Permalänk
Medlem

Köpa ny dator (8000-9000kr)

Tjena!

Nu va de dags att byta dator. Den nya datorn kommer att användas till musikproduktion, spel (mest WoW, men skulle gärna vilja kunna spela nya bra spel i riktigt bra upplösning) och 3Ds Max.

Jag har ingen aning om hur jag ska välja vilka delar som passar med socket och sånt där

Ett minimumkrav på ram är 2gb och en hyffsat stor hårddisk. Gärna en raptor HD för mjukvara också.

Skulle bli väldigt glad om nån av er duktiga datorbyggare här på forumet skulle vilja hjälpa mig med detta.

De får gärna gå att klocka datorn en del också.

/Eric

*edit* Glömde tillägga att ja har skärm och allt. Behöver bara burken

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag kan ju inte säga annat än att de ser bra ut iom att jag inte vet vad jag ska ha för att de ska funka bra

Bra att du tog med brännare, hade helt glömt bort de

Men jag inväntar andra svar också för att se hur det blir.

Tack för svaret!

Permalänk
Medlem

hoppas longbow plockar ihop komponenter till dig. han gör det bättre än nån annan

Permalänk
Medlem

haha okej

Jag inväntar svar, kommer sitta klistrad vid datorn. De gör jag iofs annars med, men ändå.

Kan tillägga att jag aldrig byggt nån dator. Ska bli kul och se hur de går när jag väl får hem den.

Är de bäst att ha en duo processor eller va de nu heter, finns väl lite olika, när man jobbar i krävande 3D program och så? Skulle vara bra om nån förklarade hur detta fungerar exakt. Funkar de bättre om man har flera program samtidigt?

*edit* Jag har kollat runt lite på Komplett. Ska ja ha AM2 eller Core 2 Duo? Vilket är bäst för spel? Skulle kunna tänka mig att ha t ex:

AMD Athlon 64 X2 4600+ 2.4GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/fläkt 2.450:-
Corsair Value S. PC4200 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB 1.899:-
Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM 895:-
Nåt bra grafikkort.
Chassi.
Nätagg.
DVD-Brännare.

Sen vet jag inte vad för moderkort som är bra.

Jag har för övrigt ändrat budgeten till runt 10 000:-.

Permalänk

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=373499&...

den där datorn fast utan skärmen blir ca 9k. snabbt graffe och schysst prolle, du kan slänga i mer ramminne om du vill göra av med mer pengar

Permalänk

Dual Core ( två kärnor ), som det heter, är mest till för att gör flera saker samtidigt, men kan även ge en liten prestnada vinst i vissa spel. ( Än så länge så är det inte så många, men det blir fler )

Intel har precis släppt en ny processor-serie som heter: Intel core 2 duo
Dessa presterar väldigt bra men är svåra att få tag på ( dock ej deras billigaste variant ). Även moderkorten är dyra. Den finns också lite problem men core 2 duo.

detta gjorde att amd sänkte sina priser på deras processorer, vilket gör dom fortfarande prisvärda.

Även jag har satt ihop ett paket med am2 prolle. detta för att det passade in i din budget men också för att få det är få probelm.
Am2 processorerna presterar fortfarande väldigt lika med intel core 2 duo. dock inte om man går längre upp i prisklassen, där tar core 2 duo ledningen ganska stort.

Sen får du nog också skippa raptorn, om du ska ha den med så får lägga till ett tusen.

Här e iaf mitt paket http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=373837&...

Kan skriva lite mer sen men jag har lite bråttom ( skolan )

Visa signatur

Bästa färdigbyggda stationära gamingdatorn under 10000 kr? http://www.agumagamingdator.se/

Permalänk

Som longbow sa så är AMD lika bra som Intel i de lägre prisklasserna. Speciellt 4600+ är lite snabbare än en C2D 6400 fast den är billigare tillsammans med ett bra moderkort. C2D moderkorten är nämligen dyra.

Det är viktigt för ev klockning att du väljer ett minne som är snabbre än det långsammaste som ditt mobo stödjer. Annars får du svårt att köra med divider. Du bör nog ha pc5300 eller ännu hellre pc6400. Snabba 4 4 4 12 minnen kan du undvika för de är inte prisvärda. Leta efter 5 5 5 15 minnen.

Om du vill ha Asus eller Abit är hugget som stucket tycker jag. Samma finesser, samma prestanda och lika tysta och samma pris. Kanske kan Abit ibland vara lite stabilare.....men det är svårt att säga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
Som longbow sa så är AMD lika bra som Intel i de lägre prisklasserna. Speciellt 4600+ är lite snabbare än en C2D 6400 fast den är billigare tillsammans med ett bra moderkort. C2D moderkorten är nämligen dyra.

