Permalänk
Medlem

Nån som vet vars jag får tag på "kuddarna" under datorn?

Har 2st som släppt :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lade nyligen in Vista Ultimate på min Amilo, dock så vill inte ljudkortet fungera som det ska, får hackande ljud. Det är inte större hack eller extremt frekvent, men hörbara hack i alla situationer; spel, musik, windows egna aktivitetsljud mm.

Är det någon annan som har en xi1546 som har liknande problem? O isåfall någon som kanske sitter på en lösning?

Har en fundering på om det kan hjälpa att ändra lite settings i BIOS, men då bios är låst av FS så kan man i princip inte ändra något, är det någon som vet vilket moderkort som sitter i 1546an, o vart man kan få tag på ett ospärrat BIOS att flasha om till?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff
Nån som vet vars jag får tag på "kuddarna" under datorn?

Har 2st som släppt :/

Har du provat fråga supporten? Att dom lossnar kan ju ses som konstruktionsfel och borde IMHO åtgärdas inom garantin.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xorlon
Lade nyligen in Vista Ultimate på min Amilo, dock så vill inte ljudkortet fungera som det ska, får hackande ljud. Det är inte större hack eller extremt frekvent, men hörbara hack i alla situationer; spel, musik, windows egna aktivitetsljud mm.

Är det någon annan som har en xi1546 som har liknande problem? O isåfall någon som kanske sitter på en lösning?

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av Vista men ljudproblemet känner jag igen. Kolla om Realtek har nyare drivrutiner för ljudcodecen (IIRC ALC880 - sitter på en annan maskin nu), nya drivrutiner löste liknande liknande symtom under XP för mig.

Citat:

Har en fundering på om det kan hjälpa att ändra lite settings i BIOS, men då bios är låst av FS så kan man i princip inte ändra något, är det någon som vet vilket moderkort som sitter i 1546an, o vart man kan få tag på ett ospärrat BIOS att flasha om till?

Jag antar att moderkortet kallas någonting liknande P72 mainboard eftersom P72IA0 är det interna namnet på ODM:en Uniwill, men det finns inget ospärrat BIOS eftersom det gjorts speciellt för den maskinen.
Skillnaderna mellan Uniwills referensbios och Fujitsu-Siemens/Alienware(Dell) för denna maskin är lite ändringar av text och logotyper så det tjänar inget till att experimentera. (Ev. med undantag för Alienwares stöd för dom upplåsta T7600G-processorerna)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megol0
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av Vista men ljudproblemet känner jag igen. Kolla om Realtek har nyare drivrutiner för ljudcodecen (IIRC ALC880 - sitter på en annan maskin nu), nya drivrutiner löste liknande liknande symtom under XP för mig.

Jag antar att moderkortet kallas någonting liknande P72 mainboard eftersom P72IA0 är det interna namnet på ODM:en Uniwill, men det finns inget ospärrat BIOS eftersom det gjorts speciellt för den maskinen.
Skillnaderna mellan Uniwills referensbios och Fujitsu-Siemens/Alienware(Dell) för denna maskin är lite ändringar av text och logotyper så det tjänar inget till att experimentera. (Ev. med undantag för Alienwares stöd för dom upplåsta T7600G-processorerna)

Har provat med de senaste från Realtek och även en handfull äldre releaser, ingen av dem avhjälpte problemet. Misstänker att det är någon inkompatibilitet med någon annan krets, men det måste ju gå att lösa :S

Anledningen att jag ville "komma åt" BIOS var/är för att jag tänkte avaktivera midi-funktionen (pm det finns en sådan) på ljudkortet, då jag läst att denna orsakat problem för många användare.

//edit

Problemet löstes av att jag lade in nyare drivrutiner till RAID-styrenheten, de som fanns tillgängliga från FS var från 2006, o det fanns en nyare version på VIA's hemsida (jäkligt svårorienterad) som löste problemet!

