Permalänk
Medlem

jo, nog är den kring 50 grader alltid, jag ska ta och prova rengöra den. Tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Shit, ligger era på 40-50 grader?

Min ligger på 61 ungefär, och då är den undervoltad till 0,950V.

Borde inte vara så farligt dammig heller tycker jag.

Men om jag nu skulle göra ren den, var blåser jag då?

Permalänk
Medlem

Skruva bort luckorna på undersidan så kommer du åt ordentligt.

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xorlon
Denna länken är till den drivrutinspack jag tog ner för RAID styrenheten.

Realteks drivisar hittar du på realteks hemsida, grafikkortsdrivrutinerna fixar du med Modtool (google) och moddar de drivisar som finns på ati/amds hemsida. (vanliga catalyst, inte mobility-catalyst).

I övrigt är det inte mycket man behöver uppdatera.

Varför ska man inte ta mobility catalyst då? Verkar ju mest logiskt om det är till en bärbar tycker jag

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NAD
Varför ska man inte ta mobility catalyst då? Verkar ju mest logiskt om det är till en bärbar tycker jag

Därför att man inte kan installera de senaste mobility drivisarna, de är inte certifierade från FS samt andra tillverkare. De som dom har på sin hemsida är de enda man kan installera, o senast jag kollade var det 7.2 som gällde då.
Med tanke på att 7.9 finns ute så är det helt klart att föredra dessa drivrutiner, o då är det modtool som gäller.

Permalänk
Medlem

Nu fattar jag inget här...
Senast jag bytte så installerade jag 7.6 tror jag, och då var det mobility som jag moddade med modtool.

så 7.2 gäller, medans 7.9 som inte funkar är att föredra?
Edit: Verkar inte som att det går att få tag på mobility längre... Nu blev jag förvirrad.

Får väl ställa frågan då, vilka drivisar funkar till min 1546 nuförtiden?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu fattar jag inget här...
Senast jag bytte så installerade jag 7.6 tror jag, och då var det mobility som jag moddade med modtool.

så 7.2 gäller, medans 7.9 som inte funkar är att föredra?

Jaha, jag såg inte att du menade mobility-mod vs. catalyst-mod.

Förstår inte varför du moddade mobilitydrivisarna, då det inte är några problem att installera med dom som dom är?
Problemet är ju att få tag på dem då det inte länkas till drivrutinerna från ATI/AMD, utan endast till ett verifieringsprogram som inte godkänner installation på diverse datortillverkare. (Detta för att dem inte tillåter ATI/AMD att göra detta.)

Vet inte vilken version som FS har på sin hemsida just nu, men den versionen dom har är inte direkt dagsaktuell; 24.04.2007.

Varför skulle inte 7.9 fungera? O sen är det väl ganska självklart att man överlag bör rekommendera att använda senaste släppa drivrutiner?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jaha, jag såg inte att du menade mobility-mod vs. catalyst-mod.

Förstår inte varför du moddade mobilitydrivisarna, då det inte är några problem att installera med dom som dom är?
Problemet är ju att få tag på dem då det inte länkas till drivrutinerna från ATI/AMD, utan endast till ett verifieringsprogram som inte godkänner installation på diverse datortillverkare. (Detta för att dem inte tillåter ATI/AMD att göra detta.)

Vet inte vilken version som FS har på sin hemsida just nu, men den versionen dom har är inte direkt dagsaktuell; 24.04.2007.

Varför skulle inte 7.9 fungera? O sen är det väl ganska självklart att man överlag bör rekommendera att använda senaste släppa drivrutiner?

Anledningen att jag moddade mobility var ju för att de inte gick att använda annars, då FS vill att man laddar ner drivrutiner genom dem.
Vet inte var du hittar drivisar som är från 2007.04.27, de jag hittar när jag letar till Xi 1546 är från 2006.

