Permalänk
Medlem

Hmm tackar

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk

Är det FireWire400 eller 800?

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem

Jag tror det är firewire 800, men är inte säker! Förresten är det någon som kan kolla hastigheten på sitt x1800, för enligt många sidor ska coren ligga på 450mhz och minnena på 400, men min core ligger bara på strax under 400.

Permalänk
Medlem

Är 98% säker att det är 400Mbps Firewire, AFAIK så är det endast Apple som har bärbara med 800Mbps.

GPU har ~400MHz i den här burken, nVIDIA/ATI(AMD) rekommenderar en hastighet men tillverkarna måste inte följa den rekommendationen. Troligen ansåg Uniwill (som är den som designat/tillverkat burken) att möjligheten till överhettning blir för stor med 450MHz core.

Permalänk
Medlem

Ok, där ser man. Då är det inte bara mitt kort som är underklockat då

Edit: Ibland fungerar inte altgr+2 för att få till ett @ (fick lov att kopiera in det där). Är det någon som vet vilken knapp jag kommit åt eller vad som är fel?

Edit: hittade på felet, det var en tangentkombination i foobar som ställde till det!

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som stör sig på att FS krånglar med drivrutinerna? Går ju inte att lägga in drivrutinerna direkt från ati, utan antingen får man ta hem dem från FS hemsida, eller dra ner *.exe filen från ATI. Kör man validateprogrammet så säger den att drivrutinen inte stöder systemet :S

Permalänk
Medlem

Det är ATI:s program som krånglar, inte FSC; tycker inte att det är något större besvär att ladda ner exe-filen dock.

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

Var får man tag på .exe filen?

Visa signatur

Amilo Xi 1546 | Core 2 Duo T5600 | 1024 | ATI X1800

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller körs minnet och fsb i ett konstigt förhållande pga att det bara sitter PC4200-minnen i, 5:8 visar Cpu-Z.
Core2Duo jobbar ju bäst när den körs i 1:1 vad jag har läst. Så man lär ju tjäna på att stoppa i 667Mhz-minnen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erlesand
ATI Catalyst 7.2 (XP)

Är det nån prestandaskillnad i dessa och de förra som kom ut?

En sak till... Av nån anledning har det börjat brusa förbannat mycket i miken, det lugnar sig lite om man aktiverar brusreducering, men går det att fixa på nåt annat sätt? Min åsikt är att behöver man brusreducering så är det nåt som är fel och det vill jag åtgärda om det går

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

Okej, ni som har installerat en till hårddisk, hur gick det? Var det några som helst problem?

Visa signatur

Amilo Xi 1546 | Core 2 Duo T5600 | 1024 | ATI X1800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erlesand
https://a248.e.akamai.net/f/674/9206/0/www2.ati.com/drivers/C...

Där har du vad som är nytt med 7.2

Länken funkar inte, åtminstone inte i Firefox...

Du har inte lust att ge mig din msn? Du verkar kunna mycket om denna dator, kan va kl att utbyta lite information

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zekt
Okej, ni som har installerat en till hårddisk, hur gick det? Var det några som helst problem?

Det var inga som helst problem, jag köpte bara kitet med delarna från Anovo Nordic och sen en till disk och satte i grejerna, riktigt enkelt!

Bara fråga om det är något du undrar över.

Permalänk
Medlem

Har fått ett trist problem... Ljudet i miken är dåligt, det brusar mycket. Nån som vet om det går att åtgärda? Har försökt få in Azaliacodecen men lyckas inte.

Hur låter det för er andra när ni använder skype, teamspeak mm?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

Hur är ljudnivån på 1546án? Vad låter mest vid lättare arbeten, fläktar eller hårddiskar? Sitter o velar mellan AMILO 1546 och Zepto 6615WD.....

Båda har för o nackdelar men Zeptos är lite smidigare med 15,4"skärm.

Vilken skulle ni valt?

Visa signatur

Xeon e5-2670V2 @smp under utprovning¨¨ under vatten

Permalänk
Medlem

fick hem min efterlängtade Xi 1526 igår, fy helvete vilken dator, så snygg..

