Muskampen 2025: Segraren korad!

installera xp 64 över Vista och få meny?

Permalänk

installera xp 64 över Vista och få meny?

Jag är lite nyfiken på om man kan installera en kopia av Windows XP 64 när man redan har Vista intsallerat och sedan få upp en boot-meny där man väljer mellan de båda operativsystemen.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Installera operativsystemen på olika partioner.

Permalänk

Jo olika partioner visste jag, men då blir det så automatiskt eller?

Permalänk
Medlem

Ingen aning faktiskt, aldrig gjort det men du borde kunna välja när du startar upp datorn eftersom dom flesta bara lägger operativsystemen på olika partioner.

Permalänk
Medlem

Ja, du kommer få välja när du startar datorn.

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Ja, du kommer få välja när du startar datorn.

Nej, det stämmer inte, Vista har en ny bootmanager.
Vista använder inte boot.ini som tidigare versioner.

Sanningen är att det blir ett jävla pul. Jag gav helt enkelt upp och reparerade min Vista-installation, annars var Vista omöjligt att boota.

Microsoft rekommenderar att man lägger in det äldre OS:et först, och det har sina skäl. Annars måste du manuellt pilla i Vistas bootmanager, vilket inte alls är kul.
Jag fick aldrig till det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Nej, det stämmer inte, Vista har en ny bootmanager.
Vista använder inte boot.ini som tidigare versioner.

Sanningen är att det blir ett jävla pul. Jag gav helt enkelt upp och reparerade min Vista-installation, annars var Vista omöjligt att boota.

Microsoft rekommenderar att man lägger in det äldre OS:et först, och det har sina skäl. Annars måste du manuellt pilla i Vistas bootmanager, vilket inte alls är kul.
Jag fick aldrig till det.

Vad konstigt. Jag har fått två i min meny. Kanske bara hade tur då.

Det bör gå att ordna till det med:
Vista BootPro
http://www.pro-networks.org/vistabootpro/index.php

Permalänk

Skulle man då kunna lägga in win xp x64 nu, sedan installera vista igen över det (på samma partion som tidigare)? Detta för att jag gärna vill slippa installera om programmen igen på vista.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludvigsson
Skulle man då kunna lägga in win xp x64 nu, sedan installera vista igen över det (på samma partion som tidigare)? Detta för att jag gärna vill slippa installera om programmen igen på vista.

Lägg in Vista x64 på en egen enhet/partition.
Starta vanliga Vista, installera http://www.pro-networks.org/vistabootpro/index.php och lägg till en ny "operating system entry" och så väljer du enhet och namn på operativsystemet som skall läggas till i boot-menyn.

Permalänk

Aaah smidigt! tack för hjälpen alla! blir en windows-install eftermiddag idag då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludvigsson
Aaah smidigt! tack för hjälpen alla! blir en windows-install eftermiddag idag då

Nu garanterar jag förstås inte att det funkar men det BÖR gå.

Permalänk

Får be om ursäkt i förväg för att jag stjäl tråden men det är så att jag har funderingar på att lägga in XP 64 på burken och köra dualboot mellan xp 32bit och xp 64bit.
Att detta görs genom att lägga xp64 på en egen partition har jag förstått men vilket är det smidigaste sättet att ta bort XP 32-bits om jag efter ett tag märker att jag inte behöver det utan klarar mig fint med 64?
Jag vill alltså inte behöva formatera om hela c: där XP 32 ligger idag tillsammans med alla mina andra filer.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nilshultan
Får be om ursäkt i förväg för att jag stjäl tråden men det är så att jag har funderingar på att lägga in XP 64 på burken och köra dualboot mellan xp 32bit och xp 64bit.
Att detta görs genom att lägga xp64 på en egen partition har jag förstått men vilket är det smidigaste sättet att ta bort XP 32-bits om jag efter ett tag märker att jag inte behöver det utan klarar mig fint med 64?
Jag vill alltså inte behöva formatera om hela c: där XP 32 ligger idag tillsammans med alla mina andra filer.

Tacksam för svar

Du bootar xp64. Tar bort xp32-katalogen och det som hör till.
Ändrar i boot.ini så att enbart 64 startas. Klart!

Permalänk

Med xp32-mappen så menar du alltså bara Windows-mappen på c:?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nilshultan
Med xp32-mappen så menar du alltså bara Windows-mappen på c:?

Precis.