Permalänk
Medlem

Mac mini som mediacenter

Jag har funderat på att sätta upp mac en mac mini som en slags mediadator härhemma och skulle behöva lite hjälp från frågor som uppstått eller som jag snarare hoppas uppstår.Det jag verkligen skulle behöva var någon som skruvat ihop något liknande så man kunde få reda på var problemen uppstår. But here we go

Tanken är att film, tv(boxer), foto och musik ska samlas på ett ställe. Enkelt att ta backup och enkelt visa upp. Men jag vill även kunna arbeta med alla grejer från en annan dator. T ex sätta sig med en macbook i köket och klippa ihop semesterfilmen jag just ladda in från dv-kameran till minin. Allt detta leder självklart till en massa frågor jag skulle vilja ha svar på innan jag köper alltihop.

Har tänkt ut en del frågor men det är antaligen en massa jag missat då jag aldrig gjort något liknande eller suttit speciellt mycket med Os X. Skulle därför behöva lite hjälp inte bara med att få frågor besvarade utan även tänka ut vad för problem jag kan tänkas stöta på. TVn som dessutom kommer vara enda monitor är en philips 37" lcd med hdmi-ingång och 1080p. Inköpslistan ser i övrigt ut som nedan.

Mac Mini media center
Apple Mac mini Core Duo 1.83 GHz SuperDrive 6396 SEK
DDR2 SO-DIMM PC2 5300 (667 MHz) 1x2 GB 1912 SEK
Installation av RAM-minne 239 SEK
Elgato EyeTV 410 (DVB-T) 2395 SEK
La Cie mini hd hub 250GB FireWire och USB 1495 SEK
DVI-HDMI-kabel 2m 295 SEK
-------------------------------------------------------------
Total summa med moms: 15915 SEK

Tankar angående köpen
Bortsett från mus/tangetnbord som jag inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra med är detta vad jag ska ha. Elgaton verkar vara den enda som kan ta emot DVB-t och har ett CI-interface (för att sätta i kortet i), men jag kan ha fel. Hårddisken är en sån som ser likadan ut som minin och det borde vara riktigt enkelt att bygga ut om jag märker att det är för litet.Allt är ihopplockat på macoteket om jag inte minns galet. Borde väl ge mig in där och fråga men enklare att ställa intelligenta frågor om jag har mer kött på benen.

Inköpen
- Saknas det något, något jag klarar mig utan?

Upplösning
- Har OS X 1920x1080?
- Borde gå att ordna med DisplayConfigX eller SwitchResX, kan nån bekräfta det?

HDTV-film
- Klarar minin att spela HDTV-film i 1080p?
- ?

DVI->HDMI-adapter
- Den på applestore från belkin, fungerar den bra?

Boxer-mottagare
- Finns det någon tvmottagare med dubbla digitala tuners inbyggt+CI-card?
- ?

FW vs USB2
- Hur mycket bättre är FW jämfört med USB2, prestandamässigt datorn kommer ha nog att göra ändå?
- ?

Elgato EyeTV
- Någon som har erfarenhet av att använda, är det smidigt, fungerar det bra ihop med front row?
- ?

iPhoto och iMovie
- Går det att jobba mot biblioteken från en annan dator?
- ?

Frontrow-fjärren
- Hur bra är den, går det att stänga av/på byta kanal osv? Sleep/Wake verkar fungera men nån med mac+tv får gärna svara på hur bra den är i övrigt. Kommer jag klara mig med frontrowfjärren för dagligt bruk?, byta kanal, pausa live, spela upp tidigare inspelade och lägga till nya inspelningar från tv-guiden?
- ?

Hårddiskpartitioner
- Finns det nåt enkelt sätt att senare lägga ihop partitioner eller på något vis få allting att spanna över alla tillgängliga diskar?

Som avslutning tänkte jag säga att jag titta på windows MCE men jag vet inte, tidigare erfarenhet av windows säger nej! Det kommer inte vara lika snabbt snyggt och smidigt som osx. Jag orkar inte bråka med windows varje gång jag ska titta på tv.

Visa signatur

Jag sover bäst under bord

Permalänk
Medlem

Upplösning
Saxat från apples sida:
DVI video output to support digital resolutions up to 1920 by 1200 pixels.

