Vista: 32- eller 64-bitarsversionen?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Suck på din förenklade bild.
Kör du gammal programvara och spel ? Vafan e det för dum frågeställning ? Vad är gammalt ? Jag kör X-Com apocalypse på Vista 64 bitars. Funkar det ? Ja. Från 98 ? Ja. Vart vill du komma med bilden? Att 64 bitars OS är dumt ? Skulle vela påstå att det är dumt att skaffa ett 32 bitars Vista. Menar lägga ut flera tusen på ett OS som kommer vara aktuellt i säkert 4-5 år till och inte investera i 64 bitar. Det skulle jag vilja kalla dumt. Du kunde istället skrivet ner några enkla tips om vad man ska tänka på istället för att göra en idiot bild som direkt visar vad man ska göra?!
Fungerar programvara i vista 32 bitars så fungerar den med största sannolikhet i 64 bitars versionen också. Det som kan skapa problem är om du använder programvara som använder sig av någonslags drivrutin som då ej skulle vara kompatibel med 64 bitars OS.

Tänk på:
Har du hårdvara som inte har någon 64 bitars Vista drivrutin?
Skaffa hårdvara från annan tillverkare (de är uppenbarligen så kassa på att göra drivrutiner att de inte förtjänar att få sina produkter använda ändå)

Har du lite minne (>under< 2 gb)
så tänk bort både Vista 32 bitars och 64 bitars (iaf om du ska spela, men å andra sidan går det inte ens bra att köra BF2 i XP med bara 1 gb minne så ...)
Ska du bara surfa och titta på porrfilm så fungerar 64 bitars Vista bra med 1 GB i minne också.

Har du en 64 bitars processor? (något som inte ens nämns i bilden, GJ !)
Har du inte en 64 bitars processor kan du givetvis inte köra ett 64 bitars OS utan då får det bli 32 bitars Vista ist.

1. Ingen (förutom utom du?) tvivlar på att Vista x64 har stora kompatibilitetsproblem med väldigt många program och spel som inte anpassats för operativsystemet. Men det är trevligt att du har bra erfarenheter av Vista X64.

2. Det finns både fördelar och nackdelar med 64-bitars operativsystem. Den största nackdelen är större overhead med 64-bitars pekare, den största fördelen är att man kan adressera mer minne och tillgång till större register. Men för vanliga konsumenter som inte har något behov av >3-4GB RAM eller använder program som drar nytta de "nya" resurserna innebär förändringen väldigt lite, bortsett från ovan nämnda kompatibilitetsproblem.

3. Att man ska kasta hårdvara som inte har drivrutiner till x64 är bara befängt.

4. Att man ska köpa 64bitarsversionen av Vista för att i framtiden kunna uppgradera till >3-4GB RAM är ett rätt lustigt påstående. Dels eftersom att (sist jag kollade) Microsoft skickar ut 64bitarsversionen i princip gratis till befintliga kunder, och dels för att det låter som en dålig idé att offra användbarhet för "framtidsutsikter".

5. Jag borde helt klart klargjort i modellen att det krävs en 64-bitarsprocessor. Detta är så grundläggande så att jag råkade missa det. Uppdaterar inom en snar framtid. Tack för feedbacken!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

1. När jag lekte runt bland betorna och rc versionerna av vista, både 32 och 64bitars vista så bland de programmen jag använde märkte jag inte förutom i något enstaka fall att det fanns inkompabilitets problem med 64 bitars versionen och inte med 32 bitars. Kontentan är att det beror på vad man använder för program. Så jag vill säga att jag också har positiva erfarenheter av 64bitars.

2. Tja, som jag och jag tror en del andra har skrivit så känns 64bitars versionen av vista stabilare än 32 bitars versionen. Men detta kan mycket väl skilja sig från dator till dator, pga hårdvaran.

3. Visst det kan jag väl kanske hålla med om, om det inte är någon enkel billig hårdvara som är lätt att byta ut.

4. Hur tror du att fördelningen är mellan retail och oem? Jag har en känsla av de flesta köper oem och de kan såvitt jag vet inte billigt uppgradera till 64bitars.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Sen missar man en hel del säkerhetsförbättringar under skalet om man kör 32 bit iom att dessa först finns i 64 bitars instruktionssetet.

Sen fortsätter jag att fråga vad är det X64 har så stora problem med?
piratcrackade spel? Ja, rätt mycket nocd.exe osv använder brister i 32 bit modellen för att gå runt kollerna.

De flesta spel och nyttoprogram går utmärkt om man säger åt vista att köra dem i xp läge.

Det som således är problem är hw där tillverkaren inte har skrivit drivers

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Hej

( oj nu rör jag nog runt i grytan lite:):)

Vista skulle bara komma som 64 bitars version.