Fick dessutom 2st hårddiskar! (Enligt Hem pc var det bara 1st 100gb) och jag fick 2st 80gb så nu kör jag Raid 0 och windows Xp media center.

En fråga bara, vad gör den lilla knappen bredvid strömknappen? Ser ut som en fläkt, när mant rycker så lyser en lampa som ser likadan ut som knappen?

Diggar fjärrkontrollen och mediacenter, dock lär det väl bli svårt om man ska se filmer med Sub (text) men kanske någon vet hur man fixar det i efterhand?

Men helt klart nöjd, kör bara med 1gb minne och 7600go men den känns snabb och stabil, ett + var ju att man fick alla programvaror inkl. Windows på cd skivor löst, så det var inga problem att installera om allt igår, slipper dessutom FS´s alla program som de lägger in...

Hur ser det ut när ni kör batteri / laddning vad gäller Mhz på Cpu´n?

Kollar med ITAT nu och den visar 49-50*c och mellan 1000-1300mhz på batteri och mellan 1000-1800mhz med laddare..

Vad gäller ljudet i 1526 så finns det absolut inget att klaga på, den är knäpptyst just nu och jag sitter på kontoret med dörren öppen och kan höra folk utan problem längre bort i korridoren..

Sen en fråga till, fick för mig att SPDIF på Amilon skulle vara optisk / Koaxial men det är ju bara en hörlursutgång, hur får man ut 5.1-7.1 ljud ur en sådan?

Från stationära kör jag med koaxial dv.s digitalt men att 1st hörlurs utgång stödjer surround med 5-7 kanaler visste jag inte..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff
fick hem min efterlängtade Xi 1526 igår, fy helvete vilken dator, så snygg..

Fick dessutom 2st hårddiskar! (Enligt Hem pc var det bara 1st 100gb) och jag fick 2st 80gb så nu kör jag Raid 0 och windows Xp media center.

En fråga bara, vad gör den lilla knappen bredvid strömknappen? Ser ut som en fläkt, när mant rycker så lyser en lampa som ser likadan ut som knappen?

Diggar fjärrkontrollen och mediacenter, dock lär det väl bli svårt om man ska se filmer med Sub (text) men kanske någon vet hur man fixar det i efterhand?

Men helt klart nöjd, kör bara med 1gb minne och 7600go men den känns snabb och stabil, ett + var ju att man fick alla programvaror inkl. Windows på cd skivor löst, så det var inga problem att installera om allt igår, slipper dessutom FS´s alla program som de lägger in...

Hur ser det ut när ni kör batteri / laddning vad gäller Mhz på Cpu´n?

Kollar med ITAT nu och den visar 49-50*c och mellan 1000-1300mhz på batteri och mellan 1000-1800mhz med laddare..

Vad gäller ljudet i 1526 så finns det absolut inget att klaga på, den är knäpptyst just nu och jag sitter på kontoret med dörren öppen och kan höra folk utan problem längre bort i korridoren..

Sen en fråga till, fick för mig att SPDIF på Amilon skulle vara optisk / Koaxial men det är ju bara en hörlursutgång, hur får man ut 5.1-7.1 ljud ur en sådan?

Från stationära kör jag med koaxial dv.s digitalt men att 1st hörlurs utgång stödjer surround med 5-7 kanaler visste jag inte..

Hej Amstaff

Vi börjar med den lilla knappen bredvid Power On knappen:
Den knappen aktiverar / avaktiverar Silent Mode vilket betyder att datorn klockar ner och fläkten behöver aldrig spinna igång snabbt. Ganska skönt om man bara slappar och inte behöver all kraft som datorn levererar

Min Xi1526 ligger på samma klock som din: 1000-1300 mhz vid Batteridrift, MEN 1800 mhz med nätadapter...
Jag kan rekommendera NHT ( Notebook hardware controll) som är ett mycket bra program där du kan ställa in hur datorn ska vara klockad vid Batteridrift och vid Nät-drift.
När jag har min körandes på nätadapter har jag "Dynamic Clock", då klockar datorn ner lite om den känner att den inte behöver 1,8ghz , och håller sig på så sätt ganska kall
När jag kör datorn på Batteri använder jag "Max Battery", som klockar ner och sparar batteri så mycket det går.

