Permalänk
Medlem

Åska + Dator

Går åska hära just nu och kom på att tänka..

Har hört massvis av gånger hur åskan dödar datorer, men hur är det egentligen? vet inte om någon som fått sin dator pajjad av åskan, däremot tv'n.

Kan det hända, alltså att det blir en spik ? är överskattat?

Permalänk
Avstängd

Man ska alltid ha full respect för åskan, drar alltid ut allt i huset när det åskar, tyvärr så glömde jag en gång telefonlinjen, så modemet sprängdes i det tillfället

Permalänk
Medlem

Min gammla pc dog. Nätagget fick sig en rejäll kyss, och nej vi har inte jordade uttag i lägenheten ( surt ).

Proppen gick iof också men lite sent.

Edit: Åska är inte farligt. Men blixtarna är

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

jag tycker du ska plugga ur datorn när det åskar, har vart med om att kompisars grejor har gått sönder, det jag kan komma på nu är; en dator, en router och 2 skärmar
så är det inte super viktigt så stäng av datorn och dra ut alla sladdar och spela lite kort med din mamma

Permalänk
Medlem

Det går väl på hemförsäkringen när sånt händer, eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lk999
Det går väl på hemförsäkringen när sånt händer, eller?

Ja du kan nog ta et på hemförsäkringen. Däremor såbrukar inte garantier på datorer och datordelar, gälla för åska.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Fick inget på våran försäkring.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Åskan gick lös här igår, elen gick i nån sekund och datorerna startade om, jag klarade mig helt men polarns kabeltv modem gick åt skogen.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Har hänt en gång att mitt 56k-modem fick sig en kyss vilket gjorde att datorn inte ville starta alls. (Inbyggt pci-modem). Annars har jag inte haft några problem alls med åska.

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem

Hela min förra dator dog

Permalänk
Medlem

Var är det åskan slår ner då, eller vad fasen är det som händer?

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
Fick inget på våran försäkring.

Beror på villkoren i din försäkring. Mina föräldrar har fått bland annat sin dator bränd två gånger av åska.
Bor man i ett område med luftledningar ska man definitivt ha en hemförsäkring som täcker för åskskador. Kännner en person som bränt: Dator, 2xtv, video, symaskin!, stereo + lite annat på en åsksmäll. Då svider det lite om man inte har hemförsäkring som täcker det.

Permalänk
Medlem

Tidigare tänkte jag alltid "det är bara puckon som får sina datorer pajjade av blixten". Nu tänker jag "det är inte bra att datorn pajjar av blixten". Brukar alltid dra ur kontakten när det åskar. Missade det en gång medan jag var nere och gjorde mat. Blixten slog ner och allt dog. Datorn gick inte att starta igen. Moderkort, båda minnena + cpu pajjade.

Fick betala en självrisk på runt 1200.

Permalänk
Medlem

Låg och tittade på Tv för ungefär 1-2 år sen. Var fint väder ute, plötsligt hör jag en jävla smäll och ser halen lyser upp och ljuset blinkar till och tv "startar om".
Va fan va de tänkte jag för mig själv och halvspringer ut till hallen där morsan undrade samma sak som jag.
Då kommer jag på datorn, springer in och ser att datorn bara piper så jag stänger av den och låter den vara en stund innan jag startar den.
Den startar fint och allt verkade bra men de var för bra för att vara sant, som de brukar vara.
Skrivaren var död, en halvgammal HP färgskrivare, vår rätt nya platta skärm var stendöd.
Inte nog med detta så fick även ADSL modemet en smäll. Funkade i en stund innan den tappade kontakten till telestationen. Såhär höll den på i 2 veckor innan de stendog.

Vi fick självklart köpa en ny skrivare. Skärmen byte vi på garanti och modemet skickade vi tillbaka till BBB som skickade ett nytt utan problem.

Visade sig för övrigt att de var en åskblixt som slagit ner ett par 100 meter från huset.

Fotnot: Som att detta inte var nog så när vi kopplade in modemet (Speedtouch 510) och skulle installera de med cd-skivan så hittade den inget modem. Visade sig efter mycket möda och besvär (Ringa släkting som jobbar som systemtekniker och brev till sverige och england) så visade de sig att modemet inte var installet som de skulle. Detta fick vi instruktioner om hur man gjorde och de funkade fint som tur var.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer

Edit: Åska är inte farligt. Men blixtarna är

Ingen rök utan eld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whalle
Var är det åskan slår ner då, eller vad fasen är det som händer?

Nu vet jag inte hur mycket fysik du lärt dig men jag ska försöka förklara lite.

