Mac mini som mediacenter
Jag har funderat på att sätta upp mac en mac mini som en slags mediadator härhemma och skulle behöva lite hjälp från frågor som uppstått eller som jag snarare hoppas uppstår.Det jag verkligen skulle behöva var någon som skruvat ihop något liknande så man kunde få reda på var problemen uppstår. But here we go
Tanken är att film, tv(boxer), foto och musik ska samlas på ett ställe. Enkelt att ta backup och enkelt visa upp. Men jag vill även kunna arbeta med alla grejer från en annan dator. T ex sätta sig med en macbook i köket och klippa ihop semesterfilmen jag just ladda in från dv-kameran till minin. Allt detta leder självklart till en massa frågor jag skulle vilja ha svar på innan jag köper alltihop.
Har tänkt ut en del frågor men det är antaligen en massa jag missat då jag aldrig gjort något liknande eller suttit speciellt mycket med Os X. Skulle därför behöva lite hjälp inte bara med att få frågor besvarade utan även tänka ut vad för problem jag kan tänkas stöta på. TVn som dessutom kommer vara enda monitor är en philips 37" lcd med hdmi-ingång och 1080p. Inköpslistan ser i övrigt ut som nedan.
Mac Mini media center
Apple Mac mini Core Duo 1.83 GHz SuperDrive 6396 SEK
DDR2 SO-DIMM PC2 5300 (667 MHz) 1x2 GB 1912 SEK
Installation av RAM-minne 239 SEK
Elgato EyeTV 410 (DVB-T) 2395 SEK
La Cie mini hd hub 250GB FireWire och USB 1495 SEK
DVI-HDMI-kabel 2m 295 SEK
-------------------------------------------------------------
Total summa med moms: 15915 SEK
Tankar angående köpen
Bortsett från mus/tangetnbord som jag inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra med är detta vad jag ska ha. Elgaton verkar vara den enda som kan ta emot DVB-t och har ett CI-interface (för att sätta i kortet i), men jag kan ha fel. Hårddisken är en sån som ser likadan ut som minin och det borde vara riktigt enkelt att bygga ut om jag märker att det är för litet.Allt är ihopplockat på macoteket om jag inte minns galet. Borde väl ge mig in där och fråga men enklare att ställa intelligenta frågor om jag har mer kött på benen.
Inköpen
- Saknas det något, något jag klarar mig utan?
Upplösning
- Har OS X 1920x1080?
- Borde gå att ordna med DisplayConfigX eller SwitchResX, kan nån bekräfta det?
HDTV-film
- Klarar minin att spela HDTV-film i 1080p?
- ?
DVI->HDMI-adapter
- Den på applestore från belkin, fungerar den bra?
Boxer-mottagare
- Finns det någon tvmottagare med dubbla digitala tuners inbyggt+CI-card?
- ?
FW vs USB2
- Hur mycket bättre är FW jämfört med USB2, prestandamässigt datorn kommer ha nog att göra ändå?
- ?
Elgato EyeTV
- Någon som har erfarenhet av att använda, är det smidigt, fungerar det bra ihop med front row?
- ?
iPhoto och iMovie
- Går det att jobba mot biblioteken från en annan dator?
- ?
Frontrow-fjärren
- Hur bra är den, går det att stänga av/på byta kanal osv? Sleep/Wake verkar fungera men nån med mac+tv får gärna svara på hur bra den är i övrigt. Kommer jag klara mig med frontrowfjärren för dagligt bruk?, byta kanal, pausa live, spela upp tidigare inspelade och lägga till nya inspelningar från tv-guiden?
- ?
Hårddiskpartitioner
- Finns det nåt enkelt sätt att senare lägga ihop partitioner eller på något vis få allting att spanna över alla tillgängliga diskar?
Som avslutning tänkte jag säga att jag titta på windows MCE men jag vet inte, tidigare erfarenhet av windows säger nej! Det kommer inte vara lika snabbt snyggt och smidigt som osx. Jag orkar inte bråka med windows varje gång jag ska titta på tv.
Jag sover bäst under bord