Foto/Video backup. Hur få bra koll?

Permalänk
Medlem

Foto/Video backup. Hur få bra koll?

Har börjat samla på mig en hel del bilder och en del videosnuttar på min stationära som jag filmat själv. Då jag inte riktigt litar fullt ut på mina diskar i datorn som snurrar varje dag så köpte jag mig en dedikerad extern USB hårddisk där jag nu endast lagrar backup på mina bilder och videosnuttar. Denna hårddisk är endast igång när jag lägger över bilder. Har fått för mig att detta sliter mindre på den och livslängden ökar.

Nu till problemet. Jag behöver ha bra koll på vilka filer/mappar som jag har backat upp på den externa. Då jag har allt i orginal på datorn och det även är där som jag tankar in bilderna till fråm kamerorna så är det lite svårt att veta vad som redan är "säkrat" Finns det någon mjukvara som kan hjälpa till med detta?

T.ex varje gång något nytt läggs in i mappen "mina bilder" så vill programmet skicka över kopior till den externa.

Kanske något program som kopierar över filer till den externa och sedan markerar smatliga uppbackade filer/mappar med någon unik färg eller kategoriserar dessa.

Visa signatur

Rehab is for quitters

Permalänk
Medlem

Om jag tolkar dig rätt så vill du göra ungefär samma sak som jag gör med mina foton. Jag använder gratisversionen av Syncback.
http://www.2brightsparks.com/downloads.html#freeware

Jag tycker det är tämligen enkelt att använda, men det finns ändå väldigt mycket inställningsmöjligheter för hur kopieringen ska göras.

Permalänk
Medlem

Duger inte Windows backup?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Om jag tolkar dig rätt så vill du göra ungefär samma sak som jag gör med mina foton. Jag använder gratisversionen av Syncback.
http://www.2brightsparks.com/downloads.html#freeware

Jag tycker det är tämligen enkelt att använda, men det finns ändå väldigt mycket inställningsmöjligheter för hur kopieringen ska göras.

Tack för tipset! Detta program fungerar utmärkt!

Visa signatur

Rehab is for quitters