datorbutiken.com:s sommarnedskärning
Allt började en onsdag förra veckan den 11/8.
På kvällskvisten lades en order innehållande:
1 st Western Digital Caviar WD2500KS 250Gb 7200rpm 16Mb SATA2
leveransklar
1 st Aspire X-QPACK Black/Green 420W mATX
leveransklar
1 st Arctic Silver 5 Premium Thermal Compound 3.5g
leveransklar
1 st AMD Athlon64 X2 Dual-Core 3800+ 2.0GHz 2x512kb Boxed (with cpu-cooler!) Socket AM2
leveransklar
1 st Asus M2NPV-VM nForce 430 + GeForce 6150
leveransklar
2 st A-DATA 512Mb DDR2 PC4200 533Mhz 240pin
leveransklar
Allt verkade frid och fröjd och vi väntade på att den skulle skickas nästa dag och finnas på posten på fredag eftermiddag. Men nej, idag har det gått en vecka och paketet ska ha skickats först för ett par timmar sedan.
Anledningen?
På torsdagen runt 4 tiden så begärde jag ett leveransbesked där det stod
"Ordern enligt ovan har ännu ej levererats ut från vårt ordersystem."
och längre ner,
"2 st A-DATA 512Mb DDR2 PC4200 533Mhz 240pin [512DDR2AD533] á 350.00 exkl. moms
leveransuppgift saknas från leverantör"
Datorbutikens lagerstatus har verkligen inte fungerat och lämnat min order minneslös. Jag skriver ner ett mail om att de kan ta och byta ut minna mot motsvarande A-DATA PC6400 Minnen som fanns i lager.
Mailet hade inte hunnit läsas under fredagen utan svaret kommer först på måndagen då de ordinarie minnen kommit tillbaka i lager. "Vad jag kan se finns minnena ni beställt
i lager."
Jag sitter i telefon kö 40min innan jag får svar att paketet kommer skickas på eftermiddagen eller senast tisdag morgon.
Klockan 18.36 på Måndagen får jag ett nytt leveransbesked som visar att allt finns "I LAGER" men det har inte skickats.
Klockan 14.25 och senare 18.26 på Tisdagen har det fortfarande inte hänt ett någonting alls.
Jag ringer in igen till den långa telefonkön och väntar. Killen Martin.B säger på skånska att det ska skickas idag tisdag.
Klockan 14.03 på Onsdagen har det äntligen hänt något, prylarna har då på morgonen gått iväg för packning och ligger i kö för leverans/upphämtning av Posten.
Det har nu gått 6 dygn och 18h sedan ordern lades på varor som alla enligt hemsidan och mailet fanns i lager.
Igår torsdag ringde jag igen , och paketet ska som sagt ha skickats till posten men något kollid finns inte att tillgå. Så 15.55 får jag tag på Nickals Bengtsson , Kundserviceansvarig som skriver ut min order och går ner i lagret för att ta reda på vad som hänt. 7 min senare får jag ett mail med kollidna.
Med tanke på att db.com använder sig av Packsoft systemet som gör att dom själva skriver ut och genererar kollidn som sedan registreras av posten så är det så dåligt varför dom inte skrivits in i systemet. Jag skickar efter en leveransförfrågan som kommer 45min senare och där finns inga kollidn inregistrerade.
Jag sitter nu här idag med icke fungerande kollidn och en Martin.B på kundtjänsten som säger att paketet "troligvis" (eftersom han inte har någon fakta utan bara chansar) inte hunnit med postbilen igår och därför skickats nu på förmiddagen.
Jag frågar varför det har tagit dom hela 5 arbtesdagar för att få ut ett paket från lagret. Och hans svar är:
"Vi har begränsat med personal pga semestertider"
Min motfråga:
"Är det inte dumt att skära ner på sommaren med tanke på att ni inte klarar av efterfrågan"
Ett osäkert skånskt svar:
"Jaooo, de kanske ja håller med om."
Datorbutiken har nu haft på sig 7 arbetsdagar och allt dom har hunnit åstakomma är, paketerat 7 varor , och transporterat till avhämtningsplats för postbil. Det kommer alltså totalt ta 12 dagar för min beställning att komma fram om inte nu posten också har semestertider på transportsidan.
Jag har tidigare genomfört närmare 10 ordrar från datorbutiken, som alla kommit fram inom 3 dagar.
Men detta måste bli den sista då citatet från www.datorbutiken.se
"Order på lagervaror lagd innan kl. 13.00 packas och skickas samma dag
(gäller vardagar)"
Ska det få ta så här lång tid?
Precis nu 14.53 fick jag ett svar leveransförfrågan
"Ordern enligt ovan har packats 2006-08-09 klockan 08:22:28 och har tilldelats kollinummer enligt nedan:"
Syftet med denna tråd är att visa att datorbutiken inte klarar av att leverara under semstertid. Kanske det är dags för cheferna nere i Staffanstorp att till nästa sommar få ut en "Sommarjobbare SÖKES" i lokaltidningarna så vi som kunder kan bli nöjda.
Sen någon kompensation av fördröjningen kommer väl inte ens på tanken från deras sida, men man kanske kan hoppas på att halva lådan är packad med db.com godis.
//
En mycket missnöjd kund
Martin