Så hårdvarumässigt verkar det inte vara några problem att köra 1080p. Vågar dock inte göra ett definitivt uttalande om hur det ligger till mjukvarumässigt men av erfarenhet vet jag att osx alltid prickat rätt på vilken upplösning skärmar använder när man pluggar in dem, men som sagt, då har jag aldrig testat monitorn du skall använda.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk

Mac Mini Core Duo 1,83ghz för 6396:-? Vad har du rökt?

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Mac Mini Core Duo 1,83ghz för 6396:-? Vad har du rökt?

Kan ju hända att han får köpa den momsfritt, och då är priset mer eller mindre exakt 6396:-.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

angående firewire, så på pappret är USB2 snabbare, men på stora filer så är firewire snabbare i praktiken. på småfiler är usb2 dock snabbare. problemet för usb2 standarden inte lyckas hålla sin topphastighet under en längre tid, utan toppar bara i maxhastigheten. medans firewire ligger stabilare på sin maxhastighet.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

2x1GB menar du väl??

Permalänk
Medlem

Priserna verkar ha knäppat till sig när jag kopierade in allt från webshopen, summan är iaf en total inkl moms och ja 2x1GB.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
angående firewire, så på pappret är USB2 snabbare, men på stora filer så är firewire snabbare i praktiken. på småfiler är usb2 dock snabbare. problemet för usb2 standarden inte lyckas hålla sin topphastighet under en längre tid, utan toppar bara i maxhastigheten. medans firewire ligger stabilare på sin maxhastighet.

FW800 är väl snabbare än USB2's 480MB/s på pappret?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx

MacMinin har ingen FW800-port.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

ja, Firewire800 är snabbare än usb2 även på pappret. men nu sitter det ju som sagt inte en Firewire800 på minin utan det är firewire400.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Helt rätt att det sitter en FW400, men när du skriver att USB2 är snabbare än FireWire blir jag lite orolig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Helt rätt att det sitter en FW400, men när du skriver att USB2 är snabbare än FireWire blir jag lite orolig.

tror nog att du mycket väl visste vad jag menade att jag syftade på Firewire 400, för mig så har nästan ordet firewire blivit synonymt med firewire 400, då firewire 800 är så ovanligt. firewire 400 är då långt mycket vanligare än Firewire 800, vet inte hure är nu, men för några månader sen så fanns det då inte mycket produkter som ännu stödde firewire 800, även om mac hade det i sina värsta datorer

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På en exter HD jag körtt ett par gånger upplevde jag FW som betydligt snabbare än usb2 (den har båda). Jag kan också tänka mig att FW drar ifrån ännu mer om datorn är upptagen med annat under tiden.

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk
Medlem

Finns inte FireDTV till Mac ?

Permalänk
Medlem

Elgato är typ brandade FireDTV.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en inte helt orelaterad fråga. Finns det något hybrid, alltså, digitalt och analogt tv-kort som funkar till både mac och pc? Jag har en mac på väg, tjejen har en pc, jag har en 20" widescreen, vi vill kasta v¨ran 20" tv. Funkar tex firedtv till mac, eller elgato till pc?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akius
Jag har en inte helt orelaterad fråga. Finns det något hybrid, alltså, digitalt och analogt tv-kort som funkar till både mac och pc? Jag har en mac på väg, tjejen har en pc, jag har en 20" widescreen, vi vill kasta v¨ran 20" tv. Funkar tex firedtv till mac, eller elgato till pc?

kolla Apples sida, dom har massor av USB-grejer. visserligen får datorn jobba med sånna då dom inte har encodrar, men vad roll spelar det om man ändå ser på TV så kan man ju inte jobba så aktivt ändå..

kanske finns dubbla, men det är ju snart avstängt överallt så sats på ett digitalt kan väll inteskada?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Re: Mac mini som mediacenter

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raw
Jag har funderat på att sätta upp mac en mac mini som en slags mediadator härhemma och skulle behöva lite hjälp från frågor som uppstått eller som jag snarare hoppas uppstår.Det jag verkligen skulle behöva var någon som skruvat ihop något liknande så man kunde få reda på var problemen uppstår. But here we go

Tanken är att film, tv(boxer), foto och musik ska samlas på ett ställe. Enkelt att ta backup och enkelt visa upp. Men jag vill även kunna arbeta med alla grejer från en annan dator. T ex sätta sig med en macbook i köket och klippa ihop semesterfilmen jag just ladda in från dv-kameran till minin. Allt detta leder självklart till en massa frågor jag skulle vilja ha svar på innan jag köper alltihop.