Testa NHT , det är jag mycket nöjd med

Det där med ljudet kan jag inte så mycket om, det låter jag någon annan svara på

Visa signatur

| Mac Mini i5 Late 2012|
| Nikon D40 | 18-55/3,5-5,6 | SB-400 |
| iPhone 5 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shaf
Hej Amstaff

Vi börjar med den lilla knappen bredvid Power On knappen:
Den knappen aktiverar / avaktiverar Silent Mode vilket betyder att datorn klockar ner och fläkten behöver aldrig spinna igång snabbt. Ganska skönt om man bara slappar och inte behöver all kraft som datorn levererar

Min Xi1526 ligger på samma klock som din: 1000-1300 mhz vid Batteridrift, MEN 1800 mhz med nätadapter...
Jag kan rekommendera NHT ( Notebook hardware controll) som är ett mycket bra program där du kan ställa in hur datorn ska vara klockad vid Batteridrift och vid Nät-drift.
När jag har min körandes på nätadapter har jag "Dynamic Clock", då klockar datorn ner lite om den känner att den inte behöver 1,8ghz , och håller sig på så sätt ganska kall
När jag kör datorn på Batteri använder jag "Max Battery", som klockar ner och sparar batteri så mycket det går.

Testa NHT , det är jag mycket nöjd med

Det där med ljudet kan jag inte så mycket om, det låter jag någon annan svara på

Installerat NHT nu, funkar fin fint, blippat på Amilon på jobbet hela dagen, flickvänen försökte få mig att lämna den hemma...haha

läste på om knappen och köpte mig en kabel på lunchen idag, för er andra som vill ha ut digital - surround ljud till era förstärkare som stödjer detta så köp en sådan kabel (3.5mm i ena änden och Koaxial RCA i andra):

http://www.ramelectronics.net/HTML/RCA-mini-spdif.html

Gav 95:- för kabeln hos microshop..

EDIT: Har nu provat få igång SPDIF dv.s digital ljud men det vill sig inte, kan npgon svara på om det är en digital eller en optiskt utgång, skulle vara konstigt om de använder sig både av "ström" dv.s som vanliga hörlurar samt optiskt i samma uttag, men får inte alls förstärkaren att hitta eller känna av ljud trots att jag bytt drivrutiner och kollat alla inställningar (bråkat med spdif förut på andra datorer)..

Det här sög ju hårt..sitta med MCE utan 7.1 ljud är ju jävligt roligt..

På flera ställen står det dock "Digital S/PDIF optisk utgång" i specen ang. 1526 vilket betyder att utgången igentligen borde lysa rött (precis som Toslink - optisk anslutning ska) men min lyser då inte

Visa signatur
Permalänk
Citat:

[i]
EDIT: Har nu provat få igång SPDIF dv.s digital ljud men det vill sig inte, kan npgon svara på om det är en digital eller en optiskt utgång, skulle vara konstigt om de använder sig både av "ström" dv.s som vanliga hörlurar samt optiskt i samma uttag, men får inte alls förstärkaren att hitta eller känna av ljud trots att jag bytt drivrutiner och kollat alla inställningar (bråkat med spdif förut på andra datorer)..

Det här sög ju hårt..sitta med MCE utan 7.1 ljud är ju jävligt roligt..

På flera ställen står det dock "Digital S/PDIF optisk utgång" i specen ang. 1526 vilket betyder att utgången igentligen borde lysa rött (precis som Toslink - optisk anslutning ska) men min lyser då inte [/B]

Jag har själv brottats med det problemet på min XI 1546. Det du behöver för att få igång din S/PDIF är en mini-toslink till envanlig toslink, dvs en 3,5 mm optisk till en vanlig optisk som du kopplar in i receivern. Jag insåg även problemet med att ha de på det viset då jag inte hittade en så lång kabel som jag behöver här hemma. Köpte då en adapter som omvandlar optisk till coaxial signal. På så vis har jag bara en optisk kabel på ca 2m till adaptern. Fungerar finfint. Adaptern finns att köpa på netonnet.