Permalänk
Medlem

Jag får inte 5.1 ljud att funka i spel. Jag har kopplat datorn till receivern via spdif utgången och kan spela upp t.ex DVD filmer med DD 5.1 och DTS utan problem, men i spel så blir det bara stereosignal ut, trots att jag har valt 5.1 inne i spelet. Har även testat att ändra i Windows controll panel och valt att jag har 5.1 högtalare...

Har testat med Halflife2 och Quake Wars Enemy Territory och det är samma problem.

Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lhotse
Jag får inte 5.1 ljud att funka i spel. Jag har kopplat datorn till receivern via spdif utgången och kan spela upp t.ex DVD filmer med DD 5.1 och DTS utan problem, men i spel så blir det bara stereosignal ut, trots att jag har valt 5.1 inne i spelet. Har även testat att ändra i Windows controll panel och valt att jag har 5.1 högtalare...

Har testat med Halflife2 och Quake Wars Enemy Territory och det är samma problem.

Någon som vet?

Tyvärr kan du inte få surround i spel då kortet inte har stöd för det.
Anledningen att du kan få det vid filmer osv. är för att du då uttnyttjar passtrough funktionen, vilket innebär att den skicka kodad signal direkt till recievern som avkodar.
I spel krävs det att kortet avkodar en 5.1 signal och sen omkodar till DDlive eller DTS för att det skall fungera, det är få kort på marknaden idag som gör det.

// Xorlon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xorlon
Tyvärr kan du inte få surround i spel då kortet inte har stöd för det.
Anledningen att du kan få det vid filmer osv. är för att du då uttnyttjar passtrough funktionen, vilket innebär att den skicka kodad signal direkt till recievern som avkodar.
I spel krävs det att kortet avkodar en 5.1 signal och sen omkodar till DDlive eller DTS för att det skall fungera, det är få kort på marknaden idag som gör det.

// Xorlon

Surt... Tack för svar iaf! I min enfald trodde jag att det skulle vara DD eller DTS signal som spelet skickar.

Är inte säker på att jag har fattat problemet riktigt. Men vad är det egentligen för 5.1 signal som spelet skickar ut? Kan det finnas någon annan lösning för att få till 5.1, typ nedanstående: http://www.fz.se/artiklar/article.php?id=1742

?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xorlon
Problemet löstes av att jag lade in nyare drivrutiner till RAID-styrenheten, de som fanns tillgängliga från FS var från 2006, o det fanns en nyare version på VIA's hemsida (jäkligt svårorienterad) som löste problemet! [/B]

Köpte min xi1526 i går på webhallen.se
http://www.webhallen.com/prod.php?id=80569

Behöver nu uppdatera jag med de flesta drivisar men detta var inte lätt att hitta dem.
Nån som känner sig vänlig att hjälpa till.

Permalänk
Medlem

Denna länken är till den drivrutinspack jag tog ner för RAID styrenheten.

Realteks drivisar hittar du på realteks hemsida, grafikkortsdrivrutinerna fixar du med Modtool (google) och moddar de drivisar som finns på ati/amds hemsida. (vanliga catalyst, inte mobility-catalyst).

I övrigt är det inte mycket man behöver uppdatera.

Permalänk
Inaktiv

Super, Bättre kunde det inte bli.
Stort tack till dig Xorlon

Permalänk
Medlem

Speedfan?

Jag har haft lite problem med min Xi1546 och den har varit inne på service då de bytte ut grafikkortet. Nu har jag fått tillbaka den och har installerat speedfan för att kolla tempen lite. Är det någon som vet vad Temp1 i speedfan är för temperatur? Den ligger i min burk på 78C oavsett om jag klockar ner den med fläktknappen eller inte.

Nerklockad har jag följande för tillfället:

HD0: 42C
Temp1: 78C
Core0: 47C
Core1: 47C

Utan nerklockning:
HD0: 43C
Temp1: 78C
Core0: 52C
Core1: 52C

Är detta normala värden? Verkar lite varmt tycker jag...

