[Recension/Bilder] Deltaco LA-115 htpc-chassi

Permalänk

Nu har även jag lagt en beställning på chassit, 195kr plus frakt på Netsuperstore.se.
Det ska bli kul att se vad det går att göra åt det ur ljudsynpunkt. Jag ska macka dit 3mm aluminium på sina ställen där det går så att det blir lite stabilitet i chassit, kanske även en omgång bitumen och en 120´s Nexus.

Jag har en Powermate, förmodligen samma knopp som sitter på Antec Fusion lådan löst som jag hade tänkt sätta fast i fronten om det får plats, borde bli rätt snyggt tillsammans med de övriga alu-knapparna.

Kul att även högra sidan är löstagbar även fast det inte är så mycket att montera där, lättare att fixa ljuddämpning.

Nån som vet om den där ducten funkar tillsammans med en Zalman 7000?

Skulle nån kunna posta lite fler bilder på hur det ser ut när ni monterat allt?
Det är oftast jag som är "någon" så jag får posta bilder om ingen annan gör det när jag har fått paketet och kommit hem och fått det monterat.

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Medlem

hmm.. tror inte du kommer kunna få dit ducten med en zalman.. vet dock inte.. men med mitt gamla 423-bord med orginalkylare samt en 120mm's fläkt liggande ovanpå kylaren så är det riktigt tajt. Trycker man lite lätt på "locket" så hör man hur ducten tar i fläkten

Du får vara beredd på att ta fram dremel lr liknande verktyg för att kapa bort galler..
Funderar på om det ska få plats en 120mm's fläkt även under nätagget. stoppade dit en 80's men den surrar ju så mycket

Kan försöka fota lite å lägga upp. Vilken uploadsite är det man ska använda?

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Medlem

http://pici.se


Ska bli intressant med bilder

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danneboy
hmm.. tror inte du kommer kunna få dit ducten med en zalman.. vet dock inte.. men med mitt gamla 423-bord med orginalkylare samt en 120mm's fläkt liggande ovanpå kylaren så är det riktigt tajt. Trycker man lite lätt på "locket" så hör man hur ducten tar i fläkten

Du får vara beredd på att ta fram dremel lr liknande verktyg för att kapa bort galler..
Funderar på om det ska få plats en 120mm's fläkt även under nätagget. stoppade dit en 80's men den surrar ju så mycket

Kan försöka fota lite å lägga upp. Vilken uploadsite är det man ska använda?

Jag är inte rädd för dremeln så det är nog inga problem om det inte funkar. Alla galler ska såklart bort.

Tinypic är en sida jag har som bokmärke av nån anledning, vet inte om den funkar bra.

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Medlem

Tog lite bilder snabbt.. Är det något speciellt ni vill se så äre bara att hojta till

utvändigt

Fläkthålet

mitt prestandamonster:
P4 s423 1,4 Ghz
4x128 MB Rdram 800 Mhz
4 GB + 200 GB Hdd
FX5200 128 MB med urkopplad fläkt

Kommer att bli trådlöst nätverk till den sen. Måste bara köpa USB 2.0-kort först.. Går lite för långsamt med gamla USB

Blev även tvungen att vända undre fläkten i nätagget.. går ju inte ta in luft i nätagget där den ska blåsa ut den..

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk

Fan, det blir ju riktigt bra det där. Jag vill ju ha post nu på en gång...

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Medlem

japp.. det enda negativa är ju utblåset på undersidan.. måste ha rätt så höga fötter för att kunna få ut nå luft där.. men det ska nog gå att ordna på något sätt
nästa steg för att få den tyst är att byta ut den lilla disken mot en nyare som inte tjuter och lever om

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk

JO som jag fattade det så är det nätaggets utblås som sitter på undersidan, så att man inte får nätaggets varma luft att kyla resten med. Man kanske ska ha den kåpan ordentligt monterad och tätad för bästa effekt för det verkar ju vara lite tunt med insugshål annars.
Jag som hade tänkt köra utan fötter för att det ska få plats i tv-bänken, men det verkar inte vara ett alternativ, jag har iofs ett matx nätagg som jag skulle kunna montera nånstans om det behövs men det är bara på 220 watt, skulle dock tro att det duger till celeron 2,0/1st minne/ATI 9250/2 diskar/DVD-brännare...

