Längd på högtalarsladd innan signalförlust?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Det har bevisats gång på annan att dyra kablar är ormolja. Så länge resistansen inte är för hög (vilket främst avgörs av dimension och material) kan man köra vad skit som helst. 10,000 för kablar är vansinne. End of discussion.

Japp, har sett resultat på blindtester där man jämfört vanlig elledning med high-end & där man inte kunnat peka ut elledningen.. Det man bör tänka på är att en del förstärkare kan pumpa ur sig en del ström.. jag brukar rekomendera en 2,5kvadrats ledare.. ska den ligga synlig kan man kosta på sig en lite trevligare (för utseendet då alltså) kabel!

Men det är klart kan man komma över lite "finare" kablar för en spotstyver så kan man alltid köpa dom.. för utseendets skull & ballhetsfaktorn..

För digital överföring använder jag RG59..

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Kan man inte bara kompensera förlusten i högtalarkablarna med att öka inställningen på volymratten en aning?

Permalänk
Medlem

Om förlusten är en ren DC-förlust kan man göra det ja, men förlusten är olika beroende av frekvens och dessutom blir det fasförskjutning mellan bas och diskant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Om förlusten är en ren DC-förlust kan man göra det ja, men förlusten är olika beroende av frekvens och dessutom blir det fasförskjutning mellan bas och diskant.

Man kan kanske kompensera förlusten av diskant med equalizern och är verkligen fasförskjutningen något som är hörbart? Bas och diskant ligger ju ändå inte i fas eftersom det är olika frekvenser. Högtalaren i sig har inte perfekt frekvens- och fasgång och sedan påverkas ljudet av rumsreflexer och annat. Borde inte skillnaderna på grund av kabel drunkna i allt annat? Jag menar flyttar man huvudet några centimeter så hamnar man i ett annat fasläge eftersom avstånden som ljudet färdas i luften från respektive högtalare ändras.

Permalänk

Jo den bästa förbättringen för ljudet är i många fall att sätta sig i absoluta mitten. Jag kan inte sitta 10 cm fel när jag lyssnar aktivt. Bra högtalare är fasjusterade ner till några mm så det är inget man struntar i.

I flera blindtetser jag sett och gjort kan man visst upptäcka skillnader mellan kablar med upp till ca 75% träffsäkerhet. Man hör ofta skillnad men det är inte alltid den dyrare som låter bäst. Dock brukar skosnöret dra på sig flest "sämsta moments".

En dålig kabel kan ibland tex rulla av diskanten så att en vass inspelning låter bättre. Jag har själv skippat alla riktigt billiga kablar eftersom de inte låter bra enligt mig.

En majoritet av alla som uttalar sig har inte tränat upp sig konsten att lyssna, och använder ofta felaktiga metoder. Därför är det inte konstigt att många inte hör någon skillnad. Bara för att en majoritet inte hör när artisten eller skådespelaren kommer av sig och improviserar så betyder det inte att han/hon inte kom av sig.

Ni som tycker att man är dum om man lägger 10 000 kr på en kabel (jag skulle aldrig göra det) borde tänka på att sanningen ligger i lyssnarens öra. Sanningen i ljud är INTE teori utan vad lyssnaren upplever inbillat eller inte.

Mitt råd till alla är bara att låna hem allt ni ska köpa och prova det hemma. Gärna i en snabb A/B-blindtest. Då är förutsättningarna goda. Sen om någon vill köpa fint bara för att det är fint...so fine....it´s your money, och så är det med allt vi köper här i livet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Rekommenderat

Kablar

Interconnect

RG62,mini RG62 och 4001 är alla ytterst lämpliga som interconnectkabel p g a sin låga kapacitans. Den ljudmässiga förändringen är liten med alla kablarna.
Behöver man en 75 ohmskabel för video eller digitala signaler så är RG59 en bra sådan. CT100 kan fungera rimligt bra till video, digitala signaler och analoga i o m att den är en rimligt lågkapacitiv 75-ohmskabel.

Högtalarkablar

Beroende på vilka längder som behövs, så rekommenderar vi olika alternativ, då impedanserna påverkar högtalaren.
För längder runt och under 1m : EKUA 2x0.38 mm2
För längder runt ett tre meter: EKK 2x1.5 mm2
För längder runt fem meter: EKK 2x2.5 mm2
För längder runt tio meter: EKK 4x2.5 mm2 (där de motstående kardelerna ska kopplas samman)
Och naturligtvis vår egna lågimpedivahögtalarkabel.

www.lts.a.se/teknik/rekommenderat.html

Citat:

LTS-låginduktiva högtalarkabel
Den låginduktiva högtalarkabeln
Här nedan finns lite kompletterande uppgifter till Ing. Öhmans artikel i Musik & LjudTeknik nr 4 -98 som är den huvudsakliga källan till information om dessa förträffliga kablar. Det är bara tre saker som ska kommenteras och illustreras lite extra. Vill man läsa om hur man bygger dem så gör man det i byggartikeln i pdf-format här.

www.lts.a.se/teknik/kablar.html

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
Ni som tycker att man är dum om man lägger 10 000 kr på en kabel (jag skulle aldrig göra det) borde tänka på att sanningen ligger i lyssnarens öra. Sanningen i ljud är INTE teori utan vad lyssnaren upplever inbillat eller inte.

Ah, the subjective card. Perfekt sätt att motivera allt från kristallhealing till Irakinvasioner =P

Skämt åsido; det går att mäta det mesta, och må så vara att man ska köpa det man är nöjd med - men du kan inte påstå att "sanningen" är viktigare än sunt förnuft. Placeboprodukter ska motverkas till varje pris, om inte annat för att det är ett jävla svineri att tjäna pengar på folks ignorans. Du verkar tro att Hifi-tomtarna dikterar vad som gäller inom ljud - och det är visserligen roligt att skratta åt - men ljudteori och akustik är allt annat än subjektivt hokus-pokus. Vi är många som retar oss på det ständiga mystifierandet av ljudåtergivning, eftersom vi får dras med effekterna av det på daglig basis.

Hoppas du förstår varför jag trilskas med dig

Permalänk
Medlem

Teetow: Vilka är "vi"?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lovan
Teetow: Vilka är "vi"?

Producenter, ljudtekniker och till viss del folk som jobbar inom försäljning av studioutrustning.

Permalänk

Jag håller helt med om att man ska undvika placeboeffekten så mycket som möjligt. Just därför skrev jag att man ska låna hem saker och göra ett A/B-blindtest. Tycker man då att det låter bättre motsvarande priset så ska man köpa det tycker jag. Även om priset är högt.

Däremot är det bra att alla upplyses om hur stor placebo effekten är så att de själva kan ta ställning. Placeboeffekten är dock lika stor för den som hävdar att det inte är någon skillnad. Lyssnar man med föreställningen att det inte är någon skillnad så blir det inte det, lika så att förväntar man sig skillnader så blir det skillnader.

Båda är lika djupa diken men det är förbättraren som har bevisbördan för det är den som kräver plånbok och ska så vara.

Själv personligen vill jag ha kablar som motsvarar min stereo. Beror på att jag vill ha en bra mekanisk kvalite på samma nivå (kör Primare) och för att det inte känns bra med för billigt. Men jag skulle aldrig lägga ner flera tusen på en kabel eftersom varken kvaliten eller ljudet ökar motsvarande priset (enligt mig). Jag har stannat för tex Red Jaspis signalkablel som kostar drygt 1000 kr och som är väldigt bra skärmade och låter bra.

Permalänk
Medlem

Vi har typ EKK kablar som är i gottskick liggandes på jobbet fastän dom är minst 30 år gamla.. väldigt bra mekanisk kvalité på dem..

http://www.minhembio.com/forum/lofiversion/index.php/t84309.h...

Iofs. kör jag själv med supra ply 3.4 inne i högtalarna samt matar högtalarna med Monster XPCI-4 kabel.. placebo effekt som sagt...

Visa signatur

Permalänk

När jag skrev mekanisk kvalité menade jag mest kontakter och signalkablar. Själva högtalar kabeln är nog inte så olika i mekanisk kvalité mellan olika märken (:-).....

EKK verkar vara en prisvärd kabel men enligt mig uppvisar den samma symptom som de flesta billiga kablar. Den rundar av diskanten så att dålig inspelning/dålig stereo låter bättre. Det är enligt mig helt fel väg att gå. Jag byter stereon eller skivan istället. Dvs tar en tablett istället för ett plåster.

Har man dock inte råd och har en s:ig stereo så kan man tillfälligt lösa det med billig kabel typ EKK.

Permalänk
Medlem

Ljudtekniska sällskapet har/hade iofs. en annan åsikt.. men vad vet jag, dom kanske var en bunke nollor :/

Visa signatur