Till saken hör att burken efter jag fått tillbaka den från service ibland stänger av sig själv...

Permalänk
Medlem

Re: Speedfan?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pyl
Jag har haft lite problem med min Xi1546 och den har varit inne på service då de bytte ut grafikkortet. Nu har jag fått tillbaka den och har installerat speedfan för att kolla tempen lite. Är det någon som vet vad Temp1 i speedfan är för temperatur? Den ligger i min burk på 78C oavsett om jag klockar ner den med fläktknappen eller inte.

Nerklockad har jag följande för tillfället:

HD0: 42C
Temp1: 78C
Core0: 47C
Core1: 47C

Utan nerklockning:
HD0: 43C
Temp1: 78C
Core0: 52C
Core1: 52C

Är detta normala värden? Verkar lite varmt tycker jag...

Till saken hör att burken efter jag fått tillbaka den från service ibland stänger av sig själv...

Min får CP ryck ibland och av ingen anledning matar den cpu i 97*C typ...bara rycka batteriet o starta om...oavsett vista eller xp...bytt kylarpasta o allt..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om någon är intresserad av att klocka grafikkortet på 1546an så kan jag slänga in mina resultat från 3Dmark06:

med fabriksinställningar: 3067 poäng
Full load temp: 60-65 C

klockad till 506/513 MHz: 3616 poäng
Full load temp: 62-66 C

Alltså nästan 20% ökning utan att temperaturen steg nämnvärt. Har inte testat att klocka mer än detta, tror att gränsen ligger runt 520 MHz...

Obs! datorn är undervoltad till 0.95 V på alla kanaler (något jag rekommenderar alla att göra, drar mindre ström och sänker tempen med nästan 20%), har dessutom laptopkylare + att jag skruvat bort bottenplåten för att få ner tempen, skulle nog bli för varmt i burken annars...

Permalänk
Medlem

Hmmm... har ett litet problem... hittar inte garantisedeln... ändå har jag sparat alla papper som hängde med... köpte min på komplett på avbetalning, och betalade av det sista nu förra veckan... kan det hända att man får garantibevis då eller?
Har bara en lapp där där det står Declaration of Conformity, där står det lite om produkten, där är något SAP nr med... men det är väl inte garantibevis..?

Tänkte om jag skulle sälja den, då måste jag ju ha garantibeviset...

Permalänk
Medlem

någon som har fått x1546an att fungera med ubuntu gutsy gibbon? jag har fått allt fungera förutom ljudet, någon som har fått ljudet att funka kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swennis
Hmmm... har ett litet problem... hittar inte garantisedeln... ändå har jag sparat alla papper som hängde med... köpte min på komplett på avbetalning, och betalade av det sista nu förra veckan... kan det hända att man får garantibevis då eller?
Har bara en lapp där där det står Declaration of Conformity, där står det lite om produkten, där är något SAP nr med... men det är väl inte garantibevis..?

Tänkte om jag skulle sälja den, då måste jag ju ha garantibeviset...

Det finns ingen garantisedel :). Bara att lämna in den, fast om du pillat bort lapparna som sitter på undersidan av datorn blir det problem.

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

Har ett fruktansvärt irreterande problem på min dator. När jag sänker ljudet på sidan eller via tangenterna balanseras ljudet till den högra högtalaren + att de flesta ljusa tonerna försvinner. Sker även när jag sänker ljudet i volymkontrollen i startfältet.

Det fungerar att sänka ljudet i media player.

Det är förbannat irreterande, tycker dessutom att ljudet är kasst då det sprakar konstant ur bashögtalaren.

Någon som har någon lösning på något av mina problem??

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Installera de nyaste drivrutinerna så blir du iaf av med det vita oljudet som man hör från suben.

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erlesand
Installera de nyaste drivrutinerna så blir du iaf av med det vita oljudet som man hör från suben.

