kompileringsfel med makefile i c++

Permalänk
Medlem

kompileringsfel med makefile i c++

Hej alla glada!

Jag har ett stort problem som jag inte förstår mig på.
Sitter o programmerar ett mastermind-spel i c++, 5p programmeringskurs.

Hade all min programmering i samma fil innan och då fungerade allt bra. Sen delade jag upp det så filhanteringsfunktionerna hamnade i en egen fil och så skulle jag binda ihop allt med en makefile. (uppgiften är så).

När jag sen kör make så får jag följande fel:
filhantering.cpp:3: error: expected unqualified-id before "{" token
make: *** [filhantering.o] Fel 1

och rad 3 i filhantering ser ut som följer:
void writetofile(); {

och är en funktion som ska ta hand om skrivandet till en fil.
Jag har ju deklarerat funktionen och samma kod ligger i funktionen som låg i min andra fil tidigare.

Vad kan detta vara för fel?

Tacksam för svar som kan få mig i rätt riktning

Permalänk
Medlem

ska vara "void writetofile() {", alltså utan semikolon.

Permalänk
Medlem

Testa att ta bort ; mellan () och {

Visa signatur

[u]CPU:[/u] AMD 64 3200+ [u]Mobo:[/u] MSI K8N NEO Platinum [u]Minne:[/u] 2x512mb Micron PC3500 433mhz DDR [u]Grafikkort:[/u] ATI Radeon 9800 Pro [u]Ljudkort:[/u] Soundblaster Audigy 2 ZS [u]HD:[/u] Maxtor 160GB 7200rpm SATA

Permalänk
Medlem

TSSJ, det var väl precis det MagnusL skrev, eller är det här en tävling om att formulera om ett och samma svar på olika sätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loopback
TSSJ, det var väl precis det MagnusL skrev, eller är det här en tävling om att formulera om ett och samma svar på olika sätt?

Som du ser är det 2min mellan deras poster, det är mycket möjligt att TSSJ började skriva sitt svar innan MagnusL postade sitt svar...

Permalänk
Medlem

Precis, det är samma men när jag svarade hade inte han svarat än

Edit: hahah nu hände det igen

Visa signatur

[u]CPU:[/u] AMD 64 3200+ [u]Mobo:[/u] MSI K8N NEO Platinum [u]Minne:[/u] 2x512mb Micron PC3500 433mhz DDR [u]Grafikkort:[/u] ATI Radeon 9800 Pro [u]Ljudkort:[/u] Soundblaster Audigy 2 ZS [u]HD:[/u] Maxtor 160GB 7200rpm SATA