Såklart ska man använda senaste, du missförstod mig nog där

Bättre är att fråga, var får jag tag på senaste drivrutinerna som funkar på mitt mobility radeon x1800?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Anledningen att jag moddade mobility var ju för att de inte gick att använda annars, då FS vill att man laddar ner drivrutiner genom dem.
Vet inte var du hittar drivisar som är från 2007.04.27, de jag hittar när jag letar till Xi 1546 är från 2006.

Såklart ska man använda senaste, du missförstod mig nog där

Bättre är att fråga, var får jag tag på senaste drivrutinerna som funkar på mitt mobility radeon x1800?

Ah, dom från 2007 låg under Vista drivrutiner, för XP är dom från 2006 ja.

De senaste drivrutinerna som fungerar på mobility radeon x1800 är i dagsläget catalyst 7.10, o antingen får man leta reda på den kompletta mobility *exe filen, eller ladda ner catalystpacket till radeon x1800 series för stationära. (O modda med modtool)

För XP

Modtool samt info om tillvägagångssätt.

Permalänk
Medlem

Det blev access denied när jag klickade på din XP-länk, men jag provar med modtool då

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Länken fixad ifall du inte hittade!

Permalänk
Medlem

Här har ni iaf Catalyst Mobility 7.9, enjoy

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

en liten fråga som jag vet har blivit besvarad, men visst har den här datorn digtal ljudutgång? så man kan koppla in den till förstärkare med toslink ingångar va? men vilken kabel är det man ska ha då har sökt men inte hittat.

Permalänk
Medlem

Nu laddade jag ner 7.10 från Driverheaven och det fungerade, tack alla

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubbb
en liten fråga som jag vet har blivit besvarad, men visst har den här datorn digtal ljudutgång? så man kan koppla in den till förstärkare med toslink ingångar va? men vilken kabel är det man ska ha då har sökt men inte hittat.

3,5mm toslink -> valfri optisk.

Funkar utmärkt med s-pdif.

Permalänk
Medlem

Vad har ni för temp på era cpu:er?
Även fast jag undervoltat min så ligger den på ca 58 i idle, och när jag spelar så drar den upp till 72 ungefär, vilket i sin tur orsakar flimmer i så gott som alla spel.

Nu senast började Call Of Duty 4 flimra efter ca 10 min spelande.
Tabbade då ut en sväng så datorn fick gå ner i temp och sen in igen, då var flimret borta. Låter ju onekligen som ett värmerelaterat problem.

Visst, det är ju värmen på grafikkortet som orsakar flimret, men den tempen kan jag inte se någonstans?

Permalänk
Medlem

Min temp är runt 50 i idle men när jag spelar typ BF2 och Cod 4 ligger den runt 75. Har aldrig upplevt något flimmer eller dylikt, ändå spelar jag ibland ett par timmar i sträck.......

Har inte undervoltat eller något sådant......

Permalänk
Medlem

Jag jobbar/jobbade med att laga FSC laptops lagar nu FSC desktops och jag kan nog inte säga nått bra om FSC datorer . Vet iaf att FSC laptops inte brukar gilla kingston minnen. Fått in flera FSC laptops där kunden stoppat i mera minne av märket kingston i burken så spammar den fel i memtest. Sen att det brukar bli sprickor i topcovern alternativt backcabinet rätt lätt.

Men det finns nog bra FSC laptops också har tyvärr själv en amilo 3667g som aldrig strulat som tur är.

Visa signatur

Intel I7 8700K|Corsair H100i V2|Asus Z370-H GAMING|16GB Corsair|ASUS GeForce GTX 1080 Strix|Samsung 960 EVO 256GB|Samsung 840 EVO 500GB|4TB Seagate Barracuda|Fractal Design Define R5|EVGA 750W PSU

Permalänk
Medlem

Nån som vet om det är nåt strul med Catalyst 7.10? Jag har lite konstiga problem med vissa spel, vet dock inte vad de beror på.

