Permalänk
Medlem

problem med 5.1 ljud

tjenare!

jag har ett problem med mina nya högtalare samt ljudkort. har ett 5.1 system ett såkallat "Logitech Z-5500 Digital 5.1 THX 500W RMS" och ett sånt här ljudkort "Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic Retail"

problem är med själva 5.1 ljudet. jag har inte någon dvd spelare så om jag skall kolla på dvd så kör jag via datan till tven. men ljuden funkar inte! eller det kommer ljud med det e jätte konstigt på vissa filmer funkar inte själva "pratljuden" med allt annat ljud funkar! samt center högtalaren funkar inte.

har samma problem när jag spelar datorspel då e det bara dom främre högtalarna som funkar (ej center högtalaren)

man fick ju med skiva med drivrutiner och allt sånt samt en panel som heter "volume panel" där man kan göra massa inställningar. jag har pillat en massa där men jag får de tinte att funka. jag har googlat med men hittar inte något vettigt!

när jag spelar 360 då funkar det jätte bra! så jag tror det inte e fel på själva ljudsystemet.

så jag undrar om någon här har haft liknande problem och har en lösning!
tack tack

Permalänk

jag har varken de högtalarna som du har eller det ljudkortet men måste du inte ända til 5.1 ljud i kontrollpanelen, det får jag göra med mitt 5.1 ljud iallafall

Visa signatur

c2d @ 4ghz - Xtreem ddr2 4gb -gtx 275 - 5tb samsung hd
k7 - 16-50/2.8 - 35/2 - 150-500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magnus_101
jag har varken de högtalarna som du har eller det ljudkortet men måste du inte ända til 5.1 ljud i kontrollpanelen, det får jag göra med mitt 5.1 ljud iallafall

jo för tusan så dum e jag inte:P det har jag gjort! tack endå:)

Permalänk
Medlem

Hur har du kopplat från ljudkortet samt 360?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

360 e kopplad direct in i ljudsystemet via en optisk sladd och där har jag inte några problem alls! de e från datan till ljudsystemet som det inte funkar

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som att du valt att DVD-uppspelningsprogrammet (eller möjligtvis i egenskaperna för ljudkortet) att avkoda ljudet istället för att bara skicka vidare den oavkodade signalen till digitalutgången.
Då kommer bara frontkanalerna skickas som okomprimerad PCM-ljud i stereo istället för komprimat 5.1 ljud som Dolby digital eller DTS.

Om du vill kunna få 5.1 i både spel och film får du använda analog överföring mellan ljudkort och högtalare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beaatch
360 e kopplad direct in i ljudsystemet via en optisk sladd och där har jag inte några problem alls! de e från datan till ljudsystemet som det inte funkar

Ja, men hur har du kopplat från ljudkortet? 3st analoga kablar?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Ja, men hur har du kopplat från ljudkortet? 3st analoga kablar?

ja precis! en grön en svart och en orange