Permalänk
Medlem

Flaskhals till 8800?

Kommer 3700+@2,8ghz bli en flask hals till 8800 GTS/GTX?

Permalänk
Medlem

Jag hade nog kört på ett GTS till den processorn, det är inte helt optimalt men det är det aldrig.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Jag hade nog kört på ett GTS till den processorn, det är inte helt optimalt men det är det aldrig.

Så om jag ska få ut full kfraft av GTX så är det intel core 2 som gäller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Så om jag ska få ut full kfraft av GTX så är det intel core 2 som gäller?

ja och desutom en överklockad sådan.

Permalänk

Ge er nu, det finns ingenting som talar för att processorn är en flaskhals tillsammans med ett 8800GTS eller GTX kort... Överbevisa mig gärna men sprid inga fler lögner!

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Ge er nu, det finns ingenting som talar för att processorn är en flaskhals tillsammans med ett 8800GTS eller GTX kort... Överbevisa mig gärna men sprid inga fler lögner!

lol. antar att att du inte läst några tester gjorda med 8800gtx? du kanske ska göra det innan du börjar gapa.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
lol. antar att att du inte läst några tester gjorda med 8800gtx? du kanske ska göra det innan du börjar gapa.

WORD!

http://www.tomshardware.com/2006/11/29/geforce_8800_needs_the...

Läs igenom det där nu!!

Permalänk

Artikeln hänvisar ju till det jag säger eller är du så jävla kass på engelska så du inte läser annat än rubriken...:). Läs också kommentarerna till artikeln i THW:s forum där dissar dom den totalt..

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Ge er nu, det finns ingenting som talar för att processorn är en flaskhals tillsammans med ett 8800GTS eller GTX kort... Överbevisa mig gärna men sprid inga fler lögner!

Så du menar att det är grafikkortet som är flaskhalsen?
Varken GTS eller GTX kräver mer än 3700+ för att kunna maxas?

"That said, there are a few things we would like to point out. The first is that Nvidia's cards had better gains from a faster CPU and platform. Part of this can be directly attributed to the driver; Nvidia's driver is known to utilize more of the CPU, so the more the CPU can deliver, the better the performance...

...One thing is for certain: you need bleeding edge horsepower to get the most out of DX0 hardware. If you are in the market for a high end card, you'd do best with an entirely new system."

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Så du menar att det är grafikkortet som är flaskhalsen?
Varken GTS eller GTX kräver mer än 3700+ för att kunna maxas?

"That said, there are a few things we would like to point out. The first is that Nvidia's cards had better gains from a faster CPU and platform. Part of this can be directly attributed to the driver; Nvidia's driver is known to utilize more of the CPU, so the more the CPU can deliver, the better the performance...

...One thing is for certain: you need bleeding edge horsepower to get the most out of DX0 hardware. If you are in the market for a high end card, you'd do best with an entirely new system."

egntligen blir ju bägge komponenterna flaskhalsen, men mäst prollen, grafikkortet utnyttjar max för just den prollen som används, så det e självklart att prollen begränsar mest!

Permalänk

Detta citat från jackeberg säger en hel del:

"Mr Polkowski I am sorry, but I find your written article to be the worst I have ever read yet on any serious hardware site. Sorry about my bad grammar. English is not my native language. My main consern is:

Nr 1. You never refer to where your testpoints and scores came from. You could have just made them up or used any setting unkown to us the readers. You have to write down what you have tested in a test. otherwise the test is totaly useless. Solution = Write down your settings.

Nr 2.
In your cpu difference table you type down 60% higher in 1280. 60% what and from what? Have you tested with cpu on or off? Amd versus Intel? what have you tested? average fps you write in the text down under. High or low graphics. In the article it´s more like medium 4 - 8 and low no aa -af.

and this is before you start adding better graphics from the modding scene. Many games look twice as good with mods. But gpu takes a beating. ( oblivion best example)

GeForce 8800 Needs The Fastest CPU... this is just not true if I may say so. Why does it need it?

Is it if you are one of the eh.. few.. or none. Who buy a 600$-1000$ gpu to run their stuff at low quality settings.

With the af and aa set at x16 x16 everything set to max quality on the cards drivers and in game. CPU make in fact almost no difference in the tests made so far on the net and at home. The games are still gpu bound on high quality settings. Performance of a 90$ cpu is the same as a 900$ when the settings go high. You can test this yourself and everyone else can do it at home.

To make up for this article I want you to write down a new article.
GeForce 8800 Needs only a modest 99$ CPU to max out image quality in games.