Ska prova att installera äldre drivrutiner, men tänkte bara ifall nån visste

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilket j*vla rappel det är med den här datorn, först börjar den gå varm, Cpu på 97*c av ingen anledning, sliter upp den och får till det.

Går 2 mån och fläkten börjar "gnissla"...

Och nu pajade ena hårddisken idag, 2st 80gb i Raid0, och med råge på detta, JAG KAN INTE TA BORT RAIDEN!

Hur j*vla idiotiskt är inte det?

Oavsett vad jag väljer i bios / raid settings så går diskarna i raid ändå..

Typiskt FS att göra så..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Raiden ställer du in i bios, alternativt mha mjukvaran som följer med. Mina diskar var inte raidade vid leverans, men jag ville ha dem i raid pga presandavinsten.
Tråkigt att ditt ex krånglar =/

Permalänk

Här kommer en liten historia:
Jag tyckte min rackare funkade lite segt efter ca ett års körande så jag bestämde mig för att blåsa ut allt och göra en ren nyinstallation. Installerade de drivrutiner som låg på FS sida och som följd så funkade maskinen sämre än innan. Ljuded hackade och grafiken laggade.

Efter att ha läst flitigt på detta forum så dunkade jag ner de nya raid drivrutinerna samt mobility modder och nyasta catalyst drivrutinerna och voila, nu funkar skiten som den ska.

Ett problem kvarstår dock:
Drog givetvis också ner NHC för att kolla temp eftersom jag märkt att när jag spelar så hänger sig skiten och fläkten går som aldrig förr = hög värme.

Nu när maskinen bara står och går utan nån aktivitet så ligger cpu temp på 60-65 grader! Testade att låta maskinen stå på skrivbordet och körde igång Civ4, och på 10 minuter så var tempen uppe i 85 grader (och ökande), blev tvungen att stänga ner och ta upp maskinen i knät för att kyla av.

Kan spela spelet om jag har datorn i knät (med fri lufttillströmning underifrån), då ligger tempen "bara" på 75-78 grader. Men detta är ju ohållbart!

Vad göra?

Permalänk
Medlem

Låter som den har samlat på sig en hel del damm under året. Rengör den med lufttryck, antingen om du blåser utan att öppna undersidan, eller, om du vet vad du gör, så öppnar du undersidan och rengör den grundligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Låter som den har samlat på sig en hel del damm under året. Rengör den med lufttryck, antingen om du blåser utan att öppna undersidan, eller, om du vet vad du gör, så öppnar du undersidan och rengör den grundligt.

Har blåst av den istort sett varenda vecka med högtryck på jobbet sen jag fick den

Visa signatur
Permalänk

Ok, Thank's! Återkommer med besked

Permalänk

Sitter nu och skriver på min xi1546:a som nu i veckan kom tillbaka från service hos FS. Här kommer min historia för den som har intresse att läsa

Datorn är en hyrdator och har sedan dag ett haft problem med värmen. Stekhett under högra handen där GPU och CPU sitter. Vid spel och under dylik belastning har temperaturen på CPU legat lätt över 80 *C. Även vid normalt användande har datorn varit väldigt varm och fläkten på undersidan har gått på högvarv. Fläkten har i stort sätt kommit igång så fort den körs i 1,83 ghz som är CPU:ns max clock. Högfrekvent.

Jag har i stort stått ut då datorn trots allt varit väldigt trevlig gällande prestanda, men då spelen allt oftare började hänga sig p g a värmen och att folk klagar allt mer på att datorn låter som fan så fick jag åtminstonde halva tummen ur. Upptäckte även att då jag uppgraderat från XP till Vista så har datorn haft en högra temperatur i både idel och load.

Min första åtgärd var att öppna luckan på undersidan, kolla efter damm och liknande. Det var obefintligt. Min andra åtgärd har varit och googlat om problemet och som jag befarat har många liknade problem och kylningen helt enkelt är undermålig. Sen dess började jag ställa laptopen på spelfodralt och dylk så en större luftspalt skapades under datorn och det gav helt enkelt en lite lägre temperatur iom bättre luftflöde osv.

