fixa till den trasiga fläkten. Förhoppningsvis går det på garantin. Nöj dig med det! Försök inte få ut mer än vad du har rätt till då inget hände och datorn har ju hanterats fel av din text att dömma. Kan inte tänka mig att det inte står någonstans att datorn skall ha god ventilation.

Om vi ska försöka sätta dit företag för vad som kunde ha hänt så blir det väldigt dyrt för företagen... vart får företagen sina pengar ifrån? Oss.

Säg som det är. Du hade den i sängen och det började ryka. Klart att fläkten inte klarar av att kyla och möjligtvis går sönder när den inte har någonstans att göra av varmluften. Troligen så har du inte rätt till något alls egentligen så nöj dig med att de fixar fläkten om de inte upptäcker att felet uppståd pga konstruktionen dvs.

Permalänk

Ska folk som röker i sängen också få kompensation om det råkar ta eld? Vilket sjukt dagissamhälle somliga eftersöker.. Inget eget ansvar, bara skylla ifrån sig.

Permalänk
Avstängd

Nåja, kunde varit värre.
Första gången jag hade min laptop i sängen så tuppa jag av i ca: 2 tim med datorn på magen när jag höll på å kolla på film... så jag lärde mig på det hårda sättet att dom blir varma, svårt att sova med blåsor i område stor som en A4:a

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Du behöver ju inte säga att du hade den på sängen om dom inte specifikt frågar vart du hade den. Lämna in den och säg att det började ryka ur den under användning. I vilket fall som hellst så har väl bärbara något skydd för total överhettning som detta väl måste räknas till. När det blir för varmt stänger de väl av sig?

Men om de frågar var du hade den så säg som det var.

Och sisst men inte minst.. STÅ PÅ DIG! Visa att du tycker det är mycket dåligt att en så ny dator mer eller mindre börjar brinna.

Visa signatur

.
.
.

Permalänk
Medlem

Re: Rökutvekling, brinner det då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av medvetslos
Min bärbara hade lite rökutveckling, eller mer än när man bränner maten.
Men jag var snabb med att slita ut batteriet, tur att jag använde datorn för tillfället, skulle varit ute & festa egentligen.

Men efter lite snabb felsökning, så visade det att fläkten gått åt pipsvängen.

Men frågan är vad man ska göra nu.
Den kostade ca 10k, är utav ett välkänt märke, ca 2 mån gammal och den är köpt på favoritstället SIBA. Ingen uttökad försäkring eller så.

Ska man nöja sig med en reperation, eller ska man göra större sak utav det. Den låg ju trots allt i sängen, sängar har jag hört brinner ganska bra!

Kom nu med vettiga förslag

Du menar att du ska kräva SIBA på stålar eftersom någonting kunde ha hänt men som inte hände?

Du är helt fel ute.

Permalänk
Medlem

Du kan inte kräva någon på pengar för att du använt produkten felaktigt.

Skulle du kräva tändstickstillverkare på pengar om du tänt eld på sängen?

NEJ, en brinnande tändsticka ska inte vara där, inte heller en dator som ligger nedsjunken i ett täcke och blir varm, varmare, varmast

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Inaktiv

Vart fan är vi på väg i Sverige. Ska vi ha ett nytt "USA". Där vanliga människor stämmer skiten ur företag bara för fel som de själva har åstadkommit. FY FAN!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faifai
Vart fan är vi på väg i Sverige. Ska vi ha ett nytt "USA". Där vanliga människor stämmer skiten ur företag bara för fel som de själva har åstadkommit. FY FAN!

syftar du på hon som la i farthållaren i sin nya husbil och gick bak och satte sig i soffan för att dricka kaffe? (som fick en ny husbil i domstol)

eller den som bråkade med sin pojkvän och sedan halkade på en cola-fläck? (som hon själv slängt där minuten innan) (saftig ersättnign)

USA - Nej tack.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du inte ska säga att du använde den i sängen.

Kollar man i instruktionsboken till bärbara datorer så ser man oftast:

Använd ej på mjukt underlag.
Täck inte för ventilationshålen.
Osv.

Nämner du att du hade den i sängen hävdar de förmodligen handhavandefel eller vad de nu använder för tjusig term och du får bekosta reparationen själv.

Permalänk
Medlem

men om fläkten gick i sönder ..och det inte vatt problem om fläkten hade funkat hela tiden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
men om fläkten gick i sönder ..och det inte vatt problem om fläkten hade funkat hela tiden?

Sånt informerar till 99% datorer om eller vägrar starta

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
syftar du på hon som la i farthållaren i sin nya husbil och gick bak och satte sig i soffan för att dricka kaffe? (som fick en ny husbil i domstol)

Som,vad jag minns, är en påhittad historia?

Många historier där i den där "Darwin Awards" är påhittade, som "Exempel" på dumma saker eller så. Står t.om. någonstans på hemsidan därifrån det kom.
http://darwinawards.com/legends/

där, bara leta upp den du tycker är sann..alla på "Legends" listan är osanna/påhittade

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.