If you readers buying 8800 cards read this. Ask yourself do I want 160 fps good quality with a 900$ cpu or 90 fps of the best quality with a 99$ cpu. I would go for the later.

Ps. the new cpu´s are still monsters when it comes to hard work like video editing, encoding and 3d. But as a gamer you don´t need them... and with dx 10 you might end up needing them even less for gaming.

8800 GTX can not run Oblivion with max candy at even 1024 x 800 16af -16aa with beauty mod add ons like 4096 textures and complete sceen renderings. Even fear will start to struggle above 1280. why does everyone use 4-8 max when there is 16 -16 max + high quality in the drivers? SoftShadows makes FEAR gpu bound. Why no softshadows? it looks great. I have yet to see a new game that runs better on a 4 ghz core2 than on my 2,7 ghz Amd64 3500. Please prove me wrong if you can.

Sorry if I sounded rude, but reviewers have to open up their eyes and see the larger picture. What is useful for the customer. Many other reviewers ( in fact all of them it seems) make the same misstake. You can be the first to make a difference."

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Bara bra om det verkligen är så, men jag vill se lite tester, staplar, diagram, fakta!

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk

Det finns ett undantag. Oblivion. Jag kan iofs ösa mods på det tills det att även ett 8800gtx plågas till döds på en slö processor. Men Oblivion ger verkligen en märkbar förbättring med en snabb dualcore.

Men oblivion är ju oblivion. Det är inte säkert att vi får se ett nytt "oblivion" under detta år ens och om oblivion inte är första prioritet så röjjer singlecore fortfarande hejvilt.

overclockers testar 8800gtx extrem cpu scaling 4,2 ghz core2.

http://www.overclockers.com/articles1390/

överclockat 8800GTX på slö cpu ger betydligt mer än default 8800Gtx i 4,2 Ghz.

Om resolution sedan ökas från 1024 till 1280 så var 4,2 ghz 1 fps sämre än 2,4 ghz. Så om du inte sitter på en crt och kör 800x600 gör cpu ingen större skillnad.

Extrem cpu ger alltså en minimal fps höjjning. Ska leta upp en low end.

http://www.legionhardware.com/document.php?id=603&p=3

i 1600x1200 går fear och prey lika på alla cpu´s. Imponerande är att en nerklockad core2 i 1,5 ghz krossar alla amd x2 5000+ i strategispelen där fps ligger amd 50 fps core2 60 fps i 1,5 ghz. Fps har ju ingen större betydelse i dessa spel dock.

Men jävlar va grymm core2 tekniken är.

Summa sumarum. Om du har en 4 ghz core2 kasta bort din nya tft och köp en 14" crt som gör 800x600. Då får du bäst valuta för pengarna...

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Det finns ett undantag. Oblivion. Jag kan iofs ösa mods på det tills det att även ett 8800gtx plågas till döds på en slö processor. Men Oblivion ger verkligen en märkbar förbättring med en snabb dualcore.

Men oblivion är ju oblivion. Det är inte säkert att vi får se ett nytt "oblivion" under detta år ens och om oblivion inte är första prioritet så röjjer singlecore fortfarande hejvilt.

overclockers testar 8800gtx extrem cpu scaling 4,2 ghz core2.

http://www.overclockers.com/articles1390/

överclockat 8800GTX på slö cpu ger betydligt mer än default 8800Gtx i 4,2 Ghz.

Om resolution sedan ökas från 1024 till 1280 så var 4,2 ghz 1 fps sämre än 2,4 ghz. Så om du inte sitter på en crt och kör 800x600 gör cpu ingen större skillnad.

Extrem cpu ger alltså en minimal fps höjjning. Ska leta upp en low end.

Så summan av kardemumman är att om man har ett 8800GTS/GTX så räcker det lätt med en X2 3800+ eller en E6300 idag, i alla fall de flesta klarar dig med dessa saker då.

Bra att veta så man inte uppgraderar moderkort prolle och minnen för 5000-6000kr bara för att man tror att man behöver det till ett 8800.

Själv har jag en AMD X2@ 2500mhz som jag gladerligen behåller. För mig skulle det kosta runt 5000-6000kr att uppgradera till ett c2d plus ett 8800gts då för 4000. Då är det lite billigare att bara byta graffet. tack för infon, stort tack!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Intressant läsning.
Men kör man 3dmark01 så är en bra, snabb cpu ett plus.
Kör man 3dmark03 så kvittar det om man har c2d eller en Athlon känns det som.
01:an testar större delen av riggen vad jag förstått.
Medans 03:an endast testar grafikkortet, Nästan.
Höjde min score själv i 01:an från 17.3K till 24.8K.
600MHz OC cpu och lite på Gpu/Mem. (Se sign)
Samma klock gav mig lite mer än 1K i 03:an, (från 7.5K till 8.5K).
Om vi tar det procentuellt så fick jag:
+43%ig prestanda boost genom systemet i 01:an.
+13%ig boost genom grafikkortet i 03:an.