Går det att montera nån disk stående på sidan i floppyhålet? Tänker på värmeproblem....
hur är ventilationen där, finns det någon överhuvudtaget?

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Medlem

totalt går det att få in 3 diskar utan modifiering.. har en i det bakre facket å så en i floppyhålet.. finns ju även en plats under dvdbrännaren i botten av lådan. Det är väl det enda fack som har ventilationshål.. på övriga ställen så är det ju dock rätt god kontakt med plåt som borde kunna avleda lite värme..

jag har ju tagit bort den där kåpan under nätagget eftersom att jag har ett nätagg med fläkt nedåt..

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danneboy
Tog lite bilder snabbt.. Är det något speciellt ni vill se så äre bara att hojta till

http://pici.se/thumbs/szhULN.jpg
utvändigt

http://pici.se/thumbs/UtLTwo.jpg
Fläkthålet

http://pici.se/thumbs/yZW8Gv.jpg

http://pici.se/thumbs/US40D3.jpg

http://pici.se/thumbs/yHaeRA.jpg

mitt prestandamonster:
P4 s423 1,4 Ghz
4x128 MB Rdram 800 Mhz
4 GB + 200 GB Hdd
FX5200 128 MB med urkopplad fläkt

Kommer att bli trådlöst nätverk till den sen. Måste bara köpa USB 2.0-kort först.. Går lite för långsamt med gamla USB

Blev även tvungen att vända undre fläkten i nätagget.. går ju inte ta in luft i nätagget där den ska blåsa ut den..

Är den stora vita fläkten din processorfläkt? Hur har du satt fast den i så fall. Ser ju ut som en bra lösning, har nämligen en likadan låda och har stora problem med ljudnivån från processorfläkten, kanske vore sjysst att slänga i en fet rackare där istället för orginal fläkten till processorn. Ser att fläktplatsen förmodligen är anpassat till atx-mini så det blir kanske till att göra ett nytt hål eller som du har gjort.

Jag har en fläkt under lådan i liggande läge som blåser in luft till nätagget sedan 2 x 60 mm fläktar längst bak. Förvånansvärt tysta i och med att de går på lågvarv.

Permalänk
Medlem

joo den stora är min processorfläkt.. har bara stripat fast den i nätsladden å satt fast en typ av gummilist under fläkten som hindrar vibrationer.. men den är just precis att ta i "luftröret" (kommer inte på namnet ) så kolla så din cpukylare inte blir för hög..

har du vänt din luftriktning i nätagget?

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk

Oh boy vad jag beställde från Netsuperstore för sista gången,en vecka och fortfarande ingen låda... Och som vaniljsås på korven så förskottsbetalade jag med VISA-kortet.
Hoppas den dyker upp innan helgen, annars får jag beställa nån annanstans ifrån. Det är inte min grej det här med näthandel. 3 veckor för att få Opteronen och nu detta...

Vilken veckodag är bäst att beställa från nätet? Hur får man det snabbast alltså.

Hela denna post är smått OT men jag kunde inte hålla tillbaks nått mer. Jag vill ju få min låda jag med.

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Medlem

hehe.. förstår att du längtar tills du får lådan hoppas det ordnar sig så att du får lådan. men en vecka kan det väl ändå gå innan man kan få paketet? har du kollat via posten vars det finns?

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danneboy
joo den stora är min processorfläkt.. har bara stripat fast den i nätsladden å satt fast en typ av gummilist under fläkten som hindrar vibrationer.. men den är just precis att ta i "luftröret" (kommer inte på namnet ) så kolla så din cpukylare inte blir för hög..

har du vänt din luftriktning i nätagget?

Jag har ett nätagg med 120 fläkt som blir riktad nedåt i lådan där det sitter. Fläkt suger in luft i nätaggregatet över dess komponeneter så jag vände helt enkelt på 80mm fläkten som sitter där under lådan så den fungerar som insug (denna går på lägsta hastighet, skulle gissa på 1500rpm.. Vilket kanske inte är det bästa för att få in mycket luft in i lådan.. Utsug har jag på lådans baksida 2x60mm fläktar som går på 5v.