Tack för ditt svar Erlesand

Jag har installerat de senaste drivrutinerna som jag kan hitta.. Har du länk till de du menar?

Menar du bruset när man sänker ljudet helt eller den dåliga ljudkvalitén?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte ihåg vad det är för drivrutiner man installerar, men det var några från Realtek iaf, http://www.realtek.com.tw/downloads/. Har för mig det var High Definition Audio codecen du behöver uppdatera, jag har version 5.10.0.5377. Var ett bra tag sedan jag själv uppdaterade så därför finns nyare.

Det är bruset som du hör när du sänker ljudet helt som försvinner genom att uppdatera drivrutinen.

Det där med att ljudet "skiftar" till ena högtalaren vet jag inte hur man löser, det verkar vara mer hårdvarurelaterat eftersom det bara sker när man använder volymkontrollhjulet.

Lycka till

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

Okej, ska pröva!

Nej, ljudet skiftar även när jag sänker i Windows kontrollpanelen men inte när jag har allt på högsta och sänker i media player..

Borde vara ngt annat! Ska pröva med drivisarna.

Tack!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
Det finns ingen garantisedel :). Bara att lämna in den, fast om du pillat bort lapparna som sitter på undersidan av datorn blir det problem.

Aha... tack för hjälpen

Någon som vet vad man skulle få för den om man säljer i dagsläget tro? Den har 2 gig ram med... 1 års garanti kvar, ringde komplett och kollade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swennis
Aha... tack för hjälpen

Någon som vet vad man skulle få för den om man säljer i dagsläget tro? Den har 2 gig ram med... 1 års garanti kvar, ringde komplett och kollade.

Hehe, undrar jag med, när crysis & dx10 gänget gjorde entré kändes den inte så kraftfull längre :(.

Fast runt 8000 gick dom senaste för på tradera. (Sök på avslutade auktioner).

Från blocket: http://www.blocket.se/vi/13916795.htm?ca=7_s

http://begpc.nicator.se/ kolla in under bärbara så har dom en drös Xi 1546!

Så runt 8000 skulle jag gissa på!

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

Tack Erseland för din hjälp! Nu fungerar ljudet helt klanderfritt!

Tack än en gång.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Blomster, glad att jag kunde hjälpa till Får väl ta och uppgradera ljuddrivisarna jag med

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

Jag blir irriterad. Ljudet fungerade klockrent i morse när jag precis hade uppdaterat men nu är det likadant igen. Basen brusar inte men det där med att ljudet skiftar är kvar.

Det blir nog aldrig mer en Fujitsu Siemens tror jag. Förbannat kass kvalitet på tangentbordet också. Svajar och låter förbannat mkt på ena sidan.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Jag känner mig ändå nöjd med min dator, det enda som man kan anmärka på är att den blir jäkligt varm, ljudet sprakar vid högre volymer och at det inte följde med något officepaket.

Permalänk
Medlem

@ ionit; min brukade också bli jättevarm men sedan rengjorde jag den och nu är den lite ljummen undertill och mycket tystare. Kanske något du kan prova? Köp lite luft på flaska och spruta in i datorn för att få ut dammet alternativt skruva bort luckorna på undersidan och rengör ordentligt.

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

Hur varm blir den nu, har du mätt?

Min visar 54 grader i RMclock och då är jag bara inne på internet och har fläktknappen intryct

Permalänk
Medlem

Jag använder SpeedFan och där är min temperatur ~40C (37 för tillfället på mina kärnor) och då har datorn varit igång i nästan 12 dagar, har inte fläktknappen intryckt.

Tänk på att olika program ger olika temperaturer, vet inte riktigt varför men det kan ju vara så att de använder olika temperatursensorer eller algoritmer för att räkna ut temperaturen på en viss punkt; du kan dock känna själv om datorn ligger på 40C eller 50C, är rätt stor skillnad temperaturmässigt.

MVH,

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI