Permalänk
Medlem

Är 20dB tyst?

har Antec Sonata II chassi någon som hur hur många dB det är PSU som följer med?

brukar sova i samma rum som datorn är
jag vet inte om jag ska byta till en som har 20dB eller om man ska köpa en fläktlös PSU

finns det fläktlös för under 1000:-

vad tror ni om
Antec PowerSupply (PSU) 500W ATX Phantom (with Hybrid Fan)
men vill inte slänga ut 1700:-

eller
Silverstone ST30NF Fanless PSU 300W ATX
1195:-

300W kanske är lite
har idag 450W

utan fläkten i PSU´n är datorn knäppt tyst
kan nästan ha den under kudden

Zalman CPU fläkten låter absolut ingenting

vad säger ni
ni som kan

tackar för hjälpen

Permalänk
Medlem

ska du ha en tyst en rekomenderar jag starkt denna!! http://www.mycom.se/produkt/hiper_powersupply_type_r_modular_...
har själv en sådan och den är i stort sett helt knäpptyst! fint pris oxå..

Visa signatur

Abit KN8 ultra | Amd athlon64 3500+ | 1gb ram | Nvidia geforce 6800 GS | maxtor 160gb | WD 250gb | Samsung 250gb | iomega 320gb | 20 tum acer widescreen
| Qtek8310 | LG RD-JS31 Projektor |

Permalänk
Inaktiv

Du kanske kan pröva ett Silverstone Shroud för nätagregat, eller bygga ett eget.

Kan inte tänka mig att datorn ska ge ifrån sig mycket ljud då om du har Cool'nQuiet

Permalänk
Avstängd

20db är vad jag vet väldigt svårt för en människas öra att uppfatta?

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Medlem

En litet varningens ord, det här med ljudnivåer beror dels på hur tillverkaren mäter och dels på skicket på det enskilda exemplaret. Kontenta, lita inte blint på decibelangivelser.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

i allmänhet så tycker jagsjälv en fläkt t.ex som ligger på över 15db låter för mycket.
kan juh tipsa dig om att kolla på www.silentpcreview.com
bästa sidan som finns för den som vill ha rekommendationer och läsa om erfarenheter när det gäller få tyst på datorn

Permalänk
Medlem

Och kom ihåg att varje ökning med 3dB är dubbelt så mycket som -3dB.

Alltså:
23dB är dubbelt så mycket som 20dB.
20dB är hälften så mycket som 23dB.

Det är rätt viktigt att man tänker på det... ^^

Visa signatur

---

Permalänk

Nja, för varje 3dB är är ljudeffekten dubblad. Men för människan är 10dB en dubbling av ljudet.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

allt över 0 dB går att höra...har för mig att prasslande löv ligger på 10...en viskning på en meters håll är runt 20 dbA...så avgör själv =)...men i regel är 20 db väldigt tyst

Visa signatur

Jag tar väl en kaka, jag tar kanske två
gamertag: http://card.mygamercard.net/SV/aj203.jpg

Permalänk
Medlem

Om man hör 20dBA eller inte beror på hur tyst man har i rummet. Har du aktiv ventilation eller mycket vattenledningar etc som går förbi så har du nog ett bakgrundsljud på strax över det. Men runt 17-23dBA är ett vanligt tyst rum, dvs på natten.

Fläktlösa nätagg är tyvärr svindyra, det finns inget riktigt billigt. Du kanske kan försöka dig på FSP Zen, men det nätagget kan du ha lite problem med, jag fick byta mitt på RMA eftersom det inte startar med alla system (system som drar lite ström).

Ett tyst aktivt kylt nätagg kan vara något för dig. Ett Seasonic S12 är det tystaste du hittar idag av alla de nätagg som SPCR uppmätt i alla fall. De är också i princip de enda (som recenserar på nätet) som har kunskapen och tekniken för att korrekt och vetenskapligt testa produkter gällande ljudnivå.

Utan belastning ligger det på runt 20-21dBA@1m, vilket runt bakgrundsljudet i ett vanligt rum alltså. Mest troligt har du annat i din dator som låter mer. Har du en hårddisk (vilket jag antar att du har) så låter den mer.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Huruvida något hörs eller inte har väldigt mycket med ljudets egenskaper att göra också. Någon nämnde prasslande löv och viskningar, och det är två mycket distinkta och lätthörda ljudkällor (testa att prata lågt inne på biografen nästa gång, det hörs mindre än en viskning). Om ljudet kan beskrivas som "surrande" eller till och med "klickande" så är det mycket mer störande än ett ljud som beskrivs som "hummande" eller "susande".

Jag rekommenderar också att kolla silent PC review, eftersom de tar hänsyn till detta i sina fläkttester.

Visa signatur

K#^Ab
Mr_Krut: Seriöst, vi försöker få jämnställdhet i världen också kommer Asus och förstör allt med en pluttig rosa laptop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Nja, för varje 3dB är är ljudeffekten dubblad. Men för människan är 10dB en dubbling av ljudet.

Ja, ljudeffekten dubblas (ungefär, egentligen är multipeln närmare 1.995) för var 3:e decibel, men är inte just syftet med decibelskalan att den ska representera ljudet som vi hör det? Alltså att dubbling i värde är dubbling i upplevd ljudnivå.

"Psychologists have found that our perception of loudness is roughly logarithmic — see the Weber-Fechner law. In other words, you have to multiply the sound pressure by the same factor to have the same increase in loudness." Wikipedia - http://en.wikipedia.org/wiki/Decibel

Det kan även vara värt att reda ut vad dBA är (när jag ändå har wikipedia uppe ). Det är en anpassning där olika frekvenser viktas olika tungt för att bättre motsvara hur det mänskliga örat uppfattar ljuden.

Permalänk

Ludvig: så stod det i min FysikB + min BiologiB-bok iaf.

sen kan man höra under 0dB med! jag hörde enligt ett hörseltest ner till -5dB vid ca 4kHz

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag håller med intrepid till 100%. mitt hiper är underbart tyst

Visa signatur

:)

Permalänk
Discokungen

Beror på hur man mäter. Vid 1m eller 2m gör rätt stor skillnad. Dubbleras avståndet minskar ljudet till en fjärdedel. Så vid 2m är ljuder 1/4 av styrkan som vid 1m.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte ljudnivån på nätagget som följer med antec sonata 2, men jag är bra kräsen

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

13th.Marine: Det verkar klurigare än jag först trott.. Hittade två intressanta länkar där det hela förklaras ganska bra:
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/sound/db.html
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/sound/loud.html

Först och främst kan vi iaf konstatera att ljudnivå och ljudintensitet INTE är samma sak: "Loudness is not simply sound intensity!"

Tydligen är det så att om intensiteten ökas 10 gånger kommer ljudnivån att uppfattas som dubbelt så hög:
"It must also be considered that the ear's response to increasing sound intensity is a "power of ten" or logarithmic relationship."

Alltså, om vi exempelvis ökar effekten på en högtalare från 1W till 10W kommer vi få en fördubblad ljudnivå.
"A common way of stating it is that it takes 10 violins to sound twice as loud as one violin."

En intressant sak är dock att detta bara är sant om det är identiska ljud som adderas: "One difficulty with this "rule of thumb" for loudness is that it is applicable only to adding loudness for identical sounds. If a second sound is widely enough separated in frequency to be outside the critical band of the first, then this rule does not apply at all."

En annan intressant sak är att vi inte uppfattar alla ljud med samma ljudnivå som lika höga. Beroende på vilken frekvens det är kommer ljudet uppfattas olika; http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/sound/eqloud.html#...

Hoppas vi blev lite klokare, kan förövrigt tillägga att min Biologi och Fysikbok inte är överrens om hur decibelskalan fungerar, men jag skulle nog lita mer på fysikboken i det här fallet (som säger att 60dB är 50% högre än 30dB).

Permalänk

Om du kollar i din första länk ser du att en ökning på 40dB är en ökning med en faktor på 10000!

och en ökning med 30dB blir 1000!

Så din fysikbok har fel =S

60dB kommer låta 8ggr högre än 30db (sett ur vårt öras synpunkt) och ha 1024ggr större ljudeffekt.

OSB! allt vid samma förutsättningar och frekvens!

Visa signatur

Permalänk

Jag tycker att någon skall reda ut samtliga begrepp här. Anledningen att era böcker säger olika är att de hanterar olika saker. Det beror på i vilket sammanhang man mäter ljudets intensitet. Ni har nämnt det, men dt verkar ändå som om ni blandar ihop det.

Visa signatur

Niklas

Permalänk

Här en en liten lista över olika dB nivåer

Visa signatur

Beauty is in the eye of the beholder.
DI, din portal till musik.
Mitt galleri

Permalänk
Medlem

Sitter på en fysiklektion nu och frågar läraren så får vi se:

Han säger iaf att ett dubblat värde i dB kommer upplevas dubbelt så högt
eftersom skalan är gjort efter hur vi upplever ljud.

Permalänk
Medlem

hela decibelbegreppet är ganska svårt...finns hur många olika sorters decibel som helst...delvis dBA som är ljud...dBµV som används vid förstärkning i antenn-installationer...du har alltså ex 62dBµV ut från ett antennuttag...

men i regel kan man säga som så att ökas ljudnivån med 3 dBA så uppfattas ljudet som dubbelt så högt...samma sak med alla dB när jag tänker efter. mätning vid dBA görs från en meters håll....20dBA är i regel tyst. men jag använder gärna fläktar osv som ligger på under 20dbA. tycker mitt nätagg med 120mm fläkt @ 25dBA låter för mycket.

Visa signatur

Jag tar väl en kaka, jag tar kanske två
gamertag: http://card.mygamercard.net/SV/aj203.jpg

Permalänk

det är ju för att skiten inte är linjärt, utan logarytmiskt.

Ett stående mått som jag använder när jag ska bygga tysta datorer är nog ett utav de bästa metoderna; Erfarenhet.

Strunta i siffrorna, testa runt lite. Bara för att en fläkt heter "Super Silent Noise Killer <20dBa" betyder ju inte att den är tyst...

DÅ kan man ju lika gärna köpa en 35:- fläkt och köra på 5v!

Så, testa på, så kommer även ni hitta favoritmärken som man VET är tysta, oavsett om det står 21 eller 8db.

Det är mitt tips!