Nu vet jag inte om 05:an och 06:an är som 01:an eller 03:an (01/Riggen 03/Grafikkortet)

Slutsats: Tycker att det xplane_stockholm och Nyarlathotep sa stämmer enligt det jag själv sätt på mitt system.

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem

Ja och jag som sitter på ett 3700+ SD precis som trådskaparen klarar mig också på detta plus ett 8800 gts/gtx utan märkbara skillnader. blir nog till hösten som jag byter:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Syn7e7ik
Intressant läsning.
Men kör man 3dmark01 så är en bra, snabb cpu ett plus.
Kör man 3dmark03 så kvittar det om man har c2d eller en Athlon känns det som.
01:an testar större delen av riggen vad jag förstått.
Medans 03:an endast testar grafikkortet, Nästan.
Höjde min score själv i 01:an från 17.3K till 24.8K.
600MHz OC cpu och lite på Gpu/Mem. (Se sign)
Samma klock gav mig lite mer än 1K i 03:an, (från 7.5K till 8.5K).
Om vi tar det procentuellt så fick jag:
+43%ig prestanda boost genom systemet i 01:an.
+13%ig boost genom grafikkortet i 03:an.

Nu vet jag inte om 05:an och 06:an är som 01:an eller 03:an (01/Riggen 03/Grafikkortet)

Slutsats: Tycker att det xplane_stockholm och Nyarlathotep sa stämmer enligt det jag själv sätt på mitt system.

Jag förstår inte riktigt vad du vill få fram med ditt 3Dmark-inlägg, allmänt rörigt bara. Vad som händer i 3Dmark är för mig totalt ointressant faktiskt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jag förstår inte riktigt vad du vill få fram med ditt 3Dmark-inlägg, allmänt rörigt bara. Vad som händer i 3Dmark är för mig totalt ointressant faktiskt.

Håller med, låter ju som att det för dig är viktigt vad du får i 3DMark och att du mest bänkar utan att lira. Det är spelen som är det viktiga, inte att flexxa loss med sin hårdvara och sina poäng. Inte för mig iaf.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

EDIT*Never mind*
Palla sätta upp garden när folk missförstår

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem

PROLLAR KAN VIST FLASKHALSA SOM ATTAN! och massor av folk säger höj upplösningen ;P haha då laggar det då bara mer för mig jag känner dock märkbar skillnad när jag klocka min amd 3500+ till 2,65ghz säkert 25+ fps i det flesta aplikationer. Har inget fel på mitt sli eller liknande har undersökt det nog länge nu, har också skaffat en till gig sticka ram. Får inget mycke mer 3dmarks i 05 och 06 fast i 03 kan man få en boost från 19000 poäng till 2700-2900 beroende på hur mycke man klockat men ändå har folk med samma system förutom prolle mycke bättre resultat. 05 och 06 resultat är ovsentliga för ökningen är minimal.

Bild från f.e.a.r. med och utan sli med min prossesor i vanlig hastighet.

<----SLI / Inte SLI --->

Klockar jag får jag runt 20fps boost i maximum fps minimum och overall fps.
med sli, och säkert massor utan sli med

Snart får man hets ryckerhårtet av sig och gör såsom vettiga människor och fixar sig en e6600 ;D. Men enligt mig kan prollar flaskhalsa.

"robbaz kan igentligen ha fel hans hårdvara kanske är helt vrickad, utan att han vet om det för han är en idiot. Så anklaga han inte ;P"

Edit: Clockade aset av min prolle nu öka vcoren lite och fick den till 2,8ghz resultat

sli / inte inte

tog en högre uplösning med sorry till det jag skrev en bit upp kanske funkar iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
PROLLAR KAN VIST FLASKHALSA SOM ATTAN! och massor av folk säger höj upplösningen ;P haha då laggar det då bara mer för mig jag känner dock märkbar skillnad när jag klocka min amd 3500+ till 2,65ghz säkert 25+ fps i det flesta aplikationer. Har inget fel på mitt sli eller liknande har undersökt det nog länge nu, har också skaffat en till gig sticka ram. Får inget mycke mer 3dmarks i 05 och 06 fast i 03 kan man få en boost från 19000 poäng till 2700-2900 beroende på hur mycke man klockat men ändå har folk med samma system förutom prolle mycke bättre resultat. 05 och 06 resultat är ovsentliga för ökningen är minimal.