Har tänkt ut en del frågor men det är antaligen en massa jag missat då jag aldrig gjort något liknande eller suttit speciellt mycket med Os X. Skulle därför behöva lite hjälp inte bara med att få frågor besvarade utan även tänka ut vad för problem jag kan tänkas stöta på. TVn som dessutom kommer vara enda monitor är en philips 37" lcd med hdmi-ingång och 1080p. Inköpslistan ser i övrigt ut som nedan.

Mac Mini media center
Apple Mac mini Core Duo 1.83 GHz SuperDrive 6396 SEK
Installation av RAM-minne 239 SEK
Elgato EyeTV 410 (DVB-T) 2395 SEK
La Cie mini hd hub 250GB FireWire och USB 1495 SEK
DVI-HDMI-kabel 2m 295 SEK
-------------------------------------------------------------
Total summa med moms: 15915 SEK

Tankar angående köpen
Bortsett från mus/tangetnbord som jag inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra med är detta vad jag ska ha. Elgaton verkar vara den enda som kan ta emot DVB-t och har ett CI-interface (för att sätta i kortet i), men jag kan ha fel. Hårddisken är en sån som ser likadan ut som minin och det borde vara riktigt enkelt att bygga ut om jag märker att det är för litet.Allt är ihopplockat på macoteket om jag inte minns galet. Borde väl ge mig in där och fråga men enklare att ställa intelligenta frågor om jag har mer kött på benen.

Inköpen
- Saknas det något, något jag klarar mig utan?

Upplösning
- Har OS X 1920x1080?
- Borde gå att ordna med DisplayConfigX eller SwitchResX, kan nån bekräfta det?

HDTV-film
- Klarar minin att spela HDTV-film i 1080p?
- ?

DVI->HDMI-adapter
- Den på applestore från belkin, fungerar den bra?

Boxer-mottagare
- Finns det någon tvmottagare med dubbla digitala tuners inbyggt+CI-card?
- ?

FW vs USB2
- Hur mycket bättre är FW jämfört med USB2, prestandamässigt datorn kommer ha nog att göra ändå?
- ?

Elgato EyeTV
- Någon som har erfarenhet av att använda, är det smidigt, fungerar det bra ihop med front row?
- ?

iPhoto och iMovie
- Går det att jobba mot biblioteken från en annan dator?
- ?

Frontrow-fjärren
- Hur bra är den, går det att stänga av/på byta kanal osv? Sleep/Wake verkar fungera men nån med mac+tv får gärna svara på hur bra den är i övrigt. Kommer jag klara mig med frontrowfjärren för dagligt bruk?, byta kanal, pausa live, spela upp tidigare inspelade och lägga till nya inspelningar från tv-guiden?
- ?

Hårddiskpartitioner
- Finns det nåt enkelt sätt att senare lägga ihop partitioner eller på något vis få allting att spanna över alla tillgängliga diskar?

Som avslutning tänkte jag säga att jag titta på windows MCE men jag vet inte, tidigare erfarenhet av windows säger nej! Det kommer inte vara lika snabbt snyggt och smidigt som osx. Jag orkar inte bråka med windows varje gång jag ska titta på tv.

Berätta gärna mer, hur det gick, bilder etc etc!

Permalänk
Medlem

mythtv frontend tills till OSX
http://www.mythtv.org/wiki/index.php/Myth_on_Mac_OS_X

jag het inte her det är med backend men men...

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
tror nog att du mycket väl visste vad jag menade att jag syftade på Firewire 400, för mig så har nästan ordet firewire blivit synonymt med firewire 400, då firewire 800 är så ovanligt. firewire 400 är då långt mycket vanligare än Firewire 800, vet inte hure är nu, men för några månader sen så fanns det då inte mycket produkter som ännu stödde firewire 800, även om mac hade det i sina värsta datorer

Firewire400 är även det snabbare än USB 2.0. Lite off-topic, men kan förklara teorin bakom det om någon är intresserad.