Tror min låda är aningen för varm, processorfläkten låter fruktansvärt. Det har den aldrig gjort förut. Kan ju vara att jag installerade speedfan som kanske drog upp någon inställning så den blev maxad även då jag inte kör programmet. Om jag inte får ordning på detta köper jag nog en ny stor tyst processorfläkt.
Ett annat alternativ är att sätta en stor 120mm chassifläkt som suger in mer luft ovanför processorn.
Vet inte vad som är bäst, någon som har något bra förslag kanske?

Funderar också på att stoppa in en till hårddisk men frågan är om den får plats och om den inte blir för varm där den sitter? Enda stället det finns plats är i fronten. KAnske kan funka men den lär ju inte hålla sig speciellt sval där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danneboy
hehe.. förstår att du längtar tills du får lådan hoppas det ordnar sig så att du får lådan. men en vecka kan det väl ändå gå innan man kan få paketet? har du kollat via posten vars det finns?

Jag la beställningen i tisdags förra veckan och den är inte skickad än...

Jag snackade med kundtjänst igår och han kopplade bort mig, efter det ringde jag upp igen och då skulle han som var ansvarig ringa upp mig när han hade pratat färdigt i telefon, han har inte ringt än.

Efter ett par mail så svarar kundtjänst att paketet ska gå under dagen och packas nu, alltså igår tisdag och har inte lämnat lagret än.

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av derelicte
Jag har ett nätagg med 120 fläkt som blir riktad nedåt i lådan där det sitter. Fläkt suger in luft i nätaggregatet över dess komponeneter så jag vände helt enkelt på 80mm fläkten som sitter där under lådan så den fungerar som insug (denna går på lägsta hastighet, skulle gissa på 1500rpm.. Vilket kanske inte är det bästa för att få in mycket luft in i lådan.. Utsug har jag på lådans baksida 2x60mm fläktar som går på 5v.

Tror min låda är aningen för varm, processorfläkten låter fruktansvärt. Det har den aldrig gjort förut. Kan ju vara att jag installerade speedfan som kanske drog upp någon inställning så den blev maxad även då jag inte kör programmet. Om jag inte får ordning på detta köper jag nog en ny stor tyst processorfläkt.
Ett annat alternativ är att sätta en stor 120mm chassifläkt som suger in mer luft ovanför processorn.
Vet inte vad som är bäst, någon som har något bra förslag kanske?

Funderar också på att stoppa in en till hårddisk men frågan är om den får plats och om den inte blir för varm där den sitter? Enda stället det finns plats är i fronten. KAnske kan funka men den lär ju inte hålla sig speciellt sval där.

vore jag du skulle jag ha vänt fläkten i nätagget och använt den som utblås. Tror att du får ett bättre luftflöde i lådan då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bubbalobill
Jag la beställningen i tisdags förra veckan och den är inte skickad än...

Jag snackade med kundtjänst igår och han kopplade bort mig, efter det ringde jag upp igen och då skulle han som var ansvarig ringa upp mig när han hade pratat färdigt i telefon, han har inte ringt än.

Efter ett par mail så svarar kundtjänst att paketet ska gå under dagen och packas nu, alltså igår tisdag och har inte lämnat lagret än.

vore jag du skulle jag försöka ringa någon fler gång å funkar inte det skulle jag skicka in en anmälan till lämpligt ställe

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danneboy
vore jag du skulle jag ha vänt fläkten i nätagget och använt den som utblås. Tror att du får ett bättre luftflöde i lådan då.

Ja, det är möjligt men frågan är vad nätagget tycker om det, det sitter ju åt det hållet av en anledning?

Har du vänt på din fläkt?

Permalänk
Medlem

Jag har ett nätagg med 2 fläktar. En fläkt som i vanliga fall blåser bakåt och en som suger in luft i nätagget. Nu har jag vänt den som sitter under nätagget så att även den blåser ut luften. Eftersom att jag har luftintag vid processorn så vill jag ju ha utblåset vid nätagget.
Har även funderat på att ta bort den bakre fläkten i nätagget. Ni som har chassit vet vilken krånlig väg luften har för att kunna ta sig ut under chassit. Så jag tror inte den gör någon nytta. Istället ska jag försöka göra lite mer hål där kablarna kommer ut så att luften kan komma in i nätagget.

Någon som förstod hur jag menade?