64 bitars processorer har funnits i flera år men inte fullt fungerande 64 program miljö, utvecklingen bromsas fast att tekniken finns och kostar inte mer.

Idag skulle vi kunnat haft potentiellt snabbare och stabilare datorer med 64 bitars processorer samt programvara som bara är 64 bitars

Canon bytte system 1987 till EOS, de som hade optik till FD systemet kunde inte använda detta till de nya EOS kamerorna. Tufft för fotograferna men de som köpte nytt fick ett mycket bättre kamerasystem istället för att vara bakåt kompatibelt med sämre system, typ komprimis.

Gillar teknik, och att man uttnyttjar den.

Kör nu Vista 64 bitars Ultimate och det funkar bra. Har väl egentligen bara windows som är 64 bitars inte ett enda annat program som är från grunden 64 bitars, bara 32 bitars program. Så jag uttnyttjar ju inte systemet så bra förutom att jag kan utnyttja mina 4GB i burken.

XP är ju ett mycket fungerande OS och räcker för de flesta och det borde vara det sista 32 bitars OS och Vista är det nästa OS med bara 64 bitar.

Mjukvaruföretagen har inte råd? att tillverka program och drivrutiner både till Vista 32 och Vista 64, så de satsar på 32 bitars och inte så mycket på 64 bitars och det har vi ju märkt.

En av världens största mjukvaroföretag Adobe kommer inte släppa Photoshop CS3 i 64 bitars fastän de medger att det skulle vara bättre, men de har inte råd att släppa i både 32bitars Vista och 64 Vista bitars variant.

Så skulle vi skippat 32 bitars Vista så kunde företagen kunna lägga allt krut på att utveckla drivrutiner och program för 64 bitars Vista och då hade vi haft snabbare och stabilare datorer idag.

Kan tänka mig att det fanns en massa bakåtsträvare, bromsklossar för utvecklingen när man gick från 16 till 32 bitars system. Alltid någon som vill ha det bakåtkompatibelt med 16 bitars spel eller annat väldigt nödvändigt. När man körde win 3 var det ju 16 bitar, sedan kom Win 95 som huvudsakligen var 32 bitars, win 95 släpptes ju inte i två versioner (16 och 32bit) som Vista. Win 95 var visserligen 32bitars men ändå bakåt kompatibel till 16bitar och därav till stor del instabil.

Sitter här med 64 bits processor, 64 bits OS och inte ett enda 64 bits program, inte ens explorer 64 bits fungerar så bra, då tex Adobe flash inte funkar för 64 bitar (Är Adobe ett litet källar företag?) och detta är år 2007.

Hälsningar

Omar Brännström

Visa signatur

Asus M2N32-SLI Deluxe, AMD Athlon 64 X2 4400, Western Digital Raptor 150GB SATA ,Maxtor DiamondMax 10 250GB, Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4 x2 =4GB, Vista 64 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Håller med. Löjligt. Kör man Linux är dock alla program äkta 64-bitars. Märks på tex Super-Pi som går typ 10s snabbare i Linux ....

Vill du 64-bitars content creation så blir det Gimp, Scribus mm mm

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
1. Ingen (förutom utom du?) tvivlar på att Vista x64 har stora kompatibilitetsproblem med väldigt många program och spel som inte anpassats för operativsystemet. Men det är trevligt att du har bra erfarenheter av Vista X64.

2. Det finns både fördelar och nackdelar med 64-bitars operativsystem. Den största nackdelen är större overhead med 64-bitars pekare, den största fördelen är att man kan adressera mer minne och tillgång till större register. Men för vanliga konsumenter som inte har något behov av >3-4GB RAM eller använder program som drar nytta de "nya" resurserna innebär förändringen väldigt lite, bortsett från ovan nämnda kompatibilitetsproblem.

3. Att man ska kasta hårdvara som inte har drivrutiner till x64 är bara befängt.

4. Att man ska köpa 64bitarsversionen av Vista för att i framtiden kunna uppgradera till >3-4GB RAM är ett rätt lustigt påstående. Dels eftersom att (sist jag kollade) Microsoft skickar ut 64bitarsversionen i princip gratis till befintliga kunder, och dels för att det låter som en dålig idé att offra användbarhet för "framtidsutsikter".

5. Jag borde helt klart klargjort i modellen att det krävs en 64-bitarsprocessor. Detta är så grundläggande så att jag råkade missa det. Uppdaterar inom en snar framtid. Tack för feedbacken!

1. Nog vädigt många som inte håller med dig överhuvudtaget. Säkerligen så fungerar 90% av alla program och spel utmärkt i Vista. Men mindre kunniga användare blir ju rädda för att gå över till 64 bitars OS pga sånt här snack som kommer från folk som dig. Det ända ni gör är att kollektivt hindra framgången för operativsystemen.