En generator (som generar sn ström i en ledare) fungerar så att om man för en ledare genom ett magnetfält så induseras en spänning som driver en ström i ledaren. Hela fenomenet kallas för induktion.

Blixtar är ju egentligen elektriska stötar mellan två elektriska poler (te.x marken och molnet). För att elektronerna ska kunna hoppa så långt så krävs en ofantligt hög spänning och när urladdningen sker så blir det en väldigt kraftig sådan. När det händer så skapas kraftiga magnetfält, samma sak vid t.ex stora kraftledningar.

Så magnetfält kan skapa en ström i en ledare, och en ström i en ledare kan skapa ett magnetfält runt ledaren.

Om vi säger att en blixt slår ner i närheten så bildas starka magnetfält i luften. När dessa träffar en ledare (sladd/kabel) så induceras en spänning i ledaren. Hur stor spänning det blir, beror på hur kraftigt magnetfältet är, vad det är för kabel och hur pass skyddad den är. Längden på kabeln har också betydelse.

Ibland kan det induceras en så stark spänning att utrustningen som kabeln är kopplad till, går sönder. Dett gäller framförallt oskyddat kablage som TP och telefon. (framförallt TP)

Det räcker altså inte med att plugga ur TP kabeln ur datorn. Switchen/Routern kan paja i alla fall

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

En blixt inehåller ju ganska mycket (en jävla massa på ett mer ofint språk) energi, o all energi håller ju sig inte i just den delen vi ser (BLIXTEN) utan det skapas en sorts EMP (Electro Magnetic Pulse) som även den kan slå ut vissa kretsar i datorn utan att komma in i datorn via PSU. Givetvis måste det ju då slå ner hyffsat nära för att det ska inträffa.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x24Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Fick pengarna för min dator som gick, eller mammas o pappas dator gick också så vi fick ut båda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fowler
Låg och tittade på Tv för ungefär 1-2 år sen. Var fint väder ute, plötsligt hör jag en jävla smäll och ser halen lyser upp och ljuset blinkar till och tv "startar om".
Va fan va de tänkte jag för mig själv och halvspringer ut till hallen där morsan undrade samma sak som jag.
Då kommer jag på datorn, springer in och ser att datorn bara piper så jag stänger av den och låter den vara en stund innan jag startar den.
Den startar fint och allt verkade bra men de var för bra för att vara sant, som de brukar vara.
Skrivaren var död, en halvgammal HP färgskrivare, vår rätt nya platta skärm var stendöd.
Inte nog med detta så fick även ADSL modemet en smäll. Funkade i en stund innan den tappade kontakten till telestationen. Såhär höll den på i 2 veckor innan de stendog.

Vi fick självklart köpa en ny skrivare. Skärmen byte vi på garanti och modemet skickade vi tillbaka till BBB som skickade ett nytt utan problem.

Visade sig för övrigt att de var en åskblixt som slagit ner ett par 100 meter från huset.

Fotnot: Som att detta inte var nog så när vi kopplade in modemet (Speedtouch 510) och skulle installera de med cd-skivan så hittade den inget modem. Visade sig efter mycket möda och besvär (Ringa släkting som jobbar som systemtekniker och brev till sverige och england) så visade de sig att modemet inte var installet som de skulle. Detta fick vi instruktioner om hur man gjorde och de funkade fint som tur var.

Ja det e lite jobbigt med blixtar eftersom de kan "vandra" flera mil ifrån ovädret.. Så bara för att det är fint ute betyder det inte att det inte kan komma en liten blixt

Detta fenomen är dock ganska ovanligt eftersom blixten är "lat" å vill ta den kortaste vägen ^^

Permalänk
Medlem

Införskaffa ett överspänningsskydd, det är jämförelsevis billigt för att, inte eliminera, men kraftigt reducera, spänningsspikars inverkan på elektronik i hemmen. Hade jag fått tummen ur lite tidigare, så hade eventuellt två televisionsapparater inte varit på elektronikkyrkogården.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Homer_S1
En blixt inehåller ju ganska mycket (en jävla massa på ett mer ofint språk) energi, o all energi håller ju sig inte i just den delen vi ser (BLIXTEN) utan det skapas en sorts EMP (Electro Magnetic Pulse) som även den kan slå ut vissa kretsar i datorn utan att komma in i datorn via PSU. Givetvis måste det ju då slå ner hyffsat nära för att det ska inträffa.

/Homer_S1

Den största faran är dock om blixten slår ner i en kraftig ledning kopplad till elnätet för då kan stora mängden med hushåll få spikar om den slagit ner olyckligt.