Detta stämmer inte riktigt, tex "Gigabyte GA-945P-S3" stöder C2D och kostar bara 999:- den reella överklockninspotentialen är okänd men bios har inställningar för en fsb på 600mhz

Permalänk

Kan finnas undantag och då är det bra att du hittar dom. Du kanske tar hjälp av ett högre perspektiv med tanke på namnet.

Helt klart är dock att det skiljer så lite i kostnad på ett helt paket att man kan välja det man känner mest för. AMD har en beprövad teknik som oxå kan vara värd att betala för.

Permalänk

jasgripen, du ska alltid hitta något som inte stämmer eller nackdelar:)

Visa signatur

Bästa färdigbyggda stationära gamingdatorn under 10000 kr? http://www.agumagamingdator.se/

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag uppskattar verkligen eran hjälp.

Jag har nu börjat förstå lite vad de handlar om och de är ju väldigt bra!

Jag tycker att longbows lista ser fin ut, tänkte bara fråga om de är stor skillnad mellan 4600+ och 4200+? Om de är hyffsat stor skillnad så lägger jag gärna på några hundringar för 4600+. Måste jag byta moderkort för 4600+?

Jag tänkte oxå fråga om jag nu skulle få för mig att köpa en raptor senare, om detta gör stor skillnad än en vanlig 7200RPM? Är det prisvärt? Och om jag senare skulle vilja köpa ett PowerColor Radeon X1900GT till, skulle detta bidra mycket eller ska jag isf köpa ETT bättre kort?

Är det något mer jag bör veta?

Jag ska ju som sagt bygga datorn själv. Är det väldigt svårt att bygga ihop en dator? Mycket felsökning? Kul? Tar det lång tid?

Tackar för er hjälp

Permalänk
Medlem

Det skiljer enbart 200MHz mellan 4200 och 4600 så det är inte någon extrem skillnad, ta den du känner för. Du behöver inte byta moderkort så länge det är ett am2 kort (om du nu inte vill det).

En raptor är snabbare än en vanlig 7200rpm, ingen tvekan om det. Detta märker du främst i söktider och laddtider till spel. Jag skulle köpt en utan tvekan om jag inte stört mig på ljudet..
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323904

Angående grafikkortet så skulle jag köra med X1900GT kortet tills DX10 korten kommer och då sälja det.

En dator tar inte så lång tid att bygga ihop (om man nu inte är extremt pedant med kabeldragningen). Vissa tar några minuter och andra tar längre tid på sig. Ta den tid du behöver och tänk före du handlar. Det är kul att bygga ihop datorer tills man skär sig på någon plåtkant
Glöm inte
- Distanser
- Antistatarmband (fästes i lådan)
- Manualen
- ta det lungt

Visa signatur

Antec P182 | Intel C2D E6850 | Gigabyte P35 DS4 rev2.0 | Corsair 2GB 800MHz | XFX 8600GT Zalman XT | Xtreme Gamer Low Profile | 3x Samsung Spinpoint

Permalänk
Medlem

Tack för de fina svaret

Så 200MHz är inte så väldigt stor skillnad säger du? Vad exakt gör MHz? Jag antar att den går snabbare. Men finns det andra saker som MHz:en tillför?

Angående raptor HD. Den låter alltså mycket? Fett mycket snabbare snurr på den eller? Skulle en raptor HD göra stor skillnad gämfört med en vanlig HD i t ex 3D program?

Citat:

Glöm inte
- Distanser
- Antistatarmband (fästes i lådan)
- Manualen
- ta det lungt

Distanser? Menar du då distans mella mig och burken eller mellan komponenterna?
Ingår antistatarmband i någon form?
Moderkortsmanualen antar jag att du menar. Rätt?
Såklart kommer jag att ta de lugnt; vill ju inte paja burken de första jag gör.

Tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vimmel
Tack för alla svar! Jag uppskattar verkligen eran hjälp.

Jag har nu börjat förstå lite vad de handlar om och de är ju väldigt bra!

Jag tycker att longbows lista ser fin ut, tänkte bara fråga om de är stor skillnad mellan 4600+ och 4200+? Om de är hyffsat stor skillnad så lägger jag gärna på några hundringar för 4600+. Måste jag byta moderkort för 4600+?

Jag tänkte oxå fråga om jag nu skulle få för mig att köpa en raptor senare, om detta gör stor skillnad än en vanlig 7200RPM? Är det prisvärt? Och om jag senare skulle vilja köpa ett PowerColor Radeon X1900GT till, skulle detta bidra mycket eller ska jag isf köpa ETT bättre kort?