2. Det nedväger inte på långa vägar fördelarna.

3. Patetiskt att använda hårdvara från tillverkare som skiter i att göra drivrutiner till 64 bitars OS. Sorry det är min åsikt. Kastade två nästan nya D-Link kort i soptunnan för att de gjorde sunkiga 64 bitars drivrutiner.

4. Tror du att den enda fördelen med att köra 64 bitars OS är att man kan använda mer ram? Då har du ingen koll. Att MS kommer skicka ut 64 bitars gratis till befintliga 32 bitars OEM kunder osv är jag mycket skeptisk till. Fast jag har ju förstått att du vill att program och OS ska fortsätta programmeras enligt 32 bitars struktur.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
1. Nog vädigt många som inte håller med dig överhuvudtaget. Säkerligen så fungerar 90% av alla program och spel utmärkt i Vista. Men mindre kunniga användare blir ju rädda för att gå över till 64 bitars OS pga sånt här snack som kommer från folk som dig. Det ända ni gör är att kollektivt hindra framgången för operativsystemen.

2. Det nedväger inte på långa vägar fördelarna.

3. Patetiskt att använda hårdvara från tillverkare som skiter i att göra drivrutiner till 64 bitars OS. Sorry det är min åsikt. Kastade två nästan nya D-Link kort i soptunnan för att de gjorde sunkiga 64 bitars drivrutiner.

4. Tror du att den enda fördelen med att köra 64 bitars OS är att man kan använda mer ram? Då har du ingen koll. Att MS kommer skicka ut 64 bitars gratis till befintliga 32 bitars OEM kunder osv är jag mycket skeptisk till. Fast jag har ju förstått att du vill att program och OS ska fortsätta programmeras enligt 32 bitars struktur.

Var får du siffran 90% ifrån? Du skiter ur dig ogrundade spekulationer till höger och vänster, men kommer inte med några fakta som talar till din fördel. Det räcker med att själv prova på Vista x64 för att märka att det finns massor med programvara/drivrutiner som inte fungerar och som det inte finns någon ersättning för. Ta Sony Ericssons PC-suite som exempel, som är en så kallad "show stopper" (kan ta minst 100 liknande exempel om du gillar empiri). Men det är väl inga problem för dig, för du kastar väl bara telefonen och köper en ny? Det är väl så alla goda konsumenter skall bete sig antar jag, enligt din åsikt. De tio procenten, som du hävdar inte fungerar, är redan på tok för mycket.

Du får gärna upplysa mig om fler fördelar än de jag nämnt med Vista x64, eftersom du hävdar att dessa existerar men inte verkar kunna nämna dom? Att låsa användare till certifierade drivrutiner eller andra begränsningar ser jag inte som en fördel, bör nämnas. Kan också tillägga att jag inte har något intresse i att varken baktala ett operativsystem eller höja det till skyarna baserat på ogrundade spekulationer.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Det är från mig en väldigt ogrundad siffra, som jag hoppas man kan tyda ur meningen då jag försökte skriva den på ett sådant sätt, skiter gör jag på toaletten kan du inte skriva på ett mognare sätt kan du lika gärna hålla käften, att du är redaktör ger jag fan i. Ja jag tycker det är sorgligt att PC Suite ej fungerar men har valt att behålla min telefon iaf då jag själv ej använder mig av de funktionerna som programmet erbjuder.
Deffiniera du istället massor av programvara som inte fungerar. Jag kan deffiniera massor som fungerar iaf.
Tycker du att 10% skulle vara en hög siffra för ett nysläppt operativsystem? Du är isåfall tokig. Bortskämd verkar du vara och fast i gammla vanor.
Så du straffar hellre de som försöker sträva fram i utvecklingen än de som är slöa och hindrar den. (T.ex elektronik tillverkare som är för lata och för snåla för att lägga tid och pengar till uppgradering av sin mjukvara) din framtidsinställning är sne.

Certifierade drivrutiner : Ett sätt för MS att tjäna pengar (ja det är ett företag med riktning ekonomi och inte välgörenhet tro det eller ej) men även ett sätt för MS att kunna hålla en viss kontroll på den UPPSJÖ av drivrutiner som kommer att släppas till operativsystem. Du kan även installera icke certade drivrutiner med enkelhet genom att avvaktivera UAC.

Fördelar:
Stabilitet (med fungerande drivrutiner) (64)
Snyggare (trevligare att sitta framför) (32 & 64)
Snabbare (ja det är snabbare i desktop miljö, givetvis inte med en 486a) (64)
Bättre minnes hantering (prefetch) (32&64) (kan hantera mer minne) (64)
Säkrare (kärnan är uppbyggd på annat sätt än den i t.ex XP där administratörs rättigheter inte behövs i samma utsträckning) (64 (eliminerar de flesta äldre programmerade säkerhetsriskerna)
Fler funktioner (32&64)
Framtidsanda (64)!!!