Och överspänningsskydd är mycket bra om man har jordade uttag, annars måste man skaffa ett överspänningskydd till hela huset vilket kostar 10kkr eller nått sånt.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Den största faran är dock om blixten slår ner i en kraftig ledning kopplad till elnätet för då kan stora mängden med hushåll få spikar om den slagit ner olyckligt.

Och överspänningsskydd är mycket bra om man har jordade uttag, annars måste man skaffa ett överspänningskydd till hela huset vilket kostar 10kkr eller nått sånt.

Belkin har väldigt billiga. 250kr och klarar 19xx Joule. Ungefär som ett M16 skott. Garantin om något går sönder är 1 300 000kr= väldigt mycket.

Om man inte har luftburna ledningar, kan det ändås bli överspänning och allt går sönder?
Hjälper förgrenare med 1/0 knapp? Om man trycker 0?.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem

Bor man inne i städer i lägenhetshus o.s.v. så är man ganska skyddad mot blixtar då ofta både kablarna går under marken och de är säkrade för överspänningar. Men bor man ute på landet eller mer i villaområden i mindre samhällen så är man mer utsatt.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Tur då att man bor i lägenhet med kablarna i marken och åskledare lite här och var

Visa signatur

Dator: 9800X3D @ 5.4 all core, Arctic Freezer II 420mm, Arock x870e Nova, 32gb 6000MHZ CL28 DDR5, Asus RTX 5090 Astral OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr0st
Tur då att man bor i lägenhet med kablarna i marken och åskledare lite här och var

Precis

Permalänk
Medlem

Överspänningskydd eller Blixtskydd kan nog reducera risken för att något hemskt skulle inträffa. Har länge tänkt på införkskaffa det men jag bor ca 100m från ett högt vattentorn med åskledare.

http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10459

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk

Fråga: När jag va och skruvade i mitt nätagg hittade jag en eller två st säkringar inbäddade bland allt annat kul.
Då borde det vara ganska ofarligt att ha datorn igång när det åskar, eftersom säkringarna sitter i nätagget så borde dom smälla innan nån dyr sak gör det. Eller?

Visa signatur

Jag är inte du.

Permalänk
Avstängd

personligen tror jag inte på att åskan kan slå ut en dator, det är min egna ovetenskapliga tro och tänker inte stänga av eller dra ur några sladdar bara för det.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
personligen tror jag inte på att åskan kan slå ut en dator, det är min egna ovetenskapliga tro och tänker inte stänga av eller dra ur några sladdar bara för det.

word. jag stänger aldrig av. åskan har slagit ner 10meter från huset och inget hände. Så jag tror min dator (och alla andra elektronikprylar i huset ) är immuna mot blixten

Visa signatur

| FS: Athlon XP 3000+ 2.16GHz | Geforce4 FX5600 | 2x 512MB DDR | ~2TiB |
| WS: Asus EeePC 1000h |
"It´s Nice To Be Important, But It´s More Important To Be Nice"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan^junior
Införskaffa ett överspänningsskydd, det är jämförelsevis billigt för att, inte eliminera, men kraftigt reducera, spänningsspikars inverkan på elektronik i hemmen. Hade jag fått tummen ur lite tidigare, så hade eventuellt två televisionsapparater inte varit på elektronikkyrkogården.

Överspänningsskydd fungerar inte mot blixtnedslag. Överspänningsskydd är gjort för att skydda elektronik mot de spänningar som bildas i elnätet naturligt i tranformatorstationer och dylikt. Även om det löser ut så är skadan redan skedd då skyddet är allt för långsamt. Dom skydd som tex Telia har på sina stationer kostar vad jag har hört ~100 000kr och även där är dom inte helt skyddade.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper

Jag bor i ett villaområde. Allt är jordat och det sitter jordfelsbrytare i elcentralen in i huset. Blixten har slagit sönder två stycken bredbandsmodem, ett nätagg, 2 moderkort och diverse annat. Vi drar alltid ut allting när vi hör åskan för att minimera sånna dessa typer av skador, men dom inträffar det kan du vara säker på.

Sen så är det väldigt olika exakt vad som händer, i dom fall blixten har slagit ner och dödat något elektroiskt har den inte varit fysiskt nära utan troligen slagit ner nära en jordledning (inga luftburna ledningar någonstans) men den har även slagit ner i ett träd på grannens tomt och då gick inget i huset sönder.

Tex att bryta strömmen med en switch är bättre än inget men knappast ett bra skydd eftersom brytningsavståndet som mest ligger på någon cm. En blixt som har tillräckligt med potensial för att färdas flera hundra meter i luften, har inga problem med en extra cm.