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=79664&sid=1003404&SpaceCo...

För att sparka igång den optiska utgången så ska det räcka med att gå till realteks ljudinställningar och bocka för att den kombinerade utgången ska fungera som S/PDIF ut. Då ska du se att det lyser i uttaget. Sen är det bara att köra hårt.

Lycka till!

Visa signatur

Amilo XI 1546, CD T2500, 1GB DDR2, 2 x 80 GB RAID0

Permalänk
Medlem

Fixat, insåg efter att ha sökt att det handlade om "optisk" utgång, den har alltså både "elektrisk" samt optisk i samma utgång vilket är första gången jag stött på det, insåg det och köpte en kabel idag och blev överlycklig när jag såg att det lyste rött ur andra änden på kabeln efter att ha pluggat in den!

Smart FS! Det måste jag faktiskt säga

Så nu har man sett film med digitalljud åtminstone...

köpte denna btw: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=383530

Förresten, någon som gett sig på att överklocka 1526-46 serien?

Skulle vilja kräma ur lite ur processorn och grafiken men så fort jag ändrar något i Nvidia panelen (coolbit) så ändras det tillbaka.

Isåfall, med vilka program?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Till er som också beställt Vista från moduslink och var oroade över att det kanske var en uppgradering man fick och inte en clean install kan jag glädja er med att det faktiskt är den fulla versionen de levererar! På skivan står det "Vista Home Premium Express Upgrade" men faktum är att jag gjorde en ren installation precis och det fungerar gudomligt. Se bara till att ladda hem "cachehd"-filen och resterande drivrutiner från FS hemsida.

Citat:

Skulle vilja kräma ur lite ur processorn och grafiken men så fort jag ändrar något i Nvidia panelen (coolbit) så ändras det tillbaka.

Sök i forumet, jag skapade en tråd för några månader sedan med samma fråga och fick en länk till en drivrutin som vid installation gjorde detta möjligt.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Önskar att jag också fick Vista till min dator

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

Klarar xi1546 av att spela upp 1080p filmer på extern skärm?

Permalänk
Medlem

"Video Features High performance ultra-threaded 3D graphics engine Advanced Shader Model 3.0 Support (for realistic mobile gaming) Avivo Display Technology (for superior quality pictures and videos) HDTV Ready with HDCP Support All-format HD Video Playback up to 1080p PowerPlay 6.0 for extended battery life"

Ja, det ska den klara

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erlesand
"Video Features High performance ultra-threaded 3D graphics engine Advanced Shader Model 3.0 Support (for realistic mobile gaming) Avivo Display Technology (for superior quality pictures and videos) HDTV Ready with HDCP Support All-format HD Video Playback up to 1080p PowerPlay 6.0 for extended battery life"

Ja, det ska den klara

Det låter ju bra! Någon som testat det på datorn då? Så man kan vara säker

Permalänk
Medlem

Jag har testat det på min, chronickles of riddic HD-DVD genom DVI->HDMI kabel till plasman... Fungerar hur bra som helst 25-35% cpu load

Visa signatur

The only bad thing about living outside the law, is that you no longer have it`s protection..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melvin
Jag har testat det på min, chronickles of riddic HD-DVD genom DVI->HDMI kabel till plasman... Fungerar hur bra som helst 25-35% cpu load

Lät ju bra det!
Bara testat en film? Inga andra format?

Permalänk
Medlem

Kollade upp minnet i datorn och det var 1GB DDR2 PC4200 Samsung M470T2953CZ3-CD5.

Köpte ett likadant nytt på Tradera för 425:- + 11:- frakt!

Bra pris enligt mig!

Lustiga är att Cpu-z visar pc-4300 och 266mhz.. ska det inte vara 533mhz? (Har ju bara 1x 1gb.)

Visa signatur