Nakdelar
Vissa drivrutiner fungerar ej (främst 64 men även 32)
Vissa applikationer fungerar ej (främst 64 men även 32)

Men håll du fast i 32 bitars. Du förstår inte bättre uppenbarligen. Men håll ditt skitsnack för dig själv istället om du enbart kan lyfta fram nakdelarna med 64 bitars struktur.
Hoppas jag förklarat mig nu så att även du kan förstå

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Det är från mig en väldigt ogrundad siffra, som jag hoppas man kan tyda ur meningen då jag försökte skriva den på ett sådant sätt, skiter gör jag på toaletten kan du inte skriva på ett mognare sätt kan du lika gärna hålla käften, att du är redaktör ger jag fan i. Ja jag tycker det är sorgligt att PC Suite ej fungerar men har valt att behålla min telefon iaf då jag själv ej använder mig av de funktionerna som programmet erbjuder.
Deffiniera du istället massor av programvara som inte fungerar. Jag kan deffiniera massor som fungerar iaf.
Tycker du att 10% skulle vara en hög siffra för ett nysläppt operativsystem? Du är isåfall tokig. Bortskämd verkar du vara och fast i gammla vanor.
Så du straffar hellre de som försöker sträva fram i utvecklingen än de som är slöa och hindrar den. (T.ex elektronik tillverkare som är för lata och för snåla för att lägga tid och pengar till uppgradering av sin mjukvara) din framtidsinställning är sne.

Certifierade drivrutiner : Ett sätt för MS att tjäna pengar (ja det är ett företag med riktning ekonomi och inte välgörenhet tro det eller ej) men även ett sätt för MS att kunna hålla en viss kontroll på den UPPSJÖ av drivrutiner som kommer att släppas till operativsystem. Du kan även installera icke certade drivrutiner med enkelhet genom att avvaktivera UAC.

Fördelar:
Stabilitet (med fungerande drivrutiner) (64)
Snyggare (trevligare att sitta framför) (32 & 64)
Snabbare (ja det är snabbare i desktop miljö, givetvis inte med en 486a) (64)
Bättre minnes hantering (prefetch) (32&64) (kan hantera mer minne) (64)
Säkrare (kärnan är uppbyggd på annat sätt än den i t.ex XP där administratörs rättigheter inte behövs i samma utsträckning) (64 (eliminerar de flesta äldre programmerade säkerhetsriskerna)
Fler funktioner (32&64)
Framtidsanda (64)!!!

Nakdelar
Vissa drivrutiner fungerar ej (främst 64 men även 32)
Vissa applikationer fungerar ej (främst 64 men även 32)

Men håll du fast i 32 bitars. Du förstår inte bättre uppenbarligen. Men håll ditt skitsnack för dig själv istället om du enbart kan lyfta fram nakdelarna med 64 bitars struktur.
Hoppas jag förklarat mig nu så att även du kan förstå

Ännu en gång försöker du tilldela mig åsikter som jag inte har. Jag förespråkar varken 32-bitarversionen eller 64-bitarsversionen, jag konstaterar bara skillnaderna. Du propagerar däremot ihärdigt för 64-bitarsversionen, trots dess uppenbara nackdelar, som du försöker bagatellisera med svepande bortförklaringar såsom att man annars är "bakåtsträvare" eller "bortskämd och fast i gamla vanor". Dessutom gör du absurda utlägg om att man skall slänga hårdvara som ännu inte stöds.

När du sedan skall bemöta mitt argument om att du inte verkar kunna bevisa dina påståenden gör du det med ännu fler ogrundade utlägg om "stabilitet", "snyggare", "säkrare" och "framtidsanda". Kan du inte ta diskussionen på lämplig nivå är det bäst att helt enkelt låta bli.

-> Lunch.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Ännu en gång försöker du tilldela mig åsikter som jag inte har. Jag förespråkar varken 32-bitarversionen eller 64-bitarsversionen, jag konstaterar bara skillnaderna. Du propagerar däremot ihärdigt för 64-bitarsversionen, trots dess uppenbara nackdelar, som du försöker bagatellisera med svepande bortförklaringar såsom att man annars är "bakåtsträvare" eller "bortskämd och fast i gamla vanor". Dessutom gör du absurda utlägg om att man skall slänga hårdvara som ännu inte stöds.

När du sedan skall bemöta mitt argument om att du inte verkar kunna bevisa dina påståenden gör du det med ännu fler ogrundade utlägg om "stabilitet", "snyggare", "säkrare" och "framtidsanda". Kan du inte ta diskussionen på lämplig nivå är det bäst att du helt enkelt låter bli.