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Medlem

Jag beställde från Netsuperstore, tog endast 2 dagar innan jag fick paketet. Det var dock ingen faktura bifogad :s Men men, chassit funkar bra! Förutom att min ena disk ligger på 53 grader, resten kyls hyffsat okej(har ingen koll på den 2:a disken dock)
Snart ska alu införskaffas och moddning påbörjas! Bra recension dessutom!

Visa signatur

Nolf.

Permalänk

Fortfarande ingen låda från Netsuperstore... Men nu har jag i alla fall fått ett par samtal från suppoorten, dom ska skicka den skickade lådan igen idag, som ska hämta den från leverantören och lägga den på posten.

2 veckor and counting...

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Medlem

Se där ja! Fick igång datorn igen. Har Stått o samlat damm ett tag nu. Får se om jag får med mig datorn ut till farsan nu i helgen. Skära upp lite fläkthål o sånt

Ska installera någon linux dist på den idag också, troligtvis Mandriva

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

har uppdaterat nu lite i mitt chassi.. tog bort kåpan för nätagget samt den undre fläkten som följde med agget.. tog även bort fläkten som satt i chassit å skruvade fast en 120mm fläkt.. hålet är inte tillräckligt stort men blir ju ändå tystare lite ghetto men syns inte..
När jag senare får tillgång till bättre verktyg så blir det att kapa upp hålet i både chassi samt chassisida..

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Medlem

Jag provade att sätta dit tunnel till varmluften som kommer från nätagget. Verkar fungera

tog bort dom små fläktarna som jag satte dit där bak. Två gamla AMD prollefläktar låter ganska mycket

blev hyffsat tyst nu, mest hårddisken som ger ifrån sig ett högfrekvent ljud.
Fläkten som sitter under nätagget låter lite den med. Men där ska det dit en 120 fläkt så det blir nog bra.
Ska dra till classe nån dag o köpa lite trolleflex

Blir nog lagom tyst då

Funderar på att köpa en ny hdd också, den som sitter i nu har några år på nacken

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

ett alternativ till trolleflex är en vanlig bitumenmatta.. du får bort en massa skrammel..räckte med en bit för under 50 kr.. 4 mm..

Ska också byta ut min systemdisk. Den är på 4gb och lever om och surrar.. När den stannar av hör man inte mycket från datorn..

Blir nog bra

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danneboy
ett alternativ till trolleflex är en vanlig bitumenmatta.. du får bort en massa skrammel..räckte med en bit för under 50 kr.. 4 mm..

Ska också byta ut min systemdisk. Den är på 4gb och lever om och surrar.. När den stannar av hör man inte mycket från datorn..

Blir nog bra

Hmm... ok, kanske blir det istället. Får se

Haha, min systemdisk är på 6GB

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Har du lyckast kyla dina hhd's på något smart sätt. Jag får extremt höga temps och få in en fläkt som är riktad rätt är ganska svårt i deltaco chassit.

Visa signatur

Nolf.

Permalänk
Medlem

Får man in ett 7900gtx där i tro?.:)

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz BE@3.9Ghz |A-Data DDR3 4GB 1600Mhz Game Series|Asus M4785TD-V EVO DDR3|Asus HD4850 1GB| Fractal 400W|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av koffe13
Får man in ett 7900gtx där i tro?.:)

Är det längre än moderkortet är brett tror jag inte det

Är nog inte att rekomendera ett sånt graffe i den lådan ändå pga. att det troligtvis kommer bli varmt fan eller låta jävligt mycket

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Jo det lär väl bli rätt varmt,Gillar dock utseendet väldigt mycket,å framförallt priset på lådan

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz BE@3.9Ghz |A-Data DDR3 4GB 1600Mhz Game Series|Asus M4785TD-V EVO DDR3|Asus HD4850 1GB| Fractal 400W|

Permalänk
Medlem

Riktigt stilren och snygg låda för det priset, blir att köpa en jag med. Kommer passa perfekt liggandes ovanpå förstärkaren på skrivbordet. Vilket betyder... Mer benutrymme, jippiee.

Men är det bara jag som är helt hjärndöd för jag hittar inte chassit på netsuperstore.se? Vanliga butiken ligger nära mig så jag slipper beställa ett, men jag kan fan inte hitta det på hemsidan?