Läs detta så länge:
http://www.digit-life.com/articles/usb20vsfirewire/

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Du får gärna förklara teorin, kollade på wikin men det stod inte så mycket om just den biten där (så vida man inte läser alla 78 länkar och deras 124 länkar osv...)

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem

FW är snabbare av den enkla anledningen att enheterna och controllern pratar direkt.
USB har inblandning av processorn i mycket större utsträckning, plus att enheterna babblar inbördes.
(Båda har dock DMA)
Vid en enhet och ringa samtidig processorbelastning är dock skillnaden liten utan den kommer mer och mer ju mer det görs samtidigt/under lång tid.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

Jag spinner vidare i denna tråd för egen del.

Jag har en 32" LCD som TV och funderar nu på att köpa en Mac Mini till den för att titta på och spela upp musik, med Frontrow som gränssnitt. Nu till frågorna:

1. Vilka filmformat klarar den att spela upp (i frontrow-gränssnittet)?
2. Vilken spelare i övrigt rekommenderas till film?
3. Är det några problem att använda en 32" skärm till det grafikkortet för film?
4. Nåt annat jag bör tänka på till detta inköp så skriv gärna ett inlägg med lite tips.

Tack på förhand.

Visa signatur

"Chuck Norris doesn't read books. He stares them down until he gets the information he wants."

Permalänk
Medlem
Citat:

1. Vilka filmformat klarar den att spela upp (i frontrow-gränssnittet)?

Frontrow använder Quicktime så om du installerar Perian (http://perian.org/#detail) så klarar den de flesta formaten.

Citat:

Mplayer eller VLC. Själv gillar jag Mplayer bäst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av greenclick

3. Är det några problem att använda en 32" skärm till det grafikkortet för film?
4. Nåt annat jag bör tänka på till detta inköp så skriv gärna ett inlägg med lite tips.

Tack på förhand.

2. VLC tycker jag. Överlägsna inställningsmöjligheter.

3. Nix. Skärmstorleken har ingen betydelse. Jag lirar 720p med min Mini på en 40"LCD. Fungerar kalas.

4. Läs denna tråd på minhembio.com http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=93402

Där finns det mesta du kan behöva veta.

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Medlem

Har skjutit på det, väntar fortfarande på att det ska komma vettig programvara som beter sig lika trevligt som set-top-boxar när det kommer till inspelning och time-shift. Nyttan med att ha en dator i vardagsrummet försvinner till stor del om den inte ens är lika bra som t ex sagems set-top-box.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Äsch.. vem ser TV ?;)

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk

Tack för era svar, mycket nyttigt för en Mac-novis.

Visa signatur

"Chuck Norris doesn't read books. He stares them down until he gets the information he wants."

Permalänk
Medlem

gillar man inte frontrow, eller vill ha annat program med lite mer funktioner finns ju alltid mediaentral: http://www.equinux.com/us/products/mediacentral/index.html

man kan till o beställa, så man får me tv mottagare för sin lilla mac https://www.equinux.com/eqnetwork/store/products/tubestick.ht...
inte så farligt dyrt

Visa signatur

Permalänk

Nu har jag införskaffat mig en Mac mini, precis packat upp den och pluggat in. Jag har nu följande frågor:

1. Jag har en Samsung 32" LCD och kör via DVI-HDMI från Mac:en och jag får inte upplösningen så den använder hela skärmen. Måste jag ha ett speciellt program för att få ut, som enligt Macworld säger är lämpligt, 1360x768 eller 1368x768? Hur gör ni som har en liknande konfiguration?

2. Jag laddade ned DVD Assist för att kunna köra iso-filer från Frontrow men inte lyckats få det att fungera, har ni några tips på ett annat program eller hur jag skall gå till väga för att lösa det med DVD Assist?

För övrigt så har jag inte hunnit att testa Perian men jag sitter just nu och svär över upplösningen, är tacksam för svar.

Visa signatur