Men är du galen?
Du kopierar ju exakt vad jag precis skrev.
Mina argument står och är väldigt konkreta!
Snyggare menade jag självklart att både 32 bitars och 64 bitars versionen är vilket jag trodde framgick. 64 bitars arkitektur är sedan år tillbaks visat både stabilare och snabbare än motsvarande i 32 bitars. Självklart som jag tidigare sagt med rätt drivrutiner och programvara och även säkrare. Jag orkar inte förklara för dig principen bakom det men du kan väl använda google och leta upp en artikel om varför 64 bitars arkitektur är att föredra framför 32 bitars.
Vad vill du att jag ska göra anlita ett gäng forskare och spendera ett års studier och sedan presentera det för dig i en uppsats eller diagram? Kanske med lite matematiska formler?
Du verkar dessutom ha hängt upp dig på det här med att slänga hårdvara. Ta det med en nypa salt. Jag försöker heller inte tilldela dig åsikter. Jag säger bara mina. Jag grundar det på din bild som du gjorde (som jag fortfarande tycker är idiotisk och helt missvisande)
Jag sveper inte bort någonting, jag konstarerar bara att 64 bitars programvara är framtiden, eller du håller inte med där heller?
Du hade kunnat ersätta din bild med följande mening.

"Ta en extra titt på den hårdvara du äger och de program du vill använda så att de fungerar i en 64 bitars version av Windows"

Se så enkelt, istället för en bild där du till 90% helt sänker ett 64 bitars OS.

Och HERREGUD säg då vad f** det är som är så himmla illa med just 64 bitars versionen av Vista där inte liknande problem finns i 32 bitars?
Kan du säga något annat då än att det finns hårdvarutillverkare som inte orkat fixa drivrutiner till det än eller har som policy att gammla produkter ej kommer att stödjas utan enbart nya (för att de ska tjäna pengar såklart).
Nej troligen inte.
Och ursäkta men det var du som sänkte nivån här 2 inlägg sedan och inte jag.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Men är du galen?
Du kopierar ju exakt vad jag precis skrev.
Mina argument står och är väldigt konkreta!
Snyggare menade jag självklart att både 32 bitars och 64 bitars versionen är vilket jag trodde framgick. 64 bitars arkitektur är sedan år tillbaks visat både stabilare och snabbare än motsvarande i 32 bitars. Självklart som jag tidigare sagt med rätt drivrutiner och programvara och även säkrare. Jag orkar inte förklara för dig principen bakom det men du kan väl använda google och leta upp en artikel om varför 64 bitars arkitektur är att föredra framför 32 bitars.
Vad vill du att jag ska göra anlita ett gäng forskare och spendera ett års studier och sedan presentera det för dig i en uppsats eller diagram? Kanske med lite matematiska formler?
Du verkar dessutom ha hängt upp dig på det här med att slänga hårdvara. Ta det med en nypa salt. Jag försöker heller inte tilldela dig åsikter. Jag säger bara mina. Jag grundar det på din bild som du gjorde (som jag fortfarande tycker är idiotisk och helt missvisande)
Jag sveper inte bort någonting, jag konstarerar bara att 64 bitars programvara är framtiden, eller du håller inte med där heller?
Du hade kunnat ersätta din bild med följande mening.

"Ta en extra titt på den hårdvara du äger och de program du vill använda så att de fungerar i en 64 bitars version av Windows"

Se så enkelt, istället för en bild där du till 90% helt sänker ett 64 bitars OS.

Och HERREGUD säg då vad f** det är som är så himmla illa med just 64 bitars versionen av Vista där inte liknande problem finns i 32 bitars?
Kan du säga något annat då än att det finns hårdvarutillverkare som inte orkat fixa drivrutiner till det än eller har som policy att gammla produkter ej kommer att stödjas utan enbart nya (för att de ska tjäna pengar såklart).
Nej troligen inte.
Och ursäkta men det var du som sänkte nivån här 2 inlägg sedan och inte jag.

Jag har svårt att hänga med i din förvirrade argumentation. Jag kräver inga akademiska uppsatser som grund för dina påståenden, men du har ännu inte lagt fram ett enda konkret bevis. Istället slänger du generella termer omkring dig som inte är värda ett dyft utan uppbackning. När du sedan börjar tala om Windows XP och subjektiva attribut som "snyggare" blir hela diskussionen en logisk kullerbytta.

Läs artikeln i första posten: http://www.anandtech.com/systems/showdoc.aspx?i=2917&p=16

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Det enda den artikeln säger är att du får en marginel prestanda förlust med ett 64 bitars OS. Självklart får du det... i applikationer som är skrivna för 32 bitar (Hört talas om emulering). Du verkar inte alls förstå vad jag försöker få sagt. Du verkar vara trög, jag skriver väldigt tydligt ändå svårt att förstå.