Min andra åtgärd var att köpa en laptopkylare. Blev en Akasa för 17" med usb hubb, 2 fläktar och i svart aleminum för 600:-. Det blev bättre, dock ej bra, och jag stod ut ytterligare en tid. (för er som undrar så köpte jag kylaren på komplett.se och gillar den skarpt, fläktarna blåser ej så starkt jag hoppats men den fyller sin funktion. Mer ergonomiskt då tangenbordet blir mer vinklat dessutom, samt + för usb hubben som löser onödigt trassel med kablar)

Efter att jag börjat spela mer och mer CSS (.. ;).. ) och kände ett större behov av en stabil datorn så lämnade jag in den för någon månad sedanpå företaget som jag leasar dator av, som i sin tur skickade den till FS. Hade med gott mod hört via en polare som själv lämnat in sin 1546:a för just värme problem att den skulle bli bättre. Och det blev den.

SÅ VAD GJORDE FS:

Dem bytte hela jävla kylaren.
Tydligen är detta ett vanlig problem med den här modellen. Dem bytte även ett bakstycke eller liknade, vad detta innebär vet jag inte riktigt. Min polare hade visst också fått hela kylaren utbytt. (Så som jag fattat det servades datorn på ett service ställe någonstans i Sverige vilket känns som ett stort PLUS då jag innan haft problem med en Acer laptop som skickades till Tyskland för jämnan.)

Detta resulterade i att datorn är Betydligt svalare, forfarande lite varm men fläktarna hörs knappt och går Sällan på högvarv. Verkar som att fläkten är bytt mot en mer dämpad tystare än den som satt i orginal. Känner i skrivande stund lite värme under höger handled men det är stor skillnad mot innan, kunde bokstavligen steka frukostkorven där.

Har ej mätt upp någon maxtemp än eller liknande men datorn är stabil och den är som sagt betyligt svalare! (just nu ligger den strax över 50*C) Vid spel blir den ej störande varm heller, inte så att fläktarna börjar gå på högvarv vad jag hört. (använder 600kr-kylaren ej förtillfället men ska prova med den likaså)

Jag är nöjd! Och ursäkta ifall något är osammanhängande eller om det är mycket stavfel o skit. Sitter ju och dricker gin o tonic med typ 3kg julmat i Magen.

Det var min storry. GOD JUL på Er och hoppas ni med (för) varma xi1546 får bukt på problemet! Nu blir tamefan en julöl till!

Visa signatur

Powercolor Radeon 9700 Pro - Epox 8rda+ - Barton 2500+ @ 3200+ - 1024Mb DDR PC3200 - Antec 1030b -2st hd, 200Gb tot

Permalänk

Grogg e gott!

Tack för historien! Du får mig att vilja skicka in min och se vad nötterna säger / gör!

Skål!

Permalänk
Medlem

Ska snart skicka in min för andra gången. Fick tillbaka den från service för en månad sen då den alltid blåskärmade vid spel, ofta redan efter 5-10 minuter. När jag frågade vad de hade gjort så sa de att de hade bytt ramminnena.

Nu efter några veckor har samma problem uppstått igen. Jag har efter att jag hyrde den blåst ur den med tryckluft på burk med jämna mellanrum, så det är inget problem med damm. Tycker det är lurigt att den fungerade så länge helt problemfritt, hade det varit värmeproblem så hade det väl visat sig mycket fortare tycker jag...?

Är iallafall väldigt trött på detta, och när man såg inslaget i PLUS om FS blev man inte direkt gladare. Har fått stå över många roliga LAN bara för detta

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad tror ni man kan sälja sin Xi 1546 för nu?

T7200,2gig ram, ~2 års garanti kvar.

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk

Du menar betala för att bli av med?