Permalänk
Avstängd

Hur fungerar RMA?

Jag är rädd att mitt 7900gt ska dö som så många andras, känns som om det börjar komma grafikfel
Jag har köpt det på datorbutiken.com och om det nu blir allt värre kan man Rma tillbaka det? Jag har klockat det till 535mhz, fast grafikfelen kom redan innan. Dessa "fel" är små men jag menar ifall att det blir värre.
Måste jag ha org. förpackning och dyl? Jag har typ inget, ofta man sparar kartonger...

Så vad kan jag som konsument kräva då?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Är det fel på produkten behöver du inte ha kvar originalförpackningen.
Man kan inte förvänta sig att folk ska spara kartongerna så länge man har produkterna.

Permalänk

Har hört att många har blivit nekade returer eftersom dem inte hittade några fel på kortet så du kanske har otur och får betala hanteringsavgift eller vad de nu kallar det.

Permalänk
Medlem

Har du ens kollat infon på datorbutiken?

Returer
I samtliga fall en vara återsändes till oss skall vi dessförinnan ha försett kund med ett returnummer. Returen bör vara tydligt märkt med returnummer vid återsändandet. Om varan levererats från oss i ESD-emballage (dvs antistatpåse eller specialkartong som skyddar varan från statisk elektricitet) skall varan även returneras till oss i sådant emballage, i annat fall förverkas garantin. Defekta produkter som returneras till oss bör behandlas som om de vore felfria. Vänligen tillse därför att varan förpackas väl och enligt våra rekommendationer så att varan ej skadas vid återsändandet. Vid minsta osäkerhet om hur varan bör förpackas - kontakta oss! Kund ombesörjer leverans till oss och vid giltigt returärende står vi för frakten tillbaka till kund. I det fall kund är privatkonsument gäller enligt Konsumentköplagen att kund har rätt att få alla eventuella fraktutlägg betalda vid giltigt returärende. Dock har företaget rätt att reglera hur sådan ersättning skall ske. Hos oss kan man begära en s.k fraktlapp som man får tillskickat till sig och kan klistra på paketet. Fraktlapp kan man först begära efter man fått sitt returnr. Vill du ha en fraktlapp - vänligen kontakta oss via e-mail eller telefon och uppge ditt returnr. Utlägg för frakt betalas ej ut i efterhand. Om returärendet ej är giltigt och kund fått frakt betalt i förväg (i normalfallet med fraktlapp) debiteras kund fraktkostnad både tur och retur. Om returanledningen är garanti, eller reklamation, och fel ej kan påvisas, pga otillräcklig dokumentation av fel, om varan ej är defekt, om garantin är utgången eller förverkad, tex pga ovarsamt eller felaktigt handhavande, utgår en avgift om 200:- exkl moms (250:- inkl moms) för hantering och nedlagt arbete + kostnader för leverans tur och retur. Returnummer är giltiga i 14 dagar från det datum returnummer registrerats av oss. Försändelser som saknar returnummer vägras vid ankomst till vårt lager. Försändelser som skickas med mottagningsbevis annat än postens eller annan speditörs, vanligtvis rekommenderat brev eller försändelser vilken skickas mot postförskott, mottages ej av datorbutiken.com. Vi förbehåller oss rätten att ersätta defekt vara med likvärdig i fall identisk vara ej finnes tillgänglig vid tillfället för åtgärd av returnerad vara. Observera att erhållande av returnummer ej är att likställa med godkänt returärende.