1. Fortsätter folk att vara rädda för 64 bitars OS (pga ibland 2% prestanda förlust, läs några tester).
2. Kommer det inte finnas behov av att börja skriva program i 64 bitar.
3. Och man är fast i en ond cirkel.

Förstår du nu? Gör du inte så svara inte. Pallar inte mer.

Edit: Du kan inte svara på en enda fråga jag ställt. Du kommer inte själv med något konkret. Du kommer inte ens med något som inte är konkret. Om något är generellt så är det bilden du skapa. Den om något kan du inte backa upp. Du verkar vara mästaren på att snacka skit. Har sökt på tidigare poster av dig och kan bara konstatera att du är mästaren på att sprida dina subjektiva åsikter och även mästaren på att sno info från andra sidor utan att lämna creds. Passar du verkligen som redaktör? Näää skulle inte tro det.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Hej

Kör med Vista 64 bits Ultimate och det funkar riktigt bra.

Egentligen för att kunna riktigt dra nytta av 64 bitars OS så skall ju programvaran vara skriven för 64 bitar.

Någon som känner till någon förteckning över program som bara och i grunden är 64 bitars program.

Nu menar inte jag 32 bitars program som funkar halvdant i 64 bitars miljö.

Finns ju 64 bitars internet explorer, går inte att surfa med, klarar ju inte av flash och annat.

Microsofts nya Office 2007 finns inte heller som 64 bitars program, fungerar i 64 bits miljö med en massa begränsningar (buggar???).

"Programklienten i Microsoft Office 2007-systemet är ett 32-bitarsprogram och kan köras på en 64-bitars Windows-version (Windows XP, Windows Server 2003 och Windows Vista), men det kan finnas funktionsbegränsningar enligt systemkraven nedan."

Adobe kommer släppa nya Photoshop CS3 så småningom och kommer bara som 32 bitars.

Kommer det att vara så att vi som har 64 bitars OS bara får 32 bitars program som man halvdant kan köra i 64 bitars miljö?

Hälsningar

Omar

Visa signatur

Asus M2N32-SLI Deluxe, AMD Athlon 64 X2 4400, Western Digital Raptor 150GB SATA ,Maxtor DiamondMax 10 250GB, Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4 x2 =4GB, Vista 64 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Kan köra de flesta 32 bitars program minst lika bra på 64 bitars OS som i 32 bitars. Drar lite mer CPU bara tack vare att programen måste emuleras.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Kan köra de flesta 32 bitars program minst lika bra på 64 bitars OS som i 32 bitars. Drar lite mer CPU bara tack vare att programen måste emuleras.

CPU:n växlas om till 32-bitarsläge när den kör 32-bitarskod. Koden i sig emuleras inte - det blir bara marginellt extraarbete pga växlingen mellan 32 respektive 64 bitar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tracky
CPU:n växlas om till 32-bitarsläge när den kör 32-bitarskod. Koden i sig emuleras inte - det blir bara marginellt extraarbete pga växlingen mellan 32 respektive 64 bitar.

Stämmer bra det. Jag som har läst fel angående det helt enkelt. Tack för rättningen.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Det enda den artikeln säger är att du får en marginel prestanda förlust med ett 64 bitars OS. Självklart får du det... i applikationer som är skrivna för 32 bitar (Hört talas om emulering). Du verkar inte alls förstå vad jag försöker få sagt. Du verkar vara trög, jag skriver väldigt tydligt ändå svårt att förstå.

1. Fortsätter folk att vara rädda för 64 bitars OS (pga ibland 2% prestanda förlust, läs några tester).
2. Kommer det inte finnas behov av att börja skriva program i 64 bitar.
3. Och man är fast i en ond cirkel.

Förstår du nu? Gör du inte så svara inte. Pallar inte mer.

Edit: Du kan inte svara på en enda fråga jag ställt. Du kommer inte själv med något konkret. Du kommer inte ens med något som inte är konkret. Om något är generellt så är det bilden du skapa. Den om något kan du inte backa upp. Du verkar vara mästaren på att snacka skit. Har sökt på tidigare poster av dig och kan bara konstatera att du är mästaren på att sprida dina subjektiva åsikter och även mästaren på att sno info från andra sidor utan att lämna creds. Passar du verkligen som redaktör? Näää skulle inte tro det.

Herregud, vad är detta egentligen. Först skriver du att jag inte ska svara om jag inte förstår, och det gör jag inte -> jag svarade inte. Sen efter att jag läst inlägget och ignorerat dig finner du det lämpligt att slänga in en god dos ad hominem. Din debatteknik är under all kritik.

Du verkar se på saken från någon slags von oben-perspektiv och argumentera för en händelsekedja som inte existerar. Denna tråden, och forumet som helhet, är till för slutanvändare och inte utvecklare eller industrifolk. Nu spelar det i detta fallet ingen som helst roll, men det kanske får dig att räta upp dina förvirrade tankar.