Bild från f.e.a.r. med och utan sli med min prossesor i vanlig hastighet.
http://img92.imageshack.us/img92/8207/maximumzq1.jpg
<----SLI / Inte SLI --->

Klockar jag får jag runt 20fps boost i maximum fps minimum och overall fps.
med sli, och säkert massor utan sli med

Snart får man hets ryckerhårtet av sig och gör såsom vettiga människor och fixar sig en e6600 ;D. Men enligt mig kan prollar flaskhalsa.

"robbaz kan igentligen ha fel hans hårdvara kanske är helt vrickad, utan att han vet om det för han är en idiot. Så anklaga han inte ;P"

Edit: Clockade aset av min prolle nu öka vcoren lite och fick den till 2,8ghz resultat

http://img444.imageshack.us/img444/959/hellyeahvj4.jpg
sli / inte inte

tog en högre uplösning med sorry till det jag skrev en bit upp kanske funkar iaf

Men är hela ditt inlägg ett skämt eller? om ett kort kräver en del av datorn så är det ju inte jättebegåvat att banka in ett till kort i burken när du har en processor i underkant:D smacka in en x2 3800 så skulle du känna stor skillnad. 3Dmark(sålänge du inte har köpt det) kör inte i direkt höga upplösningar heller. och vi snackar inte rdmark här utan prestanda förlust i spel. Och den är inte stor. finns ett stort test av detta på tomshardware tror jag.

3Dmark 03 har just väldigt låg upplösning vilket då processorn spelar stor roll. MEN man spelar inte på låg upplösning när man har ett 8800! När ska folk lära sig det?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

jag gillar dina bilder Robbaz
det bästa är att se "Maximum" i bakrunden på den övre och "Custom" i bakrunden på den nedre

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd

fan vad bra
det betyder att en X2a på 2.88GHz borde kunna hantera ett 8800GTX :)?

vem vill köra i 1024*768 minst 1600*1200 är det som gäller då verkar ju CPUn ha minimal betydelse.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pg_ice
fan vad bra
det betyder att en X2a på 2.88GHz borde kunna hantera ett 8800GTX :)?

vem vill köra i 1024*768 minst 1600*1200 är det som gäller då verkar ju CPUn ha minimal betydelse.

Är det jag som är trött här...
Men om jag kör i 1024x768, belastas CPUn mindre när jag kör 1600x1200? Låter knappast rimligt...

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Är det jag som är trött här...
Men om jag kör i 1024x768, belastas CPUn mindre när jag kör 1600x1200? Låter knappast rimligt...

Det är ju inte det han säger heller så. Han säger att CPUn har mindre betydelse, inget annat.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Är det jag som är trött här...
Men om jag kör i 1024x768, belastas CPUn mindre när jag kör 1600x1200? Låter knappast rimligt...

nja grafikkortet har mindre nytta av CPUn i högre upplösningar.
kommer det fler spel som utnytjar grafikkortet lika bra som F.E.A.R då är det helt bortkastat att köpa en snabb CPU till ett 8800GTX.
man får inte ut ett skit med en snabbare CPU.

från overclockers.com: test i FEAR
Core2: 2.66GHz 146FPS
Core2: 4.2GHz 153FPS

från 2.6GHz till 4.2GHz så känar man 7 FPS
snacka om att optimera grafikkorten

du får exakt samma prestanda i FEAR i 1600*1200 med en AMD FX 60 som med en Core2 på 2.9GHz.
exakt samma FPS!

sen kommer ju Vista och DX10 som är optimerat så att grafikkorten inte ska behöva vänta på information från CPUerna då kommer det att skilja mindre.
grafikkorten kommer att maxas i vilket fall

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
jag gillar dina bilder Robbaz
det bästa är att se "Maximum" i bakrunden på den övre och "Custom" i bakrunden på den nedre

Mjo under är högre upplösning ^^

och minimum på computer

Permalänk
Medlem

Hur stor prestanda skilland är det på ett x1900xtx och ett 8800gts?
Om man kör det på följande sys:

Asus A8R - Mvp

3700+@ 2,8ghz

2 gb Crossair standrad minnen

250gb smusung spinpoint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Hur stor prestanda skilland är det på ett x1900xtx och ett 8800gts?
Om man kör det på följande sys:

Asus A8R - Mvp

3700+@ 2,8ghz

2 gb Crossair standrad minnen

250gb smusung spinpoint

Kolla under denna länk:
http://www23.tomshardware.com/graphics.html

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Dvärgen alldeles för liten för att det skulle vara värt att uppgradera