Är det något mer jag bör veta?

Jag ska ju som sagt bygga datorn själv. Är det väldigt svårt att bygga ihop en dator? Mycket felsökning? Kul? Tar det lång tid?

Tackar för er hjälp

Såg att komplett sänkte priset på 4600+. Det innebär att du bara behöver lägga till 250kr och då blir valet enkelt, välj 4600+. Skillnaden i prestanda mellan 4200+ och 4600+ är inte stor, men inte liten heller. Men eftersom prisskillnaden inte är stor är värt att ta en 4600+.

Du behöver inte byta moderkort för 4600+

Det är en märkbar skillnad mellan en vanlig 7200rpm-are och en raptor.
Om det är värt en tusenlapp, det bestämmer du. Att köpa till ett 1900gt till är väldigt onödigt tycker jag. Det är lite krångligt och elräkningen blir hög:)
Jag tror nog att du klarar dig på ett x1900gt, men om det börjar bli segt, välj ETT bättre kort.

Det är inte så svårt att bygga dator, men det är lätt hänt att du fastnar någonstans. Om det är kul får du se men jag kan lova att du kommer lära dig mycket. Ett tips är att inte ha bråttom. Var försiktig och ta god tid på dig. Mycket felsökning brukar det inte bli, men om det skulle vara något du behöver hjälp med så kan du alltid fråga oss här på sweclockers.

Hoppas det går bra!:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jasgripen
Detta stämmer inte riktigt, tex "Gigabyte GA-945P-S3" stöder C2D och kostar bara 999:- den reella överklockninspotentialen är okänd men bios har inställningar för en fsb på 600mhz

men det har et i945p chipset

Visa signatur

Canon 30D - BG-E2N - Canon 28/2,8 - Canon 50/1,8 - Tokina 100/2,8 macro - Sigma EX 70-200/2,8 - Mina Bilder
Marantz 2230 - NAD 2400 - H/K HD 970 - DIY HiVi F8 + Seas 27TDFC

Permalänk
Medlem

Okej, jag knepade ihop burken nu, och såhär kommer den antagligen se ut. Jag bytte ungefär bara 4200+ till en 4600+ och la till en Antistatisk Armlänk, annars ser den likadan ut som longbows. (tack longbow)

Några invändningar?

* 320792 AMD Athlon 64 X2 4600+ 2.4GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/fläkt
* 321113 Asus M2N-E, nForce 570 Ultra, Socket-AM2 , DDR2, GbLAN, SATAII, ATX, PCI-Ex16
* 303823 Cooler Master Cavalier 3 Svart Chassi, Aluminium Front (utan nätagg)
* 322198 Hiper Nätaggregat ATX 530W Svart, 120mm Fläkt, 4xSATA, 2XPCI-E, 20/24pin
* 303162 NN Antistatisk Armlänk 1.8 meter BW-106BL-L4
* 320867 PowerColor Radeon X1900GT 256MB GDDR3, PCI-Express, ViVo, Dual-DVI-I, Retail
* 317099 Samsung DVD-brännare SH-W163A SATA Black OEM
* 307913 Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM
* 322830 TwinMOS DDR2 PC5300 2048MB Dual Pack KIT ,w/two matched DDR2 PC5300 1024MB CL5
* 319310 Zalman VGA-Fläkt VF900-Cu, 2 Heatpipes

10 068:-

Jag kommer att beställa burken om ca. en vecka.

Tack för all hjälp grabbar!

Permalänk
Medlem

Distanserna följer med moderkortet och placeras mellan chassit och moderkortet för att undvika kortis.

Jo jag menade mk-manualen, det skadar inte att ta en titt i andra medföljande papper..

Antistatarmband följer inte med, det kan du kan beställa från komplett. När du fäster klamman i chassit så se till att den är fäst mot ren plåt och inte färg.

edit: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=303162
edit2: Matnyttigt om ESD
http://www.esda.org/basics/part1.cfm

Visa signatur

Antec P182 | Intel C2D E6850 | Gigabyte P35 DS4 rev2.0 | Corsair 2GB 800MHz | XFX 8600GT Zalman XT | Xtreme Gamer Low Profile | 3x Samsung Spinpoint

Permalänk
Medlem

Favius:

Tack ska du ha för all hjälp! Jag har lagt till armbandet i listan ovan och förstår ungefär hur jag gör. Om inte annat så lär de ju stå på manualen till armbandet, om de nu finns, hur man ska göra. Och distanserna ska antagligen inte vara några problem!

Tack så jättemycket!