Jag ser inget som helst egenvärde i att använda mig av ett operativsystem som inte ger mig några vägda fördelar gentemot en annan, minst likvärdig, variant. Det gör däremot du, och det är det som skiljer oss åt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Att man förlänger övergången från 32 till 64 genom att använda 32 versionen vet jag inte om jag håller med om, 16 till 32 arkitekturen tog ett tag men kom ändå av sig självt i den takt marknaden och konsumenterna orkade med och hade behov, samma kommer att ske med nästa windows version som (troligen) kommer vara helt och enbart 64. Tills denna version kommer så kommer alla tillverkare etc släppa mer och mer 64 stöd och så en vacker dag sitter vi alla där med 64 och bråkar om 128(+?) istället

Det finns ju gigantisk företagsmarkand att ta hänsyn till också som inte är redo att gå över till en 64 bitars miljö rakt av utan får ta detta gradvis för att orka med och inte göra massa nödlösningar. Vi har 600 klienter och 250 applikationer som vi stödjer på vår basplattform i mitt nät, och vi kommer nog behöva ett par år för att kunna garantera detta i en ren 64 miljö.

Och att slänga saker som inte funkar i 64 tycker jag är lite illa när man kan skänka bort det mot annonskostnaden (10:-?) på blocket. Då slipper man slösa resurser bara för man tycker sig ha råd. Hoppas du återvann det som elektronikskrot iaf...

Visa signatur

C2D E8400 | GA-965P-DS3 3.3 | ATI HD4890 2GB DDR5 | 4GB PC8500 HyperX | 2x u320 SCSI 36GB 15k @ Raid 1 | 64MB RAID controller | 3TB SATAII | Amilo 3260w 26"@5ms | BENQ 1640 DVD | Corsair HX520W | Logitech S510 + Cordless Opt. Trackman | Win 7 Ultimate
Övrigt: HP 2560p / Samsung Galaxy SII

Permalänk

Slänger in en liten kommentar om Vista x64.
Jag använder Nikon digitalkamera och sparar bilderna i NEF (Nikons RAW-format). Thumbnails i NEF visas inte i x64, och Nikons support meddelar att man inte kommer att ta fram codecs för x64.
Canon-användare skall också ta det lugnt med x64, programmet Zoombrowser EX startar inte ens i x64.

Mitt råd till alla som fotograferar är alltså att stanna på Vistax32. Det kan ta år innan man får full funktionalitet i x64.

Ett annat område som ställer till det för bägge versionerna av Vista är drivrutiner för att programmera joysticks. Saitek är den enda firma som fått fram nåt, det kom betadrivisar till Vista i förra veckan.

Därför kör jag XP på speldatorn och Vista x32 på jobbdatorn.

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem

RAC_Viking: Då borde du slänga din kamera!
(var bara tvungen, sorry hehe)

Visa signatur

C2D E8400 | GA-965P-DS3 3.3 | ATI HD4890 2GB DDR5 | 4GB PC8500 HyperX | 2x u320 SCSI 36GB 15k @ Raid 1 | 64MB RAID controller | 3TB SATAII | Amilo 3260w 26"@5ms | BENQ 1640 DVD | Corsair HX520W | Logitech S510 + Cordless Opt. Trackman | Win 7 Ultimate
Övrigt: HP 2560p / Samsung Galaxy SII

Permalänk
Medlem

Hej

Använder Canon kamera, kör RAW och kör Vista 64.

Kör photoshop och DPP och det funkar bra.

Än så länge inga stora problem, bara småproblem, som jag inte ens ser som problem.

Dock inte testat min diaskanner än.

Bilder här http://www.pbase.com/omar_brannstrom

Mvh

Omar Brännström

Visa signatur

Asus M2N32-SLI Deluxe, AMD Athlon 64 X2 4400, Western Digital Raptor 150GB SATA ,Maxtor DiamondMax 10 250GB, Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4 x2 =4GB, Vista 64 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Jag har kört Vista 64 sen det släpptes och har inte haft några problem varken med drivrutiner eller spel. Iofs så kollar jag alltid innan jag installerar program om dom är kompatibla. Har 2048 MB Ram (som ska dubblas så småningom), Geforce 7900 GS, AMD X2 4200+ mm. Fått en enda blåskärm och det va när jag provade NTune.

Offtopic: Mycket fina kort Omar!

Permalänk
Medlem

Tjo på er.

Tänkte höra lite mer om hur det är att köra 32bitskodade program på 64 bits verran. Min polare hade XP 64bit ett tag för typ ett halvår sen och det var ganska mycket grejer som inte funkade alls. Läste ovan att den automatiskt ska emulera om det så det funkar men något sånt verkade inte hända för honom. Den sa bara ifrån vid installationerna helt enkelt.

