Permalänk
Medlem

gå över till Linux?

nu har jag tröttnat på mitt otroligt ostabila win xp och ajg tänker inte byta till vista heller! , jag funderar på att helt gå över till linux, hade tänkt mig ubuntu dist. , du är det såhär att jag spelar mycket cs, använder vent, scetchup m.m. går det att få dom programmen att fungera i linux, hur?, jag kan inte så mycket om linux, jag har testat några live cdar med olika distar (bland annat ubuntu), hur svårt är det att lära sig använda det, tips på nån bra sida för noobs?

EDIT

hur fungerar det med nätverk osv mot win datorer?. jag lanar ibland går det att köra ett spela via nätverket som jag kör i tex wine på min dator?

EDIT

är CrossOver bättre än wine, funkar alla win prog som funkar i wine i crossover?

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem

Skräddarn säger nej! Ett bestämt nej!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Die große Katze säger också nej.

Visa signatur

COBHC

Permalänk
Medlem

vadå nej!?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"du är det såhär att jag spelar mycket cs, använder vent, scetchup m.m."

That's why Die große Katze säger nej. Om du använder Vent och spelar CS så är det inte värt de.

Visa signatur

COBHC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kladz0r
"du är det såhär att jag spelar mycket cs, använder vent, scetchup m.m."

That's why Die große Katze säger nej. Om du använder Vent och spelar CS så är det inte värt de.

det ska väl fungera med typ wine eller, vet att cs funkar men funkar vent?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Både cs och vent finns inte till linux men går med emulator som du nu redan vet..
men oftast är det inte värt besväret och blir inte lika bra så du får allt hålla dig till XP om du ska fortsätta spela,

Permalänk
Medlem

anser du XP ostabilt så kan du ju gå över till win2000... jag anser det själv vara bättre än Windows XP... att spela är inte att tänka på när du kör linux, håll dig till microsofts operativsystem då.

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ubbe_wee
att spela är inte att tänka på när du kör linux, håll dig till microsofts operativsystem då.

Felformulerat skulle jag nog vilja säga. Du får nog byta ut spel mot "Windowsspel". Det går alldeles utmärkt att spela alla hundratals Linuxspel som finns tillgängliga.

Permalänk
Medlem

jag fick igång cs 1.6 med wine igår... men bara med "software mode".

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunkBurk
jag fick igång cs 1.6 med wine igår... men bara med "software mode".

Du borde utan problem få igång det med OpenGL.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Felformulerat skulle jag nog vilja säga. Du får nog byta ut spel mot "Windowsspel". Det går alldeles utmärkt att spela alla hundratals Linuxspel som finns tillgängliga.

Korrekt

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Medlem

Man tycker att en Vent klient till linux skulle komma så kanske kon87 skulle kunna gå över

Permalänk
Medlem

Kör dual boot. En "light installation" med endast Win XP och CS och så använder du en Linux dist till resten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Man tycker att en Vent klient till linux skulle komma så kanske kon87 skulle kunna gå över

Jag tror dt kommer snart, kollar man på deras hemsida så finns det snart en under downloads

Citat:

Loopback
Kör dual boot. En "light installation" med endast Win XP och CS och så använder du en Linux dist till resten.

Jag gjorde det förut men det blir bara så att man inte orkar boota om varje gång man ska surfa efter att ha lirat cs...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske låter taskigt detta, men om du inte kan få XP stabilt, så kanske Linux är lite mycket att bita tag i, särskilt ett helt stort byte på en gång? XP är inte ett ostabilt OS, om man sköter om det korrekt. Lär dig det först, sen är du nog redo att byta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kon87
Jag tror dt kommer snart, kollar man på deras hemsida så finns det snart en under downloads

Angående Ventrilo till Linux så har det stått att det snart ska komma i några år nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av torkel2k
Angående Ventrilo till Linux så har det stått att det snart ska komma i några år nu.

jasså

Visa signatur

Permalänk

Googla på crossover office, när du väl är där, försök kolla om dom har support till CS.

Nu är frågan hur snabb din dator är.. men du kan även titta på vmware hos vmware.com och läsa vidare om hur du har XP som gäst på din linux.

Det verkar finnas nått som heter cedega eller nått sånt, som kostar pengar.. Wine funkar oftast taskigt och du får slåss med datan för att få någonting att funka. CS är så älskat så google kanske kan hjälpa här igen m.a.p. wine??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DayWalker
text...

Nu är frågan hur snabb din dator är..
text...

står i min signatur...

EDIT

jag kollade lite på cross office eller va de hette det bygger väl på wine? fast att det kostar pengar o e bättre typ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Crossover Office är mer anpassat för program tror jag, Cedega är baserat på wine och är anpassat för spel.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Intel Arc B580 Limited Edition | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Jag körde vent i wine för något år sedan. Hittade någon guide som beskriv lite enkelt. Det som behövdes var några dll-filer från windows sen var det bara att köra.

ubuntu guide: http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=41737

Permalänk
Medlem

nu har jag installerat både och, dualboot men vad ska jag skriva för att installera paket?, räcker det med sh paketnamn eller ska de va nå mer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gillar man spela spel som CS t.ex så bör man inte fundera på Linux.

Permalänk
Medlem

sökte lite och hittade en nybörjarsida: http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy

ang. wine så finns det ett företag som byggt vidare på det och implementerat direct x, nämligen cedega. Dock är det betalware.

@maDa: varför då? Det finns många spel som fungerar och CS är definitivt en av dem. Half-Life DM funkade direkt i wine när jag provade för några dagar sen tex.
http://www.linux-gamers.net/modules/wiwimod/index.php?page=HO...

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Medlem

Jag håller med Ibis. Lägg ner lite tid på att lära dig hur du ska sköta Windows istället för att byta till ett OS där sakerna du gör inte funkar utan massa knepiga omvägar. Chansen att du får in malware i burken är väl mindre, men dina spel kommer knappast funka bättre.

Förklara gärna vad som gör att du tycker att XP är ostabilt och vad det är som får dig att vilja byta.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Kanske låter taskigt detta, men om du inte kan få XP stabilt, så kanske Linux är lite mycket att bita tag i, särskilt ett helt stort byte på en gång? XP är inte ett ostabilt OS, om man sköter om det korrekt. Lär dig det först, sen är du nog redo att byta.

WORD!

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...