Hur är detta i Vista?

En fråga till. Om jag köper Vista i USA då har jag väl fortfarande kvar Å Ä Ö även om språket i operativet självklart är engelska? Vore ju lite drygt och inte kunna skriva på svenska

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TriNitro
Tjo på er.

Tänkte höra lite mer om hur det är att köra 32bitskodade program på 64 bits verran. Min polare hade XP 64bit ett tag för typ ett halvår sen och det var ganska mycket grejer som inte funkade alls. Läste ovan att den automatiskt ska emulera om det så det funkar men något sånt verkade inte hända för honom. Den sa bara ifrån vid installationerna helt enkelt.

Hur är detta i Vista?

En fråga till. Om jag köper Vista i USA då har jag väl fortfarande kvar Å Ä Ö även om språket i operativet självklart är engelska? Vore ju lite drygt och inte kunna skriva på svenska

Det finns språkpaket att ladda ner, jag kör svenska på en engelsk version. Hur det fungerar med emuleringen vet jag inte, kör 32-bitars av någon skum anledning=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TriNitro
Tjo på er.

Tänkte höra lite mer om hur det är att köra 32bitskodade program på 64 bits verran. Min polare hade XP 64bit ett tag för typ ett halvår sen och det var ganska mycket grejer som inte funkade alls. Läste ovan att den automatiskt ska emulera om det så det funkar men något sånt verkade inte hända för honom. Den sa bara ifrån vid installationerna helt enkelt.

Hur är detta i Vista?

En fråga till. Om jag köper Vista i USA då har jag väl fortfarande kvar Å Ä Ö även om språket i operativet självklart är engelska? Vore ju lite drygt och inte kunna skriva på svenska

Tror 90% av alla program som existerar fungerar på X64.
Det är mest drivrutiner som det kan vara kinkigt med ibland. De flesta program som inte fungerar är de som använder sig av någon form av drivrutin.
Emuleringen märsk inte av på något sätt.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Stryp mig inte nu för jag har inte vista alls
Men tänker köpa det snart.
På flera affärer har jag läst att man i varje vista får med BÅDE en x32 OCH en x64 vista, varför då inte bara instalera båda så kan man använda 32 till dom spel och program som inte funkar på 64?
Och resten av tiden använda 64an????

Komihåg att inte strypa mig

Permalänk
Hjälpsam

<Ratatosk tassar famlar efter Löfdal:s strupe, men Ratatosk besinnar sig>
Rätt så vettigt att vänta, de flesta som kör nu är antingen, sådana som köpt ny dator eller är sugna att testa något nytt.

Om du köper OEM-versionen får du välja mellan 32 bitars eller 64 bitars när du köper den.
Jag tror att du ha möjlighet att köpa 64 bitars versionen för självkostnadspris (ca 150kr) om du köper retailvarsionen.

Jag köpte min dator i höstas, köpte och installerade XP 32 oem på den, när jag ville testa vista köpte jag Vista 64 oem och installerade Vista 64 som dualboot.
Så jag har fått det bästa av de två världarna XP32 för de få grejer som inte funkar under Vista, och ett riktigt Vista 64 för resten, rekomenderas!.
Lite av det som du var inne på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Köpte Vista Home Premium när jag var i New York nu i veckan. Någon här som har skickat efter dvdn med 64bit som vet hur lång tid det tar? Man betalar bara för frakt o sånt typ men tycker iaf det är lite pissigt att dom inte inkluderar det också. Hur mycket kostar det o pressa en dvd extra liksom

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Jag laddade hem vista 32bits eng via MSDN:AA. Det fungerade utmärkt att uppgradera till 64bits via http://www.microsoft.com/windowsvista/1033/ordermedia/default... . En trevlig överaskning var ett jag fick den svenska versionen =). Det tog väl två-tre veckor om jag inte minns fel. De bäst spänderade 115 kronorna på länge

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erlc
Jag laddade hem vista 32bits eng via MSDN:AA. Det fungerade utmärkt att uppgradera till 64bits via http://www.microsoft.com/windowsvista/1033/ordermedia/default... . En trevlig överaskning var ett jag fick den svenska versionen =). Det tog väl två-tre veckor om jag inte minns fel. De bäst spänderade 115 kronorna på länge

Du kunde ha besparat dig de där 115 kronorna...

Iaf vårat MSDN:AA har slängt upp 64-bitars versionen också (och det är olika produktnycklar man får för den och 32-bitars).

Angående bakåtkompatibiliteten som flödesschemat visar; 16-bitarsprogram stödjs ju inte alls, därför är den korrekt på så sätt att 16-bitarsprogram är "gamla".

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG